1. Czy zespół składników wykorzystywanych przez Wnioskodawczynię do prowadzenia działalności gospodarczej (...)

1. Czy zespół składników wykorzystywanych przez Wnioskodawczynię do prowadzenia działalności gospodarczej w R pod firmą x, który Wnioskodawczyni zamierza wnieść tytułem aportu do spółki cywilnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia tych składników aportem do spółki cywilnej i czy wobec powyższego taki aport będzie zwolniony od podatku VAT?

2. Jak kształtuje się uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego po stronie Wnioskodawczyni i nowoutworzonej spółki cywilnej, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w związku z wniesieniem do niej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2009r. (data wpływu 04.01.2010r.), uzupełnione pismem dnia 03.03.2010r. (data wpływu 08.03.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.01.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne - brak wniesienia dodatkowych opłat w kwocie 120,00 zł. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 24.02.2010r. znak IPPP2/443-7/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzi działalność gospodarczą w trzech miejscach w Polsce:

  1. w R ul. x pod nazwą x polegającą na produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, wykorzystująca posiadane specjalistyczne środki trwałe typu wtryskarki i inne maszyny niezbędne do przetwórstwa tworzyw sztucznych i wyposażenie przez zatrudnionych tam pracowników. Pracownicy otrzymują wynagrodzenie z oddzielnej listy płac. Wnioskodawca oddzielnie rejestruje przychody i koszty z tej działalności oraz sporządza osobny remanent na koniec okresów rozrachunkowych dla tej działalności. Przychody z tej działalności wpływają na rachunek bankowy prowadzony w banku P.
  2. w W ul. x pod nazwą x, polegającą na świadczeniu usług prawniczych PKD 68.10.Z, z wykorzystaniem odrębnych środków trwałych (wyposażenie biurowe, samochód osobowy), nieruchomości i wyposażenia znajdującego się w W, zatrudniając jednego pracownika do obsługi biura. Pracownik pobiera wynagrodzenie z oddzielnej listy płac. Przychody z tej działalności wpływają na rachunek bankowy w M. Wnioskodawca oddzielnie rejestruje przychody i koszty z tej działalności.
  3. w gminie x w miejscowości x pod nazwą x, gdzie prowadzi działalność związaną z obsługą ruchu turystycznego (przystań żeglarska, bar, noclegi, wypożyczalnia sprzętu wodnego) z wykorzystaniem odrębnych środków trwałych, nieruchomości oraz wyposażenia znajdującego się w miejscowości x, zatrudniając w sezonie letnim kilku pracowników do obsługi ruchu turystycznego; Pracownicy zatrudnieni w x pobierają wynagrodzenie z oddzielnej list płac. Wnioskodawca oddzielnie rejestruje przychody i koszty z tej działalności.

    Przychody z tej działalności wpływają na rachunek bankowy w M. Sporządzane są oddzielne remanenty na koniec okresów obrachunkowych.

Wnioskodawczyni posiada odrębne kasy fiskalne dla działalności prowadzonej w x i odrębnie dla działalności prowadzonej w R. Wnioskodawczyni wystawia także faktury odrębnie dla każdej z działalności ? faktury z tytułu przychodów osiąganych z danej działalności są wystawiane pod odrębną nazwą sprzedawcy i z odrębną numeracją porządkową, Przychody i rozchody z wszystkich trzech wyżej wymienionych działalności są zsumowane w jednej księdze przychodów i rozchodów, z tym, że są rozdzielone w trzech odrębnych kategoriach na wyodrębnione rodzaje działalności. Przychody i rozchody z wszystkich wyżej wymienionych rodzajów działalności podsumowuje się i składa jedno kwartalne sprawozdanie PIT i VAT. Podobnie sumuje się miesięczne sprawozdania PIT-4 i ZUS.

Wnioskująca o interpretację zamierza wnieść do spółki x NIP x, REGON x PKD 22.29.Z., założonej przez Wnioskującą, jej rodziców i brata, aport w postaci zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych w R, w tym w szczególności:

1) oznaczenie wyodrębnionej części przedsiębiorstwa

2) własność ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów znajdujących się w siedzibie firmy x, w tym m.in.:

  1. wszystkie maszyny produkcyjne, w tym wtryskarki i inne urządzenia, inne środki trwałe, wyposażenie oraz materiały, towary i wyroby gotowe służące do przetwórstwa tworzyw sztucznych, znajdujące w R przy ul. x według stanu na dzień poprzedzający datę wniesienia aportu
  2. dwa samochody osobowe i jeden ciężarowy
  3. niezakończona inwestycja w obce środki trwałe w postaci nakładów na wybudowanie hali magazynowo- wystawowo- handlowej z zapleczem socjalnym wraz z infrastrukturą na terenie nieruchomości gruntowej położonej w R przy ul. x.

3) wszystkie wierzytelności firmy x i środki pieniężne złożone na rachunku bankowym prowadzonym przez Bank P z siedzibą w W, Oddział w R według stanu na dzień poprzedzający datę wniesienia aportu oraz zobowiązania wynikające z umów dotyczących działalności w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych, w tym umowy leasingu maszyny produkcyjnej oraz umowy kredytu na zakup samochodu ciężarowego, o którym mowa w punkcie 1 (b) powyżej;

4) prawa i obowiązki wynikające z decyzji Prezydenta Miasta R nr x z dnia 27 grudnia 2007 roku o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę;

5) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne do projektu budowlanego sporządzonego przez mgr inż. x, zatwierdzonego decyzją o której mowa w punkcie 4 powyżej,

6) tajemnice przedsiębiorstwa;

7) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej firmy x, za wyjątkiem dokumentów związanych prowadzeniem działalności gospodarczej pod nazwami wskazami w punkach b i c przedmiotowego wniosku

Z chwilą wniesienia aportu, Spółka cywilna pod nazwą x wejdzie w prawa i obowiązki pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych przez x, którzy wykonują pracę w R. zgodnie z art. 23(1) Kodeksu pracy.

Wnioskodawczyni wnosząc aport do spółki cywilnej określi wartość wnoszonego aportu przy uwzględnieniu jego wartości rynkowej. Przedmiotem aportu nie będą pozostałe składniki majątku Wnioskodawcy służące do prowadzenia: (i) działalności gospodarczej związanej z obsługą ruchu turystycznego gospodarczej prowadzonej pod firmą x (obsługa ruchu turystycznego), które znajdują się w x (w tym jeden samochód ciężarowy inny niż samochód ciężarowy, wnoszony do Spółki Cywilnej), w tym zobowiązania wynikające z umowy kredytu inwestycyjnego udzielonego przez m na nabycie nieruchomości położonej w x oraz (ii) działalności prawniczej prowadzonej pod firmą ?X?, które znajdują się w W (w tym jeden samochód osobowy inny niż samochody osobowe, wnoszone do Spółki Cywilnej).

Spółka Cywilna, do której wniesiony zostanie aport, będzie kontynuować działalność w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych w oparciu o wyżej wymieniony aport i nie zmieni przeznaczenia nabytych elementów składowych przedsiębiorstwa.

Wnioskodawczyni będzie kontynuować działalność prawniczą w W pod nazwą x oraz będzie kontynuować działalność gospodarczą w x związaną z obsługą ruchu turystycznego pod nazwą x.

Wnioskodawczyni nie będzie samodzielnie prowadzić działalności w R w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych (działalność ta będzie kontynuowana wyłącznie przez Spółkę Cywilną). Wnioskodawczyni zmieni nazwę, pod którą będzie prowadzić działalność gospodarczą pozostawiając jedynie nazwę: x oraz x. Wnioskodawczyni nie będzie posługiwać się juz nazwą x. Pozostali trzej wspólnicy wniosą do spółki cywilnej aporty pieniężne oraz w przypadku rodziców Wnioskodawczyni, obok aportu pieniężnego, przedmiotem aportu będzie także prawo do korzystania z nieruchomości, na której Wnioskodawczyni dotychczas prowadziła działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zespół składników wykorzystywanych przez Wnioskodawczynię do prowadzenia działalności gospodarczej w R pod firmą x, który Wnioskodawczyni zamierza wnieść tytułem aportu do spółki cywilnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia tych składników aportem do spółki cywilnej i czy wobec powyższego taki aport będzie zwolniony od podatku VAT...
  2. Jak kształtuje się uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego po stronie Wnioskodawczyni i nowoutworzonej spółki cywilnej, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w związku z wniesieniem do niej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Ogół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej pod firmą x stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług wobec powyższego planowana przez Wnioskodawczynię czynność jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 6 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie ?zorganizowana część przedsiębiorstwa? oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym warunkiem uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby zespół ten obejmował zarówno składniki materialne jak i niematerialne (w tym zobowiązania). W analizowanym stanie faktycznym zdaniem Wnioskodawczyni, zespół składników składających się na prowadzoną przez nią działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych obejmuje zarówno składniki materialne (np. maszyny produkcyjne, inne środki trwałe, wyposażenie trzy samochody, oraz inne urządzenia, rozpoczętą inwestycję związaną z budową hali), niematerialne (np. prawa autorskie do projektu budowlanego) oraz zobowiązania wynikające z różnych umów, w tym z umowy leasingu maszyny produkcyjnej, czy umowy kredytu na zakup samochodu ciężarowego, umów o pracę.

Kolejnym warunkiem uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wydzielenie takiego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie podatnika. Wydzielenie to powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika. W analizowanym stanie faktycznym zespół składników mających stanowić przedmiot aportu jako całość wykorzystywana jest do realizacji określonego jednego rodzaju działalności jakim jest przetwórstwo tworzyw sztucznych. Zespół składników mających stanowić przedmiot aportu nie jest i nie może być wykorzystany do prowadzenia pozostałych rodzajów działalności Wnioskodawczyni. Zespół tych składników majątkowych i niemajątkowych jest odrębny od pozostałych składników majątkowych Wnioskodawczyni, zarówno z uwagi na swoja lokalizacje, oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo jak i sposób ewidencjonowania zdarzeń księgowo-rachunkowych.

Wyodrębnienie finansowe organizowanej części przedsiębiorstwa występuje w sytuacji, gdy poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przychody i rozchody z danego rodzaju działalności są odrębnie rejestrowane w księdze przychodów i rozchodów wnioskodawczyni.

Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza przeznaczenie danego zespołu składników do realizacji określonych zadań gospodarczych. W analizowanym stanie faktycznym zespół składników, których kwalifikacja jest przedmiotem niniejszego wniosku jest przeznaczona do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z przetwórstwem tworzyw sztucznych, w odrębnej od pozostałych oddziałów lokalizacji i o całkowicie odrębnym przeznaczeniu. Po wniesieniu przez Wnioskodawczynię zespołu składników do spółki cywilnej ich przeznaczenie nie zmieni się i w dalszym ciągu będą wykorzystywane w celu realizacji zadań gospodarczych ? prowadzenia działalności w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych. Działalność spółki cywilnej po wniesieniu aportu przez Wnioskodawczynię będzie polegała na kontynuowaniu działalności w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych prowadzonej obecnie pod firmą x.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że taki aport będzie mieć statut zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji jego wniesienie do spółki cywilnej w myśl postanowień art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu pozostanie bez wpływu na wcześniejsze prawo do odliczenia podatku naliczonego, dokonane zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z zakupami, które służyły sprzedaży opodatkowanej. Tak więc odliczony w momencie nabycia podatek naliczony, na dzień wniesienia aportu nie ulega zmianie, a Wnioskodawczyni dokonując zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego.

Natomiast spółka cywilna - nabywca, jako następca prawny przejmujący prawa i obowiązki zbywcy, ma obowiązek dokonywania korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z treści art. 91 ust. 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nabywca ma obowiązek dokonania korekty, w przypadku gdy towary zmieniają swoje przeznaczenie (czyli zamiast związku ze sprzedażą opodatkowaną wystąpi związek ze sprzedażą zwolnioną mieszaną- lub odwrotnie). Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni dokonująca zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie zobowiązana do skorygowania podatku uprzednio naliczonego, natomiast spółka cywilna, jako następca prawny, będzie zobowiązana do ewentualnej korekty tego podatku, tylko o ile spółka cywilna zmieni przeznaczenie aportu np. wykorzysta nabyte składniki celem dokonywania sprzedaży zwolnionej lub mieszanej. Jeżeli przedmioty aportu będą nadal użytkowane przez Spółkę Cywilną do wykonywania czynności opodatkowanych, dokonanie korekty odliczonego podatku VAT przez Spółkę Cywilną byłoby nieuzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie przepisem art. 6 ustawy o VAT ustawodawca wyłączył wymienione w tym przepisie czynności spod działania tej ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które, co do zasady, należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z kolei przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ww. transakcji jest konsekwencją postanowień art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.), który stanowi, iż w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego . W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu . Polskie przepisy VAT osiągają więc dozwolony przez dyrektywę skutek ? tj. uznanie, że przeniesienie majątku przedsiębiorstwa na inny podmiot nie jest dostawą, poprzez regulację zawartą w art. 6 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług, definiuje pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mianowicie, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.



Ponadto odwołując się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) należy stwierdzić, że zgodnie z art. 551 tej ustawy, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

  1. Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. Własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. Koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. Patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. Majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. Tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu. Przedsiębiorstwo czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55#178; Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W świetle powyższego podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Przy czym należy zauważyć, że wyodrębnienie organizacyjne nie jest tożsame z wyodrębnieniem formalno-prawnym. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w trzech miejscach w Polsce dotyczącą trzech odrębnych dziedzin ? w zakresie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, świadczenia usług prawniczych oraz świadczenia usług związanych z obsługą ruchu turystycznego. Właściwym przedmiotem niniejszej interpretacji, którego dotyczą zadane pytania, jest wniesienie aportem do spółki cywilnej zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych w R. W skład tego zespołu składników wchodzą:

  1. Oznaczenie wyodrębnionej części przedsiębiorstwa
  2. Własność ruchomości, w tym urządzeń, materiałów i wyrobów
  3. Wszystkie wierzytelności firmy Wnioskodawcy, środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym oraz zobowiązania wynikające z umów dotyczących działalności w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych
  4. Prawa i obowiązki wynikające z decyzji Prezydenta Miasta R o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na budowę;
  5. Majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne do projektu budowlanego
  6. Tajemnice przedsiębiorstwa;
  7. Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej firmy x, za wyjątkiem dokumentów związanych prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług prawniczych oraz świadczenia usług związanych z obsługą ruchu turystycznego.

Z chwilą wniesienia aportu, Spółka cywilna pod nazwą x wejdzie w prawa i obowiązki pracodawcy wobec pracowników zatrudnionych przez x, którzy wykonują pracę w R zgodnie z art. 23(1) Kodeksu pracy. Przedmiotem aportu nie będą natomiast składniki majątku związane z prowadzeniem działalności w zakresie świadczenia usług prawniczych oraz świadczenia usług związanych z obsługą ruchu turystycznego. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy zespół składników wykorzystywanych przez Zainteresowaną do prowadzenia działalności gospodarczej pod firmą x, który Wnioskodawczyni zamierza wnieść tytułem aportu do spółki cywilnej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia tych składników aportem do spółki cywilnej i czy wobec powyższego taki aport będzie zwolniony od podatku VAT, a także jak kształtuje się uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego po stronie Wnioskodawczyni i nowoutworzonej spółki cywilnej, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem w związku z wniesieniem do niej wkładu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. W ocenie tut. Organu podatkowego będące przedmiotem aportu przedsiębiorstwo Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności w zakresie produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych będzie miało statut zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na fakt, iż składniki majątkowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa stanowią zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wyodrębnionych finansowo i organizacyjnie. Ponadto za prawidłowością stanowiska Wnioskodawcy przemawia fakt, iż w skład zespołu składników materialnych oraz niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych, które będą przedmiotem aportu do spółki cywilnej wchodzą również wszystkie wierzytelności, środki pieniężne oraz zobowiązania tej części przedsiębiorstwa.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż przedmiotem aportu nie będą pozostałe składniki majątku Wnioskodawcy służące do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług prawniczych oraz świadczenia usług związanych z obsługą ruchu turystycznego. Nie stanowi to bowiem przeszkody w uznaniu samodzielności tej części przedsiębiorstwa, która jest związana z produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych.

Odnosząc się do pytania drugiego przedmiotowego wniosku tut. Organ podatkowy pragnie stwierdzić, iż wniesienie aportem składników majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związanego z produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych do spółki cywilnej nie wiąże się dla wnoszącego aport z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, które służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Czynność ta nakłada na nabywcę tej części przedsiębiorstwa (spółkę cywilną) obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, o ile tylko spółka ta zmieni przeznaczenie aportu, tzn. wykorzysta nabyte składniki celem dokonywania sprzedaży zwolnionej lub mieszanej.

Reasumując należy stwierdzić, że będące przedmiotem aportu do spółki cywilnej składniki majątkowe przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związane z produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych będą miały statut zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w konsekwencji ich wniesienie w myśl postanowień art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. W takim przypadku obowiązek dokonywania korekt podatku naliczonego w myśl art. 91 ust. 9 ustawy o VAT przejdzie na nabywcę tej części przedsiębiorstwa (spółkę cywilną).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul.

Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB1/415-6/10-4/MT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika