Stawka podatku dla sprzedaży wykonanych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera.

Stawka podatku dla sprzedaży wykonanych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2010r. (data wpływu 26.07.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wykonanych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wykonanych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie optyki, wykonując zgodnie z receptą lekarską lub innym zleceniem okulary korekcyjne, lecznicze i ochronne do pracy przy komputerze, jak również prowadzi sprzedaż soczewek korekcyjnych i okularów słonecznych.

Firma ?O.? jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej firma nabywa soczewki, szkła i oprawy okularowe dostępne na rynku, następnie doszlifowywuje szkło do oprawki i w takim stanie dopiero sprzedaje kompletne okulary klientowi.

Obecnie firma nabywa szkła i soczewki ze stawką 7%, oprawy okularowe ze stawką 7% i 22%. Firma wykonuje okulary korekcyjne (PKWiU 32.50.42) na podstawie przedłożonej przez klienta recepty od lekarza okulisty lub bez recepty, wykorzystując do tego zakupione na rynku optycznym oprawy okularowe (PKWiU 32.50.43) oraz soczewki (PKWiU 32.50.41).

Sprzedaż okularów korekcyjnych, leczniczych, ochronnych do komputera firma opodatkowuje dwoma stawkami VAT tj. 7% soczewka i 22% oprawa okularowa, natomiast sprzedaż okularów słonecznych, jak również montaż okularów na powierzonym materiale klienta (klient posiada własne oprawki a zakupuje soczewki i usługę lub posiada soczewki a nabywa oprawę okularową) oraz wszelkiego rodzaju naprawy, konserwacje i przeróbki okularów klientów firma opodatkowuje stawką podstawową 22% podatku od towarów i usług.

We wpisie firmy do ewidencji działalności gospodarczej widnieje m.in. zapis PKD 47.78.Z - sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, która to grupa zawiera działalność optyków.

Po analizie dostępnych przepisów, ustaw, wyjaśnień Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów, jak również Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej i opublikowanych interpretacji Izb Skarbowych, Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do zastosowania jednej obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług w stosunku do sprzedaży okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera, uznawanych za wyroby medyczne w myśl ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast sprzedaż okularów słonecznych, usługi naprawy i konserwacji lub montażu na częściowo powierzonym przez klienta materiale powinna nadal być opodatkowana 22% stawką VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być stawka podatku od towarów i usług dla sprzedaży wykonanych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako właściciel zakładu optycznego w związku ze stanowiskiem jakie przedstawił Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w piśmie do Prezesa Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej z dn. 07.07.2004 r. sygn. KW-25/04 WM/KW 4226/04, w którym to określa montaż i dostawę okularów korekcyjnych jako wyrób medyczny uważa, iż ma prawo do zastosowania obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług na sprzedaż okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera.

?(...) W związku z pismem nr WMZ/I-80/04 z dn. 18.06.2004r., w sprawie kwalifikowania okularów korekcyjnych jako wyrobów medycznych a optyków okularowych jako wytwórców wyrobów medycznych na zamówienie. Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych uprzejmie wyjaśnia, że zgodnie z definicją wyrobu medycznego podaną w art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896) okulary korekcyjne są uważane za wyrób medyczny, ponieważ służą do ?kompensowania upośledzenia?, jakim jest wada wzroku, tzn. wyrównywania braków spowodowanych tym upośledzeniem, o czym mowa w literze b) definicji. Również oprawy do okularów korekcyjnych i soczewki do okularów korekcyjnych są uważane za wyroby medyczne, przy czym bez znaczenia jest czy oprawy uznaje się za wyrób medyczny, czy za wyposażenie wyrobu medycznego, jakim są soczewki, ponieważ zgodnie z art. 3 ust 3 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć zarówno wyrób medyczny jak i wyposażenie wyrobu medycznego. Interpretację taką potwierdzają oficjalne dokumenty Unii Europejskiej (COM(2003) 386 finał, Brussels, 02.07.2003; MEDDEY 2.4/1 Rev. 8, July 2001; MEDDEY 2.1/4, March 1994) dotyczące dyrektywy 93/42/EWG, której przepisy wdraża ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych, oraz istnienie norm zharmonizowanych z tą dyrektywą, dotyczących soczewek i opraw okularowych (...).

(...) Zgodnie z definicją wytwórcy podaną w art. 3 ust. 1 pkt 24 ustawy, optycy okularowi, o ile wykonują okulary korekcyjne z wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek, oznakowanych znakiem zgodności CE lub do dnia 21.12.2005 r., posiadających ważne dokumenty, o których mowa w art. 92 ustawy, są podmiotami, którzy montują lub dostosowują wyroby medyczne już wprowadzone do obrotu w celu używania przez określonego pacjenta zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

W związku z tym nie są uważani za wytwórców wyrobów medycznych, ani za zestawiających różne wyroby medyczne w systemy lub zestawy zabiegowe. Dlatego nie są oni zobowiązani do posiadania dokumentów potwierdzających zgodność z wymaganiami ustawy wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek (obowiązek taki ciąży na osobach odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu), z których wykonują okulary, ani do posiadania dokumentów potwierdzających zgodność z wymaganiami ustawy wykonanych przez nich okularów korekcyjnych, ponieważ zakłada się ich zgodność z wymaganiami ustawy, o ile są wykonywane z opraw i soczewek zgodnych z ustawą (...)?.

W związku z powyższym i uznaniem okularów korekcyjnych montowanych przez zakład optyczny za wyrób medyczny, Wnioskodawca stwierdza, iż ma prawo do stosowania obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług, co wynika z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i załącznika nr 3 powyższej ustawy, w którym to w poz. 106 wymieniono ?Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika?.

Za podobnym stanowiskiem zakwalifikowania okularów korekcyjnych jako wyrobu medycznego opowiedziały się także Ministerstwo Zdrowia - Departament Polityki Lekowej w piśmie o sygn. PLW 5325-076-10/04 z dn. 23.06.2004r., jak również Ministerstwo Finansów w piśmie z dn. 20.06.2005 r. sygn. PP3-812-285/2004/BL/BM6-3892

?(...) w świetle informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe, jak i wykonywane na zamówienie ? są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonywane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonywane wg specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną upoważnioną osobę (...). Mając na uwadze powyższe (...) dostawa ww. okularów korekcyjnych, uznawanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dn. 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika 3 do ustawy o VAT (...).?

Dodatkowym elementem na poparcie stanowiska Strony i zawartych powyżej opinii różnych instytucji są również wydane dotychczas interpretacje podatkowe np. Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 21.08.2006 r. sygn. 1401/PV-I/4407/14-67/05/JS, Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej z Bydgoszczy ITPP2/443-843/08/AD z dn. 16.12.2008.r., Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-611/08/UH z 26.09.2008r.

Reasumując, mając na uwadze powyższe stanowiska instytucji i organów państwowych oraz wytyczne wynikające ze wspomnianych ustaw, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ma prawo zastosować preferencyjną 7% stawkę podatku od towarów i usług przy sprzedaży okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera oraz przy sprzedaży soczewek korekcyjnych. Natomiast w dalszym ciągu powinna stosować podstawową stawkę 22% do opodatkowania sprzedaży okularów słonecznych, opraw okularowych, usług naprawy i konserwacji oraz montażu okularów z materiału częściowo powierzonego przez klienta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty ? art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (?). W poz. 106 tego załącznika wymienione zostały wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika ? bez względu na symbol PKWiU.

Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw okularów korekcyjnych jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2004r., Nr 93, poz. 896 ze zm.). Wyrobem medycznym, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o wyrobach medycznych, jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

? który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 24 cyt. wyżej ustawy, wytwórcą jest osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej albo osoba prawna odpowiedzialna za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie, oznakowanie, montowanie, przetwarzanie, przeprowadzenie remontu odtworzeniowego wyrobu medycznego i nadawanie przewidzianego zastosowania wyrobowi medycznemu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy powyższe czynności wykonuje on sam, czy na jego rzecz osoba trzecia, z wyjątkiem podmiotów, które montują lub dostosowują wyroby medyczne już wprowadzone do obrotu w celu używania przez określonego pacjenta zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

W świetle informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie - są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonane według specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę.

Natomiast - jak wynika z opinii Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych - okulary korekcyjne wykonane z wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek, oznakowanych znakiem zgodności CE są wyrobem medycznym, aczkolwiek nie spełniają definicji wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, dostawa ww. okularów korekcyjnych, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie optyki, wykonując zgodnie z receptą lekarską lub innym zleceniem okulary korekcyjne, lecznicze i ochronne do pracy przy komputerze, jak również prowadzi sprzedaż soczewek korekcyjnych i okularów słonecznych. Jest czynnym podatnikiem VAT. Firma wykonuje okulary korekcyjne (PKWiU 32.50.42) na podstawie przedłożonej przez klienta recepty od lekarza okulisty lub bez recepty, wykorzystując do tego zakupione na rynku optycznym oprawy okularowe (PKWiU 32.50.43) oraz soczewki (PKWiU 32.50.41).

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż do sprzedaży gotowych okularów korekcyjnych, uznanych za wyrób medyczny, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych, można stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

W przypadku, gdy okulary lecznicze i ochronne do komputera również spełniają ww. wymogi, ich sprzedaż także korzysta z preferencyjnej 7% stawki podatku. W przeciwnym przypadku ich sprzedaż należy opodatkować na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22%.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto zagadnienie w zakresie stawki podatku dla sprzedaży wykonanych okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do komputera, gdyż w tym zakresie zostało sprecyzowane przez Wnioskodawcę pytanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie nadmienić, iż przedmiotową interpretację wydano w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku, natomiast wskazać należy, że z dniem 18.09.2010r. weszła w życie ustawa z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (opubl. w Dz. U z 2010r., Nr 107 poz. 679).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IBPP2/443-611/08/UH, interpretacja indywidualna

ITPP2/443-843/08/AD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika