podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących,

podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących,

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada 63 urządzenia fiskalne (kasy i drukarki). Dokonano odczytu pamięci fiskalnej (w obecności pracownika Urzędu Skarbowego) z 61 urządzeń w różnym okresie czasowym, w tym ponad 5 lat temu. Syndyk zamierza kasy i drukarki sprzedać - o ile znajdzie się nabywca (w tym również sprzedaż na części) a w przypadku braku chętnych - zlikwidować poprzez złomowanie. Od odczytu do momentu sprzedaży zostanie zachowany okres 3 miesięcy. Zapytanie syndyka sprowadza się do udzielenia interpretacji czy możliwym jest sprzedaż lub zezłomowanie tych kas i drukarek, z których oddczytano pamięć czy też konieczne do dokonania sprzedaży lub zezłomowania jest wymontowanie, demotaż pamięci przez producenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka może dokonać sprzedaży lub zezłomowania kas i drukarek, z których dokonano odczytu w okresie ponad i do 5 lat, czy też koniecznym jest przed dokonaniem tych czynności wymontowanie pamięci kasy (drukarki) fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwym jest dokonanie sprzedaży lub zezłomowania kas i drukarek, z których dokonano odczytu z pamięci w okresie ponad i do 5 lat. Ustawodawca nie określił bowiem sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących. Brak jest regulacji dotyczącej obowiązku przechowywania przez podatników wycofanych z użycia kas rejestrujących. W konsekwencji syndyk uważa, iż rozporządzenie kasami pozostaje w gestii podatnika. Dlatego też nie istnieje konieczność przesyłania do producenta kasy i drukarek w celu wymontowania i zniszczenia pamięci aby móc dokonać sprzedaży lub zezłomowania kas i drukarek z których dokonano odczytu z pamięci w okresie zarówno ponad jak i do 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 112 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ? Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.)

Natomiast w myśl art. 111 ust. 9 minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące;
  2. dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego lub importera kas o wydanie potwierdzenia wymienionego w ust. 6b, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz urządzeń, które mają być przedstawione wraz z wnioskiem;
  3. warunki stosowania kas przez podatników;
  4. warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mające znaczenie dla ewidencjonowania;
  5. okres, na który wydawane jest potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b;
  6. terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów, o których mowa w ust. 6 uwzględniając potrzebę zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez niego czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.

W związku z powyższym, warunki stosowania kas przez podatników określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212 poz. 1338).

W złożonym wniosku Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy po wykreśleniu kasy fiskalnej z ewidencji urzędu można dokonać sprzedaży lub przekazać ją do utylizacji bez konieczności odesłania jej do serwisu centralnego producenta celem demontażu pamięci fiskalnej.

Zgodnie z § 2 pkt 10 powołanego rozporządzenia pod pojęciem pamięci fiskalnej kasy rozumie się urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych pod kontrolą programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Na podstawie § 7 ust. 8 rozporządzenia zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w ust. 8, jest przechowywana zgodnie z ust. 1 pkt 8 przez podatnika w warunkach umożliwiających jej odczyt. Obowiązek przechowywania nie dotyczy sytuacji, kiedy był dokonany odczyt pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy i fakt ten potwierdzają zapisy protokołu, o którym mowa w ust. 8. Obowiązek ten również nie dotyczy sytuacji, gdy producent krajowy lub importer dokonujący wymiany pamięci fiskalnej kasy potwierdzi w książce kasy brak możliwości odczytu pozostałej części zapisów tej pamięci niezawartych w protokole.

W oparciu o wyżej wymieniony protokół z czynności odczytania zawartości pamięci Naczelnik właściwego dla podatnika Urzędu Skarbowego dokonuje wykreślenia tej kasy z rejestru urządzeń kasowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż ustawodawca nie określił terminu przechowywania ani sposobu likwidacji zużytych kas, a ochroną objął tylko pamięć fiskalną kas rejestrujących.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, iż brak jest regulacji dotyczącej obowiązku przechowywania przez podatników wycofanych z użycia kas rejestrujących. W konsekwencji po ich wycofaniu z użytku i dokonaniu wszelkich formalności określonych przepisami prawa, rozporządzenie kasami pozostaje w gestii Podatnika.

Reasumując, mając na względzie przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca zaprzestał używać kasy, po dokonaniu z udziałem pracownika urzędu skarbowego czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej za cały okres pracy kasy oraz sporządzeniu na tę okoliczność protokołu, a tym samym kończąc pracę kasy w trybie fiskalnym (decyzją urzędu skarbowego o wyrejestrowaniu kasy z ewidencji) ? nie ma On obowiązku wymontowania pamięci fiskalnej i odesłania jej do producenta.

W ocenie tutejszego organu, żaden przepis nie zabrania wprost podatnikowi sprzedaży kasy rejestrującej, która jest jego własnością. W praktyce jednak, nikt - poza producentem (importerem) - nie będzie zainteresowany zakupem takiej kasy.

Wynika to z obwarowań jakie nakłada na kasę pracującą w trybie fiskalnym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, o którym mowa powyżej.

Zgodnie z § 1 pkt 9 tego rozporządzenia, każda kasa fiskalna posiada numer unikatowy nadawany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, identyfikujący każdą kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Numery unikatowe do oznaczania pamięci fiskalnej kasy są przydzielane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Numery te przydziela się wyłącznie producentom krajowym lub importerom dla kas posiadających potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o podatku od towarów i usług (§ 12). Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego nadaje ufiskalnionej kasie numer ewidencyjny, który również nie może być przypisany innym urządzeniom (§ 13). Podatnicy obowiązani są do stosowania kasy, wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie (§ 7 ust. 1 pkt 9).

Sprzedażą kas rejestrujących mogą zajmować się tylko uprawnieni producenci krajowi i importerzy, którzy posiadają potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy (§ 2 pkt 3 i pkt 14 oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia).

O ile więc z zacytowanych powyżej przepisów wynika jednoznacznie, że kasa rejestrująca, która ma pracować w trybie fiskalnym może być zakupiona tylko od uprawnionego producenta krajowego (importera), to brak w nich jakiegokolwiek zapisu regulującego sposób postępowania z kasami wycofanymi z użycia.

Żaden przepis prawa nie nakazuje producentowi (importerowi) skupowania używanych kas. Transakcja taka może więc dojść do skutku jedynie po dobrowolnym uzgodnieniu jej przez zainteresowane strony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika