Dotyczy odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?Regionalny Ośrodek Rozwoju?

Dotyczy odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?Regionalny Ośrodek Rozwoju?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2012 r. (data wpływu 19.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?Regionalny Ośrodek Rozwoju? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19.04.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?Regionalny Ośrodek Rozwoju.?

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.


Akademia (zwana dalej, akademią lub uczelnią) jest akademicką uczelnią publiczną i państwową osobą prawną. Do podstawowych zadań uczelni należy m.in.:

  1. kształcenie studentów w zakresie prowadzonych kierunków studiów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności, zdobywania wiedzy i kompetencji personalno-społecznych,
  3. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka oraz praw wspólnoty akademickiej,
  4. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  5. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  6. wspieranie badań naukowych prowadzonych przez młodych naukowców,
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w szczególności kultury fizycznej i zdrowotnej, między innymi poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, w tym sportu wyczynowego,
  9. uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej na zasadach iw formach określonych w ustawie o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz, 654),
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  11. tworzenie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


Realizując opisane powyżej zadania uczelnia przystąpiła do projektu dofinansowanego ze środków pochodzących z finansów Unii Europejskiej. Uczelnia w chwili obecnej realizuje - w ramach priorytetu 1 (nowoczesna gospodarka) działania 1.3. (wspieranie innowacji) programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007?2013- projekt pn. ?Regionalny ośrodek badań i rozwoju.? Projekt współfinansowany jest ze środków EFRR. Celem projektu ?Regionalny ośrodek badań i rozwoju.? jest: ?Poprawa warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej poprzez zwiększenie potencjału do prowadzenia badań generujących wdrażanie przedsięwzięć innowacyjnych i ich transferu do gospodarki w ramach działalności EFRR (obecna nazwa od 1 października 2010 roku Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w skrócie WWFIS). Wydatki kwalifikowane powyższego projektu będą finansowane w wysokości 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w 5% z budżetu państwa i 10% ze środków własnych. Dofinansowanie przekazywane jest w ramach zaliczki na przyszłe wydatki oraz refundacji dotychczas poniesionych kosztów na podstawie składanych wniosków o płatność zawierających zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki związane z realizacją projektu.

Przedmiotem projektu jest budowa oraz modernizacja obiektów i wyposażenie ich w infrastrukturę badawczo-rozwojową (stworzenie laboratoriów). Osiągnięcie celu głównego jest uwarunkowane realizacją celów szczegółowych, wśród których wymienić należy:

  1. podniesienie jakości infrastruktury ZWWF,
  2. poprawa potencjału badawczo - rozwojowego ZWWF,
  3. zwiększenie zakresu oraz ilości realizowanych badań przez pracowników naukowych ZWWF,
  4. zwiększenie wspólnych powiązań pomiędzy sferą nauki i gospodarki,
  5. dostosowanie oferty ZWWF do potrzeb nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy,
  6. poprawa dostępności zaplecza do prac badawczo ? rozwojowych w regionie,
  7. zwiększenie dostępności do wyników badań naukowych.
  8. stworzenie bazy do rozwoju firm z branży medycznej, farmaceutycznej, fizjoterapeutycznej i kosmetycznej.
  9. zwiększenie aktywności gospodarczej podmiotów wykorzystujących nowoczesne technologie oraz innowacyjne rozwiązania,
  10. zwiększenie dostępności infrastruktury badawczo - naukowej do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  11. poprawa wykorzystania zasobów środowiska poprzez podejmowanie inwestycji w sposób świadomy, uwzględniając potrzebę ochrony środowiska naturalnego,
  12. podniesienie prestiżu ZWWF jako uczelni oferującej nowoczesne zaplecze badawczo- rozwojowe,
  13. podniesienie kompetencji i umiejętności studentów ZWWF zwiększających ich szanse na rynku pracy.


Cel główny i cele szczegółowe projektu zostały sformułowane w oparciu o:

1/podstawowe zadania uczelni określone w ówcześnie obowiązujących zapisach:

  • art. 13 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2005 r. Nr 164 poz. 1365 z późn. zm.), w szczególności prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  • § 5 i 6 Statutu Akademii, w szczególności prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kultury fizycznej i zdrowotnej, między innymi przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych, a także nieodpłatne przekazywanie wyników badań i prac rozwojowych społeczeństwu oraz szerzenie idei przedsiębiorczości w środowisku akademickim
  • celu operacyjnego nr 1 strategii rozwoju Akademii (stworzenie warunków do podejmowania i prowadzenia badań oraz ich wdrożeń do wychowania fizycznego, sportu, rekreacji, turystyki i rehabilitacji)

2/zidentyfikowane w projekcie problemy (brak infrastruktury badawczo ? rozwojowej, która służyłaby do opracowywania nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań),

3/potrzeby grup docelowych (pracowników naukowych, instytucji współpracujących z ZWWF, przedsiębiorców i studentów.)


Przedmiotowy projekt ma charakter non profit i w związku z jego realizacją uczelnia nie uzyska żadnego wynagrodzenia (a jedynie zwrot poniesionych kosztów). W ramach realizacji projektu zostaną uzyskane następujące rezultaty zgodnie z aktualnie obowiązującą treścią umowy o dofinansowanie (wartości wskaźników ujęte narastająco):

  1. zrealizowane zostaną projekty badawcze rozwojowe i celowe (2012 r. - 1; 2013 r. - 3; 2014 r. -5,2015 r.- 5; 2016 r.-7, 2017 r. -8);
  2. zostaną utworzone nowe etaty badawcze (2012 r. - 0; 2013 r. - 0; 2014 r.- 0,2015 r.- 0; 2016 r.- 0, 2017 r.- 0)
  3. zostaną utworzone nowe stanowiska pracy (2012 r. - 5; 2013 r. - 5; 2014 r.- 5,2015 r.- 5; 2016 r.- 5, 2017 r.- 5);
  4. instytucje (jednostki naukowe) będą mogły skorzystać z zakupionej aparatury (2012 r. - 5; 2013 r. -6; 2014 r. - 8, 2015 r. - 8; 2016 r. ? 92017 r.-10);

kolejnymi wskaźnikami rezultatu są:

  1. liczba przedsiębiorstw korzystających z usług wybudowanych laboratorium; 2012 r. - 2; 2013 r. - 4; 2014 r. - 5,2015 r. - 7; 2016 r. ? 8; 2017 r. - 9,
  2. liczba przedsiębiorstw korzystających z usług zmodernizowanych laboratorium: 2012 r. - 1; 2013 r. -1; 2014 r. -2, 2015 r. - 2; 2016 r. - 3,2017 r. - 3;
  3. liczba przedsiębiorstw korzystających z badań opracowanych przez naukowców z ZWWF opracowanych w wybudowanych laboratoriach: 2012 r. - 2; 2013 r. - 4; 2014 r. ? 6, 2015 r.- 6; 2016 r. - 8, 2017r. - 9;
  4. liczba przedsiębiorstw korzystających z centrum upowszechniania wyników badań i obsługi przedsiębiorców: 2012 r. - 83; 2013 r. - 83; 2014 r. - 83, 2015 r.- 83; 2016 r. - 83, 2017 r. - 83;
  5. liczba podmiotów korzystających z ?Centrum udostępniania informacji naukowej?: 2012 r. -42; 2013 r. - 46; 2014 r.- 47, 2015 r.- 47; 2016 r.- 49, 2017 r.- 52.

Poniesione zostały/zostaną wydatki na: budowę oraz modernizację obiektów, w którym będą laboratoria, promocję, zakup aparatury badawczo - naukowej, sprzętu specjalistycznego, zestawów komputerowych, sprzętu multimedialnego, oprogramowania. Zakupy uokumentowane są/będą fakturami, w których zawarty został/zostanie podatek VAT. Po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu składniki majątkowe, które nie zostały zużyte w toku realizacji projektu służyć będą działalności naukowo - badawczej będącej jednym z celów statutowych uczelni. Nie przewiduje się wykorzystania powstałych składników materialnych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, który w związku z tym został poniesiony ostatecznie i jest niemożliwy do odzyskania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Akademii przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją jaki po zakończeniu realizacji projektu zat. ?Regionalny ośrodek badań i rozwoju?, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sytuacji, gdy zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu są związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zdaniem Uczelni, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją, jak i po zakończeniu realizacji wskazanego w stanie faktycznym projektu.


Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT) stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego. Z przepisu tego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Regulacja ta wyklucza możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Zdaniem uczelni podatek naliczony przy ww. zakupach, służących realizacji zadań w ramach tego projektu nie podlega odliczeniu, ponieważ zakupy te służą prowadzeniu działalności badawczo-naukowej wynikającej z celów statutowych uczelni i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W trakcie realizacji oraz po jej zakończeniu projekt nie generuje/nie będzie generował obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Uczelnia prowadzi działalność badawczo - naukową wynikającą z jej celów statutowych. Nie przewiduje się wykorzystania powstałych składników materialnych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, który w związku z tym został poniesiony ostatecznie i jest nie możliwy do odzyskania. Jednocześnie wszelkie wykonane w ramach projektu czynności na rzecz przedsiębiorców nie stanowią nieodpłatnych usług, które można zrównać ze sprzedażą opodatkowaną. Dodatkowo, uczelnia jest w stanie wyodrębnić wszelkie wydatki jakie w ramach realizowanego projektu poniosła.


Sprzedaż opodatkowana


W trakcie trwania projektu oraz po jego realizacji uczelnia nie przewiduje świadczenia żadnych odpłatnych usług. Dzięki wybudowanej infrastrukturze wybudowane zostaną laboratoria, na których realizowane będą projekty badawcze rozwojowe i celowe, jednakże projekty te prowadzone będą w ramach działalności statutowej. Projekty te nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (nie ma żadnego beneficjenta ww. świadczenia, nie jest one wykonywane za odpłatnością). Czynności te nie są/nie będą dokumentowane fakturami VAT. W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż projekt nie generuje dla uczelni żadnych przychodów (obrotów), których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego) [wskaźnik rezultatu 1, 2 oraz 3].


Czynności nieodpłatne


Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystać pracownicy uczelni oraz wszystkie inne zgłaszające się podmioty, tj. podmioty gospodarcze, potencjalni inwestorzy, pracownicy naukowi, instytucje, studenci i absolwenci społeczeństwo. Przy czym, zdaniem uczelni fakt ten również nie generuje czynności, które można by uznać za opodatkowane/lub zrównane z opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszystkie wskazane w stanie faktycznym rezultaty zostaną bowiem wykonane przez AWF do celów związanych z działalnością uczelni.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. jednakże w określonych sytuacjach, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają również nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług. Jak wskazuje art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Art. 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi implementację art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności:

  1. użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu;
  2. nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Z cytowanych przepisów wynika jednoznacznie, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (tutaj z majątkiem i działalnością uczelni). Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W analizowanej sytuacji takiego twierdzenia nie można użyć. Wszelkie czynności jakie zostaną przez uczelnię wykonane mają związek z czynnościami wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności statutowej. Czynności wykonywane przez uczelnię w ramach realizacji projektu (którego celem jest rozwój badań naukowych i prac rozwojowych polegający na stworzeniu nowoczesnego laboratorium a także udostępniane informacji jakie powstały w ramach laboratorium oraz współpraca z przedsiębiorcami) mieszczą się niewątpliwie w zakresie prowadzonej przez Uczelnię działalności.

Sposób rozpowszechniania prezentacji i udostępniania wyników badań jakie zostaną uzyskane dzięki realizacji projektu będzie nieodpłatny. Efekty projektu (wiedza i wyniki badań) będą przekazane nieodpłatnie przedsiębiorcom w postaci artykułów naukowych publikowanych w czasopismach specjalistycznych oraz będą prezentowane na licznych seminariach organizowanych dla i wspólnie z przedsiębiorcami, na spotkaniach naukowych i konferencjach krajowych i międzynarodowych.

Informacje i wyniki badań zostaną skierowane do nieograniczonej ilości chętnych odbiorców, tylko od ich woli uzależniona zostanie decyzja czy z ww. wiedzy skorzystają. Efekty projektu nie będą kierowane do ściśle wybranych podmiotów. Wskazane w stanie faktycznym wartości wskaźników do uzyskania w poszczególnych latach zostały podane jedynie przykładowo na potrzeby wniosku o dofinansowanie (i stanowią niezbędne minimum). Rozpowszechnianie wiedzy będzie ogólnodostępne. Nie będzie więc ściśle wyodrębnionego beneficjenta ww. świadczeń. Wyniki badań opracowanych przez naukowców z Uczelni (opracowanych w wybudowanych laboratoriach) będą udostępniane w centrum upowszechniania wyników badań i obsługi przedsiębiorców (konferencję sympozja, seminaria, na które zapraszani będą zarówno naukowcy, dydaktycy jak i przedsiębiorcy oraz przedstawiciele izb gospodarczych itp.) oraz w centrum udostępniania informacji naukowej (poprzez nieodpłatny dostęp do zbiorów, wyników badań, opracowań naukowych i badawczych, raportów naukowych itp.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika