Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2014 r. (data wpływu 6 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 11 września 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2014 r. (data wpływu 6 października 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 22 września 2014 r. znak IPPP2/443-868/14-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 25 września 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją pozarządową non-profit. Fundacja status ten uzyskała z chwilą wpisania do KRS dnia 14 czerwca 2006 r. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest działalnością nieodpłatną. Fundacja realizuje swoje cele głównie poprzez działania edukacyjne m.in. poprzez realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jest podatnikiem u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym (w 2013 r.) kwoty 150.000 zł, jak też w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 25 marca 2014 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności w trakcie roku podatkowego kwoty 150.000 zł.

W związku z powyższym Fundacja zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z korzystaniem ze zwolnienia podmiotowego Fundacja realizując projekty dofinansowane z funduszy unijnych nie może wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot podatku naliczonego (od faktur zakupu towarów i usług).


W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że projekty, których dotyczy wniosek to projekty dotowane z funduszy unijnych:

  1. ?Równy start? (umowa o nr ...)
  2. ?Pierwszy krok do...? (umowa o nr ...).


Wydatki poniesione przez Fundację w związku z realizacją projektów nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacja, która korzysta ze zwolnienia podmiotowego w związku z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego z urzędu skarbowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja ma prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego w myśl art. 113 ust. 1. Jako podatnik niezarejestrowany dla potrzeb VAT nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług. W związku ze zwolnieniem Fundacja może podatek naliczony uznać za koszt kwalifikowalny w rozliczeniu dotacji z funduszy unijnych zgodnie z umowami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą ?, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją pozarządową non-profit. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest działalnością nieodpłatną. Fundacja realizuje swoje cele głównie poprzez działania edukacyjne m.in. poprzez realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jest podatnikiem u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym, jak też do dnia złożenia wniosku nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności w trakcie roku podatkowego kwoty 150.000 zł.


Ponadto dokonywane przez Fundację zakupy towarów i usług wskazane we wniosku nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Złożony wniosek dotyczy realizowanych projektów pn. ?Równy start? (umowa o nr ?) i ?Pierwszy krok ...? (umowa o nr ?).


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektów.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Fundacja nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, a nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych z tytułu realizowanych projektów, jak również nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych w ramach projektów pn. ?Równy start? i ?Pierwszy krok do ?? wydatków, ponieważ nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika