Dotyczy opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (T.) do (...)

Dotyczy opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (T.) do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2011 r. (data wpływu 15.07.2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 16.09.2011r. (data wpływu 20.09.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 8.09.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (T.) do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.07.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa (T.) do spółki komandytowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16.09.2011r. (data wpływu 20.09.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 8.09.2011r. znak IPPP2-443-859/11-2/IZ (skutecznie doręczone 13.09.2011r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą ?V. T. K.?. Przedsiębiorstwo Podatnika składa się z kilku części prowadzących działalność w różnych obszarach gospodarczych.

Jedną z takich części jest telesklep pod nazwą V. (dalej: ?T.?). W ramach T. wyróżnić można następujące funkcje (działy):

  1. Dyrektora, sprawującego funkcje zarządcze i kontrolne wobec osób podległych (tj. wskazanych poniżej w lit. b i c),
  2. Szefa Marketingu, stanowiącego pomoc dla osoby Dyrektora, zajmujący się w szczególności marketingiem T.,
  3. Działu sprzedaży składającego się z:
    • Managera i jego zastępcy ? odpowiedzialnych za funkcjonowanie Call Center,
    • Call center ? w którym pracują osoby bezpośrednio kontaktujące się z klientami sklepu. Call center znajduje się w tej samej lokalizacji co siedziba firmy Podatnika.


T. prowadzi sprzedaż adresowaną bezpośrednio do konsumentów. Klientów zdobywa głównie poprzez programy emitowane w telewizji. Swoją ofertę kieruje również telefonicznie do klientów, którzy w przeszłości dokonali zakupów w T. i znajdują się w bazie teleadresowej sklepu. W prowadzonej przez siebie działalności T. wykorzystuje niezbędną do tego celu infrastrukturę techniczną. T. posiada również zapasy sprzedawanych przez siebie towarów. Towary te w zdecydowanej większości są nabywane od podmiotów trzecich. Towary T. znajdują się w wynajmowanym magazynie. W magazynie tym mogą znajdować się również towary sprzedawane przez inne części przedsiębiorstwa Podatnika. Niemniej, równocześnie Podatnik ma możliwość precyzyjnego określenia, do jakiej części przedsiębiorstwa (T. bądź pozostałych części przedsiębiorstwa) jest ?przypisany? dany towar.

Podatnik jest właścicielem całego przedsiębiorstwa funkcjonującego w ramach jego działalności gospodarczej. W konsekwencji jest on stroną wszystkich umów (podmiotem praw i obowiązków) zawieranych w ramach prowadzonej firmy. Ponosi on również odpowiedzialność za wszelkie działania podejmowane w ramach jego firmy.

Niemniej, równocześnie Podatnik jest w stanie, na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji zdarzeń gospodarczych, wyodrębnić te zdarzenia (przychody, koszty, zobowiązania i należności), które są powiązane z działalnością T..

Aktualnie, Podatnik planuje reorganizację i wyodrębnienie poszczególnych części przedsiębiorstwa w odrębne podmioty gospodarcze. Jednym z elementów powyższej reorganizacji będzie wniesienie aportem do spółki komandytowej T., jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu Cywilnego. W ramach wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa aportem do sp. komandytowej przeniesione zostałyby więc osoby pracujące w T., tj. Dyrektor, Dział Sprzedaży oraz Dział Marketingu wraz z zapleczem technicznym, z którego T. korzysta oraz towarami handlowymi stanowiącymi własność T. i znajdującymi się w magazynie. W ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa przeniesione zostałyby również na spółkę komandytową wszelkie umowy (w tym handlowe) związane bezpośrednio z funkcjonowaniem T..

Po wniesieniu aportem do spółki komandytowej T. będzie kontynuował swoją działalność w ww. zakresie.

W uzupełnieniu z dnia 16.09.2011r. (data wpływu 20.09.2011r.) Podatnik podał, iż:

  • Aktualnie T. używa pomieszczeń, w których wykonuje działalność gospodarczą na podstawie umowy najmu. Po wniesieniu aportem, T. dalej będzie najemcą wspomnianych pomieszczeń.
  • Wnioskodawca potwierdza, że dalej będzie wykorzystywał magazyn na podstawie umowy najmu.
  • Aport będzie obejmował należności i zobowiązania związane z działalnością T..


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy opisana w stanie faktycznym zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci T., mająca być przedmiotem aportu jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (dalej: ?ustawa o VAT?)?
  2. Czy wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci T. do spółki komandytowej spowoduje konieczność opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem od towarów i usług? (we wniosku oznaczone nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad.pyt.1

Opisany w stanie faktycznym T., mający być przedmiotem aportu jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pojęcie ?zorganizowana część przedsiębiorstwa? oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Należy jednak zauważyć, iż wyodrębnienie organizacyjne nie jest tożsame z wyodrębnieniem formalno-prawnym. Oznacza to, iż aby określona część przedsiębiorstwa mogła być wyodrębniona organizacyjnie, nie musi stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, jednostki organizacyjnej lub oddziału.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Reasumując, na gruncie przepisów podatkowych, o zorganizowanej części przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww.

    zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zdaniem Wnioskodawcy część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy opisana w stanie faktycznym stanowiąca T., mająca być przedmiotem aportu do spółki komandytowej, spełnia wszystkie warunki określone powyżej. Jak wskazano w stanie faktycznym T. dysponuje odpowiednim zapleczem kadrowym oraz technicznym służącym realizacji celu gospodarczego jakim jest sprzedaż produktów. Ponadto przedmiotem aportu w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa mają być również wszelkie umowy związane z funkcjonowaniem T.. Powyższy zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, stanowi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną część istniejącego przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższy zespół składników materialnych jak i niematerialnych mógłby z powodzeniem stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania postawione obecnie przed T.. Co więcej Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż celem planowanego aportu jest stworzenie właśnie takiego odrębnego przedsiębiorstwa działającego samodzielnie na rynku, będącego pod względem formalno - prawnym zupełnie niezależnym.


Ad.pyt.2 (we wniosku oznaczone nr 3)

Podatnik stoi na stanowisku, iż wniesienie aportem opisanej w stanie faktycznym zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci T. do spółki komandytowej nie powoduje konieczności opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT ?przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.? Pojęcie ?transakcji zbycia?, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu ?dostawy towarów?, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Prawidłowość takiego stanowiska potwierdził m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 27 maja 2011 r. (nr IPPP2/443-896/08/11-5/S/BM/KOM).

Mając na względzie powyższe przepisy oraz stanowisko Podatnika wyrażone w punkcie 1 niniejszego wniosku, w myśl którego T. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, czynność wniesienia T. aportem do spółki komandytowej będzie poza zakresem stosowania przepisów ustawy VAT. W konsekwencji, omawiana transakcja nie będzie zdaniem Podatnika podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, którego dotyczy część pytania oznaczone we wniosku nr 1 i pytanie nr 2, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika