1. Czy datą uruchomienia automatu jest data faktycznego włączenia automatu do eksploatacji potwierdzona (...)

1. Czy datą uruchomienia automatu jest data faktycznego włączenia automatu do eksploatacji potwierdzona wpisem w księdze kontroli eksploatacji automatu, czy też data wykazana w poz. 40 zgłoszenia przemieszczenia automatu (GL-2)?
2. W którym dniu powstaje obowiązek podatku od gier dla automatów o niskich wygranych, tj. w dacie faktycznego włączenia automatu do eksploatacji, potwierdzonego wpisem do księgi kontroli eksploatacji automatu, czy też w dacie wskazanej w poz. 40 zgłoszenia przemieszczenia automatu (GL-2)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2010r. (data wpływu 05.07.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2010r. (data wpływu 16 sierpnia 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 04 sierpnia 2010r. Nr IPPP2/443-476/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 09 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o grach hazardowych w zakresie dnia powstania obowiązku podatkowego w podatku od gier dla automatów o niskich wygranych oraz daty uruchomienia automatu w dacie faktycznego włączenia automatu do eksploatacji - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o grach hazardowych w zakresie dnia powstania obowiązku podatkowego w podatku od gier dla automatów o niskich wygranych oraz daty uruchomienia automatu w dacie faktycznego włączenia automatu do eksploatacji, uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2010r. (data wpływu 16 sierpnia 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 04 sierpnia 2010r. Nr IPPP2/443-476/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 09 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) w ramach prowadzonej działalności nabywa, rejestruje i eksploatuje automaty o niskich wygranych w punktach gier zawartych w zezwoleniu Dyrektora Izby Skarbowej. Spółka aby prowadzić działalność polegającą na urządzaniu gier na automatach o niskich wygranych kupuje urządzenia do gier. Automaty do gier o niskich wygranych przed uruchomieniem poddawane są badaniom przeprowadzonym przez uprawnione przez Ministerstwo Finansów Jednostki badające.

Jednostki badające sprawdzają zgodność przedmiotowych automatów z wymogami obowiązującej ustawy. W przypadku uzyskania pozytywnych wyników uprawniona Jednostka badająca wystawia ?opinię techniczną z badań przedrejestracyjnych?.

Po uzyskaniu pozytywnej opinii badań przedrejestracyjnych automatów, generowany jest ?Wniosek o rejestrację automatu? druk GL-1 w celu zarejestrowania automatu przez Ministerstwo Finansów, a po zmianie ustawy przez Naczelnika Urzędu Celnego.

Po otrzymaniu poświadczonych przez Naczelnika Urzędu Celnego wniosków GL-1, automat może zostać wstawiony do punktu gry i eksploatowany. W związku ze zmieniającą się sytuacją na rynku eksploatacji automatów do gry, punkty gry wskazane we wniosku GL-1 jako punkty przyszłej eksploatacji często ulegają zmianie. W związku z optymalizacją kosztów działalności, Spółka dokonuje przemieszczeń eksploatacji automatów. W związku z tym, aby uzyskać nowe miejsce eksploatacji automatu w innym punkcie gier, tworzone jest zgłoszenie ?Przemieszczenie automatu? GL-2.

Zgłoszenie GL-2 tworzone jest na siedem różnych sposobów w zależności od sytuacji dotyczącej zgłoszenia przemieszczenia, zawieszenia eksploatacji, wycofania z eksploatacji automatu lub urządzenia do gier zgodnie z instrukcją ogłoszoną przez Ministerstwo Finansów. Bez względu na to, jaka jest podstawa przemieszczenia wskazywana na jednym z siedmiu druków GL-2, Spółka w poz. 40 druku GL-2 wskazuje jedynie przewidywaną datę wstawienia automatu do punktu gier.

Z doświadczenia Spółki wynika, iż data wskazana w pkt 40 formularza GL-2 niejednokrotnie nie pokrywa się z datą faktycznego wstawienia i uruchomienia automatu w punkcie gier.

Zaistniały stan faktyczny spowodowany jest np. chęcią udziału Urzędu Celnego w czynnościach wstawienia i uruchomienia automatu w punkcie, czynności te przeprowadza się w terminie uzgodnionym z Urzędem Celnym a nie w dniu wskazanym w zgłoszeniu przemieszczenia. Kolejnym powodem przesunięcia terminu uruchomienia może być zmiana decyzji właściciela lokalu co do terminu dostawienia automatu, problemy logistyczne lub nieprzewidziana awaria automatu.

W związku z powyższym Spółka za datę uruchomienia automatu i jednocześnie datę powstania zobowiązania podatkowego uznaje datę faktycznego włączenia automatu do eksploatacji, która to jest wpisywana do księgi kontroli eksploatacji automatu prowadzonej dla każdego automatu zgodnie z obowiązującym wzorem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy datą uruchomienia automatu jest data faktycznego włączenia automatu do eksploatacji potwierdzona wpisem w księdze kontroli eksploatacji automatu, czy też data wykazana w poz. 40 zgłoszenia przemieszczenia automatu (GL-2)...
  2. W którym dniu powstaje obowiązek podatku od gier dla automatów o niskich wygranych, tj. w dacie faktycznego włączenia automatu do eksploatacji, potwierdzonego wpisem do księgi kontroli eksploatacji automatu, czy też w dacie wskazanej w poz. 40 zgłoszenia przemieszczenia automatu (GL-2)...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z Art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych, obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności. W odniesieniu do automatów o niskich wygranych, dniem powstania zobowiązania podatkowego jest dzień, w którym automaty faktycznie zostały włączone do eksploatacji, co jest potwierdzone wpisem do księgi kontroli eksploatacji automatu (data uruchomienia, nazwa punktu, stan liczników).

Zdaniem Spółki, nie można uznać dniem powstania zobowiązania podatkowego daty wykazanej w poz. 40 zgłoszenia przemieszczenia automatu (GL-2). Data wskazana w zgłoszeniu przemieszczenia automatu (GL-2) ma charakter deklaracyjny i wielokrotnie nie pokrywa się z datą faktycznego wstawienia automatu do punktu. Przyczyną takiego stanu jest np. chęć udziału Urzędu Celnego w czynnościach wstawienia i uruchomienia automatu w punkcie, bowiem w takim przypadku czynności takie przeprowadza się w terminie uzgodnionym z Urzędem Celnym, a nie w dniu wskazanym na druku przemieszczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540) zwanej dalej nową ustawą, obowiązującej od dnia 01.01.2010r., obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności. W pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry w pokera obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przystąpienia do turnieju.

Art. 139 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy prowadzący działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości 2.000zł. miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.

Należy zauważyć, że od 01.01.2010r. na podstawie art. 144 nowej ustawy, co do zasady, straciła moc ustawa z dnia 29 lipca 1992r. o grach hazardowych i zakładach wzajemnych (tj. z 2004r. Dz. U. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) zwana dalej starą ustawą, jednakże z wyjątkiem art. 14, art. 15b ust. 1, w zakresie dotyczącym kartonów do gry bingo pieniężne, ust.2, 4, 4a i 5, art. 15d, art. 16 pkt 2 i 3, art. 18 ust. 1, 2, 4 i 5, art. 22 i art. 23.

Art. 16 ust. 2 starej ustawy stanowi, że ? Minister właściwy do spraw finansów publicznych, mając na względzie ochronę uczestników gier lub zakładów oraz zapewnienie prawidłowości przebiegu takiej gry lub zakładu, określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki dopuszczenia do eksploatacji i użytkowania automatów i urządzeń do gier oraz warunki przyznania uprawnień określonym podmiotom do wprowadzenia do eksploatacji i użytkowania takich automatów lub urządzeń.

W związku z tym w chwili obecnej nadal obowiązuje między innymi:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 03 czerwca 2003r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. z 2003r. Nr 102, poz. 946 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, w części dotyczącej ? eksploatacji i użytkowania automatów i urządzeń do gier ? rozdział 3, paragrafy od 7 do 15 tego rozporządzenia.

§ 14 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że podmiot prowadzący gry losowe, gry na automatach i gry na automatach o niskich wygranych, jest obowiązany co najmniej na siedem dni przed zmianą miejsca, punktu, ośrodka eksploatacji automatu lub urządzenia do gier powiadomić wyznaczonego naczelnika urzędu celnego właściwego według miejsca dotychczasowej oraz przyszłej eksploatacji automatu lub urządzenia do gier o zamiarze przemieszczenia, z podaniem:

  1. dokładnej daty przemieszczenia;
  2. adresu miejsca, punktu, ośrodka dotychczasowej eksploatacji;
  3. adresu miejsca, punktu, ośrodka przyszłej eksploatacji.

Z tym właśnie przepisem jest związany druk GL-2 ? zgłoszenie przemieszczenia / zawieszenia eksploatacji / wycofania z eksploatacji automatu lub urządzenia do gier ? (7 różnych wariantów). Wzór zgłoszenia GL-2 dotyczącego przemieszczenia automatu. Z instrukcji wypełniania zgłoszenia przemieszczenia automatu na formularzu GL-2 wynika, że ?bardzo istotną informacją dotyczącą przemieszczenia automatu jest chronologia dat i zachowanie ciągłości użytkowania automatu. Pole dotyczące przyszłej eksploatacji automatu (ważny od) musi o jeden dzień wyprzedzać datę dotychczasowej eksploatacji automatu (ważny do). Jednakże ta chronologia jest związana jedynie z dokładną datą przemieszczenia, o której mowa w w/cyt. § 14 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, natomiast nie jest zawsze datą faktycznego włączenia automatu do eksploatacji w nowym punkcie po jego przemieszczeniu.

Należy zauważyć, że § 14 ust. 4 i 5 cyt. rozporządzenia stanowią, że:

Wyznaczony naczelnik urzędu celnego może zażądać przeprowadzenia na koszt podmiotu, o którym mowa w ust. 1, badań kontrolnych automatów i urządzeń do gier przez jednostkę badającą.

W razie stwierdzenia niezgodności stanu rzeczywistego automatów lub urządzeń do gier z warunkami rejestracji wyznaczony naczelnik urzędu celnego cofa rejestrację takiego automatu lub urządzenia do gier.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej obowiązki podmiotu prowadzącego gry na automatach o niskich wygranych wobec naczelników urzędów celnych i wynikające z tego tytułu prawa naczelników urzędów celnych do przeprowadzenia określonych czynności związanych z przemieszczeniem automatu (np. chęć udziału Urzędu Celnego w czynnościach wstawienia i uruchomienia automatu), które przeprowadza się w terminie uzgodnionym z Urzędem Celnym, a nie w dniu wskazanym na druku przemieszczenia, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że data przemieszczenia automatu nie zawsze jest zgodna z datą faktycznego włączenia automatu do eksploatacji, gdyż przed faktycznym włączeniem automatu do eksploatacji, naczelnik urzędu celnego poinformowany o przemieszczeniu automatu, może zażądać dokonania dodatkowych czynności związanych z jego uruchomieniem.

Dodatkowo należy zauważyć, że w 2010r. już na podstawie nowej ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 04 stycznia 2010r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. 8, poz. 57), które weszło w życie na podstawie § 12 tego rozporządzenia, z dniem jego ogłoszenia.

§ 2 ust. 2 tego rozporządzenia m.in. stanowi, że ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: dokumentacji ? należy przez to rozumieć księgę eksploatacji automatu do gier.

Natomiast § 7 tego rozporządzenia stanowi, że księga eksploatacji automatu do gier, prowadzona odrębnie dla każdego automatu, powinna zawierać co najmniej określenie podmiotu urządzającego gry na automatach, cechy identyfikacyjne automatu, datę i numer jego rejestracji, datę dokonania wpisu, opis zdarzenia, wskazanie liczników przed i po zdarzeniu oraz podpisy i pieczątki imienne osób uprawnionych przez podmiot do dokonywania wpisów.

W księdze, o której mowa w ust. 1, podmiot zamieszcza w szczególności informacje o: rozpoczęciu eksploatacji automatu, zmianie miejsca lokalizacji automatu, awarii automatu, ponownym włączeniu automatu do eksploatacji, zmianie wskaźnika wypłacalności wygranych, zerowaniu liczników oraz uszkodzeniu i nałożeniu wymaganych plomb zabezpieczających.

Wpisów do księgi, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po wystąpieniu zdarzenia podlegającego wpisowi.

Z tych zapisów rozporządzenia można wysnuć wniosek, że w księdze eksploatacji automatu do gier muszą być zapisane wszelkie dokonane czynności związane z działaniem danego automatu, w tym również czynności wykonane przy udziale lub na zlecenie naczelnika urzędu celnego. Konieczność dokonania tych czynności może spowodować, że data uruchomienia automatu nie będzie zgodna z datą zgłoszenia przemieszczenia automatu. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy przyjąć więc, że datą uruchomienia automatu jest data faktycznego włączenia automatu do eksploatacji wynikająca z księgi eksploatacji automatu.

Art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowi, że obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Natomiast art. 21 § 1 pkt 1 tej ustawy dotyczący dnia powstania zobowiązania podatkowego stanowi, że zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem: zaistnienia zdarzenia z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania.

W opisanej sytuacji zdarzeniem, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie zobowiązania podatkowego jest również data faktycznego włączenia automatu do eksploatacji wynikająca z księgi eksploatacji automatu ponieważ data ta jest dniem rozpoczęcia wykonywania działalności za pomocą tego automatu.

Ponieważ podatnicy prowadzący działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości 2.000 zł miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie, bez względu na ilość dni użytkowania automatu w danym miesiącu, to obowiązek podatkowy powstanie zawsze w pierwszym dniu faktycznego włączenia automatu do eksploatacji w danym miesiącu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika bowiem, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uruchamia w odstępach czasowych automaty do gier o niskich wygranych. Za datę uruchomienia automatu uznaje datę faktycznego włączenia automatu do eksploatacji, który jest potwierdzony wpisem do księgi kontroli automatu (data, nazwa punktu, stany liczników). Ponieważ zgodnie z art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 o grach hazardowych obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności, to w odniesieniu do automatów o niskich wygranych dniem powstania zobowiązania podatkowego jest dzień, w którym automaty faktycznie zostały włączone do eksploatacji co jest potwierdzane wpisem do księgi kontroli eksploatacji automatu (data, nazwa punktu, stany liczników).

Biorąc pod uwagę obowiązujące w tym zakresie przepisy, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie daty uruchomienia automatu i dnia powstania obowiązku podatkowego w podatku od gier dla automatów o niskich wygranych, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika