Opodatkowanie podatkiem VAT świadczonej usługi budowlano-montażowej osprzętu sterującego systemem, (...)

Opodatkowanie podatkiem VAT świadczonej usługi budowlano-montażowej osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej na trwałe związanej z budynkiem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) pismem stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 26 lipca 2012 r. nr IPPP2/443-423/12-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 30 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonej usługi budowlano-montażowej osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej na trwałe związanej z budynkiem ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonej usługi budowlano-montażowej osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej na trwałe związanej z budynkiem.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony dniu 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) pismem stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 26 lipca 2012 r. nr IPPP2/443-423/12-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 30 lipca 2012 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca, osoba fizyczna, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest m.in. produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, produkcja maszyn biurowych i komputerów, produkcja sprzętu urządzeń radiowych, telewizyjnych i telekomunikacyjnych, budownictwo, obsługa nieruchomości, informatyka, prace badawczo-rozwojowe, działalność w zakresie architektury i inżynierii.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera umowy na wykonanie usług budowlano-montażowych osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej (osprzęt służy do sterowania oświetleniem, roletami, klimatyzacją, ogrzewaniem, alarmem etc.). Wyżej opisany osprzęt jest dostarczany i montowany w budownictwie mieszkaniowym zaklasyfikowanym do grupowania PKOB 11. Powierzchnia lokali mieszkalnych nie przekracza 300 m2. Montaż rozproszonego systemu sterowania polega na jego fizycznym zainstalowaniu w murach budynku oraz doprowadzenia okablowania znajdującego się w poszczególnych pomieszczeniach. Urządzenia sterujące podlegają każdorazowo programowaniu przez dostawcę przy pomocy zewnętrznych narzędzi informatycznych.

Pismem z dnia 2 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony w złożonym wniosku stan faktyczny wskazując, iż usługa instalacji osprzętu polega na tym, że osprzęt wraz z okablowaniem jest montowany podtynkowo. Jedynym widocznym elementem na ścianie jest ozdobna pokrywa z przyciskami sterującymi, na trwałe przymocowana do ściany. Instalacja tego systemu wymaga specjalistycznej wiedzy inżynierskiej. Dla prawidłowej instalacji sprzętu, Wnioskodawca musi przygotować odpowiednie koryta kablowe, wykuć bruzdy pod kable oraz pod puszki w ścianach, przedmiotowe prace wymagają ingerencji w strukturę budynku. Osprzęt montowany jest w ścianach budynku, w sufitach betonowych lub w zabudowach gipsowo-kartonowych. Usługa opisana w złożonym wniosku wykonywana jest w nowowybudowanym budynku przed oddaniem do użytkowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy kompleksowa usługa budowlano-montażowa osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej na trwale związany z budynkiem podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8 %, jeśli dotyczy budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054)?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na instalacji osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej jest usługą budowlano - montażową w budynkach mieszkalnych, dlatego do całości świadczenia należy zastosować 8 % stawkę podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, dalej ustawa), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) ? art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, 8 % stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 160 m2.

Według art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wraz z montażem osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej. Instalowany osprzęt służy do sterowania oświetleniem, roletami, klimatyzacją ogrzewaniem, alarmem, etc. Głównym przedmiotem świadczenia jest usługa budowlano -montażowa polegająca na instalacji okablowania oraz elementów sterujących trwale z budynkiem związanych. W ramach wykonywania powyższej usługi, Wnioskodawca jest zobowiązany do dostawy towarów. Urządzenia sterujące podlegają każdorazowo programowaniu przez dostawcę przy pomocy zewnętrznych narzędzi informatycznych.

W sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem Trybunału z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej - wyrok ETS w sprawie C-349/96 pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP.) a Commissioners of Customs and Excise.

?W przypadku takiego rodzaju czynności o kompleksowym charakterze jak te, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 21 w zw. z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm./, na które składa się czynność podstawowa, której wykonanie było celem umowy zawartej przez podatnika z klientem, a także czynności pomocnicze niezbędne do wykonania czynności podstawowej, ustalając właściwą stawkę podatku od towarów i usług należy przyjmować jednolitą stawkę dla całego kompleksu czynności, biorąc pod uwagę charakter czynności podstawowej? - wyrok NSA z dnia 5 lipca 2006 r. (I FSK 945/05).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie jej elementy (koszty).

Klient Wnioskodawcy złożył zamówienie na instalację osprzętu, tym samym klient oczekiwał na wykonanie usługi budowlano - montażowej, bez względu na to, jakie materiały zostaną użyte do instalacji. Zatem klient nie zakupił oddzielnie towaru, a następnie nie zlecił wykonania usługi montażu. Wnioskodawca na rzecz Klienta wykonał jedną usługę budowlano-montażową - instalację osprzętu, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej.

Wykonywane przez Wnioskodawcę przedmiotowe prace z wykorzystaniem własnych materiałów, mieszczące się zgodnie z PKWiU z 2008 r. w dziale 43 ?Roboty budowlane - roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych? podlegają opodatkowaniu wg preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8 %, bowiem będą one dokonywane w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy.

Instalacja części elektrycznej i komputerowej należy do elementów konstrukcyjnych budynku. Wystawiając fakturę za wykonane prace budowlano - montażowe lub za wykonanie obiektu podatnik może fakturować robociznę, pracę sprzętu i materiały osobno licząc od poszczególnych pozycji podatek od towarów i usług wg właściwych stawek, lecz jedynie w sytuacji, gdy umowa cywilnoprawna spisana pomiędzy wykonawcą i odbiorcą określa odrębne rozliczenie zużytych materiałów. W przeciwnym wypadku tj. w przypadku objęcia umową całego zakresu wykonywanej roboty budowlano - montażowej stosuje się stawkę właściwą dla usługi od pełnej wartości kosztorysu (Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze, sygn. akt IV/443/60/04/l).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. W myśl art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8 % stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części których dotyczą ww. czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje kompleksowe usługi obejmujące roboty budowlane polegające na montażu wewnętrznej instalacji elektrycznej i komputerowej w obiekcie budownictwa mieszkaniowego zaklasyfikowanego do grupowania PKOB 11 w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, zatem podlegają opodatkowaniu 8 % stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ustawy o VAT.

Z powyższym stanowiskiem zgadza się m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 grudnia 2010 r. (IPPP1-443-1063/10-5/PR), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2012 r. (IBPP2/443- 1209/11/RSz), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2012 r., (IPTPP3/443-109/11-4/BJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2011 r. (IBPP2/443-934/11/RSz), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2011 r. (ILPP2/443-862/1-2/MN).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Pojęcie świadczenie usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższe uregulowania zobowiązują do opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnej dostawy i odpłatnego świadczenia usług realizowanych na terytorium kraju. Przepis art. 5a ustawy ustanawia zasadę odwoływania się do klasyfikacji statystycznych, jednakże wyłącznie w przypadku kiedy o tym stanowi stosowany przepis ustawy bądź rozporządzenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności opodatkowanie obniżonymi stawkami podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust.

    2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast, w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera umowy na wykonanie usług instalacji osprzętu sterującego systemem, który jest częścią instalacji elektrycznej i komputerowej (osprzęt służy do sterowania oświetleniem, roletami, klimatyzacją, ogrzewaniem, alarmem etc.). Wyżej opisany osprzęt jest dostarczany i montowany w budownictwie mieszkaniowym zaklasyfikowanym do grupowania PKOB 11. Powierzchnia lokali mieszkalnych nie przekracza 300 m2. Montaż rozproszonego systemu sterowania polega na jego fizycznym zainstalowaniu w murach budynku oraz doprowadzeniu okablowania znajdującego się w poszczególnych pomieszczeniach. Urządzenia sterujące podlegają każdorazowo programowaniu przez dostawcę przy pomocy zewnętrznych narzędzi informatycznych. Usługa instalacji osprzętu polega na tym, że osprzęt wraz z okablowaniem jest montowany podtynkowo. Instalacja tego systemu wymaga specjalistycznej wiedzy inżynierskiej. Dla prawidłowej instalacji sprzętu, Wnioskodawca musi przygotować odpowiednie koryta kablowe, wykuć bruzdy pod kable oraz pod puszki w ścianach, przedmiotowe prace wymagają ingerencji w strukturę budynku. Osprzęt montowany jest w ścianach budynku, w sufitach betonowych lub w zabudowach gipsowo-kartonowych. Usługa opisana w złożonym wniosku wykonywana jest w nowowybudowanym budynku przed oddaniem do użytkowania.

W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca nie odwołuje się do symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu zidentyfikowanie za pomocą klasyfikacji statystycznych nie ma znaczenia. Inaczej jest, jak już zaznaczono, przy definiowaniu obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdzie ustawodawca odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, jednakże kwestia ta w kontekście pytania Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości.

Dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy zatem ustalić, czy usługa budowlano ? montażowa osprzętu sterującego wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć robót budowlanych ani montażowych.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych ? należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce.

W znaczeniu słownikowym, ?montaż? to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei ?instalować? oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja zgodnie z wykładnią językową to ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś?.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie lub w przepisach wykonawczych. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania czy montażu różnych towarów. Ponadto, sama usługa montażu poszczególnych towarów nie może być traktowana automatycznie jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8 % stawki podatku.

Jak wynika ze złożonego wniosku, montaż rozproszonego systemu sterowania polega na jego fizycznym zainstalowaniu w murach budynku oraz doprowadzeniu okablowania znajdującego się w poszczególnych pomieszczeniach. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż usługi będące przedmiotem zapytania zostały sklasyfikowane według PKWiU 2008 w dziale 43.

Należy wskazać, iż dział 43 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. zawiera roboty budowlane specjalistyczne, natomiast roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych zostały ujęte w klasie 43.21. Zatem tak sklasyfikowane usługi wskazują na charakter specjalistycznych robót budowlanych z zakresu instalacji elektrycznych. Pomimo, iż przepisy regulujące prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w stosunku do czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym nie posługują się symbolami klasyfikacji PKWiU, jednakże dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja pozwala określić charakter świadczonych usług i odróżnić ich od innych czynności, w tym przypadku od czynności montażu, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowej usługi. Zauważyć bowiem należy, iż najistotniejszą kwestią w przedmiotowej sprawie jest sposób i charakter świadczonej/wykonywanej usługi.

Wobec powyższego, czynności wykonywane przez Spółkę, tj. zainstalowanie rozproszonego systemu sterowania, polegające na jego fizycznym umieszczeniu okablowania pod tynkiem, wykracza poza proste czynności montażu instalowanych elementów. W celu wykonania przedmiotowej usługi konieczne jest wykonanie robót o charakterze budowlanym, które sprowadzają się do ingerencji w elementy konstrukcyjne budynku. W celu zainstalowania przedmiotowego systemu konieczne jest umieszczenie osprzętu wraz z okablowaniem podtynkowo po wcześniejszym wykuciu bruzd pod kable oraz pod puszki w ścianach. Osprzęt jest montowany w ścianach budynku, w sufitach betonowych lub w zabudowanych gipsowo ? kartonowych.

Przedstawione okoliczności wskazują, iż wykonywane prace dotyczą substancji samego budynku, w wyniku których nastąpi zmiana parametrów użytkowych i technicznych budynku, który ma zostać oddany do użytku.

Powyższe usługi, w ocenie tut. Organu, wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym zakwalifikować należy jako budowę, gdyż wykonanie takich prac wymaga przeprowadzenia prac budowlanych oraz następuje przed oddaniem budynku do użytkowania.

Zatem do ich wykonywania, Wnioskodawca winien zastosować obniżoną stawkę podatku VAT, tj. w wysokości 8%. Podkreślić ponadto należy, iż nawet w przypadku gdy Wnioskodawca korzysta w tej sytuacji z obniżonej 8% stawki podatku, a świadczona usługa wykonywana jest w budynkach, których powierzchnia użytkowa przekracza limity określone w art. 41 ust. 12b pkt 1 ustawy ? zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 12c ustawy, zgodnie z którym obniżona stawka podatku dotyczy tylko części podstawy opodatkowania.

Reasumując, usługę montażu sterującego systemem, będącym częścią instalacji elektrycznej i komputerowej należy zaliczyć do usług budowlanych, które mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika