Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z (...)

Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę z tytułu świadczenia usług doradczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8.08.2013 r. (data wpływu 16.08.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT ? jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 16.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca świadczy usługi zarządzania i mierzenia marketingowej komunikacji. Obszar jego kompetencji obejmuje takie dziedziny, jak: audyt mediowy i benchmarking kosztów, nadzór nad agencjami badania, strategię marketingową rozwój i pozycjonowanie marki i doradztwo przetargowe. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z podwykonawcą z osobą fizyczną (zwaną dalej Zleceniobiorca), której przedmiotem jest ?świadczenie stałych usług doradczych każdorazowo zgodnie ze zleceniem Zleceniodawcy i na rzecz jego klientów?. W szczególności obejmuje to:

  1. usługi z zakresu marketingu produktów i usług;
  2. usługi z zakresu promocji, reklamy (w tym analizy i zakupu mediów) oraz public relations;
  3. usługi z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem;
  4. inne usługi nie wymienione a zgodne z doświadczeniem i wiedzą Zleceniobiorcy;
  5. usługi wsparcia pośrednictwa i pośrednictwa sprzedaży licencji narzędzi i technologii służących do modelowania marketingu mix oraz szkoleń i warsztatów obejmujących pracę z tymi narzędziami.?

Umowa zastrzega, że usługi doradcze objęte umową nie będą świadczone na rzecz Wnioskodawcy, a będą świadczone dla klientów Wnioskodawcy. Z uwagi na charakter prac i doświadczenie Zleceniobiorcy, Wnioskodawca zastrzegł osobiste świadczenie usług. Umowa o świadczenie usług jest odpłatna. Zleceniobiorca wystawia faktury VAT. Jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako przedsiębiorca z przedmiotem działalności: 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek, 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Zleceniobiorca jest członkiem zarządu Wnioskodawcy oraz posiada udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Usługi Zleceniodawcy dotyczą wyłącznie działalności opodatkowanej Wnioskodawcy lub świadczenia usług poza terytorium kraju przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Zleceniobiorcę?


Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Zleceniobiorcę.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług:


?1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

3. Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności: (...)

3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.?

Z przedstawionych w opisie stanu faktycznego okoliczności wynika, że Zleceniobiorca prowadzi działalność gospodarczą, a z uwagi na art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie może korzystać ze zwolnień od podatku od towarów i usług. Umowa o świadczenie usług tworzy więzy prawne, określa wynagrodzenie, ale nie warunki świadczenia usług, a w związku z koniecznością osobistego świadczenia usług przez Zleceniodawcę, staje się on odpowiedzialnym przed klientami Wnioskodawcy. Dodatkowo jest on odpowiedzialny z art. 429 kodeksu cywilnego, gdyż będąc profesjonalistą na rynku usług zarządzania i mierzenia marketingowej komunikacji, uwalnia Wnioskodawcę od odpowiedzialności za wyrządzone przez Zleceniobiorcę szkody (art. 429 kodeksu cywilnego: ?kto powierza wykonanie czynności drugiemu, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez sprawcę przy wykonywaniu powierzonej mu czynnością chyba że nie ponosi winy w wyborze albo że wykonanie czynności powierzył osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności?).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Jak stanowi zaś art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 ustawy o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:


  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.);
  2. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.

      11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Art. 87 ustawy o VAT stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby uznać, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę z tytułu świadczenia usług doradczych, należy dokonać analizy czy w przedmiotowej sprawie nie zachodzi przesłanka wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wskazująca, że transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu. Zatem istotne jest ustalenie, że usługa świadczona na rzecz Wnioskodawcy przez Zleceniobiorcę. jest wykonywana przez usługodawcę w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wskazać należy, że za samodzielną działalność nie będzie mogła zostać uznana działalność, która jest stosunkiem pracy lub stosunkiem do niego zbliżonym ponieważ wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy, a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z podwykonawcą z osobą fizyczną, której przedmiotem jest ?świadczenie stałych usług doradczych każdorazowo zgodnie ze zleceniem Zleceniodawcy i na rzecz jego klientów?. W szczególności obejmuje to:


  1. usługi z zakresu marketingu produktów i usług;
  2. usługi z zakresu promocji, reklamy (w tym analizy i zakupu mediów) oraz public relations;
  3. usługi z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem;
  4. inne usługi nie wymienione a zgodne z doświadczeniem i wiedzą Zleceniobiorcy;
  5. usługi wsparcia pośrednictwa i pośrednictwa sprzedaży licencji narzędzi i technologii służących do modelowania marketingu mix oraz szkoleń i warsztatów obejmujących pracę z tymi narzędziami.?

Umowa zastrzega, że usługi doradcze objęte umową nie będą świadczone na rzecz Wnioskodawcy, a będą świadczone dla klientów Wnioskodawcy. Z uwagi na charakter prac i doświadczenie Zleceniobiorcy, Wnioskodawca zastrzegł osobiste świadczenie usług. Umowa o świadczenie usług jest odpłatna. Zleceniobiorca wystawia faktury VAT. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Zleceniobiorca jest członkiem zarządu Wnioskodawcy oraz posiada udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Usługi Zleceniodawcy dotyczą wyłącznie działalności opodatkowanej Wnioskodawcy lub świadczenia usług poza terytorium kraju przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca umowa o świadczenie usług tworzy więzy prawne, określa wynagrodzenie, ale nie warunki świadczenia usług, a w związku z koniecznością osobistego świadczenia usług przez Zleceniodawcę, staje się on odpowiedzialnym przed klientami Wnioskodawcy. Dodatkowo, Zleceniodawca jest odpowiedzialny z art. 429 kodeksu cywilnego (?kto powierza wykonanie czynności drugiemu, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez sprawcę przy wykonywaniu powierzonej mu czynnością chyba że nie ponosi winy w wyborze albo że wykonanie czynności powierzył osobie, przedsiębiorstwu lub zakładowi które w zakresie swej działalności zawodowej trudnią się wykonywaniem takich czynności?), co uwalnia Wnioskodawcę od odpowiedzialności za wyrządzone przez Zleceniobiorcę szkody.

Z okoliczności sprawy wynika więc, że Wnioskodawca nabywa od Zleceniobiorcy, jako podwykonawcy, usługi doradcze, które następnie odsprzedaje. Zleceniobiorca świadczy usługi doradcze bezpośrednio na rzecz klientów Wnioskodawcy. Oceniając natomiast warunki zawartej Umowy, w zakresie usług doradczych nabywanych przez Wnioskodawcę, biorąc pod uwagę przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że pomiędzy Wnioskodawcą a Zleceniobiorcą nie istnieje stosunek prawny taki jak pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Co prawda zawarta umowa o świadczenie usług tworzy więzy prawne, określa wynagrodzenie, ale nie określa warunków świadczenia usług, a w związku z koniecznością osobistego świadczenia usług przez Zleceniodawcę, to Zleceniodawca staje się on odpowiedzialnym przed klientami Wnioskodawcy, a więc to Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane w ramach świadczonych usług czynności

Wnioskodawca wskazał, że zakupione usługi doradcze dotyczą wyłącznie działalności opodatkowanej Wnioskodawcy lub świadczenia usług poza terytorium kraju przy spełnieniu warunku z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. prowadzoną A więc stwierdzić należy, że, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę z tytułu świadczenia usług doradczych.

W sprawie nie będzie miał zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Jak z wniosku wynika, świadczone przez Zleceniobiorcę usługi doradcze wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka może pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez Zleceniobiorcę za świadczone usługi doradcze, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury z tytułu świadczenia przez Zleceniobiorcę na rzecz Wnioskodawcy usług doradczych. Nie dotyczy natomiast problemu uznania bądź nie za działalność gospodarczą czynności wykonywanych przez Zleceniobiorcę. jako członka zarządu Wnioskodawcy. Z zapytaniem w tej kwestii, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, może wystąpić osoba zainteresowana, w tym przypadku Zleceniobiorca.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika