opodatkowanie prowizji progowej sygn: IPPP2/443-707/09-2/BM

opodatkowanie prowizji progowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2009r. (data wpływu 29 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji progowej ? jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji progowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł z Agentem umowę, której przedmiotem jest ustalenie zasad wzajemnej współpracy w zakresie przewozu przesyłek towarowych, a szczególnie zasad:

  • wystawiania ich listów przewozowych (AWB 080),
  • rozliczania wystawionych listów przewozowych,
  • wynagradzania Agenta za wystawianie listów przewozowych (AWB 080),
  • obsługi klientów Spółki.

Spółka jest świadczącym usługi przewozu Lotniczego , a Agent świadczy usługi pośrednictwa w przewozie Cargo na rzecz przewoźnika lotniczego (Spółki). Za świadczone usługi pośrednictwa Agentowi przysługuje wynagrodzenie (prowizja) na zasadach określonych w umowie. Agentowi po upływie 12 miesięcy rozliczeniowych w kolejnych latach współpracy oprócz wynagrodzenia przysługuje dodatkowe wynagrodzenie tzw. prowizja progowa.

Prowizja progowa liczona jest z tytułu przewozu frachtu spełniającego jednocześnie wszystkie poniższe warunki:

  • wysyłka frachtu zrealizowana jest na AWB 080,
  • fracht przewożony jest wyłącznie połączeniami wewnątrz UE i międzynarodowymi , z wyłączeniem przewozów krajowych,
  • fracht sprzedany jest po cenach kupna lub po specjalnych cenach kupna (wg zleceń ).

Prowizja progowa przysługuje Agentowi tylko raz w roku, po przekroczeniu w danym okresie rozliczeniowym określonych wartościowo progów sprzedaży. Kwota należnego wynagrodzenia dodatkowego jest wyliczana przez Spółkę i przesyłana do Agenta. Agent potwierdza poprawność przesłanego zestawienia i wyliczonej kwoty należnego wynagrodzenia dodatkowego. Następnie Agent obciąża Spółkę fakturą VAT na kwotę wynikającą z przesłanego przez Spółkę zestawienia. Powyższa kwota jest przez Agenta opodatkowana 22% podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Agent powinien wystawiać na prowizję progową fakturę VAT i opodatkowywać ją 22% podatkiem od towarów i usług...

  2. Czy Spółka powinna wystawiać za przekazaną prowizję notę uznaniową w związku z czym wynagrodzenie dodatkowe nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Spółka podejmuje różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży usług, w efekcie których są wypłacane premie pieniężne (prowizje progowe) Agentowi. Przedmiotowe premie Agent otrzymuje za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w ustalonym okresie rozliczeniowym.

W opinii Podatnika powyższe zachowanie Agenta nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem wypłacana premia pieniężna (prowizja progowa) za osiągnięcie pułapu obrotów nie stanowi odpłatności za świadczenie usługi. Wypłacenie tego rodzaju premii jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Przedmiotowa prowizja progowa powinna być udokumentowana jedynie notą księgową.

Takie stanowisko było prezentowane w decyzji z dnia 28 kwietnia 2008r. znak 1401/PV-I/4407/14-17/07/EN ?(?) otrzymywane przez Stronę premie pieniężne wyłącznie za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w ustalonym okresie rozliczeniowym (?) za zakupione towary nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (?)?, a także interpretacji z dnia 09 sierpnia 2004r., znak PP-4431/24/AZ/04 ?(?) należy uznać, iż wypłata premii pieniężnej nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 cyt. ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, za które wypłacane jest wynagrodzenie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej zawarł z Agentem umowę, której przedmiotem jest ustalenie zasad wzajemnej współpracy w zakresie przewozu przesyłek towarowych. Za świadczone usługi pośrednictwa Agentowi przysługuje, oprócz wynagrodzenia zasadniczego także dodatkowe wynagrodzenie, tzw. prowizja progowa. Prowizja przysługuje Agentowi tylko raz w roku, po przekroczeniu w danym okresie rozliczeniowym określonych wartościowo progów sprzedaży. Dodatkowe wynagrodzenie nie dotyczy zatem konkretnych dostaw bądź towarów, tylko całości obrotów uzyskanych w danym okresie. W takim przypadku, należy uznać, iż jest ono ściśle uzależnione od przekroczenia, w danym okresie rozliczeniowym, określonych wartościowo progów sprzedaży, a więc określonego zachowania klienta. Wobec tego, należy stwierdzić, że istnieje stosunek prawny pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne, również w tej dodatkowej części wynagrodzenia. Wypłacana prowizja progowa stanowi rodzaj dodatkowego wynagrodzenia dla kontrahenta (Agenta) za odpłatnie świadczone na rzecz nabywcy usługi w zakresie przewozu przesyłek towarowych (w szczególności zasad wystawiania ich listów przewozowych (AWB 080), rozliczania wystawionych listów przewozowych, wynagradzania Agenta za wystawianie listów przewozowych (AWB 080), obsługi klientów Spółki).

Należy podkreślić, że czynności, w których występuje pomiędzy stronami transakcji świadczenie wzajemne (relacja zobowiązaniowa) stanowią bez wątpienia świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy i tym samym opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla usługi zasadniczej.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Reasumując, należy więc stwierdzić, iż otrzymane przez Agenta dodatkowe wynagrodzenie (prowizja progowa), będące przedmiotem zapytania, stanowi zapłatę za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla usługi zasadniczej. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego prowizję (Agenta), który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Należy również podkreślić, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest podmiot wypłacający dodatkowe wynagrodzenie (prowizję progową), a zapytanie dotyczy opodatkowania i dokumentowania tej czynności przez otrzymującego tę prowizję, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja Podatkowa, gdyż interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowe tylko w odniesieniu do podmiotu składającego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. w odniesieniu do Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika