Dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT oraz obowiązku rezygnacji (...)

Dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT oraz obowiązku rezygnacji ze statusu podatnika VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2013 r. (data wpływu 05.08.2013 r.), w zakresie:

  • korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT - jest prawidłowe;
  • obowiązku rezygnacji ze statusu podatnika VAT ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT oraz obowiązku rezygnacji ze statusu płatnika VAT.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą M M. Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć działalność o osobiste sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie oraz zarządzanie projektami o tematyce społecznej, dofinansowywanych z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE. Świadczone przez Zainteresowaną usługi obejmą:

  • kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny);
  • nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców;
  • dobór kadry projektu;
  • rekrutacja beneficjentów projektu;
  • bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą/sponsorującą i innymi organizacjami/partnerami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektu;
  • realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem;
  • kontrola nad realizacją wydatków z budżetu projektu, monitoring finansowy;
  • zatwierdzanie płatności w zakresie merytorycznym i formalnym;
  • reprezentowanie projektu na zewnątrz;
  • odbiór pracy wykonywanej przez personel projektu;
  • zarządzanie planowanymi działaniami projektowymi;
  • prowadzenie dokumentacji projektu;
  • przygotowanie danych projektu i wniosków o płatność;
  • sprawozdawczość, monitoring, ewaluacja projektu;
  • pomiar produktów, rezultatów, celów projektu;
  • przygotowanie organizacyjne zajęć realizowanych w ramach projektu;
  • promocja projektu/aktualizacja strony internetowej;
  • przygotowanie, administracja i aktualizacja strony internetowej projektu,
  • realizacja zakupów materiałów i usług w ramach projektu,


Powyższe usługi według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane w podklasie 70.22.Z - ?Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania?.


Jednakże zdaniem Zainteresowanej usługi, które ma zamiar świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa a będą jedynie stanowić bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek. Ustawa o podatku VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego usługi doradztwa, z których świadczenia Wnioskodawczyni zamierza się wycofać, prowadząc wyłącznie działalność polegającą na osobistym wykonywaniu wszelkich czynności związanych z zarządzaniem projektem wyszczególnionych powyżej.


Obecnie Strona jest płatnikiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy świadcząc ww. usługi, zaliczane do podklasy PKD 70.22.Z Wnioskodawczyni ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy rozpoczynając działalność zwolnione podmiotowo z płacenia VAT i wycofując się z działalności nie objętej zwolnieniem Wnioskodawczyni powinna wyrejestrować się ze statusu płatnika VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy


  1. Ma Ona prawo korzystać z ww. zwolnienia, jako że świadczone przez Nią usługi będą miały charakter osobisty, a nie doradczy i stanowić będą bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych oraz innych jednostek. Ustawa o VAT wyłącza ze zwolnienia podmiotowego m.in. usługi doradztwa, których Zainteresowana w ramach planowanej działalności nie zamierza świadczyć.
  2. Dla przejrzystości wykonywanej działalności Strona zamierza równocześnie zaprzestać świadczenia usług o charakterze doradczym, co dotychczas stanowiło podstawową działalność. Zatem w ocenie Strony powinna wyrejestrować status płatnika VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT uznaje się za prawidłowe, w zakresie obowiązku rezygnacji ze statusu podatnika VAT za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Art. 113 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (?)

W oparciu o art. 113 ust. 9 ustawy o VAT podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej ?rozporządzeniem?, określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy ?doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego?.

Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin ?doradztwo? obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 ?doradzać? znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin ?usługi w zakresie doradztwa? należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do rozporządzenia nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowana zamierza rozszerzyć działalność o sporządzanie wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie oraz zarządzanie projektami o tematyce społecznej, dofinansowywanych z krajowych środków publicznych oraz środków zagranicznych, w tym środków pochodzących z UE. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi obejmą m.in.: kierowanie wykonywaniem projektu (nadzór merytoryczny i techniczny), nadzór nad realizacją projektu, personelem i pracą podwykonawców, dobór kadry projektu, rekrutacja beneficjentów projektu, bieżący kontakt z instytucją pośredniczącą/sponsorującą i innymi organizacjami lub instytucjami/partnerami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektu, realizacja wydatków z budżetu projektu zgodnie z obowiązującym prawem itp. Usługi te zostały sklasyfikowane w podklasie 70.22.Z ? ?pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania?. Zainteresowana wskazała, że nie będzie świadczyć usług doradczych.

Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, iż - jak wskazano we wniosku - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana nie będzie wykonywać czynności doradztwa, a jedynie będzie świadczyć usługi pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek polegające na sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie, a także zarządzanie szeroko pojętymi projektami współfinansowanymi przez Unię Europejską, niewymienione w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów, przysługiwać będzie Wnioskodawczyni zwolnienie od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT, w sytuacji, gdy przewidywana wartość sprzedaży usług nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT uznać należy za prawidłowe.


Nie można zgodzić się jednak z poglądem Strony, że w sytuacji gdy już nie będzie wykonywała usług doradczych, a prowadzić będzie jedynie działalność zwolnioną podmiotowo z podatku powinna zrezygnować ze statusu podatku VAT.


Z analizy wyżej powołanego art. 113 ust. 11 ustawy wynika, że podatnik może, a więc ma prawo, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Przepis ten więc wyraźnie wskazuje, że to sam podatnik, oczywiście z zachowaniem warunków określonych w tym przepisie, podejmuje decyzję o tym czy nadal chce być płatnikiem podatku VAT czy też nie.

Ponadto wskazać należy, że stosownie do zapisu art. 96 ust. 10 ustawy, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub zgłosili, że będą wykonywali wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Zatem po złożeniu dokumentów aktualizacyjnych, w których Wnioskodawczyni wskaże, że w związku ze zmiana zakresu działalności rezygnuje z opodatkowania podatkiem VAT pozostanie w rejestrze jako podatnik VAT zwolniony.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 2 przedstawionego we wniosku uznać należy za nieprawidłowe.


W tym miejscu wskazać należy, że rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji oparto na przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w którym Strona wskazała, że świadczone przez Nią usługi nie są usługami w zakresie doradztwa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika