Usługa produkcji filmu dla kontrahenta niemieckiego bez przekazania praw autorskich podlega opodatkowaniu (...)

Usługa produkcji filmu dla kontrahenta niemieckiego bez przekazania praw autorskich podlega opodatkowaniu w kraju stawką 22%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.10.2010 r. (data wpływu 12.10.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IPPP3-443-1013/10-2/JF z dnia 18.10.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktury VAT - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty faktury VAT.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z powyższym pismem z dnia 18.10.2010 r. znak IPPP3-443-1013/10-2/JF oraz pismem z dnia 22.12.2010 r. nr IPPP3-443-1013/10-3/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Wezwanie IPPP3-443-1013/10-2/JF doręczono w dniu 22.10.2010 r., natomiast wezwanie nr IPPP3-443-1013/10-3/JF doręczono w dniu 27.12.2010 r. Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym pismem z dnia 27.10.2010 r. nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 27.20.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.) oraz pismem nadanym w dniu 03.01.2011 r. (data wpływu 05.01.2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w roku 2008 dla kontrahenta niemieckiego (firmy z siedzibą w Hamburgu, będącej podatnikiem UE) wystawił faktury za usługi produkcji meczów telewizyjnych na stadionie w Polsce ? PKWiU 92.11.31-00.00. Firma Wnioskodawcy nie posiada licencji nadawczych telewizyjnych i radiowych. Przy świadczeniu ww. usług nie stosowała przepisów art. 27 ust. 4 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Wystawione faktury zawierały kwotę netto i podatek od towarów i usług ze stawką 22%. Faktury te zostały zaewidencjonowane w rejestrze sprzedaży, podatek należny wynikający z tych faktur został wykazany w deklaracji VAT i zapłacony do urzędu skarbowego.

W lipcu 2010 r. kontrahent wystąpił do Wnioskodawcy o korektę faktur z 2008 r. o kwoty podatku, tzn. wystawienie faktur korygujących i zwrócenie VAT na jego konto bankowe. W załączeniu kontrahent przesłał decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego, na podstawie której kontrahent domaga się zwrotu podatku.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że kontrahent nie żądał od Wnioskodawcy dokonania przeniesienia prawa autorskich do wyprodukowanego filmu. W tym przypadku wystąpiła tylko realizacja produkcji meczu bez przekazania praw autorskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna wystawić faktury korygujące i zwrócić VAT kontrahentowi...

Zdaniem Wnioskodawcy podatek od towarów i usług został przez Wnioskodawcę naliczony na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3-443-1013/10-3/JF wskazano, że przedmiotowe usługi prawidłowo opodatkowano z zastosowaniem art. 2 ust. 1, art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Miejsce świadczenia usług, zdefiniowane bowiem zostało w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT jako miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-8 i art. 28. Zatem, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w 2008 r. mieszczą się z w zakresie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy i stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju.

W przypadku świadczenia dla firmy kontrahenta ww. usług (produkcja meczu piłkarskiego na stadionie w Polsce bez przekazania praw autorskich) miejscem świadczenia tych usług było terytorium Polski. W związku z powyższym usługi świadczone przez Wnioskodawcę były opodatkowane w Polsce i nie podlegały opodatkowaniu na terytorium Niemiec. Zatem usługa została opodatkowana prawidłowo, na co wskazują wystawione przez Wnioskodawcę faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsce świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Co do zasady, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Na podstawie powyższego przepisu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. generalnie miejscem świadczenia usług przez podmiot posiadający siedzibę na terytorium kraju jest właśnie terytorium Polski. Odstępstwem od ogólnej zasady są usługi wskazane w zastrzeżeniach, z uwagi na ich szczególny charakter.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 11 tego załącznika jako zwolnione od podatku wymieniono usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10 ), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33, 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczenia wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    1. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    2. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz.12.

Oznaczenie w załączniku danej grupy ?ex? oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania.

Pod poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy został zaprezentowany katalog zwolnień od podatku dotyczący usług związanych z kulturą sklasyfikowanych do grupowania PKWiU ex 92. Od tych zwolnień przedstawione został zostały wyjątki, wśród których pod pkt 5a znalazły się usługi związane z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usługi związane z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach. Z tego wynika, że usługi wymienione wśród wyjątków nie podlegają zwolnieniu od opodatkowania określonemu w art. 43 ust. 1 ustawy. W konsekwencji będą podlegały opodatkowaniu według stawki 22 %, pod warunkiem niewymienienia ich w innych pozycjach ustawy lub przepisów wykonawczych jako podlegające obniżonym stawkom podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2008 roku wyświadczył usługi produkcji meczów rozgrywanych na stadionie w Polsce na zlecenie zarejestrowanego niemieckiego podatnika podatku od wartości dodanej. Wraz z nagraniem nie doszło do przeniesienia praw autorskich. Świadczona usługa nie zalicza się do usług nadawczych radiowych i telewizyjnych i Wnioskodawca sklasyfikował ją do katalogu PkWiU 92.11.31-00.00 oraz opodatkował na terytorium kraju według stawki 22 %.

Z powyższego wynika, że ze względu na brak przeniesienia praw autorskich do przedmiotowej produkcji filmowej oraz fakt, iż Wnioskodawca nie świadczył usługi nadawczej radiowej ani telewizyjnej w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 27 ust. 3 w związku z ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę usługi nagrania filmu z meczu nie jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę czy stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Poza tym świadczony rodzaj usługi nie został wymieniony w żadnym z zastrzeżeń określonych w art. 27 ust. 2-6 ani art. 28 ustawy, a usługa produkcji meczów była faktycznie świadczona przez Wnioskodawcę posiadającego siedzibę na terytorium kraju. W konsekwencji należy uznać, że miejscem świadczenia usługi zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy jest miejsce, gdzie Wnioskodawca posiadał siedzibę. Zatem miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi była Polska.

Ponadto należy zauważyć, że usługę sklasyfikowaną przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 92.11.31-00.00 ustawodawca umieścił pośród wyjątków od zwolnienia wymienionego pod poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy i usługi te nie zostały wymienione wśród usług, do których można zastosować preferencyjną stawkę podatku. Zatem stwierdzić należy, że podlegają one opodatkowaniu według stawki podstawowej 22%.

W takich okolicznościach Wnioskodawca prawidłowo rozliczył świadczoną usługę na terytorium kraju stosując stawkę podatku 22 %. Wobec tego nie zachodzi konieczność korygowania wystawionej faktury.

Reasumując, stosownie do powyższych przepisów należy stwierdzić, iż usługa sklasyfikowana jako PKWiU 92.11.31-00.00 nie została wymieniona w ustawie o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy jako zwolniona lub korzystająca z preferencyjnej stawki podatku VAT. W związku z tym usługa produkcji filmu bez przekazania praw autorskich będąca przedmiotem umowy będzie opodatkowana stawką podstawową określoną w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22%, zaś miejscem ich świadczenia, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy będzie terytorium kraju. Wobec tego Wnioskodawca transakcję udokumentował w sposób prawidłowy ze stawką 22% rozliczonej w deklaracji podatkowej złożonej we właściwym urzędzie skarbowym na terytorium kraju i nie powinien dokonywać korekty tek wystawionej faktury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika