Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej sprzedaży części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczenia (...)

Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej sprzedaży części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczenia usług serwisowych/naprawczych świadczonych na rzecz przedsiębiorców oraz osób fizycznych w punkcie obsługi klienta oraz na rzecz przedsiębiorców, w sytuacji, gdy wysyłka następuje kurierem do klientów - płatność za pobraniem u kuriera

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2012 r. (data wpływu 23.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczenia usług serwisowych/naprawczych świadczonych na rzecz:

  • przedsiębiorców oraz osób fizycznych w punkcie obsługi klienta oraz
  • przedsiębiorców, w sytuacji, gdy wysyłka następuje kurierem do klientów - płatność za pobraniem u kuriera
    ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczenia usług serwisowych/naprawczych świadczonych na rzecz przedsiębiorców oraz osób fizycznych w punkcie obsługi klienta oraz na rzecz przedsiębiorców, w sytuacji, gdy wysyłka następuje kurierem do klientów - płatność za pobraniem u kuriera.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Sp. z o. o. (dalej: Spółka) prowadzi w W ogólnopolski serwis elektronarzędzi (dalej: B). Serwis elektronarzędzi prowadzi sprzedaż części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczy usługi serwisowe/naprawcze elektronarzędzi na rzecz osób fizycznych. Można wyróżnić następujące grupy transakcji realizowanych w tym zakresie przez B:

  1. sprzedaż części zamiennych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców, w punkcie obsługi klienta w B,
  2. sprzedaż części zamiennych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w punkcie obsługi klienta w B,
  3. świadczenie usług serwisowych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców, w punkcie obsługi klienta w B,
  4. świadczenie usług serwisowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w punkcie obsługi klienta w B,
  5. sprzedaż części zamiennych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD),
  6. sprzedaż części zamiennych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD),
  7. świadczenie usług serwisowych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD),
  8. świadczenie usług serwisowych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD).

W 2013 roku projektowane jest wprowadzenie w B nowego systemu do zarządzania sprzedażą - SAP. W związku z powyższym, konieczne będzie zdefiniowanie we wdrażanym systemie transakcji, które podlegają obowiązkowi prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas fiskalnych.

W odniesieniu do transakcji 5-8, w których wysyłka serwisowanego towaru następuje kurierem, Spółka prowadzi (oraz będzie prowadzić w nowym systemie) ewidencję zawierającą szczegółowe dane odbiorcy, w tym imię, nazwisko, adres osoby na który dokonano wysyłki, zakres wykonanych usług oraz sprzedanych części zamiennych. Jednocześnie, ewidencjonowane są informacje dotyczące płatności za pobraniem dokonywanych przez kuriera, informacje o płatności za pobraniem są rejestrowane przez firmę kurierską w liście przewozowym, a następnie raportowane Spółce w formie specyfikacji do zbiorczej płatności dokonywanej przez firmę kurierską na rzecz Spółki. W systemie księgowym istnieje obecnie (oraz będzie istniało w przyszłości) powiązanie pomiędzy szczegółowymi danymi odbiorcy przesyłki, szczegółami z listu przewozowego oraz informacja o płatności pobranej przez kuriera. W konsekwencji powyższego, w oparciu o posiadaną informację Spółka jest (oraz będzie w przyszłości) w stanie powiązać każdą dostawę z konkretną zapłatą pobraną przez kuriera.

Produkty, które Spółka sprzedaje wysyłkowo nie mieszczą się w katalogu produktów określonych w par. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Rozporządzenie). W chwili obecnej Spółka nie ewidencjonuje sprzedaży wysyłkowej za pomocą kasy fiskalnej, gdyż spełnia przesłanki określone w pkt 36 oraz 37 załącznika do Rozporządzenia.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W związku z wprowadzeniem nowego systemu zarządzania sprzedażą SAP, dla potrzeb zdefiniowania we wdrażanym systemie transakcji, które podlegają obowiązkowi prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas fiskalnych, Spółka prosi o potwierdzenie które z transakcji wskazanych powyżej podlegają obowiązkowi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?


Zdaniem Wnioskodawcy:


1. Transakcje 1, 3, 5, 7

Zgodnie z art. 111 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) ewidencji za pomocą kasy rejestrującej podlega sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, sprzedaż towarów oraz świadczenie usług na rzecz przedsiębiorców nie podlega obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy rejestrującej. W konsekwencji, transakcje opisane w pkt 1, 3, 5 oraz 7 powyżej nie podlegają obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy fiskalnej. W tych przypadkach nabywcy towarów i usług powinni otrzymać fakturę VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.


2. Transakcje 2, 4

Z kolei, sprzedaż towarów i świadczenie usług na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej dokonywane w punkcie obsługi klienta w B (czyli transakcje opisane w pkt 2 oraz 4 powyżej) spełniają przesłanki określone w art. 111 ustawy o podatku VAT. Jednocześnie, katalog zwolnień określony w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Rozporządzenie) nie wyłącza tych sytuacji z zakresu obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z powyższym, w ocenie Spółki transakcje opisane w pkt 2 oraz 4 powyżej podlegają obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczenia usług serwisowych/naprawczych świadczonych na rzecz przedsiębiorców oraz osób fizycznych w punkcie obsługi klienta oraz na rzecz przedsiębiorców, w sytuacji, gdy wysyłka następuje kurierem do klientów - płatność za pobraniem u kuriera - uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (?).

Od 1 stycznia 2011 r. w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej ?rozporządzeniem?.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności ? zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu ? do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi ogólnopolski serwis elektronarzędzi (dalej: B). Serwis elektronarzędzi prowadzi sprzedaż części zamiennych do elektronarzędzi oraz świadczy usługi serwisowe/naprawcze elektronarzędzi na rzecz osób fizycznych. Można wyróżnić następujące grupy transakcji realizowanych w tym zakresie przez B:

  1. sprzedaż części zamiennych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców, w punkcie obsługi klienta w B,
  2. sprzedaż części zamiennych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w punkcie obsługi klienta w B,
  3. świadczenie usług serwisowych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców, w punkcie obsługi klienta w B,
  4. świadczenie usług serwisowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w punkcie obsługi klienta w B,
  5. sprzedaż części zamiennych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD),
  6. sprzedaż części zamiennych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD),
  7. świadczenie usług serwisowych na rzecz osób fizycznych - przedsiębiorców - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD),
  8. świadczenie usług serwisowych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - wysyłka kurierem z B do klientów, płatność za pobraniem u kuriera (tzw. COD).

W odniesieniu do transakcji 5-8, w których wysyłka serwisowanego towaru następuje kurierem, Spółka prowadzi (oraz będzie prowadzić w nowym systemie) ewidencję zawierającą szczegółowe dane odbiorcy, w tym imię, nazwisko, adres osoby na który dokonano wysyłki, zakres wykonanych usług oraz sprzedanych części zamiennych. Jednocześnie, ewidencjonowane są informacje dotyczące płatności za pobraniem dokonywanych przez kuriera, informacje o płatności za pobraniem są rejestrowane przez firmę kurierską w liście przewozowym, a następnie raportowane Spółce w formie specyfikacji do zbiorczej płatności dokonywanej przez firmę kurierską na rzecz Spółki. W systemie księgowym istnieje obecnie (oraz będzie istniało w przyszłości) powiązanie pomiędzy szczegółowymi danymi odbiorcy przesyłki, szczegółami z listu przewozowego oraz informacja o płatności pobranej przez kuriera. W konsekwencji powyższego, w oparciu o posiadaną informację Spółka jest (oraz będzie w przyszłości) w stanie powiązać każdą dostawę z konkretną zapłatą pobraną przez kuriera.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż transakcje świadczone przez Wnioskodawcę opisane pod nr 1, 3, 5, 7 świadczone są na rzecz przedsiębiorców w punkcie obsługi klienta, bądź też, następuje wysyłka sprzedawanego towaru czy usługi za pośrednictwem kuriera z B do klientów, a płatność dokonywana jest za pobraniem u kuriera.

W analizowanych wyżej grupach transakcji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż przedmiotowe transakcje nie dotyczą czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w stosunku do których, co do zasady podatnik obowiązany jest do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W takich sytuacjach wystarczającym jest wystawienie na nabywcę faktury dokumentującej wykonanie wyżej opisanych transakcji, stosowanie do przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W stosunku do transakcji nr 2 i 4 wskazanych przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku ? zastosowanie znajdzie generalna zasada dotycząca zastosowania kas rejestrujących mówiąca, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zatem w przedmiotowych transakcjach Wnioskodawca po przekroczeniu limitu obrotów umożliwiającego korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej - będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z zapisem art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie transakcji opisanych w pkt 1-5 oraz 7. W zakresie transakcji wskazanych w pkt 6 i 8 tj. w zakresie czynności dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sytuacji, gdy następuję wysyłka kurierem do klientów, płatność za pobraniem u kuriera - zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika