Mąż Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT (...)

Mąż Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT ze wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego, Wnioskodawczyni nie może więc zarejestrować się jako podatnik VAT czynny prowadzący działalność rolniczą, a w związku z tym nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem kombajnu, wykorzystywanego do świadczenia usług wspomagających produkcję roślinną

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012r. (data wpływu 28 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2012r. (data wpływu 20 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestracji jako podatnik VAT czynny w związku z wykonywaniem usług rolniczych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rejestracji jako podatnik VAT czynny w związku z wykonywaniem usług rolniczych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem dnia 16 sierpnia 2012r. (data wpływu 20 sierpnia 2012r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-501/12-2/RR z dnia 7 sierpnia 2012r.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wspólnie z mężem Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne. Grunty rolne wykorzystywane w prowadzonej działalności rolniczej w różnych częściach należą do odrębnych majątków obojga małżonków, a także do majątku wspólnego. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Osiągane przychody uzyskiwane są ze sprzedaży mleka i zwierząt.

W styczniu 2009r. w zgłoszeniu VAT-R mąż Wnioskodawczyni zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT ze statusu rolnika ryczałtowego i zarejestrował wspólne gospodarstwo rolne jako podatnik VAT.

W październiku 2010r. mąż zarejestrował swoją działalność gospodarczą nierolniczą i zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy VAT w zakresie świadczenia usług rolniczych w ramach PKD 01.61.Z - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, na prowadzenie której otrzymał dofinansowanie z ARiMR z działania ?Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej?. Maszynami zakupionymi do prowadzenia działalności nierolniczej świadczy usługi na potrzeby okolicznych rolników, jak i na potrzeby wspólnego gospodarstwa rolnego. Podatek VAT mąż Wnioskodawczyni rozlicza łącznie z gospodarstwa rolnego i prowadzonej przez siebie działalności nierolniczej.

We wrześniu 2011r. również Wnioskodawczyni podpisała umowę na dofinansowanie zakupu kombajnu zbożowego z ARiMR z działania ?Różnicowanie działalności nierolniczej? w ramach PKD 01.61.Z - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Paragraf 5 powyższej umowy zobowiązał ją między innymi do zarejestrowania działalności nierolniczej, utrzymania jej przez okres 5 lat oraz nieprzenoszenia prawa własności nabytych dóbr, na które otrzymała dofinansowanie oraz do prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości.

W maju 2012r. Wnioskodawczyni dokonała rejestracji działalności z terminem jej rozpoczęcia od 01.06.2012r.? w której wskazała sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Usługi będą świadczone tylko na potrzeby okolicznych rolników, gdyż w gospodarstwie jest taka maszyna. Wnioskodawczyni chciała również zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy VAT, ale urząd skarbowy odmówił przyjęcia dokumentów rejestracyjnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 sierpnia 2012r. Strona wskazała, iż planowane usługi kombajnowania będą świadczone tylko na potrzeby okolicznych rolników (gospodarstwie jest kombajn) sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 01.61.10.0 ? usługi wspomagające produkcję roślinną ze stawką 8%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawczyni posiadając z mężem odrębnie zarejestrowane działalności nierolnicze, obie o takim samym kodzie PKD-01.61.Z mogą w pełni korzystać z praw przysługujących każdemu podatnikowi w pełnym zakresie, a w szczególności w zakresie swobody wyboru formy opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy urząd skarbowy prawidłowo odmówił Wnioskodawczyni przyjęcia deklaracji zgłoszeniowej VAT-R, w której zgłosiła rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT?
  3. Czy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kombajnu, do prowadzenia usług rolniczych świadczonych przez Wnioskodawcę?

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 sierpnia 2012r. Strona przeformułowała ww. pytania i zwróciła się o wskazanie czy spełniając wymogi określone w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, urząd skarbowy prawidłowo odmówił jej rejestracji jako podatnika czynnego podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług objętych kodem PKWiU 01.61.10.0 ? usługi wspomagające produkcję roślinną?

Zdaniem Wnioskodawczyni, na gruncie obecnie obowiązujących przepisów dopuszczalna jest taka sytuacja, w której w jednym gospodarstwie rolnym może być więcej niż jeden podatnik VAT. Wynika to z definicji podatnika na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o VAT pojęcie podatnika podatku od towarów i usług obejmuje w swym zakresie wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, w tym rolniczą, w sposób niezależny i z zamiarem dokonywania czynności opodatkowanych w sposób częstotliwy.

Relacje prawnomajątkowe pomiędzy małżonkami posiadają charakter prywatnoprawny i nie wywierają żadnych skutków w sferze opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 3 rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. l i ust. 2. Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące gospodarstwa przy nabywaniu towarów i usług jak i sprzedaży produktów rolnych i świadczenia usług rolniczych wystawiane są tylko na wskazanego w rejestracji podatnika. W takim przypadku, podatnikiem jest osoba fizyczna, która zarejestruje się jako podatnik w imieniu gospodarstwa. I tych formalności dokonał mąż, rejestrując się jako przedstawiciel gospodarstwa rolnego i jednocześnie świadczonych przez siebie usług rolniczych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, intencją ustawodawcy jest aby ze wspólnego gospodarstwa rolnego można było tylko jednej osobie przypisać to gospodarstwo i usługi rolnicze świadczone przez tą osobę. Natomiast pozostali członkowie rodziny (współmałżonek, pełnoletni domownicy), którzy prowadzą to wspólne gospodarstwo rolne nie będą już mogli być przedstawicielami tegoż gospodarstwa i przypisać go do prowadzonej przez siebie działalności usługowej.

Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. W dniu rejestracji swojej działalności usługowej w 2012r. Strona nie podlegała definicji podatnika ryczałtowego, mogła więc zrezygnować ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 113 ust. 9.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydając w dniu 17 października 2007r. rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie wprowadzałby w błąd i nie narażał na windykację nienależnej pomocy otrzymanej przez beneficjenta. Przepis paragrafu 2 w powiązaniu z paragrafem 3 ust. 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia jednoznacznie stwierdza, że o pomoc może ubiegać się rolnik, małżonek rolnika i domownik którzy podejmą lub wykonują działalność nierolniczą w zakresie usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa. Szczegółowy wykaz kategorii nierolniczych działalności gospodarczych wspieranych w ramach działania Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej zawarty w załączniku nr 1 przewiduje kod PKD 01.61.Z - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako płatnik pomocy posiada szczegółowe wytyczne i instrumenty do procesu przyznawania pomocy, które muszą być spójne z obowiązującymi przepisami krajowymi. Odnosząc powyższe do sprawy Wnioskodawczyni należy wskazać, że będzie ona spełniała definicję podatnika na gruncie ustawy o VAT i po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT może skutecznie dokonać rejestracji na potrzeby podatku VAT oraz odliczyć od podatku należnego podatek VAT zawarty w fakturze dokumentującej zakup kombajnu. Rozwiązanie takie jest logiczne z punktu widzenia przyszłego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ będzie mogła prawidłowo rozliczać przychody i koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 sierpnia 212r. Strona wskazała, iż spełniając wymogi określone w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT przysługuje jej prawo zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (świadczenia usług rolniczych), gdyż w dniu rejestracji nie podlegała definicji podatnika (rolnika) ryczałtowego.

Mąż Wnioskodawczyni rejestrując się jako przedstawiciel gospodarstwa rolnego i jednocześnie świadczonych przez siebie usług rolniczych automatycznie zmienił kwalifikację podatkową gospodarstwa z ryczałtowego na czynne, dlatego też przy rejestracji swojej działalności jako podatniczki czynnej podatku VAT nie obowiązują jej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Początkowo zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy kwestii, o których mowa w pytaniach Nr 1 i Nr 3 wniosku, natomiast w odniesieniu do pytania nr 2 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 4 cyt. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast z art. 15 ust. 5 cyt. ustawy wynika, iż przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 15 cyt. ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Według definicji zawartej w cyt. art. 2 pkt 19 cyt. ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w pozycji 35 wymieniono następujące usługi rolnicze: ex 01.6 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0).

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011r., dla celów podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do przedmiotowego Rozporządzenia.

Zgodnie z powyższym załącznikiem do Rozporządzenia grupowanie PKWiU 01.61.10.0 obejmuje usługi wspomagające produkcję roślinną świadczone na zlecenie, m.in. w zakresie przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia upraw.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 cyt. ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe ? gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, iż wspólnie z mężem prowadzi gospodarstwo rolne. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Osiągane przychody uzyskiwane są ze sprzedaży mleka i zwierząt.

W styczniu 2009r. w zgłoszeniu VAT-R mąż Wnioskodawczyni zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT (zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego) i zarejestrował wspólne gospodarstwo rolne jako podatnik VAT.

W październiku 2010r. mąż zarejestrował swoją działalność gospodarczą nierolniczą i zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy VAT w zakresie świadczenia usług rolniczych w ramach PKD 01.61.Z - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, na prowadzenie której otrzymał dofinansowanie z ARiMR z działania ?Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej?. Maszynami zakupionymi do prowadzenia działalności nierolniczej świadczy usługi na potrzeby okolicznych rolników, jak i na potrzeby wspólnego gospodarstwa rolnego. Podatek VAT mąż Wnioskodawczyni rozlicza łącznie z gospodarstwa rolnego i prowadzonej przez siebie działalności nierolniczej.

We wrześniu 2011r. również Wnioskodawczyni podpisała umowę na dofinansowanie zakupu kombajnu zbożowego z ARiMR z działania ?Różnicowanie działalności nierolniczej? w ramach PKD 01.61.Z - działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Paragraf 5 powyższej umowy zobowiązał ją między innymi do zarejestrowania działalności nierolniczej, utrzymania jej przez okres 5 lat oraz nieprzenoszenia prawa własności nabytych dóbr, na które otrzymała dofinansowanie oraz do prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości.

W maju 2012r. Wnioskodawczyni dokonała rejestracji działalności z terminem jej rozpoczęcia od 01.06.2012r. Planowane usługi kombajnowania będą świadczone tylko na potrzeby okolicznych rolników (w gospodarstwie jest kombajn) sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 01.61.10.0 ? usługi wspomagające produkcję roślinną ze stawką 8%. Wnioskodawczyni chciała również zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy VAT, ale urząd skarbowy odmówił przyjęcia dokumentów rejestracyjnych.

Zauważyć należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawczynię oraz przez jej męża oznaczone symbolem PKWiU 01.61.10.0 ?usługi wspomagające produkcję rolniczą? stanowią usługi rolnicze w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 2 pkt 21 w zw. z poz. 35 załącznika nr 2 do ustawy.

Biorąc zatem pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Stronę stwierdzić należy, iż skoro prowadzone gospodarstwo rolne jest własnością wspólną, którego reprezentantem jest mąż (z uwagi na fakt zarejestrowania się przez niego ? w imieniu całego gospodarstwa ? jako ?podatnika VAT czynnego?), to tym samym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, iż w związku ze świadczeniem w ramach własnej działalności gospodarczej usług rolniczych sklasyfikowanych pod nr PKWiU 01.61.10.0, będzie mogła również się zarejestrować jako podatnik VAT i zrezygnować ze zwolnienia oraz rozliczać podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych. Świadczenie usługi rolniczej nie będzie stanowić bowiem, odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal będzie działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego wspólnie przez małżonków gospodarstwa rolnego. Zauważyć ponadto należy, iż z art. 15 ust. 4 i art. 15 ust. 5 w zw. z art. 96 ust. 2 i art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą (w tym także świadczących usługi rolnicze), zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych, tzn. przy sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy oraz towarów wytworzonych z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym. Zatem gospodarstwo rolne stanowiące współwłasność Wnioskodawczyni i jej męża, dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej polegającej na świadczeniu usług wspomagających produkcję roślinną), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny mąż Wnioskodawczyni.

Biorąc zatem pod uwagę treść art. 15 ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, iż mąż Wnioskodawczyni jest już zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT ze wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego, Wnioskodawczyni nie może zarejestrować się jako podatnik VAT czynny prowadzący działalność rolniczą sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 01.61.10.0.

W myśl generalnej zasady, wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W omawianej sprawie Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem kombajnu, wykorzystywanego do świadczenia usług wspomagających produkcję roślinną, gdyż nie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT. Wnioskodawczyni nie można będzie uznać bowiem, co wykazano powyżej, za podatnika podatku VAT czynnego, a więc i nabyta maszyna nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Nią czynności opodatkowanych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika