opodatkowanie kompleksowej usługi polegającej na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze (...)

opodatkowanie kompleksowej usługi polegającej na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 19 stycznia 2009r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowej usługi polegającej na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowej usługi polegającej na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności (dalej ?E? lub ?Spółka?) zarządza siecią terminali oraz systemami teleinformatycznymi służącymi do przetwarzania i dystrybucji danych o transakcjach dokonywanych przy pomocy terminali.

Obecnie Spółka zasadniczo świadczy kompleksową usługę na rzecz banku S.A. (dalej P ) w zakresie pozyskiwania punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzania danych o transakcjach dokonywanych w terminalach kartami płatniczymi, ze znakami wskazanych wyżej międzynarodowych organizacji płatniczych.

W ramach świadczenia wskazanej usługi w zakresie przetwarzania danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych Spółka przede wszystkim wykonuje określone techniczne czynności w ramach realizacji procesu autoryzacji transakcji, tj. zapewnia (i) przesłanie przetworzonych (zaszyfrowanych) danych pomiędzy terminalem , a emitentem karty oraz (ii) zwrotne przesłanie zaszyfrowanych danych do terminala. Wskazane działania zapewniają przepływ informacji z terminali koniecznych do autoryzacji kart przez instytucję finansową i wyrażanie przez nią zgody na dokonanie transakcji.

Jednocześnie, w ramach świadczonej usługi Spółka wykonuje czynności polegające m.in. na:

  • przetwarzaniu komunikatów autoryzacyjnych przez Internet,
  • obsłudze autoryzacji przez telefon (tzw. call referrals),
  • obsłudze autoryzacji głosowej (tzw. v authorisation),
  • zarządzaniu kluczami szyfrowymi,
  • przetwarzaniu i wymianie zbiorów rozliczeniowych z międzynarodowymi organizacjami płatniczymi oraz P,
  • przetwarzaniu informacji i przekazywaniu transakcji do P(tzw. switching).

Ponadto, w ramach świadczenia kompleksowej usługi Spółka wykonuje również szereg innych czynności dodatkowych o charakterze technicznym i pomocniczym. W szczególności, w odniesieniu do pozyskiwania punktów akceptujących karty płatnicze, Spółka wykonuje czynności m.in. w zakresie:

  • przedstawiania warunków współpracy, podpisywania, a także rozwiązywania umów oraz aneksów do umów z Akceptantami kart płatniczych,
  • prowadzenia procesów reklamacyjnych dotyczących transakcji dokonanych u Akceptantów zgodnie z regulacjami międzynarodowych organizacji płatniczych,
  • windykacji należności od Akceptantów obejmującej działania przedsądowe, w szczególności wysyłanie monitów i wezwań do zapłaty, według wzorów zaakceptowanych przez Bank,
  • nakładania na Akceptantów kar umownych w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania umów o akceptację kart płatniczych zawartych z P.

Przedstawiona powyżej usługa świadczona jest na podstawie stosownej umowy zawartej w dniu 29 grudnia 2003r. pomiędzy Spółką a P w sprawie współpracy w zakresie świadczenia usług związanych z pozyskiwaniem punktów akceptujących karty płatnicze oraz obsługą transakcji płatniczych (dalej ?Umowa?).

Zgodnie z postanowieniami Umowy, E wykonuje jedynie czynności faktyczne związane z techniczną i administracyjną obsługą transakcji dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych przy użyciu własnej infrastruktury informatycznej i sieci teleinformatycznej. Tym samym, w ramach świadczonych usług Spółka nie dokonuje merytorycznej oceny zdolności finansowej podmiotu dokonującego transakcji kartą płatniczą. Spółka nie występuje również w roli agenta rozliczeniowego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 września 2002r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. z 2002r. Nr 169, poz. 1385, ze zm., dalej ?ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych?). Agentem rozliczeniowym, prowadzącym system autoryzacji i rozliczeń zawieranych transakcji jest bowiem P.

Z tytułu świadczenia usług określonych w Umowie, E otrzymuje od P wynagrodzenie w miesięcznych okresach rozliczeniowych.

Wnioskiem z dnia 7 sierpnia 2000r. Spółka zwróciła się do Urzędu Statystycznego Wydziału Klasyfikacji, Rejestrów i Baz Danych o dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez nią usług we wskazanym powyżej zakresie.

W odpowiedzi, pismem z dnia 28 sierpnia 2000r. organ statystyczny sklasyfikował usługi świadczone przez Spółkę do grupowania PKWiU 72.30.21-00 - ?Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów? (dalej ?opinia statystyczna?). Przedmiotowa opinia wydana została zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997r., Nr 42, poz. 264, dalej ?Rozporządzenie w sprawie PKWiU z 1997r.?), które to rozporządzenia na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004r. Nr 89, poz. 844, dalej ?Rozporządzenie w sprawie PKWiU z 2004r.?) pozostaje nadal aktualne dla celów wymiaru podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe w odniesieniu do świadczenia przedmiotowych usług Spółka stosuje 22% stawkę VAT. Spółka uzyskała pisemną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydaną dnia 25 października 2000 roku przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, w której poprawność podejścia Spółki w niniejszym zakresie została potwierdzona.

Spółka podkreśla, iż charakter oraz zakres czynności faktycznych wykonywanych przez Spółkę w ramach świadczenia wskazanej usługi pozostaje przez cały dotychczasowy okres tożsamy z charakterem i zakresem czynności będących przedmiotem opinii statystycznej, pomimo iż opinia ta wydana została w 2000 roku.

W związku z tym, iż od dnia 1 maja 2004 roku obowiązują przepisy nowej ustawy o podatku VAT, tj. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, po stronie Spółki powstały wątpliwości odnośnie do dalszego obowiązywania dla celów podatku VAT opinii statystycznej otrzymanej przez E w 2000 roku, tym samym poprawnego stosowania 22% stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy klasyfikacja przedstawionej powyższej usługi dokonana w 2000 roku i potwierdzona uzyskaną przez Spółkę opinią statystyczną ma zastosowanie do identyfikacji tej usługi również na gruncie przepisów o podatku VAT obowiązujących od dnia 1 maja 2004 roku...
  2. Czy Spółka poprawnie stosuje 22% stawkę VAT w odniesieniu do świadczenia wskazanej powyżej kompleksowej usługi polegającej na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pytanie 1

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej co do zasady są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Wskazana powyżej zasada nie dotyczy usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o VAT.

W myśl § 2 Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 2004r. dla celów m.in. podatku VAT stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem w sprawie PKWiU z 1997 roku. Jednocześnie postanowiono, iż przepisy Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 1997 roku dla celów podatku VAT stosuje się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009r.

Spółka pragnie wskazać, iż zgodnie z pierwotnym brzmieniem wskazanego przepisu § 2 Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 2004r. przepisy Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 1997r. dla celów podatku VAT powinny być stosowane nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2006r. Niemniej jednak, w kolejnych latach mocą stosownych rozporządzeń Rady Ministrów przedłużano okres obowiązywania przepisów Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 1997r. dla potrzeb podatku VAT. W konsekwencji, jak wskazano powyżej, zgodnie z obecnym brzmieniem Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 2004r., przepisy Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 1997r. dla celów podatku VAT stosuje się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009r.

Mając na uwadze fakt, iż klasyfikacja przedmiotowej usługi została dokonana na podstawie przepisów Rozporządzenia w sprawie PKWiU z 1997r., zdaniem Spółki, klasyfikacja ta, potwierdzona opinią statystyczną uzyskaną przez E, ma zastosowanie również do identyfikacji przedmiotowej usługi na gruncie przepisów o podatku VAT obowiązujących od dnia 1 maja 2004 roku.

Pytanie 2

Zdaniem Spółki, świadczona przez nią kompleksowa usługa polegająca na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych podlega opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 22%.

Przesądza o tym w szczególności charakter czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach kompleksowego świadczenia głównego. Potwierdzeniem prawidłowości stanowiska Spółki jest przy tym otrzymana przez Spółkę opinia statystyczna, klasyfikująca świadczone przez nią usługi do symbolu PKWiU 72.30.21-00 ?Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów?.

Charakter czynności wykonywanych przez Spółkę

Zasadniczo, stosownie do postanowienia art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczeniem usług - w rozumieniu ustawy o VAT - jest z kolei każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 22%, chyba że przepisy szczególne przewidują opodatkowanie danej transakcji przy zastosowaniu preferencyjnej stawki VAT, bądź też zwolnienia z VAT.

Decydującym dla określenia prawidłowego sposobu opodatkowania usług świadczonych przez podatnika VAT jest przy tym faktyczny charakter i zakres czynności wykonywanych przez niego w ramach prowadzonej działalności. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Identyfikacja usług, o której mowa w przepisie art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, dotyczy w szczególności tych kategorii usług, które zgodnie z przepisami o podatku VAT opodatkowane są przy zastosowaniu preferencyjnej stawki VAT, bądź też podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Jak Spółka wskazywała w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, usługi świadczone przez E mają na celu w szczególności przetwarzanie danych związanych z transakcjami realizowanymi za pomocą kart płatniczych oraz pozyskiwanie nowych punktów akceptujących zapłatę przy użyciu kart płatniczych ze znakami ... W tym celu P upoważnił przedstawicieli E do zawierania umów z Akceptantami kart płatniczych, w imieniu i na rzecz P, jak również wykonywania szeregu dodatkowych czynności o charakterze technicznym i pomocniczym (szczegółowo opisanych w stanie faktycznym), mających na celu prawidłowe wykonanie przez Spółkę świadczenia głównego.

Z drugiej strony, najistotniejsze czynności faktycznie wykonywane przez Spółkę na podstawie Umowy polegają na przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych. Z technicznego punktu widzenia, obsługa procesu przetwarzania danych o transakcjach dokonywanych za pośrednictwem kart płatniczych realizowana jest za pośrednictwem łączy teleinformatycznych i zawiera elementy przetwarzania i przesyłania odpowiednich komunikatów autoryzacyjnych.

Spółka podkreśla, iż na cały proces autoryzacji transakcji składa się szereg czynności faktycznych, które w uproszczeniu można przedstawić w następujący sposób:

  1. odczyt przez terminal POS danych zakodowanych w karcie i ich przetworzenie do formatu umożliwiającego przesyłanie drogą elektroniczną;
  2. przesyłanie przetworzonych (zaszyfrowanych) danych pomiędzy terminalem, a emitentem karty;
  3. odczytanie danych przez urządzenia emitenta karty;
  4. sprawdzenie przez emitenta karty środków na rachunku powiązanym z kartą;
  5. wydanie zgody na przeprowadzenie transakcji, jeśli stan rachunku powiązanego z kartą na to zezwala, z jednoczesnym zablokowaniem środków na tym rachunku (względnie odmowy wyrażenia zgody, w przypadku braku wystarczających środków na rachunku);
  6. przetworzenie decyzji (zgody), o której mowa w pkt e) powyżej przez urządzenia emitenta do formatu umożliwiającego jej zwrotne przesłanie do terminala , z którego wysłano zapytanie o akceptację;
  7. zwrotne przesłanie zaszyfrowanych danych do terminala;
  8. odkodowanie danych przez terminal i wyświetlenie oraz wydrukowanie decyzji (zgody) o akceptacji (względnie jej odmowie).

Jak Spółka podkreślała w stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, rola E ogranicza się do wykonywania niektórych technicznych czynności dotyczących procesu autoryzacji, tj. do przetworzenia i przesłania drogą elektroniczną odpowiedniego komunikatu do emitenta karty, np. P, (tj. czynności wskazanej w pkt b) powyżej) oraz otrzymaniu i odpowiedniemu przetworzeniu komunikatu zwrotnego, określającego możliwość zawarcia transakcji lub jej brak (tj. czynności wskazanej w pkt g) powyżej). Zagregowane dane dotyczące transakcji zrealizowanych za pośrednictwem terminali są następnie przekazywane do P w formie raportu rozliczeniowego, dziennego oraz miesięcznego.

Spółka nie dokonuje przy tym merytorycznej oceny zdolności finansowej podmiotu dokonującego transakcji przy użyciu karty płatniczej. Spółka nie występuje również w roli agenta rozliczeniowego w rozumieniu przepisów ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych, tj. podmiotu zawierającego z akceptantami umowy o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych. W schemacie współpracy wprowadzonym pomiędzy E i P , umowy takie zawierane są przez P za pośrednictwem E.

Czynności wykonywane przez Spółkę ograniczają się jedynie do pozyskiwania nowych punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzania danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych. Brak jest przy tym elementów, które potencjalnie mogłyby przesądzić o odmiennej klasyfikacji usług świadczonych przez Spółkę.

Potwierdzenie stanowiska Spółki w opinii statystycznej

Spółka podkreśla, iż prezentowane przez nią stanowisko odnośnie klasyfikacji świadczonych przez nią usług do symbolu PKWiU 72.30.21-00 ?Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów? zostało potwierdzone w opinii statystycznej wydanej przez upoważniony do tego organ.

Zasadniczo, zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Dopiero w przypadku wystąpienia trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany towar lub usługę, producent może zwrócić się z wnioskiem do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego celem dokonania klasyfikacji statystycznej.

W tym miejscu Spółka podkreśla, iż wnioskiem z dnia 7 sierpnia 2000r. Spółka zwrócił się do Urzędu Statystycznego o dokonanie klasyfikacji statystycznej świadczonych przez nią usług. W odpowiedzi, organ statystyczny pismem z dnia 28 sierpnia 2000r. sklasyfikował świadczone przez nią usługi do symbolu PKWiU 72.30.21-00 ?Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów?, zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie PKWiU z 1997r.

Z powyższego wynika, iż świadczone przez Spółkę usługi polegające na przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych, sklasyfikowane do symbolu PKWiU 72.30.21-00 ?Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów? oraz pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu podstawowej stawki VAT w wysokości 22%.

Usługi sklasyfikowane do symbolu PKWiU 72.30.21-00 ?Usługi przetwarzania danych oraz drukowania tabulogramów?, nie zostały bowiem wymienione w żadnej z pozycji Załącznika nr 3, 4 lub 6 do ustawy o VAT, w których wskazane zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjnymi stawkami podatku VAT bądź też zwolnione z opodatkowania VAT.

Brak możliwości odmiennej klasyfikacji usług świadczonych przez Spółkę

Wprawdzie zgodnie z postanowieniem składu 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 listopada 2006r.? opinie klasyfikacyjne organów statystyki nie są formalnie wiążące dla organów podatkowych, ani też dla podatników, jednak zarówno charakter, jak i okoliczności wykonywania przez Spółkę poszczególnych czynności składających się na kompleksową usługę świadczoną na rzecz P B przesądzają, iż usługa ta nie powinna zostać sklasyfikowana do żadnej z kategorii usług opodatkowanych preferencyjnymi stawkami VAT, bądź też zwolnionych z opodatkowania VAT. W szczególności, zdaniem Spółki, świadczona przez nią usługa nie powinna być zaliczona do żadnej z kategorii usług pośrednictwa finansowego.

Spółka podkreśla, iż ustawa o VAT nie zawiera generalnej definicji usług pośrednictwa finansowego, których świadczenie objęte jest zwolnieniem z VAT. W pkt 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT wskazano jedynie, iż zwolnieniem od podatku objęte są ?Usługi pośrednictwa finansowego? wymienione w PKWiU w sekcji J ex (65-67), z wyjątkiem usług wymienionych enumeratywnie w dalszej części tego przepisu (tj. pkt 3 Załącznika nr 4).

Określonych wskazówek interpretacyjnych dostarcza w tym zakresie również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS). ETS w swoich orzeczeniach niejednokrotnie odnosił się bowiem do zagadnienia traktowania na gruncie przepisów o VAT usług świadczonych przez podwykonawców na rzecz podmiotów z sektora finansowego. W szczególności, w swoich orzeczeniach ETS wskazywał na określone zasady oraz reguły przesądzające o możliwości zaklasyfikowania danych usług do kategorii usług finansowych.

Dla przykładu, w wyroku z dnia 5 czerwca 1995r. w sprawie C-2/95 Sparekassemes Datacenter (SDC) ETS wskazał ?Fakt, że element składowy (usługi) jest konieczny dla realizacji transakcji zwolnionej, nie uprawnia do wniosku, że usługa, którą ten element reprezentuje jest zwolniona. (...) Aby można je było scharakteryzować jako transakcje zwolnione dla celów punktów 3 i 5 art. 13(B), usługi świadczone przez centrum przetwarzania danych muszą, z całościowego punktu widzenia, stanowić odróżniającą się całość, spełniającą w rezultacie specyficzne, podstawowe funkcje usługi opisanej w tych dwóch punktach. Aby stanowić ?transakcję dotyczącą przelewów? świadczone usługi muszą zatem mieć skutek przelania funduszy oraz pociągać za sobą zmiany sytuacji prawnej i finansowej. Usługę zwolnioną na gruncie Dyrektywy należy odróżnić od czysto fizycznego lub technicznego świadczenia, takiego jak udostępnianie bankowi systemu przetwarzania danych?.

Wytyczne ustanowione przez ETS w powyższym wyroku można wprost zastosować do określenia traktowania VAT usług świadczonych przez Spółkę. Usługi świadczone przez Spółkę mają bowiem charakter wyłącznie techniczny i administracyjny. Są one zatem czysto technicznym świadczeniem, które - zgodnie ze stanowiskiem Trybunału, nie może być traktowane, jako podlegające zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Podobnie stanowisko zostało przedstawione przez ETS w wyroku z dnia 13 grudnia 2001r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. W wyroku tym ETS stwierdził, iż ?obrót papierami wartościowymi polega na działaniach zmieniających sytuację prawną i finansową między stronami i działania te są porównywalne do przypadków przeniesienia lub płatności. Dostawa zwykłej usługi technicznej lub administracyjnej, nie zmieniającej sytuacji prawnej lub finansowej nie wydaje się więc być objęta zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5 Szóstej dyrektywy. (...) Wynika z tego więc, że usługi o charakterze administracyjnym nie zmieniające prawnej bądź finansowej pozycji stron nie są objęte zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5.? Konkludując, ETS podkreślił, iż ?sam fakt, że element składowy ma podstawowe znaczenie dla zawarcia transakcji zwolnionej nie uprawnia do wniosku, że usługa, którą ten element reprezentuje, jest zwolniona?.

Podobnie jak w stanie faktycznym będącym przedmiotem analizy we wskazanym wyżej orzeczeniu w sprawie C-235/00, usługi świadczone przez Spółkę same w sobie nie zmieniają sytuacji prawnej lub finansowej P B, posiadacza, czy też Akceptanta karty płatniczej. Pomimo, iż usługa świadczona przez Spółkę stanowi element składowy, który ma zasadnicze znaczenie dla realizacji płatności kartą, nieuprawnione byłoby zatem sklasyfikowanie jej jako usługi finansowej objętej zakresem zwolnienia z podatku VAT.

Dlatego też, za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, iż świadczona przez nią kompleksowa usługa polegająca na pozyskiwaniu punktów akceptujących karty płatnicze oraz przetwarzaniu danych dotyczących transakcji dokonywanych w terminalach przy użyciu kart płatniczych podlega opodatkowaniu według 22% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika