Stawka podatku VAT dla usługi związanej z obsługą toalety publicznej

Stawka podatku VAT dla usługi związanej z obsługą toalety publicznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.01.2013 r. (data wpływu 28.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi związanej z obsługą toalety publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28.01.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usługi związanej z obsługą toalety publicznej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza przystąpić do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem jest obsługa toalety publicznej.


Przedmiot zamówienia w postaci usługi obsługi szaletu miejskiego obejmuje następujący zakres:

  • codzienną obsługę szaletu;
  • codzienne wykonywanie czynności związanych z dezynfekcją pomieszczeń;
  • codzienne utrzymanie czystości na zewnątrz obiektu w pasie 2 m od budynku;
  • wykonywanie drobnych napraw i konserwacji wewnątrz obiektu;
  • w okresie zimowym odśnieżanie chodnika wokół budynku szaletu niezwłocznie po opadach śniegu oraz niezwłoczne usuwanie gołoledzi;
  • całodobowy dozór obiektu poza godzinami jego otwarcia;
  • codzienne utrzymanie czystości wewnątrz szaletu polegające na;
    1. zmywaniu posadzki;
    2. myciu muszli ustępowych, pisuarów, sedesów;
    3. myciu luster, okien, drzwi, lamp wg potrzeb;
    4. wyrzucaniu śmieci z pojemników umieszczonych w kabinach;
  • uzupełnianie na bieżąco papieru toaletowego w kabinach oraz mydła przy umywalkach.


Oferta Wnioskodawcy dotyczyć będzie całości opisanej powyżej usługi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku VAT zastosować przy tego rodzaju usłudze ?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi z zakresu obsługi szaletów należy zakwalifikować do kategorii wskazanej w PKWiU pod numerom 81.29.13.0 - ?Pozostałe usługi sanitarne?.


Analiza przedstawionego powyżej zakresu usług wskazuje jednoznacznie, iż odbiegają one od czynności w postaci samoistnego udostępniania szaletu i pobierania opłat. ?Pozostałe usługi sanitarne? należą do tego samego działu co usługi pomocnicze związane z utrzymaniem porządku, sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych, mycie okien, sprzątanie specjalistyczne, dezynfekcja, zamiatanie śmieci, usuwanie śniegu. Obsługa toalety publicznej obejmująca całodobowy dozór obiektu, całodzienne utrzymanie czystości wewnątrz szaletu, codzienne wykonywanie czynności z zakresu dezynfekcji pomieszczeń, codzienne utrzymanie czystości na zewnątrz, wykonywanie drobnych napraw i konserwacji, odśnieżanie, zatem winna być zakwalifikowana do działu 81 pod pozycją ?Pozostałe usługi sanitarne?, z racji braku szczegółowej pozycji w postaci obsługi szaletów miejskich.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 tejże ustawy.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz z tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod pozycją 175 mieszczą się ?Pozostałe usługi sanitarne? (PKWU 81.29.13.0).

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, iż faktury obciążające zamawiającego powinny, zatem zawierać 8% stawkę podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza przystąpić do przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem będzie obsługa toalety publicznej. Usługi te obejmować będą: codzienną obsługę szaletu, codzienne wykonywanie czynności związanych z dezynfekcją pomieszczeń, codzienne utrzymanie czystości na zewnątrz obiektu w pasie 2 m od budynku, wykonywanie drobnych napraw i konserwacji wewnątrz obiektu, w okresie zimowym odśnieżanie chodnika wokół budynku (szaletu) niezwłocznie po opadach śniegu a także niezwłoczne usuwanie gołoledzi, całodobowy dozór obiektu - poza godzinami jego otwarcia, codzienne utrzymanie czystości wewnątrz szaletu tj. zmywanie posadzki, mycie muszli ustępowych, pisuarów, sedesów, mycie luster, okien, drzwi, lamp wg potrzeb, wyrzucanie śmieci z pojemników umieszczonych w kabinach oraz uzupełnianie na bieżąco papieru toaletowego w kabinach i mydła przy umywalkach. Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie obsługi toalety publicznej, które sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 81.29.13.0 - ?Pozostałe usługi sanitarne?.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii jaką stawkę podatku VAT zastosować przy świadczeniu usługi - obsługa toalety publicznej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W art. 5a ustawy postanowiono, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

I tak w dziale 81 ww. klasyfikacji obejmującym ?Usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni? mieszczącym się w Sekcji N wymienione zostały 81.29.13.0 ?Pozostałe usługi sanitarne?.

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie, bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %; (?).

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 175 zawarto PKWiU 81.29.13.0 ?Pozostałe usługi sanitarne?.


Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przyporządkował wykonywane usługi do grupy PKWiU 81.29.13.0 ?Pozostałe usługi sanitarne?.


Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi toalety publicznej, sklasyfikowane jako ?Pozostałe usługi sanitarne? - PKWiU 81.29.13.0 opodatkowane będą preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8 %, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 175 załącznika nr 3 do ustawy.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika