W odniesieniu do realizowanego projektu ? zakup samochodów do przewozu osób niepełnosprawnych - (...)

W odniesieniu do realizowanego projektu ? zakup samochodów do przewozu osób niepełnosprawnych - gminie nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 03.11.2008 r. (data wpływu 17.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT potwierdzających zakup samochodów przeznaczonych do przewozu osób niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17.11.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT potwierdzających zakup samochodów przeznaczonych do przewozu osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miasta jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT realizującym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zadania Gminy Miasto. W celu wykonywania zadań wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 4 wskazanej ustawy Urząd Miasta zakupił samochody marki X przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. Powyższe nabycie zostało sfinansowane ze środków własnych oraz środków pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (umowa nr WRR...........z dnia 17.07.2008 r. o dofinansowanie projektu w ramach ?Programu wyrównywania różnic między regionami?). Zakupione pojazdy stanowią własność Gminy i będą wykorzystywane do przewozu osób niepełnosprawnych na terenie Gminy Miasto. Na podstawie odrębnej umowy nabyte pojazdy zostaną przekazane w nieodpłatne używanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu Sp. z o.o. Jest to spółka, w której Gmina Miasto posiada 100% udziałów. Ponadto MPK jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT świadczącym usługi w zakresie komunikacji miejskiej. Zgodnie z przyszłą umową Urząd Miasta nieodpłatnie przekaże pojazdy do używania MPK, która to spółka od momentu przekazania środków transportu będzie zobowiązana do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z przekazywanymi pojazdami (naprawy, ubezpieczenie, przeglądy, itp.).

Ponadto MPK Sp. z o.o. wszelkie przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług przewozu osób niepełnosprawnych użyczonymi samochodami będzie obowiązana przeznaczyć na pokrycie kosztów eksploatacji oraz ubezpieczeń komunikacyjnych przedmiotowych pojazdów. Zatem Urząd Miasta nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług związanych z wykorzystaniem wskazanych w zapytaniu pojazdów. Ewentualnym podatnikiem podatku VAT w tym zakresie będzie MPK, które jest odrębnym od Urzędu Miasta podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urzędowi Miasta jako Urzędowi wykonującemu zadania własne Gminy Miasto będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT potwierdzających nabycie wskazanych pojazdów...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak związku powyższego zakupu z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Urzędowi Miasta nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia wskazanych pojazdów. Powyższe wynika z literalnego brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), który stanowi, iż w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Urząd Miasta nie będzie wykorzystywał powyższych pojazdów do żadnych odpłatnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ewentualne przychody wynikające z używania pojazdów będą stanowiły obrót Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o., które jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto wskazać należy, iż czynność przekazania przez Urząd Miasta pojazdów w nieodpłatne używanie Spółce, która powstała w celu wykonywania usług z zakresu lokalnego transportu zbiorowego nie spełnia również przesłanek (określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) do uznania jej za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT ponieważ jest związana z prowadzonym przedsiębiorstwem (do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu lokalnego transportu zbiorowego). Brak możliwości odliczenia przez Urząd podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia przedmiotowych pojazdów wynika zatem z faktu, iż pojazdy te zostały nabyte w celu wykonywania zadań własnych Gminy nałożonych wskazanym art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawę lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy (miasta). Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego ? gmina, nie zaś urząd gminy (miasta). Urząd gminy (miasta) jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy (miasta).

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gminy i urzędu gminy (miasta) jest wyłącznie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. W związku z powyższym zarówno gmina, jak i urząd gminy (miasta), w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP) oraz powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż to Urząd Miasta jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Urząd Miasta wykonując zadania własne Gminy Miasta zakupił samochody marki X przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. Zakupione pojazdy stanowią własność Gminy i będą wykorzystywane do przewozu osób niepełnosprawnych na terenie Gminy Miasto. Powyższe nabycie zostało sfinansowane ze środków własnych oraz środków pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Następnie zgodnie z przyszłą umową Urząd Miasta nabyte pojazdy przekaże w nieodpłatne używanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu Sp. z o.o., które świadczy usługi w zakresie komunikacji miejskiej. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i to ono będzie uzyskiwać ewentualne dochody z tego tytułu a tym samym rozliczać się z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów zakupione samochody marki X przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego (a tym samym Urząd Miasta wykonujący zadania własne Gminy) korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (§ 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.). Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nabyte pojazdy zostaną nieodpłatnie przekazane w używanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu Sp. z o.o. (nieodpłatne przekazanie jest również zwolnione z podatku od towarów i usług).

Reasumując należy stwierdzić, iż skoro zakupione przez Gminę Miasto samochody przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, a jedynie staną się przedmiotem nieodpłatnego używania przez MPK, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentującej zakup wskazanych pojazdów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika