W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy (...)

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zamiany gruntu, który jest ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego jako obszar przeznaczony pod zabudowę, wypełnia znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym dokonujący dostawy tych działek Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem zamiana przedmiotowych działek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, w związku z tym Wnioskodawca nie będzie zwolniony z zapłaty tego podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.09.2010r. (data wpływu 09.09.2010r.), uzupełnione pismem nadanym w polskiej placówce pocztowej dnia 28.09.2010r. (data wpływu 30.09.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.09.2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany działek.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości o powierzchni 4229 m2. Działka posiada niekorzystne dla przyszłych przedsięwzięć Wnioskodawcy wymiary ? 24m szerokości i 195 m długości (zbyt wąska i zbyt długa).
Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego miasta działka stanowi obszar przeznaczony w części pod usługi nieuciążliwe (C2. U-32). Dla tego obszaru zostały ustalone zasady zagospodarowania terenu poprzez realizację osiedlowego ośrodka usługowego na podstawie jednolitej koncepcji urbanistycznej o maksymalnej wysokości zabudowy do 3-ech kondygnacji.

W sąsiedztwie własności nieruchomości Wnioskodawcy położone są działki Urzędu Miasta obrębie 11 o numerach 36/3 i 37/3. Są to również działki wąskie, jak również przeznaczone zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta pod usługi oświaty (UO-36).

W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Miasta z propozycją podziału działki Wnioskodawcy i działek Miasta i ich zamiany, korzystnej dla Strony, jak i Miasta. Po zamianie działek, działka Wnioskodawcy zwiększyłaby szerokość, a Miasto zyska teren pod usługi oświaty.

Postanowieniem znak: GPA I 7430-47/10 z dnia 23.08.2010r. Urząd Miasta wyraził zgodę na zamianę proponowanej przez Stronę części nieruchomości będącej własnością Wnioskodawcy (w obrębie 11 numer 35/3) na części nieruchomości stanowiącej własność Miasta ? pismo UM z dnia 24.08.2010r. Zamiana dotyczyłaby równych pod względem powierzchni części działek.

Do czasu zagospodarowania działek zgodnie z planem Wnioskodawca zobowiązany jest do ustalenia służebności dojazdu do nowopowstałych działek o numerach 36/6, 36/7, 37/6, 37/7.
Podział i zamiana działki będącej własnością Zainteresowanego i Urzędu Miasta będzie korzystna zarówno dla Wnioskodawcy, jak i Miasta. Strona nadmienia, że działkę nabył w celach prywatnych oraz po zamianie zamierza zagospodarować ją również w celach prywatnych.


Z uzupełnienia do złożonego wniosku wynika iż:

  • od dnia nabycia, tj. od dnia 08.01.2010r., nieruchomość (działka) leży odłogiem i nie jest wykorzystywana;
  • nieruchomość powstała po zamianie gruntów przeznaczona zostanie pod zabudowę przez osoby trzecie (usługi nieuciążliwe, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego), w celu zarobkowym z podziałem zysków;
  • przedmiotowy grunt nie był udostępniany odpłatnie i nieodpłatnie innym osobom;
  • Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jest więc podatnikiem podatku VAT. Od dnia 28.09.2010r. działalność została zawieszona;
  • Zainteresowany nie dokonywał wcześniej sprzedaży działek;
  • W dniu 26.01.2007r., Wnioskodawca otrzymał darowiznę od rodziców w postaci działki budowlanej (25 arów).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przy tej transakcji Wnioskodawca zostanie zwolniony z płatności podatku VAT, biorąc pod uwagę to, że jest osobą fizyczną, a Urząd Miasta obliguje go do jego zapłacenia?


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004r), w art. 90 i 113 jasno nie określa płatności podatku VAT od tego rodzaju transakcji (zamiany działek). Wnioskodawca oczekuje zwolnienia od płacenia podatku VAT od zamiany działek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej o powierzchni 4229 m2. Działka posiada niekorzystne dla przyszłych przedsięwzięć Wnioskodawcy wymiary ? jest zbyt wąska i zbyt długa. W sąsiedztwie własności nieruchomości Wnioskodawcy położone są działki Urzędu Miasta. W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Miasta z propozycją podziału działki Wnioskodawcy i działek Miasta i ich zamiany, korzystnej dla Strony, jak i Miasta. Urząd Miasta wyraził zgodę na zamianę proponowanej przez Stronę części nieruchomości będącej własnością Wnioskodawcy na części nieruchomości stanowiącej własność Miasta.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy.

Zapis art. 604 ww. ustawy Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zatem w przypadku transakcji zamiany działek mamy do czynienia z dwoma kolejno po sobie następującymi dostawami.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? mocą ust. 2 powołanego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jest podatnikiem podatku VAT, natomiast od dnia 28.09.2010r. działalność została zawieszona. Jak wskazał Wnioskodawca, nieruchomość powstała po zamianie gruntów zostanie przeznaczona pod zabudowę przez osoby trzecie (usługi nieuciążliwe, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego), w celu zarobkowym z podziałem zysków.

W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma fakt, iż Wnioskodawca, będący podatnikiem VAT w styczniu 2010r. nabył grunt, który jest przeznaczony pod usługi nieuciążliwe, dla którego zostały ustalone zasady zagospodarowania terenu poprzez realizację osiedlowego ośrodka usługowego na podstawie jednolitej koncepcji urbanistycznej o maksymalnej wysokości zabudowy do 3-ech kondygnacji.

Ponadto z inicjatywy Wnioskodawcy niezwłocznie została dokonana zamiana gruntu z działkami będącymi własnością Urzędu Miasta. Czynność ta bezsprzecznie wpłynie na atrakcyjność handlową i gospodarczą tej działki, poprzez zmianę jej wymiarów. Biorąc powyższe pod uwagę, nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że przedmiotowy grunt Strona nabyła w celach prywatnych. Zamiarem Wnioskodawcy było nabycie gruntu przeznaczonego pod zabudowę do działalności usługowej ? czyli działalności gospodarczej, następnie jego zamiana, w wyniku czego zostanie on przeznaczony pod zabudowę przez osoby trzecie (usługi nieuciążliwe, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego), w celu zarobkowym z podziałem zysków. Zatem wszystkie wymienione argumenty pozwalają wyrazić twierdzenie, że Strona realizując swój zamiar działa jak handlowiec, a więc czynność realizowana jest w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, a tym samym Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stwierdzić zatem należy, że podział i zamiana gruntów będących przedmiotem zapytania będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych ? tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Wskazać należy, że o charakterze gruntu decyduje przede wszystkim plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z opisu sprawy wynika wynika, że grunt będący własnością Wnioskodawcy, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego miasta stanowi obszar przeznaczony w części pod usługi nieuciążliwe (C2. U-32). Dla tego obszaru zostały ustalone zasady zagospodarowania terenu poprzez realizację osiedlowego ośrodka usługowego na podstawie jednolitej koncepcji urbanistycznej o maksymalnej wysokości zabudowy do 3-ech kondygnacji.

Tak więc mając na uwadze ww. przepisy oraz zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż przedmiotem zamiany ze strony Wnioskodawcy na rzecz Gminy będzie działka na terenie przeznaczonym pod zabudowę. W świetle powyższego dostawa gruntu w drodze zamiany podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według 22% stawki VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zamiany gruntu, który jest ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego jako obszar przeznaczony pod zabudowę, wypełnia znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym dokonujący dostawy tych działek Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem zamiana przedmiotowych działek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%, w związku z tym Wnioskodawca nie będzie zwolniony z zapłaty tego podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika