Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego nabywane przez Spółkę Usługi są usługami zwolnionymi (...)

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego nabywane przez Spółkę Usługi są usługami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05 grudnia 2008 r. (data wpływu 26 styczeń 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług pomocniczych do usług pośrednictwa finansowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług pomocniczych do usług pośrednictwa finansowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności współpracuje z Kontrahentem, siecią sklepów budowlanych (dalej jako: ?Kontrahent?), w zakresie rozwiązań i produktów finansowych dla klientów Kontrahenta na podstawie zawartej umowy (dalej jako: ?Umowa?). Spółka dokonuje dystrybucji produktów finansowych oferowanych przez podmiot trzeci. W ramach przedmiotowej Umowy Kontrahent świadczy za wynagrodzeniem między innymi usługi polegające na informowaniu swoich klientów o produktach finansowych oferowanych przez Spółkę oraz na wdrażaniu tych produktów finansowych. Ponadto Kontrahent, zgodnie z zapisami Umowy, zobowiązany jest, za wynagrodzeniem, do powstrzymywania się od współpracy z innymi podmiotami w zakresie objętym Umową (powyższe usługi, dalej łącznie jako: ?Usługi?). Na produkty finansowe oferowane przez Spółkę składają się między innymi produkty i usługi z zakresu kredytów konsumenckich i pożyczek gotówkowych oraz kart kredytowych. Usługi świadczone przez Kontrahenta obejmujące wdrażanie produktów finansowych oferowanych przez Spółkę polegają między innymi na umożliwianiu klientom Kontrahenta dostępu do specjalnie skonstruowanych produktów finansowych, oferowaniu możliwości zastosowania produktów finansowych z oferty Spółki, aktualizacji oferty produktów finansowych. Z tytułu nabywania przedmiotowych Usług Spółka płaci na rzecz Kontrahenta wynagrodzenie. Kontrahent wystawia za dany okres faktury dokumentujące świadczenie przedmiotowych Usług na rzecz Spółki. Kontrahent klasyfikuje przedmiotowe Usługi jako podlegające opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT i w konsekwencji kwotę wynagrodzenia (podstawa opodatkowania) zwiększa o 22% podatek VAT. Spółka, ze względu na fakt, iż nie wykonywała dotychczas czynności opodatkowanych, nie miała prawa do odliczania podatku VAT naliczonego, w tym podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Kontrahenta. Spółka pragnie zauważyć, iż wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego (dalej jako: ?OSK?), z wnioskiem o potwierdzenie poprawnej klasyfikacji Usług będących przedmiotem umowy. W odpowiedzi na przedstawiony wniosek, OSK uznał, iż opisane przez Spółkę usługi świadczone przez Kontrahenta, polegające na informowaniu swoich klientów o produktach finansowych oferowanych przez Spółkę oraz wdrażaniu tych produktów finansowych mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 67.1310-00.00 ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane? (stanowisko OSK zawarte w interpretacji wydanej 30 czerwca 2008 roku). Ponadto, zgodnie z informacją otrzymaną od OSK przez Spółkę, wymienione w piśmie ?powstrzymywanie się od współpracy z innymi podmiotami w zakresie objętym Umową? nie jest odrębnie klasyfikowane i mieści się w grupowaniu obejmującym usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz Spółki?. Tym samym OSK, przyznał iż powyższe usługi również powinny być klasyfikowane jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWIU 67.13.10-00.00) (stanowisko OSK zawarte w interpretacji wydanej 31 października 2008 roku). Spółka rozważa możliwość rozpoczęcia działalności, która będzie wiązała się z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego nabywane przez Spółkę Usługi są usługami zwolnionymi od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT...

Zdaniem Spółki nabywane przez nią Usługi stanowią usługi pośrednictwa finansowego, o których mowa w pozycji 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi, co do zasady, 22 %. Niemniej jednak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w Załączniku nr 4 do ustawy o VAT. Załącznik nr 4 do ustawy zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku. Zgodnie z pozycją nr 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w Sekcji J ex (65-67) PKWiU, z wyłączeniem: (i) działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki, (ii) usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej, (iii) usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20), (iv) usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,- 00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń, (v) usług ściągania długów oraz faktoringu, (vi) usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, (vii) usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, (viii) transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności oraz (ix) transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W ocenie Spółki, Usługi wykonywane przez Kontrahenta są nierozerwalnie związane z organizacją i obsługą finansowania produktów nabywanych przez klientów Kontrahenta. Spółka stoi na stanowisku, iż wykonywanie Usług jest warunkiem koniecznym do świadczenia przez Spółkę usług w zakresie pośrednictwa finansowego. Ponadto Spółka uważa, iż usługi te są niezbędne i bezpośrednio związane z oferowanymi przez Spółkę usługami finansowania zakupów dokonywanych przez klientów Kontrahenta. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zaprezentowany rodzaj i charakter nabywanych Usług, jak również potwierdzoną przez OSK prawidłową klasyfikację Usług jako usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, Spółka stoi na stanowisku iż, przedmiotowe Usługi podlegają zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z pozycją nr 3 Załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Spółka podała, iż świadczone przez Kontrahenta usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Jednocześnie jednak podała, iż Kontrahent zaklasyfikował świadczone przez siebie usługi jako usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22 % stawki VAT. Prowadzi to do wniosku, iż pomiędzy Spółką a Kontrahentem powstała niezgodność dotycząca charakteru i klasyfikacji przedmiotowych usług.

Przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Jednocześnie przepis ten stanowi, iż w przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego lub Głównego Urzędu Statystycznego. Również do tych jednostek należy zwracać się w przypadkach sporów wynikłych w tym zakresie między producentami a organami państwowymi względnie innymi, zainteresowanymi jednostkami. Zwrócić należy uwagę, iż przepis 7.2 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi: ?Przy ustalaniu właściwego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony produkt, należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury samego PKWiU. W żadnym przypadku, o takim lub innym zaliczeniu produktu nie mogą decydować przesłanki sprzeczne z zasadami PKWiU. Szczególnie niedopuszczalne jest kierowanie się korzyściami materialnymi, względnie innymi przywilejami wynikającymi z takiego lub innego zaklasyfikowania produktu.?

Ponieważ Spółka w opisie stanu faktycznego podała, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?, niniejsza interpretacja jest wydawana w oparciu o podaną przez Spółkę klasyfikację, bez rozstrzygania jednakże o jej poprawności. Tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji towarów lub usług. Zauważyć jedynie należy, iż podana przez Spółkę klasyfikacja została dokonana na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r., Nr 89, poz. 844 ze zm.). Stosowane dla celów podatku od towarów i usług rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) nie zawiera grupowania o numerze 67.13.10-00.00, natomiast ?Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane? są w tym rozporządzeniu sklasyfikowane w grupowaniu 67.13.10-00.90.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy zwolnione są od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pozycja nr 3 załącznika nr 4 do ustawy brzmi: ?Sekcja J ex (65 ? 67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.?

Zgodnie z powyższym usługi, zaklasyfikowane przez Spółkę do usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Tym samym stanowisko Spółki zostało uznane za prawidłowe.

Odpowiedź na zapytanie Spółki, dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, udzielona zostanie w odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika