Czy opisana powyżej usługa polegająca na wykonaniu ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem (...)

Czy opisana powyżej usługa polegająca na wykonaniu ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji), świadczona na terytorium Polski na rzecz podatnika VAT, stanowi usługę zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy:- art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. oraz- art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2011r. (data wpływu 21.01.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 10.02.2011r. (data wpływu 15.02.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 26.01.2011r. znak IPPP2/443-67/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe

M. S.A. (firma inwestycyjna) w ramach działalności maklerskiej oferuje kontrahentom wykonanie ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji). Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy z 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowym (tj. Dz. U. Nr 211, poz. 1384, ze zm.) papiery wartościowe będące przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu nie mają formy dokumentu od chwili ich zarejestrowania na podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja tych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych (dematerializacja). Umowę taką zawiera emitent papierów wartościowych ze spółką Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.

M. S.A. posiada wymagane przepisami prawa zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydane przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (obecnie Komisja Nadzoru Finansowego). M. S.A. jest także uczestnikiem bezpośrednim Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. (KDPW) co jest warunkiem koniecznym do wykonywania funkcji agenta emisji, o której mowa w § 40b regulaminu KDPW związanej z rejestracją papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych (dematerializacja).

Zakres prac związanych z dematerializacją obejmuje między innymi realizację następujących czynności:

  1. sporządzenie wniosku do KDPW o zawarcie umowy o zarejestrowanie papierów wartościowych wyemitowanych przez kontrahenta (wraz ze sporządzeniem niezbędnych załączników) oraz uczestnictwo w postępowaniu przed KDPW w celu zarejestrowania papierów wartościowych kontrahenta w depozycie prowadzonym przez KDPW,
  2. sporządzenie wniosków do Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) o dopuszczenie i wprowadzenie do obrotu papierów wartościowych wyemitowanych przez kontrahenta (wraz ze sporządzeniem niezbędnych załączników) oraz uczestnictwo w postępowaniu przed GPW w celu dopuszczenia i wprowadzenia papierów wartościowych do obrotu,
  3. pełnienie funkcji agenta emisji, o którym mowa w § 40 ust. 3 regulaminu KDPW (treść dostępna na stronie internetowej KDPW; www.kdpw.pl), polegającej na doprowadzeniu do wydania papierów wartościowych osobom uprawnionym, w formie zapisów na rachunkach papierów wartościowych. Odbywa się to poprzez przyjęcie papierów wartościowych na specjalne konto ewidencyjne prowadzone przez KDPW dla M. S.A., a następnie przeniesienie (dokonanie przelewu) tych papierów wartościowych na konta ewidencyjne innych przedsiębiorstw maklerskich, które prowadzą rachunki maklerskie dla właścicieli dematerializowanych papierów wartościowych).

Powyższe czynności realizowane są kompleksowo w ramach jednej umowy zawieranej z kontrahentem i są podejmowane w jednym celu ? dematerializacji papierów wartościowych.

Przedstawiając powyższy stan faktyczny M. S.A. zwrócił się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie klasyfikacji statystycznej. W odpowiedzi Dyrektor Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 1 grudnia 2010 r. stwierdził, że usługa związana z dematerializacją papierów wartościowych mieści się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 ?Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami na zlecenie? (zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) oraz do grupowania PKWiU 66.12.1 ?Usługi maklerskie związane z rynkiem papierów wartościowych i towarowych giełd (wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana powyżej usługa polegająca na wykonaniu ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji), świadczona na terytorium Polski na rzecz podatnika VAT, stanowi usługę zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy:

  • art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. oraz
  • art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r....

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wskazane zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67) usługi pośrednictwa finansowego w wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.

    13.10-00.20),

  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku nie została wyłączona z grupowania PKWiU Sekcja J ex (65-67) usług zwolnionych z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jak również ze względu na posiadaną opinię klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, M. S.A. jest zdania, że świadczenie przedmiotowej usługi jest zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustaw o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku VAT usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r., nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

M. S.A. świadczy usługę wykonania ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji) zgodnie z przepisami Ustawy z 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowym. Przedmiotem wszystkich czynności są papiery wartościowe, tj. instrumenty finansowe zgodnie z art. 2 ust. 1 w związku z art. 3 pkt 1 w/w ustawy. Ponadto usługa świadczona przez firmę inwestycyjną nie jest usługą przechowywania i zarządzania tymi akcjami, lub usługą pośrednictwa w tym zakresie.

Ze względu, że usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku spełnia warunki określone w art. 43 ust 1 pkt 41 ustawy o VAT i nie jest wyłączona ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 14 - 16 ustawy o VAT, M. S.A. jest zdania, że świadczenie przedmiotowej usługi jest zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

W niniejszym punkcie zostaną powołane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej ?ustawą o VAT?

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 8 ustawy o VAT wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl zaś art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU ex 65-67), ze wskazanymi enumeratywnie w tym załączniku wyłączeniami podlegającymi opodatkowaniu:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usługi polegające na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usługi ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usługi przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcje dotyczące dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcje dotyczące praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w ramach działalności maklerskiej oferuje klientom wykonanie ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji i obligacji). Spółka kwalifikuje powyższą usługę w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 ?Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami na zlecenie, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Należy zauważyć, iż usługi pośrednictwa finansowego o wskazanym symbolu nie zostały wymienione w wyłączeniach ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w załączniku nr 4 poz. 3 ustawy.

Zatem w świetle przywołanych przepisów oraz przedstawionej przez podatnika klasyfikacji usługa związana ze zdematerializowaniem papierów wartościowych, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2010r. podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Ad. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Stosownie do art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, z w myśl art. art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Należy również wskazać, iż na podstawie art. 43 ust. 16 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności maklerskiej będzie oferował kontrahentom wykonanie ogółu prac związanych ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), zwanej dalej ?ustawą?, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są papiery wartościowe.

Z przepisu art. 3 pkt 1 lit. a ustawy wynika, iż ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych ? rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. ? Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy papiery wartościowe będące przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski

- nie mają formy dokumentu od chwili ich zarejestrowania na podstawie umowy, której przedmiotem jest rejestracja tych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych (dematerializacja).

Uwzględniając wyżej wskazane przepisy, wskazać należy, iż akcje lub obligacje są instrumentami finansowymi, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Z opisu sprawy wynika ponadto, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie jest usługą przechowywania i zarządzania tymi instrumentami finansowymi. Ponadto wszystkie czynności podejmowane w ramach usługi związanej ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji) będą realizowane kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z klientem.

W konsekwencji w ocenie tut. Organu podatkowego wskazaną usługę związaną ze zdematerializowaniem papierów wartościowych zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności realizowane są kompleksowo w ramach jednej umowy, uregulowania, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy o VAT nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Przepisy te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16 ustawy o VAT.

Konkludując usługa związana ze zdematerializowaniem papierów wartościowych (akcji lub obligacji) spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika