Obniżenie obrotu i podatku należnego w oparciu o zwrotne potwierdzenie odbioru faktury korygującej (...)

Obniżenie obrotu i podatku należnego w oparciu o zwrotne potwierdzenie odbioru faktury korygującej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012r. (data wpływu 21 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego w przypadku posiadania zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez leasingobiorcę - jest prawidłowe;
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego w przypadku potwierdzonego i podpisanego przez leasingobiorcę uzgodnienie salda oraz oświadczenia leasingobiorcy o potrąceniu ? jest prawidłowe;
  • prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego w przypadku uzyskania z Poczty Polskiej zwrotki z adnotacją, że adresat odmówił przyjęcia przesyłki ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia dostarczenia faktur korygujących i obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. [dalej: Spółka] jest spółką świadczącą usługi w zakresie długotrwałego najmu oraz leasingu pojazdów i maszyn marki X. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka, jako leasingodawca, zawiera umowy najmu / leasingu z osobami prawnymi, osobami fizycznymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej [dalej: Leasingobiorcy). Z tytułu ww. umów Spółka wystawia na rzecz Leasingobiorców faktury VAT dokumentujące sprzedaż w danym okresie rozliczeniowym, zawierające kwoty podatku od towarów i usług [dalej: VAT] obliczone co do zasady według podstawowej stawki (tj. obecnie 23%).

W praktyce zdarzają się przypadki, w których po wystawieniu wspomnianych faktur, podstawa opodatkowania oraz, odpowiednio, kwota należnego VAT wykazanego na fakturze ulegają obniżeniu. Przykładowo, sytuacje takie występują w przypadku udzielenia przez Spółkę rabatu lub też obniżenia ceny z innego powodu. Zdarzają się również przypadki, gdy podstawa opodatkowania i kwota należnego VAT na fakturze pierwotnej zostały omyłkowo zawyżone. We wskazanych powyżej przypadkach Spółka wystawia na rzecz Leasingobiorców faktury VAT korygujące.

Co do zasady, faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania i/lub kwotę należnego VAT wysyłane są do Leasingobiorców za pośrednictwem Poczty Polskiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (tzw. ?zwrotka?), na którym znajduje się adnotacja dotycząca faktury korygującej umieszczonej w przesyłce (w szczególności podawany jest numer faktury korygującej).

W momencie otrzymania / doręczenia takiej przesyłki Leasingobiorca zobowiązany jest potwierdzić operatorowi pocztowemu jej odbiór, umieszczając na zwrotce swój podpis i/lub pieczęć oraz datę odbioru przesyłki. Następnie zwrotka jest przesyłana / zwracana przez Pocztę do Spółki. Spółka zamierza traktować takie zwrotki (odpowiednio opatrzone przez Leasingobiorców) jako potwierdzenie otrzymania faktur korygujących przez Leasingobiorców, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) i dokonywać na ich podstawie obniżenia podstawy opodatkowania i ? odpowiednio ? należnego VAT.

Zdarzają się również sytuacje, w których po wysłaniu do Leasingobiorcy faktury korygującej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru ? Spółka otrzymuje z Poczty zwrotną informację (zamieszczoną na zwrotce), iż Leasingobiorca odmówił przyjęcia przesyłki, pomimo zastania go pod wskazanym adresem. Ponadto, Spółka dokonuje okresowo inwentaryzacji przysługujących jej należności poprzez uzgodnienie z Leasingobiorcami sald oraz wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic między danymi wynikającymi z ksiąg Spółki a danymi wynikającymi z ksiąg danego Leasingobiorcy. W praktyce, w celu dokonania ww. uzgodnienia, Spółka wysyła do kontrahentów dokument określany jako ?potwierdzenie salda?, na którym wykazywane jest saldo wynikające z ksiąg Spółki wraz z wykazem wszystkich faktur VAT, z których saldo to wynika. Jeśli saldo wynika m.in. z wystawionych przez Spółkę faktur korygujących (w tym faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania i kwotę należnego VAT), ?potwierdzenie salda? zawiera także dane dotyczące tych faktur korygujących (w szczególności numer faktury korygującej, datę jej wystawienia oraz kwotę).

Leasingobiorca dokonuje potwierdzenia salda poprzez opatrzenie podpisem otrzymanego i jego odesłanie do Spółki. Zdarzają się wreszcie sytuacje, gdy mimo braku uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez Leasingobiorcę w jeden ze sposobów opisanych powyżej, Spółka otrzymuje od Leasingobiorcy oświadczenie o potrąceniu, ze wskazaniem faktur, w tym korygujących, z których wynikają należności objęte potrąceniem. Z oświadczenia wynika zatem jednoznacznie, że Leasingobiorca otrzymał wskazane w nim faktury korygujące od Spółki i uwzględnił je w swoich rozliczeniach.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy otrzymanie z Poczty Polskiej zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą in minus (tzw. zwrotki), w sytuacji, gdy zwrotka ta zawiera opis przedmiotu przesyłki, w szczególności numer faktury korygującej i została w momencie odbioru przesyłki przez adresata opatrzona przez niego podpisem Ulub pieczęcią oraz datą odbioru równoznaczne jest z posiadaniem przez Spółkę potwierdzenia odbioru takiej faktury korygującej przez nabywcę (Leasingobiorcę), a tym samym stanowi podstawę do obniżenia przez nią podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku należnego zgodnie z art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy o VAT?
  2. Czy w braku potwierdzenia odbioru (zwrotki), tj. opatrzonego przez adresata przesyłki podpisem Ulub pieczęcią oraz datą odbioru, równoznaczne z posiadaniem przez Spółkę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę jest:
    1. uzyskanie z Poczty Polskiej zwrotki z adnotacją listonosza, iż adresat odmówił przyjęcia przesyłki,
    2. potwierdzone / podpisane przez Leasingobiorcę uzgodnienie salda, w sytuacji, gdy dokument uzgodnienia salda wskazuje faktury, w tym faktury korygujące, z których saldo to wynika,
    3. oświadczenia danego Leasingobiorcy o potrąceniu, wskazujące faktury, w tym korygujące, z których wynikają należności objęte potrąceniem?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. W myśl ust. 4a tego artykułu ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskał. Natomiast stosownie do ust. 4c ww. artykułu przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

W obowiązujących przepisach prawa brak jest szczegółowej regulacji dotyczącej formy, w jakiej powinno być uzyskane potwierdzenie odbioru korekty faktury przez nabywcę. W konsekwencji należy uznać, że potwierdzenie to może być dokonane/uzyskane w każdej formie pozwalającej na stwierdzenie, iż faktura korygująca dotarła do nabywcy i w rezultacie miał on możliwość zapoznania się z jej treścią.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w opiniach organów podatkowych ? przykładowo w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2007 r. (nr ILPP2/443-55/07-2/IM) Minister Finansów stwierdził, iż: ?W przypadkach wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej, sprzedawca jest bezwzględnie zobowiązany do otrzymania potwierdzenia odbioru tej faktury. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług, jako adresat przedmiotowego dokumentu i może mieć dowolną formę. Żaden bowiem przepis nie stanowi, iż musi to nastąpić w specjalnej formie. Potwierdzenie takie może więc być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę?.

Należy zwrócić uwagę, iż w omawianym przepisie mowa jest o posiadaniu ?potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę?, a nie ? potwierdzenia przez nabywcę otrzymania korekty faktury.

Jakościowo są to dwa różne przypadki, z których pierwszy ? przewidziany w ustawie o VAT ? obejmuje zdecydowanie szersze spektrum sytuacji. Dlatego też za całkowicie błędny należy uznać pogląd, wyrażony także w dalszej części zacytowanej wyżej interpretacji, iż potwierdzenia takiego powinien dokonać nabywca. Podejście takie stanowi niczym nieuzasadnione, ani brzmieniem przepisu, ani jego funkcją w systemie VAT ? zaostrzenie stosowania warunku określonego w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Przepis ten dopuszcza bowiem w istocie każdy sposób potwierdzenia otrzymania korekty przez nabywcę, również taki, który następuje bez jego udziału. Zdaniem Spółki, stanowisko takie znajduje potwierdzenie w przytoczonych w dalszej części wniosku interpretacjach podatkowych, jak też w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej [dalej: ETS].

Za ww. podejściem przemawia również słownikowe znaczenie pojęcia ?otrzymanie? użytego w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W potocznym (językowym) rozumieniu, do którego należy się odwołać w procesie wykładni ww. przepisu ? z uwagi na brak definicji ustawowej ? otrzymać / otrzymywać znaczy tyle co ?stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś? (por. Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 1998). ?Otrzymanie? nie zakłada więc jako zasady aktywnego uczestnictwa otrzymującego w tym procesie. W konsekwencji, na gruncie rozpatrywanych regulacji momentem otrzymania faktury korygującej przez nabywcę (tu: Leasingobiorcę) jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią, Jednocześnie, uzyskanie przez Spółkę, w jakiejkolwiek formie, wiedzy na temat tej okoliczności, uznać należy w świetle powyższych uwag za posiadanie przez nią potwierdzenia, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Żaden przepis nie wymaga bowiem, że potwierdzenie musi nastąpić w jakiejś konkretnej, specjalnej formie, ani też być dokonane przez samego nabywcę.


Ad. 1


Mając powyższe na względzie Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymanie z Poczty Polskiej zwrotnego potwierdzenie odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą in minus (tzw. zwrotki), w sytuacji, gdy zwrotka ta zawiera opis przedmiotu przesyłki, w szczególności numer faktury korygującej i została w momencie odbioru przesyłki przez adresata opatrzona przez niego podpisem i/lub pieczęcią oraz datą odbioru, stanowi potwierdzenie odbioru takiej faktury korygującej przez nabywcę (Leasingobiorcę) w rozumieniu art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy o VAT, a tym samym stanowi podstawę do obniżenia przez nią podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku należnego zgodnie z tymi przepisami.

Skoro, jak była o tym wyżej mowa, ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie ma nastąpić potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, którego posiadanie warunkuje ujęcie przez sprzedawcę skutków tej korekty w jego rozliczeniach VAT, potwierdzenie to może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej za pośrednictwem Poczty Polskiej ? w formie listu poleconego ? przesyłki zawierającej fakturę korygującą. W sposób pewny i jednoznaczny tak opisana i opatrzona zwrotka stwierdza bowiem sam fakt dotarcia / otrzymania przesyłki obejmującej fakturę korygującą do nabywcy, jako moment, w którym to nastąpiło. Rzetelność informacji zawartych w tym zakresie ze zwrotki gwarantuje powagą publicznego operatora pocztowego, jakim jest Poczta Polska.

Powyższe znajduje jednoznaczne potwierdzenie m.in. w wyroku ETS z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A., w którym ETS stwierdził z jednej strony, iż wymóg posiadania przez podatnika potwierdzenia faktury korygującej jest sam w sobie zgodny z przepisami wspólnotowymi i nie podważa zasady neutralności podatku VAT, z drugiej jednak strony zauważył, że (i) za błędne należy uznać wymaganie, aby potwierdzenie to przybierało określoną / konkretną formę, (ii) jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, potwierdzenia odbioru faktury jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed krajowymi organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Odnosząc powyższe stanowisko ETS do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, należy stwierdzić, że skoro, zdaniem Trybunału, dla wykazania, iż odbiorca faktury zapoznał się z jej treścią, dopuszczalne są wszelkie środki wskazujące, że wystawca dochował należytej staranności, aby upewnić się, iż odbiorca mógł zapoznać się z treścią faktury, to tym bardziej, należy uznać, że środkiem takim jest uzyskanie potwierdzenia w formie zwrotki pocztowej, z treści której wprost wynika, iż konkretny odbiorca otrzymał fakturę w określonej dacie, Potwierdzenie takie stanowi bowiem potwierdzenie, iż odbiorca faktury dysponował nią od daty doręczenia, oraz mógł zapoznać się z jej treścią.

Potwierdza to także szereg interpretacji indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów. Jako przykład Spółka pragnie w tym miejscu wskazać interpretację z 30 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-812/11-4/IGo), w której Dyrektor Izby Finansowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów w całości podzielił stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym ?Zwrotka pocztowa, na której kontrahent potwierdził odbiór przesyłki zawierającej fakturę korygującą zmniejszającą i na której znajduje się referencja do numeru przesłanej korekty może stanowić dowód, iż kontrahent otrzymał korektę. Posiadanie przez Spółkę takiej zwrotki wypełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej przez nabywcę towarów, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT?.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z 10 listopada 2011 r. (sygn. IPPP2/443-926/11-4/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż: (...) przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec tego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Bez wątpienia taki wymóg dowodowy spełnia uzyskanie zwrotne kopii faktury korygującej z własnoręcznym podpisem odbiorcy. Dopuszczalne jest również potwierdzenie w innej formie, np. poprzez pisemne, odrębne potwierdzenie tego faktu, bądź też zwrotne potwierdzenie odbioru, wskazujące na zawartość przesyłki, bądź też każdy inny sposób, który potwierdza, że faktura trafiła do adresata?.

Identyczne stanowisko, zgodnie z którym zwrotne potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi dowód, iż odbiorca otrzymał tę fakturę, zostało również zaprezentowane w wydanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych z 12 stycznia 2010 r. (sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ), z 12 sierpnia 2010 r. (sygn. ILPP2/443-683/09-4/ISN), z 15 lipca 2009r. (sygn. IBPP2/443-393/09/RSz), z 29 sierpnia 2009 r. (sygn. ILPP2/443-502/08-2/MR), z 6 listopada 2008 r. (sygn. IPPP1-443-1536/08-3/JB) i z 31 lipca 2007 r. (sygn. ILPP2/443-1/07-2/IN).


Ad. 2


Analogicznie w ocenie Spółki należy ocenić przypadki wskazane w drugim z pytań, gdy Spółka nie dysponuje wprawdzie zwrotką pocztową opatrzoną przez adresata przesyłki podpisem i/lub pieczęcią oraz datą odbioru, jednak jest w posiadaniu jednego z nw. dokumentów:

  1. zwrotki z Poczty Polskiej z adnotacją listonosza, iż adresat odmówił przyjęcia przesyłki,
  2. potwierdzonego / podpisanego przez nabywcę (Leasingobiorcę) uzgodnienie salda, w sytuacji gdy dokument uzgodnienia salda wskazuje faktury, w tym faktury korygujące, z których saldo to wynika,
  3. oświadczenia Leasingobiorcy o potrąceniu, wskazującego faktury, w tym korygujące, z których wynikają należności objęte potrąceniem.

Zdaniem Spółki, zarówno gdy odbiorca przyjmuje fakturę korygującą - co znajduje potwierdzenie w otrzymanej przez Spółkę informacji zwrotnej (w postaci podpisanej przez Leasingobiorcę zwrotki pocztowej), jak i w sytuacji, gdy odbiorca faktury odmawia jej przyjęcia, pomimo zastania go pod wskazanym adresem, należy uznać, iż doszło do udostępnienia mu faktury korygującej (dotarła ona do niego), a co za tym idzie, otrzymania korekty faktury przez nabywcę w rozumieniu art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W takim przypadku nabywca miał bowiem możliwość zapoznania się z treścią faktury korygującej, a jedynie z przyczyn leżących po jego stronie z możliwości tej nie skorzystał.

Zdaniem Spółki powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w przytoczonym już wyroku ETS w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. Należy bowiem stwierdzić, iż w omawianym przypadku Spółka dochowuje należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca mógł wejść w posiadanie korekty i zapoznać się z jej treścią. Uniemożliwienie więc Spółce zmniejszenia podstawy opodatkowania w oparciu o okoliczność, iż odbiorca umyślnie nie przyjął faktury korygującej, prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności podatku VAT oraz zasady proporcjonalności.

W podobnym tonie ETS wypowiedział się w wyroku z 1 marca 2012 r. w sprawie C-280/10 Kopalnia Odkrywkowa Polski Trawertyn, w którym stwierdził, iż podstawowa zasada neutralności podatku VAT wymaga, by prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT zostało przyznane w razie spełnienia podstawowych wymagań, nawet jeśli podatnicy nie spełnili niektórych wymagań formalnych. W konsekwencji, jeżeli organy podatkowe posiadają informacje niezbędne do ustalenia, że podatnik, jako odbiorca danych transakcji, jest zobowiązany z tytułu podatku VAT, to nie mogą one wprowadzać dodatkowych warunków w zakresie przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia tego podatku, które to warunki mogłyby w efekcie praktycznie uniemożliwić wykonanie tego prawa.

Odnosząc powyżej zaprezentowane stanowisko ETS do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wprowadzenie przez państwa członkowskie wymogu posiadania potwierdzenia faktury korygującej, w ściśle określonej formie i niedopuszczenie podatnikowi możliwości udowodnienia faktu doręczenia faktury korygującej w inny sposób, mogłoby w istocie prowadzić do naruszenia zasady proporcjonalności.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 7 września 2010 r. (sygn. IPPP2-443-302/10-6/KG) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę może następować poprzez automatyczny komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury. Odniesienie powyższego stwierdzenia do przedstawionej w stanie faktycznym sytuacji prowadzi do wniosku, iż skoro automatyczne potwierdzenie odbioru faktury korygującej może być uznane za otrzymanie faktury przez odbiorcę, to tym bardziej udostępnienie mu faktury korygującej, poprzez wysłanie jej na właściwy adres (pomimo odmowy przyjęcia jej przez odbiorcę) należy traktować w taki sam sposób.

Powyższe argumenty prowadzą do wniosku, iż każdy sposób doręczenia faktury korygującej, jeżeli tylko pozwala na stwierdzenie, iż odbiorca mógł zapoznać się z jej treścią, należy uznać za spełniający przesłanki z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż: ?faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.? W przytoczonej Interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej słusznie, zdaniem Spółki, pośrednio zdefiniował pojęcie ?otrzymania faktury? jako ?dotarcie faktury do nabywcy?. Należy więc uznać, iż skoro faktura korygująca dotarła do odbiorcy, pomimo, iż ten odesłał ją z adnotacją o odmowie przyjęcia, to spełniona została przesłanka z art. 29 ust. 4a w postaci potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę. Poprzez fakt odmowy przyjęcia faktury, nabywca potwierdza bowiem, iż fakturę otrzymał, jednakże z własnej woli odmówił jej przyjęcia / uwzględnienia.

Równocześnie, jakkolwiek nie stanowi to przedmiotu wniosku, Spółka pragnie zwrócić uwagę, że omawiana sytuacja różni się od przypadku, gdy faktura korygująca nie dociera do siedziby odbiorcy i po dwukrotnym jej awizowaniu zostaje zwrócona nadawcy (w którym to przypadku, zdaniem organów podatkowych wystawca faktury korygującej nie może twierdzić, iż kontrahent zapoznał się z jej treścią; tak np. interpretacja indywidualna z 6 lipca 2009 r., sygn. ILPP1/443-517/09-3/AT).

Pomocniczo, w celu dokonania oceny posiadania potwierdzenia otrzymania/dotarcia faktury korygującej do nabywcy, w przypadku odmowy jej przyjęcia przez adresata, można kierować się brzmieniem art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie ?przyczynienie się? danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że zwrotka pocztowa, która wskazuje, iż kontrahent odmówił odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą i na której znajduje się referencja do numeru przesłanej korekty może stanowić dowód, iż otrzymał on tę korektę.


Zdaniem Spółki podobne skutki w zakresie rozliczeń VAT powinno mieć posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej VAT przez Leasingobiorcę w postaci:

  1. potwierdzonego / podpisanego przez nabywcę (Leasingobiorcę) uzgodnienie salda, w sytuacji, gdy dokument uzgodnienia salda wskazuje faktury, w tym faktury korygujące, z których saldo to wynika,
  2. oświadczenia Leasingobiorcy o potrąceniu, wskazującego faktury, w tym korygujące, z których wynikają należności objęte potrąceniem.

Zdaniem Spółki, wskazane powyżej dowody spełniają kryteria/funkcje potwierdzenia odbioru faktury korygującej, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, gdyż pozwalają na określenie zarówno osoby odbiorcy faktury korygującej (tu: Leasingobiorcy), jak i faktu, iż zapoznał się z jej treścią. Należy przy tym stwierdzić, iż dzień, w którym Leasingobiorca podpisał dokument ?potwierdzenie sald? bądź dzień, w jakim dokonał potrącenia wierzytelności z faktury korygującej, stanowi datę, w jakiej Spółka może zasadnie uznać, iż Leasingobiorca zapoznał się z treścią faktury korygującej, będącej podstawą do dokonania owych czynności.

Należy uznać, iż w momencie w którym Leasingobiorca akceptuje dokument ?potwierdzenie sald?, zawierający m.in. referencje do danej faktury korygującej, dokonuje on w sposób pośredni potwierdzenia, iż otrzymał wymienione w dokumencie faktury. Jak wskazano powyżej, ustawa o VAT nie wskazuje formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej powinno nastąpić. W związku z powyższym, nie ma, zdaniem Spółki, przeciwwskazań, aby uznać, iż dopuszczalną formą potwierdzenia odbioru faktury, jest podpisanie dokumentu zawierającego ?potwierdzenie sald? opisanego powyżej. Podpis taki oznacza bowiem, iż nie dość, że odbiorcy znana jest treść wykazanych na dokumencie faktur korygujących, to ponadto w pełni akceptuje ich treść. Mając na uwadze realia stosunków gospodarczych, nie sposób twierdzić, iż odbiorca faktury korygującej może podpisać dokument ?potwierdzenie sald?, w którym zostały wskazane nieznane mu faktury, których treść dodatkowo kwestionuje.

Kwestia dopuszczalności uznania podpisanego przez odbiorcę dokumentu ?potwierdzenie sald? za należyte potwierdzenie otrzymania wskazanych w nim faktur korygujących, była m.in. przedmiotem interpretacji indywidualnej z 4 sierpnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-823/11-4/ISz), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w pełni podzielił stanowisko wnioskodawcy, w zakresie w jakim twierdził on, iż potwierdzenie może mieć postać zaakceptowanego przez kontrahenta tzw. ?potwierdzenia salda?, na którym będą wskazane wszelkie faktury, w tym faktury korygujące wystawione przez Spółkę w danym okresie na rzecz tego kontrahenta. Poprzez akceptację ?potwierdzenia salda? kontrahent oświadcza, bowiem, że otrzymał wymienione w tym dokumencie faktury. W konsekwencji, ?potwierdzenie salda? może stanowić dowód, że kontrahent otrzymał korekty faktur w nim wskazane.

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2009 r. (sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG), w której wskazał m.in. iż ?przedstawione przez Wnioskodawcę sposoby dokumentowania odbioru przez kontrahentów faktur korygujących (...) w formie potwierdzenia sald (...) spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwalają bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż w ww. przypadkach odbiór faktury korygującej został potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury).?

Uwzględniając powyższą argumentację należy uznać, iż również w przypadku otrzymania przez Spółkę od Leasingobiorcy zestawienia faktur, na którym wyspecyfikowane są numery faktur korygujących, za które Leasingobiorca dokonuje potrącenia, dochodzi do pośredniego potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę usługi.

Zgodnie z art. 498 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, poprzez potrącenie należy rozumieć sytuację, w której dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, a każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej trony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

Potrącenie możliwe jest więc w przypadku, gdy stronom znana jest wartość przysługujących im względem siebie wierzytelności. Niemożliwa jest zatem sytuacja, w której Leasingobiorca dokonuje potrącenia kwoty wskazanej na fakturze korygującej, nie zapoznawszy się uprzednio z jej treścią. W związku z powyższym, nie ulega wątpliwości, iż Leasingobiorca otrzymał możliwość zapoznania się z treścią faktur korygujących, za które dokonuje potrącenia. Konsekwentnie, w przypadku braku po stronie Spółki innego potwierdzenia otrzymania przez nabywcę usługi faktury korygującej, dopuszczalne jest uznanie, iż Leasingobiorca otrzymał fakturę korygującą w dacie, w której dokonał on potrącenia.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2009 r. (sygn. ILPP2/443-683/09-4/ISN), w której uznał on, iż w pełni prawidłowe jest zachowanie podatnika, który pomimo braku potwierdzenia zwrotnego z poczty przyjmuje datę potwierdzenia odbioru faktury korygującej jako datę przelewu bankowego wg posiadanego zestawienia faktur korygujących, za które następuje potrącenie w danym przelewie. Dyrektor stwierdził, że skoro żaden przepis nie określa specjalnej formy,w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane, to sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży może posiadać jakąkolwiek informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca przyjął fakturę korygującą sprzedaż.


W związku z powyższym Spółka zwraca się o potwierdzenie jej stanowiska, jak na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego w przypadku posiadania zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez leasingobiorcę;
  • prawidłowe ? w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego w przypadku potwierdzonego i podpisanego przez leasingobiorcę uzgodnienie salda oraz oświadczenia leasingobiorcy o potrąceniu;
  • nieprawidłowe ? w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania wraz z kwotą podatku należnego w przypadku uzyskania z Poczty Polskiej zwrotki z adnotacją, że adresat odmówił przyjęcia przesyłki.




Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Art. 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).


W myśl art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej ?rozporządzeniem?. W rozporządzeniu tym, przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w § 13 i § 14.


Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.


Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu ( § 13 ust. 5 rozporządzenia).


Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyrazy ?FAKTURA KORYGUJĄCA? (§ 13 ust. 8 rozporządzenia).


W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca ? stosownie do zapisu § 14 ust. 3 rozporządzenia ? wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Jak wynika z powyższych regulacji aktu wykonawczego, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem z przytoczonych uregulowań wynika, iż istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy. Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie - żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką świadczącą usługi w zakresie długotrwałego najmu oraz leasingu pojazdów i maszyn marki T. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka, jako leasingodawca, zawiera umowy najmu / leasingu z osobami prawnymi, osobami fizycznymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej [dalej: Leasingobiorcy]. Z tytułu ww. umów Spółka wystawia na rzecz Leasingobiorców faktury VAT dokumentujące sprzedaż w danym okresie rozliczeniowym, zawierające kwoty podatku od towarów i usług obliczone co do zasady według podstawowej stawki.

W praktyce zdarzają się przypadki, w których po wystawieniu wspomnianych faktur, podstawa opodatkowania oraz, odpowiednio, kwota należnego VAT wykazanego na fakturze ulegają obniżeniu. Przykładowo, sytuacje takie występują w przypadku udzielenia przez Spółkę rabatu lub też obniżenia ceny z innego powodu. Zdarzają się również przypadki, gdy podstawa opodatkowania i kwota należnego VAT na fakturze pierwotnej zostały omyłkowo zawyżone. We wskazanych powyżej przypadkach Spółka wystawia na rzecz Leasingobiorców faktury VAT korygujące.

Co do zasady, faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania i/lub kwotę należnego VAT wysyłane są do Leasingobiorców za pośrednictwem Poczty Polskiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (tzw. ?zwrotka?), na którym znajduje się adnotacja dotycząca faktury korygującej umieszczonej w przesyłce (w szczególności podawany jest numer faktury korygującej).

W momencie otrzymania / doręczenia takiej przesyłki Leasingobiorca zobowiązany jest potwierdzić operatorowi pocztowemu jej odbiór, umieszczając na zwrotce swój podpis i/lub pieczęć oraz datę odbioru przesyłki. Następnie zwrotka jest przesyłana / zwracana przez Pocztę do Spółki. Spółka zamierza traktować takie zwrotki jako potwierdzenie otrzymania faktur korygujących przez Leasingobiorców, i dokonywać na ich podstawie obniżenia podstawy opodatkowania i ? odpowiednio ? należnego VAT.

Zdarzają się również sytuacje, w których po wysłaniu do Leasingobiorcy faktury korygującej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru ? Spółka otrzymuje z Poczty zwrotną informację (zamieszczoną na zwrotce), iż Leasingobiorca odmówił przyjęcia przesyłki, pomimo zastania go pod wskazanym adresem.

Ponadto, Spółka dokonuje okresowo inwentaryzacji przysługujących jej należności poprzez uzgodnienie z Leasingobiorcami sald oraz wyjaśnienie i rozliczenie ewentualnych różnic między danymi wynikającymi z ksiąg Spółki a danymi wynikającymi z ksiąg danego Leasingobiorcy. Leasingobiorca dokonuje potwierdzenia salda poprzez opatrzenie podpisem otrzymanego i jego odesłanie do Spółki.

Zdarzają się wreszcie sytuacje, gdy mimo braku uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez Leasingobiorcę w jeden ze sposobów opisanych powyżej, Spółka otrzymuje od Leasingobiorcy oświadczenie o potrąceniu, ze wskazaniem faktur, w tym korygujących, z których wynikają należności objęte potrąceniem. Z oświadczenia wynika zatem jednoznacznie, że Leasingobiorca otrzymał wskazane w nim faktury korygujące od Spółki i uwzględnił je w swoich rozliczeniach.

Wobec powyższego zwrócić należy uwagę, że w świetle powołanego wcześniej art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, istotne znaczenie dla ustalenia okresu rozliczeniowego w którym wystawca faktury korygującej może uwzględnić daną fakturę korygującą, mają dwie daty, a mianowicie:

  • data otrzymania faktury korygującej przez nabywcę oraz
  • data otrzymania przez wystawcę faktury korygującej potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej.


Niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż opisany we wniosku sposób dostarczania faktur korygujących za zwrotnym potwierdzeniem odbioru zapewnia możliwość ustalenia w sposób jednoznaczny zarówno daty otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, jak również daty otrzymania przez wystawcę faktury korygującej potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej.

W związku z powyższym tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że tak przedstawiony sposób dostarczania faktur korygujących uprawnia Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w oparciu wystawione faktury korygujące, stosownie do art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku pytania nr 2 jeszcze raz należy podkreślić, że ustawodawca w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

W konsekwencji należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że dwa opisane we wniosku przypadki (potwierdzone / podpisane przez Leasingobiorcę uzgodnienie salda oraz oświadczenie Leasingobiorcy o potrąceniu, wskazującego faktury, w tym korygujące, z których wynikają należności objęte potrąceniem) spełniają kryteria potwierdzenia odbioru faktury korygującej, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, gdyż pozwalają na określenie zarówno osoby odbiorcy faktury korygującej, jak i faktu, iż zapoznał się z jej treścią. Należy przy tym stwierdzić, iż dzień, w którym Leasingobiorca podpisał dokument ?potwierdzenie sald? bądź dzień, w jakim dokonał potrącenia wierzytelności z faktury korygującej, stanowi datę, w jakiej Wnioskodawca może zasadnie uznać, iż Leasingobiorca zapoznał się z treścią faktury korygującej, będącej podstawą do dokonania owych czynności.

Zatem ww. sposoby potwierdzeń odbioru faktur korygujących przez kontrahenta są równoznaczne z posiadaniem przez Spółkę potwierdzenia odbioru tych faktur przez kontrahentów i uprawniają Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w oparciu wystawione faktury korygujące, stosownie do art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT.

Odmiennie rzecz wygląda w przypadku, gdy Wnioskodawca dysponuje jedynie uzyskaną z Poczty Polskiej zwrotką z adnotacją listonosza, że adresat odmówił przyjęcia przesyłki. Analizując ten przypadek należy odwołać się do powołanego w treści stanowiska Wnioskodawcy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 stycznia 2012r. w sprawie C-588/10 Ministerstwo Finansów przeciwko Kraft Foods Polska S.A., w którym wskazano, iż ?wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednakże, jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury?.

Z treści wniosku wynika, że jako jednym ze sposobów potwierdzeń odbioru Zainteresowany wskazał na otrzymanie z Poczty Polskiej zwrotki z adnotacją listonosza, że leasingobiorca odmówił przyjęcia przesyłki w postaci faktury korygującej. Z treści wniosku nie wynika ponadto, żeby w tym konkretnym przypadku (oprócz skorzystania z usług Poczty Polskiej) Wnioskodawca podejmował jakiekolwiek inne działania potwierdzające jego starania, że dochował należytej staranności, aby w okolicznościach danej sprawy kontrahent mógł zapoznać się z treścią faktury korygującej. Świadczy to w sposób bezsprzeczny o tym, że brak jest innych udowodnionych okoliczności, z których można wywodzić, że leasingobiorca fakturę korygującą w rzeczywistości otrzymał.

W związku z powyższym tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że błędne jest stwierdzenie Wnioskodawcy, iż zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłek listownych z adnotacją listonosza, że adresat odmówił przyjęcia przesyłki jest równoznaczne z potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez kontrahenta. Przeciwnie stanowi dowód tego, że leasingobiorca nie zapoznał się z treścią faktury korygującej, co jednoznacznie stwierdza, że nie mógł dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego.

Zatem ww. sposób potwierdzeń odbioru faktur korygujących przez kontrahenta w postaci posiadania jedynie zwrotki z adnotacją listonosza, że adresat odmówił przyjęcia przesyłki listowej z zawartością faktury korygującej nie jest równoznaczny z posiadaniem przez Spółkę potwierdzenia odbioru tych faktur przez kontrahentów i nie uprawnia Wnioskodawcy do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w oparciu wystawione faktury korygujące, stosownie do art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe, a zakresie pytania nr 2 należało uznać w części za prawidłowe, a w części za nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroku ETS z dnia 1 marca 2012r. w sprawie C-280/10 stwierdzić należy, iż zapadł on w odniesieniu do stanu faktycznego, które znacząco różni się od sytuacji opisanej w przedmiotowym wniosku, a mianowicie dotyczy odliczenia podatku naliczonego w związku z czynnościami dokonanymi celem podjęcia planowanej działalności gospodarczej ? nabycie działki przez wspólników spółki ? wystawienie faktur przed zarejestrowaniem spółki składającej wniosek o odliczenie. Z kolei powołana interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2010r. znak IPPP2/443-302/10-6/KG nie jest rozbieżna ze stanowiskiem tut. Organu w niniejszej sprawie, bowiem z jej uzasadnienia wynika, że klient potwierdza otrzymanie wiadomości elektronicznej (za pomocą automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika