Stawka podatku VAT przy sprzedaży działek na podstawie studium uwarunkowań w przypadku braku planu (...)

Stawka podatku VAT przy sprzedaży działek na podstawie studium uwarunkowań w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2010r. (data wpływu 28.01.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2010r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Jawna rozpoczęła działalność gospodarczą 20-03-2009roku. Przedmiotem jej działalności jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Udziałowcami są dwie osoby fizyczne wnoszące udziały w formie wkładu pieniężnego oraz Sp. z o.o., która wniosła do Spółki Jawnej udziały w postaci 1/2 części we współwłasności nieruchomości gruntowej, położonej w W?, w dzielnicy B. Wymienione powyżej spółki są jednostkami powiązanymi, mającymi tych samych udziałowców.

Nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem udziałów została zakupiona przez Sp. z o.o. w 2007 roku od osoby fizycznej, bez podatku VAT, jako grunty rolne o powierzchni 8600 m2.

Na wniosek o wyłączenie z produkcji rolniczej ww. działki, Prezydent decyzją z dnia 23-04-2007 roku umorzył postępowanie uzasadniając, iż ? ?przedmiotowa działka, w skład której wchodzą grunty rolne klasy lVa, lVb położona jest na glebach pochodzenia mineralnego? - ?w/w grunty nie podlegają obowiązkowi wyłączenia z produkcji rolniczej?.

W sierpniu 2008 roku na przedmiotową działkę została wydana decyzja o warunkach zabudowy, która w styczniu 2009 roku została przeniesiona na Sp. z o.o., będącą udziałowcem Spółki Jawnej. Spółka Jawna nie posiada warunków zabudowy.

W kwietniu 2009 roku został złożony do sądu wniosek o zniesienie współwłasności i dokonanie podziału działki zgodnie z planem podziału. W styczniu 2010 roku po zatwierdzeniu przez sąd orzeczenia o zniesieniu współwłasności ww. nieruchomości Spółka Jawna stała się właścicielem 8 działek (orzeczenie nieprawomocne ze złożonymi oświadczeniami, że strony nie będą się odwoływać).

Według wypisu z ewidencji gruntów i budynków są to nadal grunty rolne posiadające zgodę na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze. Na powyższą nieruchomość nie zostało wydane pozwolenie na budowę.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, iż dla przedmiotowej nieruchomości gruntowej nie istnieje Plan zagospodarowania przestrzennego gminy.

W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość gruntowa znajduje się na terenie zaznaczonym numerem 32. B?.Wschodnia wraz z centrum lokalnym. Według Studium są to głównie tereny rolne z rozproszoną zabudową mieszkaniową. Obszar przewidziany jest dla rozwoju funkcji mieszkaniowych i usługowych o niskiej intensywności.

Nieruchomość, będąca własnością Spółki Jawnej to teren znajdujący się przy ulicy T. Teren nie posiada pełnego wyposażenia w media.

Działka ta nie znajduje się w okolicach osiedli wymienionych w Studium, jak również nie znajduje się w obszarze ulicy O?, gdzie przewiduje się zlokalizowanie lokalnego ośrodka usługowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT ma zastosować Podatnik przy sprzedaży działek, o których mowa wyżej...

Według Wnioskodawcy, na sprzedaż przedmiotowych działek ma zastosowanie zwolnienie z VAT, gdyż zgodnie z wypisem z rejestru gruntów i księgą wieczystą są to grunty rolne.

Wprawdzie są warunki zabudowy wydane na Sp. z o.o. (udziałowca), ale zdaniem Podatnika samo posiadanie warunków zabudowy nie zmienia przeznaczenia gruntu, tylko daje taką możliwość.

Wniosek o wydanie warunków zabudowy może złożyć każdy (nie będąc właścicielem gruntu) i otrzymać je. O fakcie uzyskania warunków zabudowy właściciel działki może nawet nie wiedzieć, nie powinny być więc przesłanką do zmiany statusu gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Za dostawę towarów - na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność, której przedmiotem działalności jest jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22% (?). Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003r. Nr 80, poz. 717 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się decyzją o warunkach zabudowy lub inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją, sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (?). Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z powyższych przepisów wynika, że dla określenia przeznaczenia danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Na mocy art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), dane z ewidencji gruntów i budynków mogą być stosowane wyłącznie posiłkowo gdyż nie zawierają danych o ?przeznaczeniu? danego gruntu, a jedynie obejmują dane - w przypadku gruntów - dotyczące ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych (?).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży gruntu, który zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów i budynków jest nadal gruntem rolnym posiadające zgodę na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze. Dla przedmiotowej nieruchomości gruntowej brak jest planu zagospodarowania przestrzennego gminy, natomiast istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania. Zgodnie z jego wytycznymi nieruchomość ta znajduje się na terenie, gdzie głównie znajdują się tereny rolne z rozproszoną zabudową mieszkaniową. Obszar ten przewidziany jest dla rozwoju funkcji mieszkaniowych i usługowych o niskiej intensywności. Dla przedmiotowej nieruchomości została również wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzystała ze zwolnienia od podatku. Powyższe wynika z faktu, iż ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT korzysta dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Skutkiem powyższego, sprzedaż posiadanej przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowej znajdującej się na obszarze przewidzianym stosownie do zapisów studium zagospodarowania przestrzennego dla rozwoju funkcji mieszkaniowych i usługowych o niskiej intensywności, dla której została wydana decyzja o warunkach zabudowy, nie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i należy zastosować 22% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika