Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej na oboje małżonków, w całości.

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej na oboje małżonków, w całości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6.04.2013r. (data wpływu 11.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości z faktury wystawionej na oboje małżonków ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 11.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości z faktury wystawionej na oboje małżonków.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi wspólnie z żoną gospodarstwo rolne. Od kilku lat jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny wyłącznie z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Żona Wnioskodawcy pomaga Mu w prowadzeniu gospodarstwa rolnego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Wraz z żoną Wnioskodawca posiada wspólność majątkową. Gospodarstwo rolne Wnioskodawca otrzymał w formie darowizny od swoich rodziców. W trakcie trwania związku małżeńskiego wspólnie z żoną zakupił kilkadziesiąt hektarów ziemi rolnej i wybudował nowe budynki gospodarskie oraz zakupił szereg nowych maszyn rolniczych, będąc w tym czasie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (VAT odliczył od powyższych zakupów). Obecnie żona Wnioskodawcy ubiega się o dofinansowanie na zakup maszyn do wspólnego gospodarstwa rolnego z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Maszyny będą sfinansowane częściowo z dotacji (pozostała część to wkład własny). Maszyny będą użytkowane w prowadzonym gospodarstwie rolnym i zostaną wprowadzone do rejestru środków trwałych Wnioskodawcy. W związku z tym, iż na zakup maszyn żonie Wnioskodawcy zostanie przyznana dotacja, która pokryje część wydatków na ich zakup, Agencja wymaga, aby na fakturze oprócz danych Wnioskodawcy jako nabywcy (nazwisko i imię nabywcy, adres, NIP) znalazły się również, dane żony (nazwisko i imię nabywcy, adres, NIP). Otrzymując faktury na zakup maszyn wystawione na obojga małżonków (nazwisko i imię nabywcy, adres, NIP - każdego ze współmałżonków) Wnioskodawca - jako podatnik VAT czynny odliczy podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu maszyn rolniczych. Powodem wystawienia faktur o podanej wyżej treści jest fakt, iż Wnioskodawca nie spełnia wymagań stawianych przez ARiMR, a takie wymagania spełnia żona Wnioskodawcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo, jako podatnik VAT czynny wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane, odliczyć w całości podatek VAT z faktury dokumentującej zakup maszyn gdzie jako nabywca figuruje: Gospodarstwo Rolne Adam J., oraz równocześnie widnieją dane żony: Edyta J.,?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 15 ust. 1, ust. 2, ust. 4, ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach. Art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Przyjęta zasada - gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo ma uprościć rozliczenia podatkowe. W takiej sytuacji podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego skutkuje tym, że faktury dotyczące tego gospodarstwa będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z ust. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem
ust. 37, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Uregulowania dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych, które powinny zawierać, oraz sposobie i okresie ich przechowywania, zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).


Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA?.


Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży - § 5 ust. 1 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.


Powyższy przepis określa niezbędne minimum elementów, które powinna zawierać faktura VAT. Brak jest zatem przeszkód, aby faktura dokumentująca określoną transakcję, zawierała inne, dodatkowe elementy, które nie zostały wskazane w ww. katalogu.


Uwzględniając przytoczone regulacje stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne dla potrzeb podatku od towarów i usług (podając swój numer NIP), aby przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, musi być on wskazany jako nabywca na otrzymywanych przez wspólne gospodarstwo rolne fakturach VAT.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadzi wspólnie z żoną gospodarstwo rolne. Od kilku lat jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Żona pomaga Wnioskodawcy w prowadzeniu gospodarstwa rolnego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Wraz z żoną Wnioskodawca posiada wspólność majątkową. Obecnie żona Wnioskodawcy ubiega się o dofinansowanie na zakup maszyn do gospodarstwa z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Maszyna będzie sfinansowana w części z dotacji oraz z wkładu własnego, będzie użytkowana w prowadzonym gospodarstwie rolnym (wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych) i wprowadzona zostanie do rejestru środków trwałych.


Faktura dokumentująca zakup, zostanie wystawiona na Wnioskodawcę jako podatnika VAT czynnego oraz na żonę Wnioskodawcy.


W związku z powyższym stwierdzić należy, iż tak wystawiona faktura uprawniać będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z niej wynikającego. Faktura VAT wystawiona na nazwisko obojga małżonków potwierdzać będzie nabycie towarów bądź usług przez gospodarstwo rolne prowadzone przez małżonków pozostających we wspólności majątkowej, przy czym rozliczeń VAT dokonywać będzie Wnioskodawca jako zarejestrowany podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).


A zatem, jak wynika z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).


Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.


Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia. W punkcie 3 tego przepisu wymieniono: imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.


Ze zdarzenia opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi wspólnie z żoną gospodarstwo rolne. W trakcie trwania związku małżeńskiego wspólnie z żoną Wnioskodawca zakupił kilkadziesiąt hektarów ziemi rolnej i wybudował nowe budynki gospodarskie oraz zakupił szereg nowych maszyn rolniczych, będąc w tym czasie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Żona Wnioskodawcy pomaga Mu w prowadzeniu gospodarstwa rolnego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w całości z faktur dokumentujących nabycie maszyn, w sytuacji gdy na fakturach jako nabywcy widnieją oboje małżonkowie.

Odnosząc zdarzenie opisane we wniosku do cyt. wcześniej przepisów wskazać należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.


Z wniosku wynika, że zakupione maszyny mają służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych. Maszyny w całości są wykorzystywane przez Wnioskodawcę jako zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. Zatem sam fakt, iż na fakturze oprócz danych Wnioskodawcy widnieją również dane małżonki Wnioskodawcy nie powoduje, że Wnioskodawca traci prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu przedmiotowych maszyn. Pozbawienie Wnioskodawcy takiego prawa, choćby w części, spowodowałoby, że nie zostałby On całkowicie uwolniony od ciężaru podatku dotyczącego dobra, którego używa do celów działalności gospodarczej, co byłoby sprzeczne z zasadą neutralności. Należy zauważyć, że wspólnota małżeńska nie posiada osobowości prawnej oraz jako taka nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, dlatego też w przypadku prowadzenia wyłącznie gospodarstwa rolnego przez oboje małżonków za podatnika, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji faktury VAT winny być wystawiane przez i na osobę, która dokonała rejestracji. Jednakże, nabycie dobra w postaci maszyny rolniczej służącej do wykonywania czynności opodatkowanych we wspólnym gospodarstwie rolnym, w sytuacji kiedy to, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, rejestracji dokonał jeden z małżonków, w tym przypadku Wnioskodawca, a faktura została wystawiona na oboje małżonków nie prowadzi do braku prawa do odliczenia podatku VAT z tak otrzymanej faktury. Przypadki, kiedy to faktury nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego zostały enumeratywnie wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy, które w tej sprawie nie mają zastosowania.


Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej na oboje małżonków, w całości.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika