Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o przysługującą mu część (...)

Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o przysługującą mu część kwoty podatku naliczonego, wyliczoną z uwzględnieniem przepisów ustawy kodeks cywilny, tj. kwotę stanowiąca 50% wartości podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem które wpłynęło do tut. Organu w dniu 12 marca 2012r., pismem z dnia 11 kwietnia 2012 (data wpływu 16 kwietnia 2012r.) oraz pismem które wpłynęło do tut. Organu w dniu 9 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania w całości zwrotu podatku VAT ze wszystkich faktur VAT związanych z nabyciem lokalu usługowego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania w całości zwrotu podatku VAT ze wszystkich faktur VAT związanych z nabyciem lokalu usługowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 12 marca 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-58/11-2/AK z dnia 28 lutego 2012r., pismem z dnia 11 kwietnia 2012r. (data wpływu 16 kwietnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-58/11-4/AK z dnia 4 kwietnia 2012r. oraz pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 9 maja 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-58/11-6/AK z dnia 26 kwietnia 2012r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


24 marca 2010r. został podpisany akt notarialny na zakup lokalu usługowego. Zakupu dokonały dwie osoby niebędące podatnikami VAT. Lokal mieści się w budynku budowanym przez dewelopera. Zakończenie budowy i oddanie lokalu usługowego planowane jest na przełomie stycznia i lutego 2012 roku. Po każdym zakończonym etapie budowy następuje zapłata za niego i zostaje wystawiona faktura VAT. Daty faktur: 25.03.2010 / 31.03.2010 / 28.09.2010 / 25.10.2010 / 04.11 2010 / 29.11.2010 / 29.12.2010 / 08.02.2011 / 30.08.2011 / jedna faktura zaległa / + ostatnia zostanie wydana po zakończeniu budowy.

Po oddaniu lokalu do użytku i przeprowadzeniu remontu Wnioskodawca i współwłaściciel chcieliby go wynająć. Wszystkie faktury dotyczące zakupu lokalu usługowego są z 2010, 2011 i 2012 roku. Rejestracja VAT-R odbyłaby się po zakończeniu budowy i oddaniu lokalu do użytku przez dewelopera, tj. około styczeń / luty 2012r. Wnioskodawca nie dokonał rejestracji wcześniej ponieważ lokal jest w budowie od 2010 roku.

Współwłaścicielami są dwie osoby. Faktury są wystawiane tylko na jedną osobę - Wnioskodawcę. Nabyty lokal usługowy po przeprowadzeniu wymaganego remontu będzie wykorzystywany dla celów zarobkowych przez jego ciągły wynajem lub prowadzenie własnej działalności gospodarczej, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 9 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż wydatki związane z zakończeniem poszczególnych etapów budowy ponosił Wnioskodawca. Stanowiło to 100% w całkowitych wydatkach związanych z budową. Po zakończeniu każdego z etapów budowy Wnioskodawca otrzymywał wystawioną fakturę VAT.

Na podstawie zapisu aktu notarialnego Wnioskodawca posiada 50% udziału we współwłasności. Drugie 50% posiada narzeczona i zarazem partner życiowy Wnioskodawcy. Faktura dokumentująca zakup lokalu usługowego wystawiona 25.03.2010r. została otrzymana w innym terminie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy po dokonaniu rejestracji VAT-R będzie możliwość uzyskać zwrot podatku VAT ze wszystkich faktur dotyczących zakupu tego lokalu usługowego (mimo, że wszystkie faktury są datowane przed rejestracją)?


Jeśli byłaby możliwość zwrotu VAT za faktury sprzed rejestracji, to czy wystarczy aby VAT-R złożył Paweł M. (faktury zostały wystawione na niego)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W związku z tym, iż Wnioskodawca otrzymał faktury VAT od developera (wystawione między 24.03.2010r. a 03.02.2012r.) za nabyty nowo wybudowany lokal usługowy (planowane oddanie do użytkowania czerwiec/lipiec 2012), chciałby zarejestrować się jako płatnik VAT i uzyskać zwrot podatku od towarów i usług.


Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu zwrot podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach otrzymanych od developera za dany lokal usługowy.


Jako że faktury wystawione są na jednego ze współwłaścicieli wystarczy, żeby dana osoba (na którą są faktury) przeprowadziła rejestrację VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Podstawowy warunek uzależniający prawo do odliczenia podatku naliczonego zawarty jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Wyraża on ogólną zasadę, zgodnie z którą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza ? ust. 2 powołanego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przepisów ww. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że związek zakupów z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 cyt. ustawy.


Stosownie do treści art. 86 ust. 10 pkt 1 cyt. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zatem, realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego ustawodawca uzależnia i łączy ściśle ze spełnieniem warunku formalnego, jakim jest otrzymanie faktury. Czynności otrzymania faktury przypisano bowiem w ustawie charakter konstytuujący prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 86 ust. 13 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu podatku VAT należy m.in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m. in. w art. 88 ustawy.

Przepis art. 88 ust. 4 cyt. ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na mocy art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? (?).


Jednocześnie ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 cyt. ustawy nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (?).

W myśl art. 99 ust. 2 cyt. ustawy, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Z kolei, stosownie do art. 99 ust. 3 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. (?).

Z analizy treści art. 88 ust. 4 cyt. ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej.

Natomiast dla realizacji uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabyć związanych z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT konieczne jest posiadanie statusu podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

W myśl art. 86 ust. 19 cyt. ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

W myśl art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem w sytuacji powstania nadwyżki kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego możliwe jest albo otrzymanie jej zwrotu na rachunek bankowy, albo przeniesienie jej na następne okresy rozliczeniowe. Wybór sposobu postępowania pozostawiony został podatnikowi. Cyt. wyżej art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zabrania również rozbicia kwoty nadwyżki na dwie części, z których jedna podlegać będzie zwrotowi z Urzędu Skarbowego, zaś druga przeniesiona zostanie na kolejny okres rozliczeniowy. Powyższe oznacza, że uprawniony jest zarówno pierwszy sposób postępowania (wystąpienie o zwrot), drugi sposób postępowania (przeniesienie na następny okres), jak i oba te sposoby jednocześnie.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że 24 marca 2010r. został podpisany akt notarialny na zakup lokalu usługowego w cenie 251.259 zł brutto. Zakupu dokonały dwie osoby niebędące podatnikami VAT. Lokal mieści się w budynku budowanym przez dewelopera. Zakończenie budowy i oddanie lokalu usługowego planowane jest na przełomie stycznia i lutego 2012 roku. Po każdym zakończonym etapie budowy następuje zapłata za niego i zostaje wystawiona faktura VAT. Daty faktur: 25.03.2010 / 31.03.2010 / 28.09.2010 / 25.10.2010 / 04.11 2010 / 29.11.2010 / 29.12.2010 / 08.02.2011 / 30.08.2011 / jedna faktura zaległa / + ostatnia zostanie wydana po zakończeniu budowy.


Po oddaniu lokalu do użytku i przeprowadzeniu remontu Wnioskodawca i współwłaściciel chcieliby go wynająć.


Wszystkie faktury dotyczące zakupu lokalu usługowego są z 2010, 2011 i 2012 roku. Rejestracja VAT-R odbyłaby się po zakończeniu budowy i oddaniu lokalu do użytku przez dewelopera, tj. około styczeń / luty 2012r. Wnioskodawca nie dokonał rejestracji wcześniej, ponieważ lokal jest w budowie od 2010 roku.


Współwłaścicielami są dwie osoby. Faktury są wystawiane tylko na jedną osobę - Wnioskodawcę.


Nabyty lokal usługowy po przeprowadzeniu wymaganego remontu będzie wykorzystywany dla celów zarobkowych przez jego ciągły wynajem lub prowadzenie własnej działalności gospodarczej, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć ? najpóźniej do momentu skorzystania z tego prawa ? wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Tym samym należy stwierdzić, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki wskazujące, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od dokonanych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za zakup lokalu usługowego otrzymanych przed rejestracją jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Zakup ten bowiem uznać należy za związany z planowaną działalnością opodatkowaną. Warunkiem niezbędnym do skorzystania z tego prawa jest rejestracja Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupów związanych z przyszłą działalnością opodatkowaną koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za okresy rozliczeniowe, w których podatnik otrzymywał faktury VAT dokumentujące zaliczki wpłacane na poczet nabycia lokalu usługowego, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe ? zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług ? po uprzednim złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i wskazania okresu rozliczeniowego, od którego jako podatnik VAT czynny chce korzystać z możliwości odliczania podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami dotyczącymi zakupu lokalu usługowego.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzymywał faktury dokumentujące zakup lokalu użytkowego w okresie od marca 2010 roku (faktura z dnia 25.03.2010r.) do sierpnia 2011r. (faktura z dnia 30.08.2011r.), prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje mu w deklaracjach VAT składanych za okresy, w których ww. faktury otrzymywał, zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwoty podatku naliczonego wynikające z przedmiotowych faktur VAT mogą zostać również wykazane w deklaracjach podatkowych dla podatku od towarów i usług, składanych za dwa kolejne okresy rozliczeniowe w stosunku do okresu rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał ww. faktury VAT, o czym stanowi art. 86 ust. 11 cyt. ustawy.

Zatem w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem lokalu usługowego Wnioskodawca winien poprzez złożenie formularza VAT-R zarejestrować się jako czynny podatnik VAT za okres, w którym otrzymał pierwsza fakturę VAT dotyczącą zakupu przedmiotowego lokalu (faktura z dnia 25 marca 2010r.) i dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w tej fakturze za miesiąc, w którym otrzymał przedmiotową fakturę, bądź za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, składając właściwą deklarację dla podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca będzie miał również prawo do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur VAT, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gdy w deklaracjach VAT składanych za okresy, w których Wnioskodawca otrzymał faktury VAT związane z nabyciem lokalu usługowego (lub w deklaracjach składanych za dwa kolejne okresy rozliczeniowe) Wnioskodawca wykaże nadwyżkę podatku naliczonego nad podatkiem należnym może wnosić o zwrot tej nadwyżki na rachunek bankowy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również możliwości dokonania odliczenia całości podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących nabycia lokalu usługowego przez podmiot, na który faktury te zostały wystawione, tj. przez Wnioskodawcę.


Zgodnie z art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Stosunek ów charakteryzują trzy podstawowe cechy: jedność przedmiotu, wielość podmiotów oraz niepodzielność wspólnego prawa (J. Ignatowicz: Prawo rzeczowe. Warszawa 1995, s. 121 i nast.). Jak wynika z treści art. 196 § 1 i § 2 k.c., współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu.

W stosunku współwłasności prawo do rzeczy przysługuje kilku podmiotom niepodzielnie, co oznacza, że żadnemu ze współwłaścicieli nie przysługuje wyłączne prawo do fizycznie określonej części rzeczy, każdy zaś ze współwłaścicieli ma jednakowe prawo do całej rzeczy, ograniczone jedynie takim samym prawem pozostałych współwłaścicieli. Prawo współwłaściciela do rzeczy wspólnej przejawia się we współwłasności zwykłej jego udziałem, którego wielkość wynika z tytułu prawnego, stanowiącego podstawę współwłasności. Gdy jednak nie można w ten sposób ustalić wielkości udziału, ustawodawca wprowadził w art. 197 k.c. wzruszalne domniemanie równości udziałów. Udział we współwłasności decyduje o zakresie uprawnień i obowiązków każdego ze współwłaścicieli w sferze zarządu rzeczą wspólną, a także rozstrzyga o stopniu partycypacji w pożytkach (i innych przychodach) oraz wydatkach i ciężarach związanych z rzeczą wspólną.


Jak wynika z art. 198 k.c. każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż współwłaścicielami lokalu usługowego są dwie osoby. Faktury są wystawiane tylko na jedną osobę - Wnioskodawcę.


Wydatki związane z zakończeniem poszczególnych etapów budowy ponosił Wnioskodawca. Stanowiło to 100% w całkowitych wydatkach związanych z budową. Po zakończeniu każdego z etapów budowy Wnioskodawca otrzymywał wystawioną fakturę VAT.


Na podstawie zapisu aktu notarialnego Wnioskodawca posiada 50% udziału we współwłasności. Drugie 50% posiada narzeczona i zarazem partner życiowy Wnioskodawcy.


Odnosząc przepisy ustawy kodeks cywilny do wątpliwości Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że przy nabyciu lokalu usługowego stanowiącego współwłasność Wnioskodawcy i narzeczonej Wnioskodawcy, z przeznaczeniem na działalność gospodarczą, każdy ze współwłaścicieli uczestniczących w kosztach nabycia uzyskuje prawo do odliczenia odpowiedniej części kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących nabycia tego lokalu, którą ustalić należy proporcjonalnie do udziału we współwłasności lokalu.


Zatem jedynym realnym kryterium umożliwiającym dokonanie odliczeń przez współwłaściciela lokalu usługowego, jest określony ułamkowo w akcie notarialnym udział we współwłasności nieruchomości.


Zatem Wnioskodawca, występując jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o przysługującą mu część kwoty podatku naliczonego, wyliczoną z uwzględnieniem przepisów ustawy kodeks cywilny, tj. kwotę stanowiąca 50% wartości podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot nadwyżki kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego w oparciu o art. 87 ust. 1 cyt. ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika