Czy transakcja typu cash-pooling w opisanej wyżej sytuacji tzn. gdy środki będą przesuwane pomiędzy (...)

Czy transakcja typu cash-pooling w opisanej wyżej sytuacji tzn. gdy środki będą przesuwane pomiędzy rachunkiem zagranicznym Spółki oraz rachunkiem banku krajowego Spółki a rachunkami Spółek powiązanych z Niemiec podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.11.2009r. (data wpływu 30.11.2009r.), uzupełnione pismem z dnia 14.12.2009r. (data wpływu 17.12.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług cash - poolingu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash - poolingu. Wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, a mianowicie Wnioskodawca nie wskazał z którym bankiem (zagranicznym czy krajowym) zamierza zawrzeć umowę cash - poolingu. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 03.12.2009r. Nr IPPP3/443-1107/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (100% kapitału niemieckiego), której udziałowcem jest Spółka x chciałaby otworzyć rachunek bankowy na terenie Niemiec.

Spółka posiada jednostki powiązane, które znajdują się na terenie Niemiec. Spółka planuje podpisać umowę cash-poolingu z bankiem. Dzięki tej umowie możliwe będzie wzajemne bilansowanie sald rachunków Spółek Grupy. W konsekwencji nastąpi globalne minimalizowanie kosztów kredytowania działalności podmiotów z Grupy x w tym Spółki poprzez wykorzystanie środków własnych Grupy.

Spółka będzie dokonywała transakcji sprzedaży na rzecz innych podmiotów z grupy w zakresie wyrobów przemysłowych części maszyn dla rolnictwa i leśnictwa (PKWIU 29.32.70) urządzenia elektryczne, sygnalizacyjne, bezpieczeństwa, sterowania dla ruchu drogowego na wodach śródlądowych, parkingach, portach lub lotniskach (PKWiU 31.62.11-30.00).

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zamierza podpisać umowę cash ? poolingu z bankiem zagranicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja typu cash-pooling w opisanej wyżej sytuacji tzn. gdy środki będą przesuwane pomiędzy rachunkiem zagranicznym Spółki oraz rachunkiem banku krajowego Spółki a rachunkami Spółek powiązanych z Niemiec podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług...

Spółka stoi na stanowisku, że zarówno w przypadku, gdy nadwyżki lub niedobory środków Spółki na rachunku w banku na terenie Niemiec będą kompensowane z nadwyżkami lub niedoborami środków Spółek powiązanych z Niemiec jak i w przypadku, gdy nadwyżki lub niedobory środków Spółki na rachunku w banku krajowym będą kompensowane z nadwyżkami lub niedoborami środków Spółek powiązanych z Niemiec, czynności dokonywane w ramach umowy cash-poolingu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawa o podatku VAT nie zawiera bezpośrednich regulacji dot. umów cash-poolingu. Usługi pośrednictwa finansowego, a taką jest de facto usługa cash-poolingu świadczona przez bank są zwolnione z podatku VAT. Usługi pośrednictwa finansowego (usługa cash-pooling) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oznaczone są symbolem w sekcji J ex 65-67.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług ? stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z powołanych przepisów, dostawa towarów oraz świadczenie usług (za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT przypadków) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Jednocześnie dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Wskazać również należy na treść przepisu art. 8 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zatem z uwagi na przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, w przypadku usług finansowych świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium kraju, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia jest ich usługobiorca.

Tak więc nabycie usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez firmę nieposiadającą zarówno siedziby, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, należy uznać za import usług w rozumieniu ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu na terenie kraju. Spółka, jako usługobiorca tych usług będzie zobowiązana do ich rozliczenia.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika, wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia ?ex? przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz z uzupełnienia do niego wynika, iż Spółka planuje podpisać z bankiem zagranicznym umowę cash ? poolingu. Dzięki tej umowie możliwe będzie wzajemne bilansowanie sald rachunków Spółek Grupy. W konsekwencji nastąpi globalne minimalizowanie kosztów kredytowania działalności podmiotów z Grupy x w tym Spółki poprzez wykorzystanie środków własnych Grupy. Spółka wskazuje ponadto, że świadczone przez bank usługi cash ? poolingu należy uznać jako usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w sekcji J ex 65-67. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy transakcja typu cash-pooling w opisanej wyżej sytuacji tzn., gdy środki będą przesuwane pomiędzy rachunkiem zagranicznym Spółki oraz rachunkiem banku krajowego Spółki a rachunkami Spółek powiązanych z Niemiec podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż opisana we wniosku usługa cash ? poolingu świadczona przez bank zagraniczny, a więc podmiot, który nie posiada zarówno siedziby, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, należy uznać za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju. Do rozliczenia tej transakcji w zakresie podatku od towarów i usług obowiązana będzie Spółka, jako nabywca przedmiotowych usług. Jednakże usługi te, o ile oczywiście są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65-67, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jako wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż usługa cash ? poolingu świadczona przez bank będzie zwolniona z podatku VAT jako usługa pośrednictwa finansowego, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika