Czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz, pracowników, uczniów i dzieci uczęszczających (...)

Czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz, pracowników, uczniów i dzieci uczęszczających do szkoły i przedszkola oraz innych wyżej wymienionych jednostek podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako działalność edukacyjna?
Czy szkoła przygotowując obiady dla innych szkół oraz przedszkola nadal korzysta ze zwolnienia przewidzianego dla usług w zakresie edukacji lub jako usług zwolnionych między jednostkami budżetowymi? Jeżeli nie, to według jakiej stawki należy opodatkować posiłki dla uczniów, dzieci i pracowników dochodzących z innych szkół, a także posiłki dla dzieci dowożone do innych jednostek, nie posiadających zaplecza kuchennego?
Czy szkoła postępuje właściwie nie dokonując obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010r. (data wpływu 04.06.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez stołówkę szkolną - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez stołówkę szkolną. Wniosek zawierał braki formalne. W związku z powyższym tut. Organ wezwał Wnioskodawcę pismem z dnia 29 czerwca 2010r. znak sprawy IPPP2/443-368/10-2/AO do uzupełnienia wniosku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lipca 2010r. (data wpływu 07.07.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szkoła Podstawowa będąca jednostką budżetową prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka nie jest odrębną jednostką organizacyjną i jest prowadzona w ramach szkoły stanowiąc integralną całość. Organem prowadzącym szkołę podstawową jest miasto O.

Stołówka szkolna przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników szkoły, dla dzieci z przedszkola, będącego również jednostką budżetową, znajdującego się w tym samym budynku, dla uczniów i pracowników innych jednostek budżetowych, których organem prowadzącym jest również miasto O., które nie posiadają zaplecza kuchennego. Obiady dla uczniów i dzieci finansowane są przez ich rodziców oraz Ośrodek P. R. (jednostka budżetowa), która pokrywa koszty posiłków dla uprawnionych dzieci. Pracownicy szkoły płacą we własnym zakresie. Posiłki są rozliczane w szkole prowadzącej stołówkę i przygotowującej obiady.

Szkoła nie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ w 2009 roku nie przekroczyła obowiązującego progu przychodów ze sprzedaży usług najmu w kwocie 50.000 zł.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż sprzedaż posiłków dokonywana przez stołówkę szkolną na rzecz uczniów i pracowników szkoły, zakwalifikował jako usługi w zakresie edukacji PKWiU 80. Stołówka szkolna jest dostępna wyłącznie dla uczniów i pracowników jednostek budżetowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz, pracowników, uczniów i dzieci uczęszczających do szkoły i przedszkola oraz innych wyżej wymienionych jednostek podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako działalność edukacyjna...

Czy szkoła przygotowując obiady dla innych szkół oraz przedszkola nadal korzysta ze zwolnienia przewidzianego dla usług w zakresie edukacji lub jako usług zwolnionych między jednostkami budżetowymi... Jeżeli nie, to według jakiej stawki należy opodatkować posiłki dla uczniów, dzieci i pracowników dochodzących z innych szkół, a także posiłki dla dzieci dowożone do innych jednostek, nie posiadających zaplecza kuchennego...

Czy szkoła postępuje właściwie nie dokonując obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług...

Usługi świadczone przez stołówkę szkolną nie prowadzącą działalności gospodarczej, będącą integralną częścią szkoły podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 pkt. 1, poz. 7 załącznika nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami). Również posiłki przygotowywane dla uczniów, dzieci i pracowników z innych jednostek budżetowych, nie podlegają opodatkowaniu, gdyż w oparciu o par. 13 ust. 1 pkt. 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212, poz. 1336), są zwolnione od podatku jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi. W związku z tym, iż przychody nie przekroczyły w 2009 roku kwoty uprawniającej do korzystania ze zwolnienia od VAT, jednostka nie rozpatrywała obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) ? dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze. zm).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział zwolnienie z podatku od towarów i usług lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Użycie przez ustawodawcę ?ex? przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Jednocześnie w myśl § 12 ust. 1 pkt 13, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

W poprzednim stanie prawnym przepis ten brzmiał tak samo - § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 cyt. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009r. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 cyt. ustawy otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ustawą z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług podwyższone zostały limity obrotu, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Jednakże, stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z okoliczności przestawionych we wniosku wynika, że Szkoła będąca jednostką budżetową prowadzi stołówkę szkolną. Stołówka nie jest odrębną jednostką organizacyjną i jest prowadzona w ramach szkoły stanowiąc integralną całość. Stołówka szkolna przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników szkoły, dla dzieci z przedszkola, będącego również jednostką budżetową i znajdującego się w tym samym budynku oraz dla uczniów i pracowników innych jednostek budżetowych. Sprzedaż posiłków dokonywana przez stołówkę szkolną na rzecz uczniów i pracowników szkoły, Wnioskodawca zakwalifikował jako usługi w zakresie edukacji PKWiU 80. Obiady dla uczniów i dzieci finansowane są przez ich rodziców oraz Ośrodek P. R. (jednostka budżetowa), który pokrywa koszty posiłków dla uprawnionych dzieci. Pracownicy szkoły płacą we własnym zakresie. Stołówka szkolna jest dostępna wyłącznie dla uczniów i pracowników jednostek budżetowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionych uwarunkowań prawnych należy stwierdzić, iż zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, dla opisanych we wniosku usług polegających na wydawaniu przez stołówkę szkolną posiłków uzależnione jest od klasyfikacji statystycznej tych usług.

W świetle powołanych przepisów i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji) w przypadku opłacania posiłków we własnym zakresie przez uczniów i pracowników szkoły podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w powiązaniu z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy. Natomiast przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczniów, które finansowane są przez Ośrodek P. R. oraz usługi świadczone na rzecz dzieci uczęszczających do przedszkola a także uczniów i pracowników innych jednostek budżetowych zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca świadcząc usługi zwolnione nie ma obowiązku rejestracji. Świadcząc usługi najmu Wnioskodawca ma prawo nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia kwoty obrotów określonej na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe jednakże częściowo w oparciu o inną podstawę prawną (rozporządzenie obowiązujące w obecnym stanie prawnym).

Zaznaczyć należy, iż tut. Organ nie jest nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych usług. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o klasyfikację podaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika