Wnioskodawca jako podatnik świadczący usługę dostępu do internetu zakwalifikowaną przez Wnioskodawcę (...)

Wnioskodawca jako podatnik świadczący usługę dostępu do internetu zakwalifikowaną przez Wnioskodawcę jako usługi udostępniania Internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej o symbolu PKWiU 61.20.4, który na mocy obowiązujących przepisów ma zarejestrowaną kasę fiskalną, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 22 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży usług dostępu do internetu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług dostępu do internetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012r. (data wpływu 31.05.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług dostępu do Internetu - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług dostępu do Internetu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą od 1 lutego 2008 r. w branży telekomunikacyjnej w zakresie świadczenia usług dostępu do sieci internet oraz jako dostawca sprzętu komputerowego i usług informatycznych. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Usługi i dostawa towarów jest wykonywana zarówno dla firm jak i klientów indywidualnych.

W dniu 23 stycznia 2009 r. Wnioskodawca z tytułu przekroczenia kwoty obrotu sprzedaży detalicznej zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania zmuszony był zainstalować w siedzibie firmy kasę rejestrującą. Było to związanie z faktem uruchomienia sprzedaży detalicznej komputerów i urządzeń peryferyjnych, które Wnioskodawca oferował klientom indywidualnym poprzez sprzedaż bezpośrednią oraz sklep internetowy. Dla przejrzystości rozliczeń dokonując sprzedaży towarów i usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej każdorazowo Wnioskodawca wystawiał, i do tej pory wystawia, paragon z kasy fiskalnej (niezależnie od rodzaju czynności), zaś przy sprzedaży towarów i usług dla firm wystawia wyłącznie faktury VAT nie fiskalizując tych transakcji.

Wnioskodawca zauważył jednakże, iż praktycznie od początku roku 2010 - kiedy zrezygnował z prowadzenia sklepu internetowego i sprzedaży detalicznej komputerów i podobnych urządzeń na rzecz osób fizycznych - sprzedaż Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obejmuje wyłącznie usługi dostępu do internetu, które klasyfikowane są jako usługi telekomunikacyjne.

Obecnie sprzedając dostęp do internetu Wnioskodawca wystawia każdorazowo paragon, którego klient niejednokrotnie nie widzi, gdyż zawsze żąda wystawienia faktury VAT na te usługi, a oryginał paragonu musi być do kopii faktury dopięty. Obecnie więc co miesiąc Wnioskodawca wystawia identyczne faktury i paragony do nich jednocześnie (większość płatności realizowana jest poprzez bank - zapłata abonamentowa), co powoduje podwójną pracę.

Wnioskodawca uważa, iż mógłby zrezygnować z rejestracji na kasie fiskalnej usług dostępu do internetu, gdyż usługi telekomunikacyjne podlegają zwolnieniu z ewidencjonowania na urządzeniach fiskalnych jako czynności szczególne wymienione w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż usług dostępu do internetu w roku 2010 oraz w 2011 stanowiła niemal 100% sprzedaży detalicznej w ogóle. Jedynie w roku 2009 sprzedaż detaliczna obejmowała także inne usługi - mianowicie głównie te mieszczące się w grupowaniu PKD 47.41.Z (Sprzedaż detaliczna komputerów i urządzeń peryferyjnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach) oraz PKD 47.91. Z. (Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet).

Aktualnie dla klientów indywidualnych świadczony jest głównie dostęp do internetu mieszczący się, zgodnie z wpisem do Ewidencji Działalności Gospodarczej, w grupowaniu PKD 61.20.Z (Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej) oraz odpowiadające charakterowi działalności usługi PKWiU 61.20.4 czyli Usługi udostępniania internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej.

Wnioskodawca chciałby zrezygnować z rejestracji usług dostępu do sieci internet na urządzeniu fiskalnym, które posiada.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jako podatnik świadczący usługę dostępu do internetu zakwalifikowaną do usług telekomunikacyjnych, który jednocześnie na mocy obowiązujących przepisów ma zarejestrowaną kasę fiskalną, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży wyżej wymienionych usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i zaprzestać takiego ewidencjonowania?


Zdaniem Wnioskodawcy, w każdej chwili może On zaprzestać ewidencjonowania wymienionych usług na urządzeniu fiskalnym, gdyż w świetle obecnych uregulowań, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usługi dostępu do internetu są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, gdyż mieszczą się w wykazie stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jako usługi telekomunikacyjne.

Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl natomiast § 2 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych pod pozycją numer 22 wymienione zostały USŁUGI TELEKOMUNIKACYJNE symbol PKWiU 61.

Usługi dostępu do internetu, które Wnioskodawca oferuje swoim klientom, kwalifikują się jako ?Usługi udostępniania internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej symbol PKWIU 61.20.4?, a więc jako mieszczące się w grupowaniu 61. Usługi telekomunikacyjne mogą w mniemaniu Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia odnoszącego się do czynności szczególnych.

Przepisy przywołanego rozporządzenia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Zdaniem Wnioskodawcy, utrata zwolnienia podmiotowego nie ma wpływu i powinna pozostać niezależna od zwolnienia przedmiotowego czyli dla wykonywanych przez podmiot określonych czynności. Może zaistnieć więc nawet taka sytuacja, w której podatnik będzie podmiotowo zobowiązany ewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej, ale ze względu na fakt świadczenia dla podmiotów indywidualnych wyłącznie czynności, które przedmiotowo zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania, de facto nie będzie miał co ewidencjonować. Taka sytuacja prawdopodobnie będzie miała miejsce w przypadku Wnioskodawcy.

Dlatego też, mając na względzie fakt, iż od roku 2010 Wnioskodawca zaprzestał świadczenia usług i dostawy towarów poprzez sklep internetowy, ma prawo skorzystać ze zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 pkt 2 przywołującego pod pozycją 22 załącznika do Rozporządzenia usługi telekomunikacyjne jako czynności zwolnione. Jednocześnie Wnioskodawca jest zdania, że ewidencjonując sprzedaż usług dostępu do internetu każdorazowo poprzez wystawienie faktury VAT, zachowuje wymagania odnoszące się do prawidłowego sporządzenia ewidencji VAT.


Wnioskodawca uważa więc, że może zaprzestać prowadzenia ewidencji przedmiotowych usług na kasie fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania pod pozycją 22 wymienione zostały ?usługi telekomunikacyjne? symbol PKWiU 61.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%.


Stosownie do treści § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, nie stosuje się do:

  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanego rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90).

Powyższe regulacje przewidują dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. zwolnienie dla określonych grup podatników oraz zwolnienie ze względu na rodzaj prowadzonej działalności ? zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia.

Zauważyć należy, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą od 1 lutego 2008 r. w branży telekomunikacyjnej w zakresie świadczenia usług dostępu do sieci internet oraz jako dostawca sprzętu komputerowego i usług informatycznych. Usługi i dostawa towarów jest wykonywana zarówno dla firm jak i klientów indywidualnych. W dniu 23 stycznia 2009 r. Wnioskodawca z tytułu przekroczenia kwoty obrotu sprzedaży detalicznej zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania zmuszony był zainstalować w siedzibie firmy kasę rejestrującą. Od początku roku 2010 Wnioskodawca zrezygnował z prowadzenia sklepu internetowego i sprzedaży detalicznej komputerów i podobnych urządzeń na rzecz osób fizycznych. Sprzedaż usług dostępu do internetu w roku 2010 oraz w 2011 stanowiła niemal 100% sprzedaży detalicznej w ogóle. Aktualnie dla klientów indywidualnych Wnioskodawca świadczy głównie usługi dostępu do internetu mieszczące się, zgodnie z wpisem do Ewidencji Działalności Gospodarczej, w grupowaniu PKD 61.20.Z (Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej) oraz odpowiadające charakterowi działalności usługi PKWiU 61.20.4 czyli Usługi udostępniania internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej.

Wnioskodawca chciałby zrezygnować z rejestracji usług dostępu do sieci internet na urządzeniu fiskalnym, które posiada.


Biorąc pod uwagę przedstawione uregulowania oraz okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca jako podatnik świadczący usługę dostępu do internetu zakwalifikowaną przez Wnioskodawcę jako usługi udostępniania Internetu realizowane za pomocą sieci telekomunikacji ruchomej o symbolu PKWiU 61.20.4, który na mocy obowiązujących przepisów ma zarejestrowaną kasę fiskalną, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 22 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w odniesieniu do sprzedaży usług dostępu do internetu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca może zaprzestać prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług dostępu do internetu.


Dodatkowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną przez Wnioskodawcę. Analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika