Należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (...)

Należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski. Jak wskazuje Wnioskodawca z dokumentów, jakie posiada wynika fakt wliczenia (przez podmioty dokonujące przywozu towarów) usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów. A zatem Wnioskodawca będzie miał prawo zastosowania stawki podatku VAT 0% do tych usług. W sytuacji gdy jak wskazał Wnioskodawca z dokumentów nie wynika fakt wliczenia usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów, bądź usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów wówczas należy zastosować do usług przeładunkowych stawkę podstawową 22% zgodnie z art. 41ust. 1 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2010 r. (data wpływu 15.10.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia (data nadania 03.12.2010 r.) (data wpływu 06.12.2010 r.) na wezwanie z dnia 24.11.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotyczącego usług bezpośrednio związanych z importem towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotyczącego usług bezpośrednio związanych z importem towarów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia (data nadania 03.12.2010 r.) (data wpływu 06.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1021/10-2/LK z dnia 24.11.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na zlecenie innych podatników dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski.

Podmioty dokonujące przywozu towarów na teren kraju i zlecające podatnikowi przeładunek tych towarów;

  1. albo zgłaszają w urzędzie celnym, jako podstawę opodatkowania podatkiem VAT wartość towarów bez usług związanych z ich importem
  2. albo zgłaszają w urzędzie celnym, jako podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług wartość towarów powiększoną o wartość usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w tym także wartość usług przeładunku importowanych towarów.

Wnioskodawca gromadzi dokumentację, z której wynika zarówno fakt włączenia lub nie do podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgłaszanej w urzędzie celnym wartości świadczonych usług przeładunku, jak i fakt braku zwolnienia od podatku importowanych towarów i na tej podstawie ustala właściwą dla wykonanej usługi przeładunku stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca wystawia podmiotom zlecającym przeładunek faktury VAT za wykonanie usługi stosując;

  • stawkę podatku VAT w wysokości 0% w przypadku opisanym w punkcie b,
  • stawkę podatku VAT w wysokości 22% w przypadku opisanym w punkcie a lub w razie braku dokumentacji na potwierdzenie włączenia wartości usługi przeładunku do podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę 22% dla usługi przeładunku towarów wwożonych na terytorium kraju z państwa trzeciego, co do których w podstawie opodatkowania wskazanej w urzędzie celnym nie włączono usług przeładunku lub co do których brak dokumentacji pozwalającej to ustalić ? uznając że nie ma wtedy zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy podatnik prawidłowo stosuje stawkę 0% dla usługi przeładunku towarów wwożonych na terytorium kraju z państwa trzeciego, co do których w podstawie opodatkowania wskazanej w urzędzie celnym włączono wartość usług przeładunku świadczonych przez podatnika , co potwierdza zgromadzona dokumentacja ? uznając że dla ustalenia właściwej stawki podatku VAT zastosowanie ma treść art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku ze wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, z wyjątkiem usług w zakresie ubezpieczenia towarów oraz usług dotyczących importu towarów zwolnionych z podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 opodatkowaniu stawką 0% czynności te podlegają ze przypadku prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie.

Aby ustalić czy wykonując usługi przeładunku w warunkach wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy można zastosować stawkę 0% podatnik musi ustalić czy wartość tych usług została przez dokonującego importu wliczona do podstawy opodatkowania przedstawionej ze urzędzie celnym i posiadać potwierdzające to dokumenty.

Jeżeli podatnik posiada dokumenty potwierdzające wliczenie do podstawy opodatkowania przedstawionej urzędowi celnemu także wartości świadczonych przez niego usług przeładunku importowanych towarów prawidłowo stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Jeżeli dokonujący importu nie włączył do podstawy opodatkowania w urzędzie celnym wartości usług przeładunku świadczonych przez podatnika, lub podatnik nie posiada potwierdzającej to dokumentacji prawidłowo stosuje stawkę podatku w wysokości 22 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, dostawa towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika iż Wnioskodawca na zlecenie innych podatników dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski. Podmioty dokonujące przywozu towarów na teren kraju i zlecające podatnikowi przeładunek tych towarów zgłaszają w urzędzie celnym, jako podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług wartość towarów powiększoną o wartość usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w tym także wartość usług przeładunku importowanych towarów. Wnioskodawca gromadzi dokumentację, z której wynika fakt włączenia do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgłaszanej w urzędzie celnym wartości świadczonych usług przeładunku, jak i fakt braku zwolnienia od podatku importowanych towarów. Wnioskodawca wówczas wystawia podmiotom zlecającym przeładunek faktury VAT za wykonanie usługi stosując stawkę podatku VAT w wysokości 0%. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie posiada dokumentacji na potwierdzenie wliczenia wartości usługi przeładunku do podstawy opodatkowania lub gdy z dokumentów tych wynika iż wartość ta nie została wliczona do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów wówczas Wnioskodawca wystawia faktury ze stawką 22%.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Nadmienić należy, iż z dniem 01.01.2011 r. podstawowa stawka podatku VAT uległa zmianie i wynosi 23%.

Jednakże w treści wskazanej ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:

  1. w zakresie ubezpieczenia towarów,
  2. dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 powołanej ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W świetle art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. w przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Natomiast, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku, przy świadczeniu usług, których wartość została włączona do podstawy opodatkowania. Warunek w takiej postaci, w jakiej został wskazany przez ustawodawcę, uzależnia zastosowanie preferencyjnej stawki od włączenia wartości wykonanej usługi do podstawy opodatkowania w imporcie.

Odpowiednikiem powyższej regulacji jest art. 144 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DZ.U.UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.) który ustanawia zwolnienie dla świadczenia usług związanych z importem towarów, o ile ich wartość jest włączona do podstawy opodatkowania importu towarów, zgodnie z przepisem który zalicza do niej koszty transportu, opakowania, ubezpieczenia, prowizji ponoszonych do miejsca pierwszego przeznaczenia, jak również koszty dodatkowe wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

Celem tego zwolnienia jest uniknięcie podwójnego opodatkowania. W przypadku włączenia wartości usług do podstawy opodatkowania w imporcie ich opodatkowanie następuje w ramach opodatkowania importu, więc ich odrębne opodatkowanie nie jest wskazane.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje przeładunku towarów transportowanych z krajów trzecich (spoza terenu wspólnoty) na terytorium Polski. Jak wskazuje Wnioskodawca z dokumentów, jakie posiada wynika fakt wliczenia (przez podmioty dokonujące przywozu towarów) usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów. A zatem Wnioskodawca będzie miał prawo zastosowania stawki podatku VAT 0% do tych usług. W sytuacji gdy jak wskazał Wnioskodawca z dokumentów nie wynika fakt wliczenia usługi przeładunkowej do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów, bądź usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów wówczas należy zastosować do usług przeładunkowych stawkę podstawową 22% zgodnie z art. 41ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika