Czy wyżej opisaną transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu (...)

Czy wyżej opisaną transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu można uznać jako transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT i w związku z tym transakcja ta nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług VAT? Czy B. s.c. powinno przekazać podmiotowi przejmującemu zorganizowaną część przedsiębiorstwa swoją dokumentację księgową tj. podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz rejestry VAT prowadzone do dnia zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2.05.2012r. (data wpływu 4.05.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 01.08.2012r. (data nadania) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26.07.2012r. nr IPPP2/443-436/12-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 31.07.2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa uzupełniony pismem z dnia 01.08.2012r. (data nadania) 2.08.2012r. (data wpływu) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26.07.2012r. nr IPPP2/443-436/12-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 31.07.2012r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


B . Spółka? s.c. (w skrócie: B. s.c.) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej od 2004 roku. Podstawowym przedmiotem działalności są usługi rachunkowe. Jako spółka cywilna ww. działalność rozlicza na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Ponadto B. s.c. jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Działalność gospodarcza jest prowadzona przy wykorzystaniu przedsiębiorstwa, na które składają się:

  • nieruchomość (lokal użytkowy, będący siedzibą firmy i jednocześnie jedynym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Lokal ten został zakupiony do majątku spółki cywilnej w formie aktu notarialnego i po sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie nadal należał do majątku B. s.c.),
  • ruchomości (samochód osobowy, urządzenia biurowe, meble),
  • wartości niematerialne i prawne w postaci specjalistycznego oprogramowania, bazy Klientów, znajomości branży i rynku, znaku graficznego, domeny internetowej,
  • należności i zobowiązania związane z prowadzeniem dotychczasowej działalności gospodarczej,
  • zespół pracowników.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić transakcję, której przedmiotem będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, nie powiązanego w żaden sposób z jego firmą (zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W skład sprzedawanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą wchodziły:

meble biurowe (szafy, regały, biurka), zestawy komputerowe (stacje komputerowe i monitory), sprzęt biurowy typu fax, telefony, drukarki, kserokopiarka, skaner, fotele biurowe, krzesła, specjalistyczne oprogramowanie komputerowe do wykonywania usług rachunkowych, firmowy znak graficzny, domena internetowa, baza Klientów (stałe umowy o współpracy z Klientami), przekazanie wiedzy na temat branży i rynku, zespół pracowników - a więc wszystko to co umożliwi kontynuowanie działalności (usług rachunkowych) nowemu podmiotowi bez angażowania jakichkolwiek dodatkowych nakładów.


Spółka cywilna będzie nadal istniała, ale od momentu przeprowadzenia powyższej transakcji przedmiot działalności gospodarczej ulegnie zmianie. Zmianie ulegnie również nazwa spółki cywilnej. Na początek do podstawowego przedmiotu działalności będzie należał wynajem nieruchomości (tej opisanej powyżej jako wyłączonej ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa). Nieruchomość ta będzie na początku wynajmowana podmiotowi, który po zakupie od B. s.c. zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie kontynuował działalność gospodarczą w ramach świadczenia usług księgowych, w związku z czym wstąpi również we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z kontrahentami Wnioskodawcy, dodatkowo firma kupująca zorganizowaną część przedsiębiorstwa zatrudni cały obecny personel (zgodnie z artykułem 23 Kodeksu Pracy).

Wg oceny Wnioskodawcy zbycie ww. składników jest uznane za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa gdyż pozwoli to nowemu podmiotowi przejąć i prowadzić płynnie usługi rachunkowe dla sprzedanej bazy Klientów a jednocześnie umożliwi to Wnioskodawcy jako B. s.c. (nazwa zostanie zmieniona) prowadzić inny przedmiot działalności gospodarczej.

W odpowiedzi na wezwanie wyjaśniono, że zorganizowana część przedsiębiorstwa będzie wyodrębniona pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, tj. zgodnie z art. 2 ust. 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm).


Na kontekst organizacyjny i funkcjonalny składają się:

  • czynnik ludzki - wykwalifikowany i merytorycznie przygotowany samodzielny zespół pracowników z określonym zakresem odpowiedzialności,
  • wyodrębniona infrastruktura IT - komputery, drukarki oraz specjalistyczne oprogramowanie finansowo - księgowe,
  • domena internetowa firmy,
  • wyposażenie pomieszczeń biurowych (meble),
  • baza danych,
  • prawo z umowy najmu do lokalu, w którym obecnie są prowadzone usługi B. s.c.,
  • umowy z klientami B. s.c. na usługowe prowadzenie księgowości - prawa i zobowiązania z nimi związane.


Na kontekst finansowo-księgowy składają się zdaniem Wnioskodawcy:

  • wyodrębnienie składników majątkowych co pozwoli na wyodrębnienie kosztów związanych z utrzymaniem ww. składników w tym licencji do programów,
  • na podstawie art. 23 Kodeksu Pracy pracownicy będą przejęci przez nowy podmiot. Nabywca przedsiębiorstwa będzie miał zatem możliwość wyodrębnienia kosztów dotyczących przejętych pracowników,
  • wyodrębniony podmiot będzie miał zdolność do generowania określonych obrotów i zysków, które zapewnią niezależność finansową.


Reasumując należy zauważyć, że jako spółka cywilna prowadząca księgowość swojej firmy w postaci księgi przychodów i rozchodów i rejestry VAT oraz kontynuująca działalność gospodarczą przy zmienionym przedmiocie działalności, nazwie i adresie siedziby Wnioskodawca nie jest w stanie przekazać podmiotowi przejmującemu ZCP (zorganizowaną część przedsiębiorstwa) swoich ksiąg, gdyż będzie kontynuować zapisy w księgach, a podmiot, który będzie przejmował ZCP prowadzi tzw. pełną księgowość (księgi handlowe i rejestry VAT) i po przejęciu działalności w postaci ZCP będzie dokonywał zapisów w swoich księgach rachunkowych, kontynuując swoje zapisy w księgach rachunkowych.

W ramach dokumentacji księgowej, która jak w wykładni przepisów, powinna być elementem zbycia Z.C.P., będą się znajdować: akta osobowe pracowników, umowy z klientami, które są podstawą do generowania przychodów za świadczone usługi dla Klientów, umowy z dostawcami usług zewnętrznych (czynsz na lokal, opłaty za energię elektryczną, usługi informatyczne, wynajem powierzchni pod firmową tablicę informacyjną, usługi telekomunikacyjne).

Wnioskodawca zamierza udostępnić do wglądu podmiotowi nabywającemu rejestry VAT a także wgląd do księgi przychodów i rozchodów. Uważa jednak, że nie może jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osoby kontynuujące prowadzenie działalności pod inną firmą i z innym zakresem działalności przekazać w ramach zbycia Z.C.P. - podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Po wtóre podmiot nabywający Z.C.P. prowadzi tzw. pełne księgi rachunkowe, zatem będzie kontynuował on rozliczenia finansowe w tym zakresie zgodnie z przyjętą Polityką Rachunkowości. Dane odnośnie należności i zobowiązań zostaną przekazane nabywcy Z.C.P. na podstawie sporządzonego wykazu (nie na podstawie bilansu - gdyż podmiot zbywający nie prowadzi pełnej księgowości).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wyżej opisaną transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu można uznać jako transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT i w związku z tym transakcja ta nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług VAT?


Czy B. s.c. powinno przekazać podmiotowi przejmującemu zorganizowaną część przedsiębiorstwa swoją dokumentację księgową tj. podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz rejestry VAT prowadzone do dnia zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa?


Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 55 KC. przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej. Wyłączenie więc ze zbycia istotnych elementów przedsiębiorstwa powoduje, że mamy do czynienia ze sprzedażą sumy składników a nie ze zbyciem przedsiębiorstwa. Jeśli natomiast wyłączone ze zbycia składniki przedsiębiorstwa nie mają istotnego znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jako takiego, wówczas czynność taka na gruncie przepisów ustawy o VAT będzie uznana za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, chociaż nie obejmuje ona wszystkich jego składników.


Własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego:


Wg wiedzy Wnioskodawcy jeżeli w skład zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą składniki wymienione w niniejszym wniosku (meble biurowe, zestawy komputerowe, sprzęt biurowy, specjalistyczne oprogramowanie komputerowe wykorzystywane do wykonywania usług rachunkowych, firmowy znak graficzny, domena internetowa, baza stałych Klientów, przekazanie wiedzy na temat branży i rynku, zespół pracowników) to należy uznać taką transakcję za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

W związku z tym, że działalność B. s.c. będzie kontynuowana (zmianie ulegnie nazwa firmy oraz przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej), to dokumentacja księgowa w postaci księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji VAT powinna być nadal własnością B. s.c. więc nie powinna być przekazana nowemu podmiotowi, który zakupi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jedyna dokumentacja, która powinna być przekazana wraz ze sprzedażą zorganizowanej części przedsiębiorstwa to dokumentacja związana z przejęciem pracowników (akta osobowe, karty wynagrodzeń, ewidencje czasu pracy, listy obecności).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Natomiast stosownie do art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Pojęcie ?transakcja zbycia? należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu ?dostawa towarów? w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego, kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy, realizujący zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Zatem, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym, jak i posiadaniem wewnętrznej samodzielności finansowej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. A zatem o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić tylko wówczas, gdy określona w ten sposób część przedsiębiorstwa może w całości stanowić przedmiot zbycia (przekazania).


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić transakcję, której przedmiotem będzie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, nie powiązanego w żaden sposób z jego firmą (zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W skład sprzedawanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą wchodziły:

meble biurowe (szafy, regały, biurka), zestawy komputerowe (stacje komputerowe i monitory), sprzęt biurowy typu fax, telefony, drukarki, kserokopiarka, skaner, fotele biurowe, krzesła, specjalistyczne oprogramowanie komputerowe do wykonywania usług rachunkowych, firmowy znak graficzny, domena internetowa, baza Klientów (stałe umowy o współpracy z Klientami), przekazanie wiedzy na temat branży i rynku, zespół pracowników - a więc wszystko to co umożliwi kontynuowanie działalności (usług rachunkowych) nowemu podmiotowi bez angażowania jakichkolwiek dodatkowych nakładów.


Spółka cywilna będzie nadal istniała ale od momentu przeprowadzenia powyższej transakcji przedmiot działalności gospodarczej ulegnie zmianie. Zmianie ulegnie również nazwa spółki cywilnej. Na początek do podstawowego przedmiotu działalności będzie należał wynajem nieruchomości (tej opisanej powyżej jako wyłączonej ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa). Nieruchomość ta będzie na początku wynajmowana podmiotowi, który po zakupie od B. s.c. zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie kontynuował działalność gospodarczą w ramach świadczenia usług księgowych, w związku z czym wstąpi również we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z kontrahentami Wnioskodawcy. Dodatkowo firma kupująca zorganizowaną część przedsiębiorstwa zatrudni cały obecny personel (zgodnie z artykułem 23 Kodeksu Pracy).

Jako spółka cywilna prowadząca księgowość swojej firmy w postaci księgi przychodów i rozchodów i rejestry VAT oraz kontynuująca działalność gospodarczą przy zmienionym przedmiocie działalności, nazwie i adresie siedziby Wnioskodawca nie jest w stanie przekazać podmiotowi przejmującemu ZCP (zorganizowaną część przedsiębiorstwa) swoich ksiąg, gdyż będzie kontynuować zapisy w swoich księgach, a podmiot, który będzie przejmował ZCP prowadzi tzw. pełną księgowość (księgi handlowe i rejestry VAT) i po przejęciu działalności w postaci ZCP będzie dokonywał zapisów w swoich księgach rachunkowych, kontynuując swoje zapisy w księgach rachunkowych.

Dokonując oceny okoliczności wskazanych we wniosku i jego uzupełnieniu należy stwierdzić, że sprzedaż opisanych składników materialnych i niematerialnych, wraz z przekazaniem zespołu pracowników, z jednoczesnym wynajmem nieruchomości, umożliwi nabywcy prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim to czynił Wnioskodawca. Przekazanie opisanych aktywów jest wystarczające do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanej sytuacji dojdzie do sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyodrębnionej organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, niepodlega ustawie o podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy jest prawidłowe.


W związku z tym, że pytanie nr 2 stanowi element zdarzenia przyszłego zawartego w pytaniu nr 1, to udzielenie na nie odpowiedzi jest bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W związku z tym że ilość zdarzeń przyszłych była mniejsza niż ilość wniesionych opłat kwota 40 zł. z kwoty 80zł. wpłacona w dniu 2.05.2012r. zostanie zwrócona zgodnie z dyspozycją, zawartą w części F złożonego wniosku na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany we wniosku, w terminie określonym w art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika