Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych stawki (...)

Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych stawki 0% dla usług demurrage, detention na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy? Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych w transporcie międzynarodowym stawki 0% dla opłat portowych polegających na obsłudze środków transportu (załadunek wyładunek, przeładunek) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a? Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych stawki 22% dla opłat portowych polegających na obsłudze ładunków - kontenerów (manipulacja, składowanie)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009r. (data wpływu 22 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

Porady prawne
  1. stosowania 0% stawki podatku od towarów i usługo do usług demurrage, detention ? na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy ? jest prawidłowe
  2. stosowania 0% stawki podatku od towarów i usług do opłat portowych (załadunek, przeładunek, wyładunek) ? na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy ? jest prawidłowe
  3. stosowania 22% stawki podatku od towarów i usług do opłat polegających na obsłudze ładunków ? kontenerów (manipulacja, składowanie) ? jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi spedycji i pośrednictwa służące między innymi bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom zaklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupy 63.40.12. Usługi spedycji i pośrednictwa świadczone przez Spółkę związane są z transportem międzynarodowym (art. 83 ust. 3 pkt 3) i obejmują swoim zakresem: organizację transportu morskiego, transportu drogowego, przeładunków w porcie, przygotowanie stosownych dokumentów, zawarcie umowy ubezpieczenia, załatwienie formalności celnych itp. Usługi te świadczone są dla kontrahentów krajowych, wewnątrzunijnych jak i z krajów trzecich. Czasami świadczona usługa obejmuje jedynie pewną część całego cyklu importu bądź eksportu towarów (np. podjęcie kontenera w porcie, odprawa celna, transport lądowy na terenie kraju i zwrot pustego kontenera na depot). Podstawą do wykonania usługi jest pisemne zlecenie złożone przez zamawiającego. Zlecenia dotyczące poszczególnych etapów związanych z obsługą ładunków zawierają między innymi nazwę statku, numery kontenerów i obejmują różnego rodzaju usługi występujące jako zespół czynności związanych z ładunkiem. Spółka na podstawie faktur otrzymanych od podwykonawców dodając marżę wystawia fakturę swojemu zleceniodawcy z tytułu kompleksowej usługi spedycyjnej.

Częścią składową usługi spedycyjnej jest demurrage (opłata za ponadlimitowy czas postoju kontenera w porcie od momentu wyładunku ze statku morskiego do wyjazdu z portu w imporcie lub za ponadlimitowy czas liczony od wyjazdu do portu do załadunku na statek w eksporcie) i detention (opłata za ponadlimitowy czas liczony od wyjazdu z portu do zwrotu pustego kontenera na plac armatora w imporcie lub za ponadlimitowy czas liczony od podjęcia pustego kontenera do zwrotu do miejsca, gdzie nastąpi załadunek na środek transportu w eksporcie) na podstawie faktur otrzymywanych od armatorów morskich oraz składowanie kontenerów i inne opłaty portowe w porcie morskim na podstawie faktur otrzymanych od operatorów portowych. Opłaty portowe związane z obsługą morskich środków transportu i lądowych środków transportu na terenie portu na podstawie Art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a opodatkowane są stawką 0%, natomiast opłaty portowe dotyczące obsługi ładunków 22%:

Kontenery są własnością armatora morskiego i są używane w transporcie morskim (transport międzynarodowy). Zdarza się, że kontenery trafiają poza teren portu (pod załadunek lub wyładunek) zawsze ma to jednak związek z przywozem lub wywozem towarów drogą morską. Opłaty te (demurrage, detention i opłaty portowe) nie są wliczane do podstawy opodatkowania w dokumencie celnym SAD.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych stawki 0% dla usług demurrage, detention na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy...
  2. Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych w transporcie międzynarodowym stawki 0% dla opłat portowych polegających na obsłudze środków transportu (załadunek wyładunek, przeładunek) na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a...
  3. Czy właściwe jest stosowanie przez Spółkę, w związku z fakturowaniem usług spedycyjnych stawki 22% dla opłat portowych polegających na obsłudze ładunków - kontenerów (manipulacja, składowanie)...

Zdaniem wnioskodawcy spółka świadczy usługi spedycji, które stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, są rozumiane jako usługi transportu międzynarodowego. W ramach tej usługi występuje przetrzymanie kontenerów ponad wyznaczony przez armatora termin na terenie portu, jak również poza nim oraz inne opłaty portowe (manipulacja, załadunek, wyładunek, przeładunek, składowanie), którymi obciążają nas operatorzy portowi. Na podstawie regulacji Ustawy o VAT obowiązujących do końca 2007 roku wszystkie te usługi winny być fakturowane ze stawka 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 17.

Po nowelizacji Ustawy o VAT od 01 stycznia 2008 r. uważamy, że usługi demurrage/detention, którymi obciąża nas armator powinniśmy fakturować ze stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3, natomiast opłaty portowe pochodzące od operatorów portowych jeżeli dotyczą obsługi środków transportu (załadunek, wyładunek, przeładunek) stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a, a jeżeli dotyczą obsługi ładunków (składowanie, manipulacja) 22%. Chcemy zaznaczyć, że każdorazowo jesteśmy w posiadaniu dokumentacji zgodnie z art. 83 ust 5 stanowiącej dowód świadczenia usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Dla uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi, beneficjenta danej czynności i występowanie bezpośredniego związku między usługą i otrzymywanym świadczeniem wzajemnym.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Z kolei z przepisu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy w powiązaniu z ust. 3 pkt 1 tego artykułu wynika, że przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, opodatkowaniu 0% stawką podatku podlegają czynności, o których mowa powyżej, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentacji stanowiącej dowód świadczenia usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

W przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora dokumentami tymi zgodnie z ww. przepisem są:

  1. list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych ? oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z transportem międzynarodowym towarów korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że częścią składową usługi spedycyjnej jest demurrage (opłata za ponadlimitowy czas postoju kontenera w porcie) i detention (opłata za ponadlimitowy czas liczony od wyjazdu z portu do zwrotu pustego kontenera na plac armatora) oraz inne opłaty portowe. Opłaty te nie są wliczane do podstawy opodatkowania VAT w dokumencie celnym, jednakże wnioskodawca złożył oświadczenie, iż dysponuje dokumentami, o których mowa w art. 83 ust 5 w przypadku usług transportu międzynarodowego. Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika ponadto, że Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej służące bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom (sklasyfikowane w PKWiU 63.40.12).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak i istniejące w tym zakresie regulacje prawne należy zauważyć, że w sytuacji kiedy świadczona usługa ? demurrage i detention jest elementem usług spedycji stanowi ona czynność, w stosunku do której należy zastosować obniżoną stawkę podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy pod warunkiem, że podatnik prowadzi dokumentacje, o której mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.

W sytuacji gdy składowanie kontenerów nie wchodzi w zakres usług spedycyjnych, w art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, wskazano zastosowanie stawki 0% do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu. W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów usług, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił ? jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu ? od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Zakres zastosowania powyższego artykułu ograniczony jest więc do usług polegających na obsłudze morskich środków transportu, które są świadczone tylko i wyłącznie na terenie polskich portów morskich oraz posiadania stosownej dokumentacji.

Zgodnie natomiast z art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy stawką 0% objęte są usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze lądowych środków transportu.

Wymóg związku z transportem międzynarodowym dotyczy więc tylko usług dotyczących obsługi lądowych środków transportu.

Reasumując, odnosząc się pytania pierwszego ? stawki podatku VAT do usług spedycyjnych, w skład których wchodzą usługi demurrage, detention ? na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy zastosowanie znajdzie 0% stawka podatku, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentacji wymienionej w art. 83 ust. 5 ustawy.

Odnośnie pytania drugiego ? stawki podatku VAT do usług spedycyjnych w transporcie międzynarodowym tj. w skład których wchodzą opłaty portowe (załadunek, wyładunek, przeładunek, na podstawie art. 83 ust. 9 (polegające na obsłudze morskich środków transportu) i 9a ( usług związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze lądowych środków transportu) podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług. Opłaty dotyczące obsługi samych ładunków, nie związane z obsługą lodowych i morskich środków transportu, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, gdyż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika