Dot. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania.

Dot. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 02 stycznia 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 04 marca 2009 r. (data wpływu 09 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka otrzymała od Ministerstwa Sprawiedliwości w ramach zawartej umowy dofinansowanie projektu wydawniczego obejmującego wydanie monografii oznaczonej stosownym, na podstawie odrębnych przepisów, symbolem ISBN. Dofinansowanie powyższe, zgodnie z umową, przeznaczone jest na pokrycie części kosztów związanych z :

  • pracami redaktorsko-edycyjnymi,
  • opracowaniem graficznym i topograficznym,
  • pracami drukarskimi i introligatorskimi.

Spółka traktuje dofinansowanie jako obrót stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT.

W dniu 27 lutego 2009 r. wezwano Spółkę do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 04 marca 2009 r. (data wpływu 09 marca 2009 r.).

Wnioskodawca wyjaśnił, iż dofinansowanie jakie otrzymał od Ministerstwa Sprawiedliwości na wydanie monografii oznaczonej stosownym na podstawie odrębnych przepisów symbolem ISBN przeznaczone jest na pokrycie części kosztów związanych z wydaniem tej monografii; dofinansowanie to ma bezpośredni wpływ na cenę wydanej monografii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo stosuje stawkę podatku VAT 0% w dacie wpływu gotówki na konto bankowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie jest opodatkowane stawką podatku VAT 0% i obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje, darowizny są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust.

1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie, które przeznaczone jest na pokrycie części kosztów związanych z wydaniem monografii. Tym samym, otrzymane dofinansowanie dotyczy konkretnej transakcji i ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy, tj. na cenę wydanej monografii.

A zatem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, przedmiotowa dotacja powinna być wliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danej usługi (danego towaru), na którą jest przeznaczona. Stawkę właściwą, jaką należy opodatkować dotacje uzależnia się od rodzaju wykonywanej usługi lub od rodzaju towaru.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dopłata stanowi kwotę brutto, zawierającą w sobie kwotę należnego podatku. Do podstawy opodatkowania należy zatem przyjąć kwotę otrzymanej dotacji pomniejszoną o należny podatek od towarów i usług.

Obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania dotacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika ? zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika