W zakresie sposobu uregulowania należności za fakturę i wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego (...)

W zakresie sposobu uregulowania należności za fakturę i wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2012r. (data wpływu 27.06.2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 1.08.2012r. /data wpływu 3.08.2012r./ na wezwanie z dnia 27.07.2012r. znak IPPP2/443-599/12-2/DG, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uregulowania należności za fakturę i wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 27.06.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 1.08.2012r. /data wpływu 3.08.2012r./ na wezwanie z dnia 27.07.2012r. znak IPPP2/443-599/12-2/DG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu uregulowania należności za fakturę i wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Firma Wnioskodawcy działa na rynku od roku 1996 i zajmuje się usługowym prowadzeniem księgowości. Zdarza się, że Strona zamawia materiały biurowe w sklepie internetowym, a przesyłka odbierana jest za pośrednictwem firmy kurierskiej za pobraniem. Kurier dostarcza przesyłkę, a wraz z nią fakturę, na której widnieje adnotacja ?Zapłata: gotówka-pobranie?, pobiera pieniądze i nie wystawia żadnego poświadczenia pobrania gotówki. Nie ma możliwości by kurier wydał przesyłkę bez zapłaty. Kwota regulowana gotówką dotyczyć będzie kwoty należności do wysokości określonej w art. 22 ustawy z dn. 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej /Dz. U. z 2010r. Nr 220 poz. 1447 ze zm./. Wnioskodawca nadmienia, iż na dzień składania deklaracji będzie posiadał ww. fakturę w oryginale.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy adnotacja na fakturze ?Zapłata - gotówka - pobranie? jest jednoznacznym stwierdzeniem, że zapłata za towar nastąpiła i czy można w związku z tym wystąpić o przyśpieszony zwrot VAT z takiej faktury w deklaracji VAT-7 za dany miesiąc?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy adnotacja na fakturze ?Zapłata - gotówka - pobranie? jest jednoznacznym stwierdzeniem, że zapłata za towar nastąpiła; kurier wszakże nie wyda takiej przesyłki ani faktury jeżeli nie otrzyma kwoty pobrania. Specyfika usługi przesłania towaru za pobraniem polega na tym, iż kurier dostarczając taką przesyłkę pobiera od odbiorcy określoną kwotę, z której w tym samym dniu rozlicza się w kasie firmy kurierskiej, a następnie ta przelewa należność na konto bankowe nadawcy. Kurierowi nie wolno wydać takiej przesyłki bez pobrania należności. Wnioskodawca uważa, że adnotacja ?zapłata-gotówka-pobranie? stanowi wystarczający dowód dla potrzeb kontroli Urzędu Skarbowego, iż płatność za fakturę została w całości uregulowana.

Wnioskodawca uważa, że ta faktura upoważnia Go do wystąpienia o przyśpieszony zwrot VAT wykazując uiszczenie zapłaty, co wyczerpuje wymogi art. 87 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) , zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.


Natomiast w myśl przepisów art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

? przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.


Z analizy powyższego przepisu wynika, iż na wniosek podatnika i przy spełnieniu określonych warunków podstawowy termin zwrotu może być skrócony: 60 dniowy do 25 dniowego. Podatnik może otrzymać wcześniejszy zwrot, gdy spełni następujące warunki:

  1. opłaci wszystkie faktury lub dokumenty celne dokumentujące zakupy rozliczone w deklaracji VAT-7,
  2. zapłata za te faktury zostanie dokonana z uwzględnieniem przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. <

Zgodnie z ww. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.), dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Przepis ten ustanawia konieczność zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego należności za transakcję o wartości przekraczającej 15.000 euro, a zatem nie dopuszcza w takim przypadku zapłaty bezpośrednio w formie gotówkowej.

Z opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Strona zamawia materiały biurowe w sklepie internetowym, a przesyłka doręczana jest za pośrednictwem firmy kurierskiej za pobraniem. Kurier dostarcza przesyłkę, a wraz z nią fakturę, na której widnieje adnotacja ?Zapłata: gotówka-pobranie?, pobiera pieniądze i nie wystawia żadnego poświadczenia pobrania gotówki. Kurier nie ma możliwości wydać przesyłkę bez zapłaty. Kwota regulowana gotówką dotyczyć będzie kwoty należności do wysokości określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy rozliczając taką fakturę w deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy może ubiegać się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie określonym w art. 87 ust. 6 ustawy ? tj. w terminie 25 dni.

Bezsprzecznie kurier realizujący dostawę zamówionej przesyłki, pobierając od odbiorcy za jej dostarczenie należność, działa w imieniu i na rzecz sprzedającego. Tym samym odbiorca dokonując zapłaty kurierowi reguluje należność za dokonaną dostawę udokumentowaną fakturą VAT, czyli dokonuje zapłaty za fakturę, której mowa w art. 87 ust.6 pkt 1 ustawy.

Tut. Organ stwierdza, iż z przepisu art. 87 ust. 6 ustawy, poza należnościami, o których mowa w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie wynika w jakiej formie ma być dokonana zapłata należności wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów czy usług. Zatem w przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji spełniona jest przesłanka dokonania zapłaty za fakturę. Ponadto kwota wynikająca z tej faktury nie przekracza kwoty określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej a Wnioskodawca dokonał zapłaty należności z otrzymanej faktury dokumentującej nabycie materiałów biurowych w sklepie internetowym i jest w posiadaniu dowodu na tę czynność ? na fakturze widnieje adnotacja: ?zapłata: gotówka ? pobranie?. Tym samym Wnioskodawca spełnił drugą z przesłanek określonych w art. 87 ust. 6 warunkujących zwrot nadwyżki podatku naliczonego w terminie 25 dni.

Reasumując, Wnioskodawca rozliczając w deklaracji VAT-7 podatek naliczony z faktury, za którą należność uregulował gotówką kurierowi może wystąpić z wnioskiem złożonym wraz z deklaracją do właściwego urzędu skarbowego o otrzymanie zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni.


W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionym w złożonym wniosku należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika