Określenie podstawy opodatkowania w przypadku zamiany działek.

Określenie podstawy opodatkowania w przypadku zamiany działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31.05.2012 r. (data wpływu 5.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku zamiany działek ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku zamiany działek.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


  1. Centrum Sp. z o.o. (?Spółka?) jest lub będzie w przyszłości właścicielem (współwłaścicielem) działek (łącznie ?Działki Spółki?), które będą przedmiotem umowy zamiany nieruchomości (?Umowa Zamiany?) z Miastem (?Miasto?).
  2. W wyniku zawarcia Umowy Zamiany Spółka nabędzie od Miasta prawo własności gruntów (?Działki Miasta?), na których Spółka planuje prowadzić inwestycję polegającą na wybudowaniu centrum handlowego. W zamian za Działki Miasta Spółka przeniesie na rzecz Miasta prawo własności (udział we współwłasności) Działek Spółki.
  3. Łączna wartość rynkowa Działek Spółki będzie niższa niż łączna wartość rynkowa Działek Miasta. Konsekwentnie, Spółka zobowiązana będzie do dokonania na rzecz Miasta świadczenia pieniężnego tytułem dopłaty różnicy wartości rynkowych zamienianych nieruchomości (?Dopłata?).
  4. Umowa Zamiany będzie miała charakter ekwiwalentny, tj. dopłata na rzecz Miasta będzie równa różnicy pomiędzy wyższą wartością rynkową Działek Miasta (brutto ? z uwzględnieniem kwoty podatku VAT) a niższą wartością rynkową Działek Spółki (brutto ? z uwzględnieniem kwoty podatku VAT).
  5. Spółka oraz Miasto są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy na fakturze dokumentującej dostawę Działek Spółki w ramach Umowy Zamiany Spółka powinna wykazać podstawę opodatkowania wyłącznie w wysokości wartości rynkowej, pomniejszonej o kwotę podatku VAT, przekazywanych na rzecz Miasta Działek Spółki?


Zdaniem Wnioskodawcy, na fakturze dokumentujące dostawę Działek Spółki w ramach Umowy Zamiany Spółka powinna wykazać podstawę opodatkowania wyłącznie w wysokości wartości rynkowej, pomniejszonej o kwotę podatku należnego VAT, przekazywanych na rzecz Miasta Działek Spółki.


Zgodnie z UPodVAT:

  1. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in.:
    1. odpłatna dostawa towarów, przez którą rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1), oraz
    2. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przez które rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1).
  2. llekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6).
  3. Podstawą opodatkowania jest, co do zasady, obrót, który stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1).
  4. Jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku (art. 29 ust. 3).
  5. Podatnicy są co do zasady, obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1).


W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki:

  1. W sytuacji zamiany towarów pomiędzy podatnikami VAT dochodzi do wzajemnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 UPodVAT. W przedmiotowej sytuacji dojdzie, zatem do dostawy Działek Spółki w zamian za Działki Miasta.
  2. W przypadku zamiany towarów (w tym przypadku działek gruntu) należność za dokonywaną dostawę określana jest w naturze (tj. w formie Działek Miasta). Tym samym, podstawa opodatkowania, która zostanie wykazana przez Spółkę na fakturze VAT dokumentującej dostawę Działek Spółki, powinna zostać ustalona w oparciu o treść art. 29 ust. 3 UPodVAT. W konsekwencji, podstawę opodatkowania VAT będzie w przedmiotowej sytuacji stanowić wartość rynkowa przekazywanych na rzecz Miasta Działek Spółki, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
  3. Jednocześnie fakt, iż Spółka będzie dodatkowo zobowiązana do dokonania na rzecz Miasta Dopłaty pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania wykazywaną przez Spółkę z związku z zamianą nieruchomości. W szczególności:
    1. dopłata przekazana przez Spółkę powinna zostać uznana za część wynagrodzenia należnego Miastu od Spółki z tytułu dostawy Działek Miasta na rzecz Spółki w ramach zamiany nieruchomości i tym samym nie powinna powiększać podstawy opodatkowania wykazanej na fakturze dokumentującej dostawę Działek Spółki na rzecz Miasta, a zarazem
    2. przekazanie środków pieniężnych nie stanowi odrębnej czynności, która dla celów UPod VAT mogłaby zostać zaklasyfikowana jako dostawa towarów bądź świadczenia usług (a więc czynności podlegającej opodatkowaniu VAT).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, na fakturze dokumentujące dostawę Działek Spółki w ramach Umowy Zamiany Spółka powinna wykazać podstawę opodatkowania w wysokości wartości rynkowej, pomniejszonej o kwotę podatku VAT, przekazywanych na rzecz Miasta Działek Spółki.


Stanowisko Spółki, zgodnie z którym podstawą opodatkowania w przypadku umowy zamiany stanowi wartość rynkowa przekazywanych nieruchomości, pomniejszona o należny podatek VAT, znajduje potwierdzenie w aktualnej praktyce organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych, wydanych w zbliżonych do analizowanego stanach faktycznych, w tym m.in.:

  1. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2011 roku, znak ILPP2/443-115/11-2/MN, w której - w stanie faktycznym, w którym Spółdzielnia przekazywała na rzecz Gminy prawo użytkowania wieczystego niezabudowanych działek gruntu będących własnością Gminy w zamian za przeniesienie przez Gminę prawa własności innych działek na rzecz Spółdzielni (oraz w zamian za dopłatę na rzecz Spółdzielni) - organ uznał, że: ?Spółdzielnia powinna czynność przeniesienia prawa wieczystego użytkowania przedmiotowych działek gruntu udokumentować poprzez wystawienie faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, gdzie podstawą opodatkowania będzie rynkowa wartość ww. praw wieczystego użytkowania [przekazywanych przez Spółdzielnię - przyp. Spółki] określona przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym?;
  2. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 lutego 2011 roku, znak ILPP1/443- 1217/10-2/AK, w której organ - odstępując uzasadnienia prawnego oceny stanowiska podatnika - uznał za prawidłowe pełnym zakresie stanowisko, zgodnie z którym: ?Podstawę opodatkowania stanowi ustalona na podstawie operatu szacunkowego biegłego rzeczoznawcy, wartość działki stanowiącej własność Zainteresowanego?;
  3. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 stycznia 2011 roku, znak ITPP1/443- 1011/10/BJ, zgodnie z którą: ?Podstawę opodatkowania w przypadku transakcji zamiany nieruchomości stanowi wartość rynkowa zamienianej działki, określona na potrzeby tej transakcji, pomniejszona o kwotę należnego podatku?;
  4. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 września 2010 roku, znak ILPP1/443- 671/10-2/NS, zgodnie z którą ?Wnioskodawca dokona dostawy działek wycenionych przez rzeczoznawcę na łączną kwotę netto 27.443,00 zł, natomiast otrzyma dwie działki wycenione przez rzeczoznawcę na łączną wartość netto 34.868,00 zł. Jeżeli wartość działek jest wartością netto, a działki nie spełniają warunków do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to Zainteresowany jest zobowiązany do kwoty 27.443,00 zł doliczyć 22% podatku od towarów i usług.?;
  5. w prawomocnym wyroku WSA w Rzeszowie z dnia 18 lutego 2010 roku, sygn. akt I SA/Rz 953/09, zgodnie z którym: ?Niewątpliwie regulacja zawarta w przepisie art. 29 ust. 3 ustawy o VAT odnosi się do umowy zamiany, przy której podstawą opodatkowania jest wartość rzeczy przekazywanych przez podatnika, określona w sposób przewidywany w tym przepisie. A to dlatego, że zamiana jest umową cywilnoprawną, której istota polega na tym, że każda ze stron zobowiązuje się na przeniesienie na drugą stronę własność rzeczy (a więc rzeczy w naturze) w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy (art. 603 Kodeksu cywilnego). Tak więc między stronami takiej umowy dochodzi do przeniesienia wzajemnego własności konkretnych rzeczy. Tym samym należność za przeniesienie własności rzeczy - jest rzeczą w naturze, a jej podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa tej rzeczy pomniejszona o kwotę podatku?.

Ponadto stanowisko Spółki, zgodnie z którym przekazanie środków pieniężnych nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, znajduje potwierdzenie w aktualnej praktyce organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym m.in.:

  1. w interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 listopada 2008 roku, znak ITPP2/443-779/08/AW, zgodnie z którą ?czynność przekazywania uczestnikom projektu środków pieniężnych na jego realizację nie mieści się w definicji dostawy towarów, jak również świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 wyżej powołanej ustawy [UPod VAT - przyp. Spółki].?
  2. w prawomocnym wyroku WSA w Kielcach z dnia 22 grudnia 2010 roku, sygn. akt I SA/Ke
    625/10, zgodnie z którym: ?poza sporem pozostaje, że sama czynność przekazania środków finansowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi u Wnioskodawcy żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.?


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zauważyć należy, że z przywołanych regulacji nie wynika, iż odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług winna mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową ? zapłatę stanowić może inny towar lub usługa, albo mieć charakter mieszany ? łącząc w sobie zapłatę częściową w formie pieniężnej oraz określoną w naturze. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży ? rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zwanej dalej ?kc?, każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy.

Zgodnie z art. 604 kc do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zatem w przypadku transakcji zamiany działek mamy do czynienia z dwoma kolejno po sobie następującymi dostawami. W wyniku zamiany każda ze stron wchodzi we władanie nabytego towaru jak właściciel. Na podstawie powyższego można stwierdzić, że umowa zamiany na gruncie podatku od towarów i usług jest niczym innym jak dwiema odpłatnymi dostawami towarów.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z powyższej definicji kwoty należnej z tytułu sprzedaży wynika, że kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (czyli również podatek od towarów i usług).

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Odzwierciedlenie powyższego znajdujemy również w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), zgodnie z którym przez cenę należy rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Należy zauważyć, iż cena w rozumieniu powyższej regulacji obejmuje podatek od towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że kwotę należną (zapłatę), stanowi korzyść majątkowa, jaką podatnik uzyska lub ma uzyskać, w związku z wykonaniem czynności opodatkowanej. Zasada ta ma również zastosowanie do transakcji, w ramach których zapłata dokonywana przez nabywcę towaru bądź usługi ma charakter mieszany, tj. jedna jej część realizowana jest w formie pieniężnej, zaś druga ma charakter świadczenia w naturze, czy też transakcji w których odpłatność przybiera formę rzeczową.

Zatem, niezależnie od tego, czy kontrahenci ustalając pieniężną wartość danego świadczenia, przystają na pełne rozliczenie w formie pieniężnej, czy też świadczący godzi się na przyjęcie zapłaty w naturze (towar), podstawę opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług, zgodnie z cyt. art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi kwota całego świadczenia ustalona przez strony tej transakcji.


W przypadku transakcji zamiany towarów, dostawa towaru stanowi zapłatę jeśli zostały spełnione następujące warunki:

  • istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wymiennie czynnościami dostawy towarów, czyli pomiędzy czynnością opodatkowaną, a otrzymaną za nią zapłatą,
  • istnieje możliwość określenia wartości dostarczanych towarów w pieniądzu.


Dlatego też, gdy strony transakcji ustalą w umowie pieniężną wartość zamienionych towarów w ramach zapłaty, podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi kwota ustalona przez strony tej transakcji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę zamiany nieruchomości z Miastem Poznań. W wyniku zawarcia przedmiotowej umowy Spółka nabędzie od Miasta prawo własności gruntów, na których Spółka planuje prowadzić inwestycję polegającą na wybudowaniu centrum handlowego. W zamian za Działki Miasta Spółka przeniesie na rzecz Miasta prawo własności (udział we współwłasności) Działek Spółki. Łączna wartość rynkowa Działek Spółki będzie niższa niż łączna wartość rynkowa Działek Miasta, dlatego też Spółka zobowiązana będzie do dokonania na rzecz Miasta świadczenia pieniężnego tytułem dopłaty różnicy wartości rynkowych zamienianych nieruchomości. Umowa Zamiany będzie miała charakter ekwiwalentny, tj. dopłata na rzecz Miasta będzie równa różnicy pomiędzy wyższą wartością rynkową Działek Miasta (brutto ? z uwzględnieniem kwoty podatku VAT) a niższą wartością rynkową Działek Spółki (brutto ? z uwzględnieniem kwoty podatku VAT). Spółka oraz Miasto są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

W przedmiotowej sprawie Strony umowy zamiany wzajemnie przyjęły wartości rynkowe (brutto z uwzględnieniem kwoty VAT) zamienianych nieruchomości jako wartości należne wobec Stron transakcji zamiany przedmiotowych działek. Należy zauważyć, iż w przedstawionych okolicznościach strony ustalą wartość pieniężną zamienianych towarów i Wnioskodawca dopłaci w ustalonej wysokości różnicę ceny. Wobec tego wystąpi wartość należna z tytułu zamiany. Zatem w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zapis art. 29 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podstawą opodatkowania w przedmiotowej transakcji będzie kwota należna pomniejszona o kwotę należnego podatku z tytułu przeniesienia na rzecz Miasta prawa własności (udziału we współwłasności) działek Spółki, która to kwota w analizowanej sprawie równa jest wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Tym samym wartość ta powinna stanowić podstawę opodatkowania na fakturze dokumentującej dostawę przedmiotowej działki w ramach umowy zamiany na rzecz Miasta.

Kwota świadczenia pieniężnego z tytułu dopłaty różnicy wartości rynkowej zamienianych nieruchomości na rzecz Miasta stanowi zapłatę części należności za nabywane przez Wnioskodawcę działki i pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania przedmiotowej transakcji dokonywanej przez Spółkę.

W konsekwencji należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że dopłata przekazana przez Spółkę nie powinna powiększać podstawy opodatkowania wykazanej na fakturze dokumentującej dostawę działek na rzecz Miasta, a zarazem przekazanie środków pieniężnych nie stanowi odrębnej czynności, która dla celów podatku VAT mogłaby zostać zaklasyfikowana jako dostawa towarów bądź świadczenia usług.


Z uwagi jednak na wskazanie przez Wnioskodawcę w opisie własnego stanowiska w sprawie zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 29 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług ? stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Z analizy sprawy wynika, iż w przedmiotowym wniosku występuje jedno zdarzenie przyszłe. Podatnik dokonał wpłaty w dniu 31.05.2012r. w wysokości 80 zł. Zatem kwota w wysokości 40 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy, wskazany we wniosku ORD-IN.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika