Stawka podatku VAT przy sprzedaży samej bazy isofix, będącej częścią składową fotelików samochodowych (...)

Stawka podatku VAT przy sprzedaży samej bazy isofix, będącej częścią składową fotelików samochodowych oraz elementów zamiennych do fotelików samochodowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2011r. (data wpływu 21.01.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży samej bazy isofix, będącej częścią składową fotelików samochodowych oraz elementów zamiennych do fotelików samochodowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży samej bazy isofix oraz elementów zamiennych do fotelików samochodowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Spółka jest jedynym dystrybutorem fotelików dziecięcych produkowanych przez inną Sp. z o.o. Zgodnie z poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej ?Ustawa VAT?) oraz w związku z art. 146a pkt 2 Ustawy VAT do sprzedaży fotelików do przewozu dzieci w samochodach (bez względu na symbol PKWU) stosowana jest 8% stawka VAT.

Foteliki sprzedawane są w dwóch wersjach:

  1. bez bazy isofix - dla posiadaczy samochodów nie posiadających specjalnych pasów do zamocowania fotelika,
  2. łącznie z bazą isofix - jeżeli samochód wyposażony jest w odpowiednie mocowania.

W obu wypadkach Spółka stosuje do tej sprzedaży ww. stawkę VAT 8%.

Zdarza się, iż Spółka dokonuje odrębnej sprzedaży bazy isofix. Zamówienie takie składane jest przez podmioty nabywające foteliki od Spółki (hurtownie, sklepy detaliczne) najczęściej wówczas, gdy klient dokupuje ten element do wcześniej zakupionego fotelika. Na ogół wiąże się to ze zmianą przez klienta samochodu - z pojazdu nie posiadającego wyposażenia pozwalającego na zamocowanie fotelika w systemie isofix, na pojazd z takim mocowaniem.

Ponadto, Spółka sprzedaje nabywcom (hurtownie, sklepy detaliczne) części składowe fotelika, takie jak:

  • wkładka styropianowa,
  • wkładka z materiału wypełniająca siedzisko,
  • komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,
  • klamry do pasów bezpieczeństwa,
  • blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie),
  • komplet wykładziny z materiału (tapicerka).

Sprzedaż taka występuje sporadycznie, jedynie w sytuacji, kiedy klient (finalny nabywca) zamawia u kontrahentów Spółki (hurtownie, sklepy detaliczne) poszczególne elementy, w przypadku ich zniszczenia (zabrudzenia, pęknięcia, porwania) w użytkowanym produkcie. Foteliki wykorzystywane bezpośrednio przez małe dzieci narażone są na tego typu uszkodzenia.

Podkreślenia wymaga, iż wszystkie wymienione powyżej elementy są integralną częścią fotelika samochodowego i nie mogą być użyte do innych celów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka może dokonywać odrębnej dostawy bazy isofix obejmując tę sprzedaż 8% stawką VAT...
  2. Czy Spółka może dokonywać dostawy części składowych fotelika, takich jak:
    • wkładka styropianowa,
    • wkładka z materiału wypełniająca siedzisko,
    • komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika,
    • klamry do pasów bezpieczeństwa,
    • blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie),
    • komplet wykładziny z materiału (tapicerka) ze stawką 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Foteliki sprzedawane łącznie z bazą isofix (podobnie jak bez tej bazy) podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%. Podjęcie decyzji odnośnie wyboru wersji (z bazą lub bez niej) uzależnione jest jedynie od rodzaju wyposażenia samochodu, jakim dysponuje finalny nabywca fotelika. W ocenie Spółki, nie jest więc zasadne dyskryminowanie nabywców fotelików posiadających w momencie zakupu samochody nieprzystosowane do montażu w systemie isofix, poprzez objęcie 8% stawką VAT wyłącznie fotelików, zaś przy późniejszym dokupieniu samej bazy - zastosowaniem do tej dostawy stawki 23%. Skoro bowiem baza isofix może być zastosowana wyłącznie do określonego rodzaju fotelika i nie może być wykorzystana do innych celów, jej sprzedaż powinna podlegać również 8% stawce VAT. W ocenie Spółki, zróżnicowanie stawek VAT w przypadku dostaw, w efekcie których nabywca staje się właścicielem kompletnego fotelika, stanowić będzie naruszenie zasady neutralności podatku VAT, przejawiającej się w opodatkowaniu jednakową stawką podatku transakcji dotyczących towarów, które są takie same lub podobne. Co do zasady, wysokość podatku VAT nie powinna być czynnikiem, który wpływa na decyzję konsumenta. Zasada neutralności może być zatem naruszona w sytuacji, gdy stosowane jest preferencyjne opodatkowanie określonych towarów, wyłączając jednocześnie z tych preferencji towary, które są podobne do tych objętych preferencyjnym opodatkowaniem.

ETS w orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT, i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, iż zarówno sprzedaż:

  1. fotelików z bazą isofix, oraz
  2. samych fotelików, a także
  3. samej bazy isofix stanowiącej w efekcie integralną część fotelika

stanowi dostarczanie fotelików do przewozu dzieci w samochodach i w efekcie podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Ad. 2)

Jak wspomniano na wstępie, wszystkie wymienione w pytaniu drugim elementy są integralną częścią fotelika samochodowego. Podkreślenia wymaga, iż ww. elementy mogą być użyte wyłącznie do określonego modelu fotelika i nie mogą być wykorzystane do innych produktów.

W efekcie, sprzedaż elementów składowych (zamiennych) fotelika, dokonywana przez Spółkę - jak wspomniano we wniosku - sporadycznie, jedynie w sytuacji, kiedy nabywca fotelika (finalny klient) zamawia u kontrahentów Spółki (hurtownie, sklepy detaliczne) te elementy w przypadku ich zniszczenia (zabrudzenia, pęknięcia, porwania) również, podobnie jak kompletny fotelik, powinna podlegać 8% stawce VAT.

W ocenie Spółki, podobnie jak podnoszono w pkt 1), zróżnicowanie stawek VAT stanowić będzie naruszenie zasady neutralności podatku VAT przejawiającej się w opodatkowaniu jednakową stawką podatku transakcji dotyczących towarów, które są takie same lub podobne. Co do zasady, wysokość podatku VAT nie powinna być czynnikiem, który wpływa na decyzję konsumenta. Zasada neutralności może być zatem naruszona w sytuacji, gdy stosowane jest preferencyjne opodatkowanie określonych towarów, wyłączając jednocześnie z tych preferencji towary, które są podobne do tych objętych preferencyjnym opodatkowaniem lub stanowiących elementy składowe tego preferencyjnie opodatkowanego produktu.

Jak już wcześniej wspomniano, ETS w orzeczeniu z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C- 41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT, i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen.

W konsekwencji, podobnie jak w przypadku sprzedaży kompletnego fotelika samochodowego jak też bazy isofix, występują przesłanki do uznania, iż odrębna sprzedaż ?elementów zamiennych? wykorzystywanych wyłącznie do tych fotelików może korzystać z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8%.

W stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2011 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji i otrzymała Interpretację indywidualną z dnia 20 marca 2009 r. Nr IPPP2/443-5/09-4/MS potwierdzającą stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku.

Mając jednak na uwadze, iż z informacji zawartej w ww. Interpretacji z dnia 20 marca 2009 r. wynika, iż dotyczy ona zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, od dnia 1 stycznia 2011 r. zmianie uległ stan prawny na skutek zmiany stawki VAT na dostawę fotelików do przewozu dzieci w samochodach (podwyższenie stawki VAT z 7% na 8%) konieczne stało się, w ocenie Spółki, złożenie kolejnego wniosku, potwierdzającego zasadność stosowania stawki obniżonej VAT, tj. 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży samej bazy isofix, będącej częścią składową fotelików samochodowych oraz elementów zamiennych do fotelików samochodowych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W myśl art. 146a ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

We wspomnianym wyżej zał. nr 3 do ustawy VAT w poz. 107 jako towary opodatkowane stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka ta wynosi 8%) wymieniono bez względu na symbol PKWiU ?foteliki do przewozu dzieci w samochodach?.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą fotelików samochodowych dla dzieci. Foteliki te są sprzedawane w dwóch wersjach : bez bazy isofix i z bazą. Wnioskodawca sprzedaje również oddzielnie części zamienne do fotelików np. komplet pasów bezpieczeństwa czy klamry do tych pasów, które to części ulegają zniszczeniu w trakcie ich użytkowania przez małe dzieci.

Przedmiotowa ?baza? może być montowana wyłącznie w samochodach posiadających specjalne pasy do zamocowania fotelika. Może być sprzedawana oddzielnie, ale do wcześniej zakupionego fotelika. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy klient zmienia samochód na posiadający wyposażenie pozwalające na zamocowanie fotelika w systemie isofix. W efekcie, w ofercie sprzedaży Wnioskodawcy są wyroby mogące być sprzedawane razem lub oddzielnie, w zależności od potrzeb klienta, z których jeden jest fotelikiem samochodowym, gdyż może być używany zarówno wraz jak i bez dodatkowego wyposażenia oraz elementy, tj. ?baza?, wkładka styropianowa, wkładka z materiału wypełniająca siedzisko, komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika, klamry do pasów bezpieczeństwa, blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie), komplet wykładziny z materiału (tapicerka), stanowiące dopiero w połączeniu funkcjonalnie sprawny fotelik samochodowy.

Mając na uwadze stan faktyczny i zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, a także przywołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż przedmiotowa ?baza? do fotelika samochodowego, jak i części zamienne sprzedawane oddzielnie, nie funkcjonują jako samodzielny fotelik do przewozu dzieci w samochodzie. ?Baza? fotelika stanowi integralną część siedziska dla dziecka w samochodzie. W konsekwencji dostawa jedynie tzw. ?bazy? fotelika oraz części zamiennych do niego, nie będzie objęta preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Dostawa ww. elementów nie mieści się w poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, bowiem pozycja ta obejmuje wyłącznie towary o nazwie ?Foteliki do przewozu dzieci w samochodach? bez względu na symbol PKWiU, tymczasem ww. ?baza? isofix oraz wkładka styropianowa, wkładka z materiału wypełniająca siedzisko, komplet pasów bezpieczeństwa do fotelika, klamry do pasów bezpieczeństwa, blokada spinająca pasy bezpieczeństwa samochodowe (mocowanie fotelika w samochodzie), komplet wykładziny z materiału (tapicerka), same w sobie nie stanowią fotelika do przewozu dzieci w samochodach. Tak więc podlegać będą opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku ETS z dnia 27 października 2005r. C-41/04 zauważyć należy, iż dotyczy on opodatkowania sprzedaży oprogramowania zarejestrowanego na nośniku i jego przystosowania do specyficznych potrzeb nabywcy, nie odnosi się natomiast do opodatkowania dostawy fotelików samochodowych i części zamiennych do nich. Tak więc nie można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie ma on zastosowanie. Orzeczenie ETS powołane przez Wnioskodawcę, choć stanowi istotny element argumentacji, nie mogło stanowić podstawy przy wydawaniu interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. nr 1 i 2 należało uznać w całości za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika