W zakresie obowiązku ewidencjonowania przez Spółkę sprzedaży zleconej Agentom na własnych kasach (...)

W zakresie obowiązku ewidencjonowania przez Spółkę sprzedaży zleconej Agentom na własnych kasach rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2012r. (data wpływu 25.06.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przez Spółkę sprzedaży zleconej Agentom na własnych kasach rejestrujących ? jest nieprawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 25.06.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji przez Agentów sprzedaży biletów na własnej kasie rejestrującej oraz obowiązku ewidencjonowania przez Spółkę sprzedaży zleconej Agentom na własnych kasach rejestrujących.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie pasażerskich przewozów kolejowych na trasach krajowych oraz międzynarodowych. Spółka jest zarejestrowanym polskim podatnikiem VAT czynnym.


Rodzaj sprzedaży Spółki.


W dużej części nabywcami świadczeń Spółki są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W związku z tym sprzedaż świadczeń Spółki (bilety kolejowe na przewozy oferowane przez Spółkę) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności podlega obowiązkowi fiskalizacji z wykorzystaniem kasy fiskalnej (z wyłączeniem sytuacji, kiedy sprzedaż Spółki korzysta z wyłączeń przedmiotowych z obowiązku fiskalizacji ? np. sprzedaż biletów kolejowych przez drużyny konduktorskie). W przypadku sprzedaży bezpośredniej Spółka fiskalizuje taką sprzedaż z wykorzystaniem własnych kas rejestrujących.


Sprzedaż Spółki za pośrednictwem sieci agentów.


Z uwagi na fakt, iż Spółka prowadzi działalność o zasięgu ogólnokrajowym (a nawet międzynarodowym), celem realizacji swoich celów biznesowych, sprzedaż Spółki jest realizowana w różnych miejscach w Polsce (w punktach sprzedaży). Niemniej jednak samodzielne utrzymywanie przez Spółkę punktów sprzedaży w różnych miejscach Polski nie byłoby uzasadnione ekonomicznie.

Z tego względu Spółka korzysta z sieci agentów, tj. przedsiębiorców prowadzących samodzielną (zarejestrowaną) działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży usług Spółki (dalej: Agenci), którzy to wspomagają Spółkę w sprzedaży biletów na przewozy kolejowe na trasach krajowych oraz międzynarodowych.

W celu rozbudowy sieci Agentów, Spółka zawiera umowy agencyjne z poszczególnymi podmiotami (Agentami) prowadzącymi działalność gospodarczą. Na podstawie tych umów Agent jest zobowiązany do prowadzenia sprzedaży biletów kolejowych (na przewozy oferowane przez Spółkę), w imieniu i na rzecz Spółki, przy zachowaniu należytej i profesjonalnej staranności po stronie Agenta.

Na podstawie zawartej umowy, Agent prowadzi sprzedaż zleconą biletów na przewozy kolejowe, w zamian za co może otrzymać określone wynagrodzenie prowizyjne od Spółki. Wynagrodzenie to jest kalkulowane (co do zasady) jako prowizja od wolumenu obrotu bądź ilości czy wartości biletów kolejowych (na przewozy Spółki) sprzedanych za pośrednictwem Agenta.

Spółka zaznacza, iż możliwe są sytuacje, w których dany Agent poza sprzedażą zleconą przez Spółkę prowadzi również sprzedaż własną towarów czy usług, która podlega obowiązkowi fiskalizacji z wykorzystaniem kasy rejestrującej. Możliwe są również sytuacje, w których Agent poza sprzedażą zleconą przez Spółkę (ewentualnie innego zleceniodawcę) nie prowadzi żadnej sprzedaży własnej (objętej obowiązkiem fiskalizacji z wykorzystaniem kasy rejestrującej). Niemniej jednak Agent może posiadać własną kasę rejestrującą spełniającą wszystkie wymagania wynikające z przepisów w zakresie kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Agenci mogą prowadzić za pomocą własnej kasy rejestrującej fiskalizację sprzedaży zleconej przez Spółkę (sprzedaż w imieniu i na rzecz Spółki biletów kolejowych na przewozy oferowane przez Spółkę) jeśli nie prowadzą dodatkowo sprzedaży własnej objętej obowiązkiem fiskalizacji za pomocą kasy rejestrującej?
  2. Jeśli stanowisko Spółki w zakresie Pytania 1. jest prawidłowe, czy Spółka nie jest zobowiązana do ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej sprzedaży zleconej przez Spółkę Agentom?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 1.


Spółka stoi na stanowisku, iż Agenci mogą prowadzić za pomocą własnej kasy rejestrującej fiskalizację sprzedaży zleconej przez Spółkę (sprzedaż w imieniu i na rzecz Spółki biletów kolejowych na przewozy oferowane przez Spółkę) jeśli nie prowadzą dodatkowo sprzedaży własnej objętej obowiązkiem fiskalizacji za pomocą kasy rejestrującej.

Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 2.


Zdaniem Spółki, Spółka nie jest zobowiązana do ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej sprzedaży zleconej przez Spółkę Agentom, jeśli sprzedaż ta jest ewidencjonowana przez Agentów za pomocą ich własnych kas rejestrujących.


Uzasadnienie stanowiska Spółki.


Spółka jako podatnik VAT.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie, w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Nie ulega wątpliwości, iż w przedmiotowej sytuacji Spółka powinna być traktowana jak podatnik VAT w odniesieniu do sprzedaży biletów kolejowych na rzecz klientów (pasażerów), stanowiących w większości przypadków osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Trzeba również wskazać, iż jak stanowi art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot VAT należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wskazano w stanie faktycznym, nabywcami świadczeń Spółki są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z tego też względu, co do zasady, sprzedaż świadczeń Spółki (głównie biletów kolejowych na przewozy oferowane przez Spółkę) podlega obowiązkowi ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących.


Prowadzenie sprzedaży usług w systemie agencyjnym.


Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Agenci występują jako pośrednicy w sprzedaży świadczeń Spółki (biletów kolejowych na przewozy oferowane przez Spółkę). W tym kontekście Agenci działają w imieniu i na rzecz Spółki sprzedając wskazane świadczenia. Sprzedaż tych usług nie stanowi więc sprzedaży własnej Agentów, która jest realizowana na rzecz klientów. Skoro więc Agenci działają w imieniu i na rzecz Spółki (nie prowadzą w tym zakresie sprzedaży własnej), dlatego też podatnikiem VAT z tytułu tej sprzedaży jest Spółka.


Niemniej jednak, to Agenci mają faktyczną relację z klientami Spółki i to Agenci dokonują sprzedaży świadczeń Spółki na rzecz klientów (pasażerów).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest upoważniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie, o czym stanowi art. 758 § 2 Kodeksu cywilnego.

Agent działający w imieniu i na rzecz zleceniodawcy jest w świetle ustawy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca odniósł do pewnego stanu faktycznego zaistniałego u podatników, tj. dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 9 ustawy Minister Finansów wydał dnia 28 listopada 2008r. rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).

W myśl § 7 ust. 1 pkt 9 ww. rozporządzenia podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7. Zgodnie z § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis ustanawia wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu. Zatem podmiot, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji, gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrotu z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka zawiera umowy agencyjne z poszczególnymi podmiotami (Agentami) prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy wspomagają Spółkę w sprzedaży biletów na przewozy kolejowe na trasach krajowych oraz międzynarodowych.

Na podstawie tych umów Agent jest zobowiązany do prowadzenia sprzedaży biletów kolejowych (na przewozy oferowane przez Spółkę), w imieniu i na rzecz Spółki; w zamian otrzymuje określone wynagrodzenie prowizyjne od Spółki.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy w sytuacji gdy Agent nie prowadzi własnej sprzedaży towarów i usług na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy Spółka powinna ewidencjonować na własnej kasie rejestrującej zleconą Agentowi sprzedaż biletów na przejazdy

W opisanym stanie faktycznym, Agent dokonuje wyłącznie sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz Spółki, zatem obrotem dla Agenta jest wyłącznie kwota otrzymanej prowizji.

Jak wynika z cyt. § 7 ust. 7 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej ewidencjonują całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej w imieniu zleceniodawcy.

Zatem w sytuacji gdy Agent wykonujący czynności na podstawie umowy agencyjnej, obok sprzedaży towarów zleceniodawcy ? biletów sprzedawanych w imieniu i na rzecz Spółki, nie dokonuje sprzedaży towarów i usług własnych oraz nie ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania na kasie obrotu z tytułu sprzedaży towarów (biletów) zleceniodawcy.

W związku z tym, iż § 7 ust. 7 w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania gdyż Agenci w sytuacji przedstawionej we wniosku nie mają obowiązku ewidencjonować dokonywanej sprzedaży biletów na kasie rejestrującej, to obowiązek ten ciąży na Spółce. Zatem to Spółka będzie zobligowana do rejestracji sprzedaży na rzecz osób fizycznych usług polegających na przewozie tych osób taborem kolejowym.


W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

W zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika