Opodatkowania sprzedaży gruntu wraz z budynkami oraz obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego (...)

Opodatkowania sprzedaży gruntu wraz z budynkami oraz obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego przy wybudowaniu budynków i ich ulepszeniu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami i związanym z tym obowiązkiem korekty podatku naliczonego

  • jest prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków nabytych w 1992r.;
  • jest nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków wybudowanych przez Wnioskodawcę i oddanych do użytkowania w 2006r.;
  • jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do budynków nabytych w 1992r., które nie były remontowane oraz w odniesieniu do budynków wybudowanych przez Wnioskodawcę i oddanych do użytkowania w 2006r.;
  • jest nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych poniesionych w stosunku do budynku nabytego w 1992r., który był remontowany i oddanych do użytkowania w 2006r.

UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami i związanym z tym obowiązkiem korekty podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-537/12-2/RR z dnia 14 sierpnia 2012r. (data doręczenia 16 sierpnia 2012r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w kilku zakresach, m.in. w zakresie cynkowania różnych elementów. Zamierza sprzedać zakład zajmujący się cynkowaniem. Stanowi on samodzielną jednostkę, tj. zakład wyodrębniony zarówno przestrzennie - teren, budynki, linia technologiczna, jak i finansowo- odrębny rachunek bankowy.

Grunt wraz z zabudowaniami został zakupiony w 1992r. Na tym terenie Wnioskodawca dodatkowo wybudował 2 budynki, a jeden z istniejących został wyremontowany systemem gospodarczym, tj. z dużym udziałem własnym Budynki zostały przekazane do używania w 2006r. Przy zakupie w 1992r. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Od części zakupu materiałów budowlanych podatek VAT został odliczony, ale ze względu na brak dokumentacji (termin przedawnienia przechowywania dokumentów) nie można ustalić dokładnej wartości odliczonego podatku. Urządzenia stanowiące wyposażenie cynkowni, jak wynika z ewidencji środków trwałych, były zakupione i przekazane do używania w różnych okresach czasu. Część została zakupiona wraz z budynkami, część została przesunięta z innych obiektów (lata 1994 -2007).


W uzupełnieniu z dnia 21 sierpnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Zakład, którego dotyczy pytanie stanowi odrębną jednostkę produkcyjno-usługową. Wyodrębnienie to polega na odrębności przestrzennej (działka o pow. ok. 1,5 ha z budynkami, budowlami, linią technologiczną; całość infrastruktury znajdującej się na tej działce jest wykorzystywana na cele cynkowni) oraz finansowej - odrębny rachunek bankowy.
  2. W przypadku zbycia cynkowni nastąpi zbycie wszystkich składników majątkowych i niemajątkowych związanych z tym zakładem, a także istniejących na dzień zbycia zobowiązań z nim związanych.
  3. W chwili sprzedaży zakład może być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym zadania.
  4. Nakłady na remont budynków przekraczały 15.000 zł. Budynki zostały częściowo oddane do używania już w 1994r. Wydatki na ulepszenie przekraczały 30% wartości budynku, ale budynki te nigdy nie były przedmiotem najmu. Wykorzystywane były na własne potrzeby.
  5. Budynki wybudowane przez Wnioskodawcę nigdy nie były wynajmowane czy wydzierżawiane. Wykorzystywane były na potrzeby prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej.
  6. Większość urządzeń stanowiących wyposażenie cynkowni ma wartość mniejszą niż 15.000 zł, a szczególnie tych starszych oddanych do użytkowania w latach 1996-2003r. Wartość początkową większą niż 15 tys. zł mają linie technologiczne oddane do używania w latach 2003-2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż gruntu wraz z budynkami w przedstawionej wyżej sytuacji będzie podlegała zwolnieniu z VAT, a jeśli tak czy spowoduje to konieczność korekty podatku odliczonego przy wybudowaniu budynków?


Stanowisko Wnioskodawcy


Sprzedaż budynków i budowli jest zwolniona z podatku VAT jeśli nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub jeśli od pierwszego zasiedlenia upłynęło więcej niż 2 lata.


W przedstawionej we wniosku sytuacji od pierwszego zasiedlenia, czyli oddania do używania (art. 2 pkt 14) upłynęło więcej niż 2 lata, a więc sprzedaż tych budynków będzie zwolniona z podatku VAT.


Budynki zostały wybudowane systemem gospodarczym w latach 1993-2006r. Ze względu na brak dokumentacji księgowej za ten okres (termin przedawnienia ? art. 70 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa) nie jest możliwe ustalenie czy i w jakiej wysokości został odliczony VAT od zakupu materiałów i usług budowlanych. Od momentu przekazania ich do używania upłynęło więcej niż 5 lat (art. 43 ust. 7a), a więc Wnioskodawca nie dokonuje korekty podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków nabytych w 1992r. oraz w zakresie braku obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do budynków nabytych w 1992r., które nie były remontowane oraz w odniesieniu do budynków wybudowanych przez Wnioskodawcę i oddanych do użytkowania w 2006r. oraz za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy budynków wybudowanych przez Wnioskodawcę i oddanych do użytkowania w 2006r. oraz w zakresie braku obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych poniesionych w stosunku do budynku nabytego w 1992r., który był remontowany i oddanych do użytkowania w 2006r.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na mocy art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżenie stawek podatku do wysokości: 8%, 5% i 0%.


Natomiast zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 cyt. ustawy.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a) cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Przy czym, w myśl art. 43 ust. 7a cyt. ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem przez podatnika VAT, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, regulującego prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Podsumowując, dla określenia czy dostawa budynków, budowli bądź ich części będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie wymienionych przepisów art. 43 cyt. ustawy, konieczne jest zbadanie wysokości nakładów inwestycyjnych w stosunku do tych obiektów, ponoszonych w okresie pięcioletnim poprzedzającym moment dokonania ich sprzedaży.

Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są budynki lub budowle trwale z gruntem związane albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż zamierza sprzedać zakład zajmujący się cynkowaniem.

Grunt wraz z zabudowaniami został zakupiony w 1992r. Na tym terenie Wnioskodawca dodatkowo wybudował 2 budynki, a jeden z istniejących został wyremontowany systemem gospodarczym, tj. z dużym udziałem własnym. Budynki zostały przekazane do używania w 2006r. Przy zakupie w 1992r. nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Od części zakupu materiałów budowlanych podatek VAT został odliczony, ale ze względu na brak dokumentacji (termin przedawnienia przechowywania dokumentów) nie można ustalić dokładnej wartości odliczonego podatku. Urządzenia stanowiące wyposażenie cynkowni, jak wynika z ewidencji środków trwałych, były zakupione i przekazane do używania w różnych okresach czasu. Część została zakupiona wraz z budynkami, część została przesunięta z innych obiektów (lata 1994 -2007).

Nakłady na remont budynków przekraczały 15.000 zł. Budynki zostały częściowo oddane do używania już w 1994r. Wydatki na ulepszenie przekraczały 30% wartości budynku, ale budynki te nigdy nie były przedmiotem najmu. Wykorzystywane były na własne potrzeby. Budynki wybudowane przez Wnioskodawcę nigdy nie były wynajmowane czy wydzierżawiane. Wykorzystywane były na potrzeby prowadzonej przez Stronę działalności gospodarczej.

Większość urządzeń stanowiących wyposażenie cynkowni ma wartość mniejszą niż 15.000 zł, a szczególnie tych starszych oddanych do użytkowania w latach 1996-2003r. Wartość początkową większą niż 15 tys. zł mają linie technologiczne oddane do używania w latach 2003-2007.

Z powyższych okoliczności wynika, iż budynki składające się na zakład cynkowni były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do prowadzenia przez niego działalności gospodarczej w ww. zakresie i nie były przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Biorąc zatem pod uwagę treść art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż dostawa budynków nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy. Nie będzie więc korzystała ze zwolnienia z tego podatku, na podstawie cyt. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W takim przypadku należy rozważyć zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a) cyt. ustawy. W przedmiotowej sytuacji, pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy jest spełniona w odniesieniu do części nieruchomości ? Wnioskodawcy przy nabyciu gruntu wraz z zabudowaniami w 1992 roku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednakże jeden z istniejących budynków został przez Stronę wyremontowany i oddany do używania w 2006r. Wydatki poniesione na remont przedmiotowego budynku były wyższe niż 15.000 zł, stanowiły więcej niż 30% wartości początkowej budynku, a Wnioskodawcy w części przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przeprowadzoną inwestycją. Jednocześnie budynki były przez Stronę wykorzystywane w stanie ulepszonym (od 2006r.) przez okres dłuższy niż 5 lat wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie cynkowania, a więc do działalności opodatkowanej.

Zatem dostawa zabudowań nabytych w 1992r., które nie były remontowane korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast budynek nabyty w 1992r., w odniesieniu do którego poniesiono wydatki na ulepszenia o wartości przekraczającej 30% jego wartości początkowej również będzie korzystał ze zwolnienia z podatku VAT, jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) w zw. z art. 43 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do dwóch budynków wybudowanych przez Wnioskodawcę i oddanych do używania w 2006r. stwierdzić należy, iż dostawa tych budynków będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem budynki nie były oddane w najem, dzierżawę, itp. w ramach czynności opodatkowanych. Zauważyć należy, iż Stronie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług służących budowie tych budynków. Zatem warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) nie został spełniony. Zatem dostawa budynków wybudowanych przez Wnioskodawcę (w odniesieniu do których przy zakupie towarów i usług związanych z ich budową przysługiwało Stronie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i będzie podlegała opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż z cyt. art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2 - 6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 cyt. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W świetle art. 91 ust. 4 cyt. ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 ? w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 7 cyt. ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Biorąc pod uwagę treść ww.

przepisów art. 91 zauważyć należy, iż dokonanie sprzedaży budynku nabytego w 1992r., w stosunku do którego Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie o wartości przekraczającej 15.000 zł, i dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przeprowadzoną inwestycją spowoduje u Wnioskodawcy obowiązek dokonania korekty kwoty podatku odliczonego zapłaconego w związku z poniesieniem tych nakładów. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca poczynił nakłady inwestycyjne o wartości przekraczającej 15.000 zł, z tytułu poniesienia których Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, obowiązany jest dokonywać korekty podatku odliczonego w ciągu 10 lat licząc od roku, w którym ulepszenia te zostały oddane do użytkowania, tj. w ciągu 10 lat licząc od 2006 roku.

W związku zatem ze sprzedażą ulepszonych środków trwałych (poza częścią budynku nabytego w 1992r, którego część została wyremontowana i oddana do użytkowania w 1994r., dla której to części 10-letni okres korekty minął), zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zobowiązujące Wnioskodawcę do dokonania jednorazowej korekty w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty odliczonego podatku naliczonego Wnioskodawca jest obowiązany dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi sprzedaż ulepszonych środków trwałych w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty (przyjmując, że dalsze wykorzystanie środków trwałych ulepszonych jest związane z czynnościami zwolnionymi od podatku).

W odniesieniu do pozostałych budynków, które Wnioskodawca zamierza sprzedać, tj. budynków nabytych w 1992r., w odniesieniu do których nie były ponoszone nakłady inwestycyjne oraz w odniesieniu do budynków wybudowanych przez Stronę i oddanych do użytkowania w 2006r. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty na podstawie art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż w myśl art. 86 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. z 2012r. poz. 749), podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zgodnie natomiast z art. 70 § 1 ww. ustawy, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem przedawnienie w odniesieniu do tej sytuacji nastąpi z upływem 5 lat, licząc od końca roku, który będzie ostatnim rokiem korekty.

Dokonując analizy powołanego powyżej przepisu zauważyć należy, iż termin płatności podatku w sytuacji przedstawionej we wniosku, upływa z ostatnim, tj. 10 rokiem korekty, jakiej Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać w tym miejscu należy, iż w przedmiotowym przypadku, zobowiązanie podatkowe powstanie po stronie Wnioskodawcy z momentem dokonania transakcji sprzedaży wyremontowanego przez Stronę budynku, oddanego do użytkowania w 2006r.

W kontekście okoliczności przedstawionych we wniosku podkreślić należy, iż przepisy Ordynacji podatkowej, nie wskazują na brak konieczności przechowywania dokumentacji księgowej w okresie po pięciu latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały poniesione wydatki na remont budynków nabytych w 1992r. Ze wskazanych przepisów Ordynacji podatkowej, odnoszących się do terminu przedawnienia podatkowego, terminem płatności podatku w przedmiotowym przypadku jest koniec okresu korekty związanej z inwestycją, a więc ostatni z okresu 10 lat, liczony od dnia oddania wyremontowanego budynku do użytkowania.

Mając zatem na uwadze powyższe rozważania należy uznać, iż nieuzasadnione jest twierdzenie Strony, że z uwagi na brak dokumentacji nie można ustalić dokładnej wartości odliczonego podatku. Brak dokumentacji nie stanowi przesłanki uzasadniającej wyłączenie z obowiązku dokonania stosownej korekty podatku.


Końcowo zauważyć należy, iż kwestia korekty podatku naliczonego związanego z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie cynkowni nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika