1. Czy Dyrektor Izby Skarbowej ma prawo dokonać zmiany interpretacji indywidualnej udzielonej Sp. z (...)

1. Czy Dyrektor Izby Skarbowej ma prawo dokonać zmiany interpretacji indywidualnej udzielonej Sp. z o.o. przez organ pierwszej instancji i od kiedy (od jakiego miesiąca) wygasa poprzednia, zmieniona interpretacja podatkowa?2. Czy posiadając w tej sprawie Interpretację indywidualną, należy ją uznać za wygasłą (przepisy się nie zmieniły, tylko stanowisko organów podatkowych) i stosować nowe zasady?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25.11.2009r. (data wpływu 30.11.2009r.), uzupełnione pismem z dnia 13.01.2010r. (data wpływu 18.01.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz Ordynacji Podatkowej w zakresie:

  • uprawnienia Dyrektora Izby Skarbowej do zmiany interpretacji indywidualnej wydanej w formie informacji podatkowej (pyt. nr 1) - jest nieprawidłowe,
  • ważności uprzednio wydanej interpretacji w formie informacji podatkowej (pyt. nr 2) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz Ordynacji Podatkowej w zakresie zmiany interpretacji indywidualnej. Wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym, a mianowicie Wnioskodawca nie sprecyzował pytania nr 1 przedmiotowego wniosku pod kątem własnego stanowiska w sprawie. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 07.01.2010r. Nr IPPP3/443-1108/09-2/MM wezwał Wnioskodawcę w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania do uzupełnienia wniosku w powyższym zakresie. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. prowadzi działalność handlową polegającą na dystrybucji akcesoriów i sprzętu komputerowego. W rozliczeniach z kontrahentami posługuje się m.in. premiami pieniężnymi uzyskiwanymi lub wypłacanymi za realizację określonego poziomu zakupów bez powiązania z konkretną transakcją i bez związku z jakimkolwiek świadczeniem na rzecz wypłacającego.

Premie pieniężne nie są związane z jakąkolwiek usługą promocyjno-marketingową, ani jakimkolwiek zobowiązaniem Spółki do określonych zachowań w stosunku do kontrahenta Jedynym tytułem do wypłacenia premii jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupów towarów w odpowiednim okresie rozliczeniowym.

W 2004 r. na indywidualny wniosek Sp. z o.o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania prawa podatkowego: czy premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, nie powiązane z konkretną dostawą, należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię - odpowiedź otrzymana była pozytywna.

Przez kolejne lata Wnioskodawca stosował się do uzyskanej interpretacji i wywodził skutki podatkowe związane z identycznymi zdarzeniami; któremu odpowiadał stan faktyczny będący przedmiotem doręczonej interpretacji indywidualnej.

Do dnia dzisiejszego Minister Finansów nie zmienił swojego oficjalnego stanowiska odnośnie premii pieniężnych, wyrażonego w piśmie z dnia 30.12.2004r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, które jest zgodne z uzyskaną przez Spółkę indywidualną interpretacją pierwszej instancji.

W międzyczasie przepisy podatkowe też nie uległy zmianie. Organy podatkowe konsekwentnie stosowały się do wykładni Ministra Finansów, choć orzecznictwo sądowe wyraźnie podkreślało, że osiągnięcie określonego poziomu obrotów przez nabywcę towarów nie jest usługą, a premia wypłacona przez sprzedawcę nie jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę.

W chwili obecnej linia prezentowana przez organy podatkowe być może ulega modyfikacji. Świadczy o tym interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 1.07.br, (nr IPPP2/443-346/09-2/BM), w której czytamy, że ?otrzymujący premie nie świadczy na rzecz kontrahenta usług, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. Identyczny pogląd prezentuje Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej 10.06.br. (nr ITPP2/443- 169a/09/EŁ).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Dyrektor Izby Skarbowej ma prawo dokonać zmiany interpretacji indywidualnej udzielonej Sp. z o.o. przez organ pierwszej instancji i od kiedy (od jakiego miesiąca) wygasa poprzednia, zmieniona interpretacja podatkowa...
  2. Czy posiadając w tej sprawie Interpretację indywidualną, należy ją uznać za wygasłą (przepisy się nie zmieniły, tylko stanowisko organów podatkowych) i stosować nowe zasady...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W przedmiotowej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej ma prawo dokonać zmiany interpretacji indywidualnej udzielonej przez organ pierwszej instancji. Izba Skarbowa może także z własnej inicjatywy zweryfikować rozstrzygnięcie urzędu w przypadku zmiany interpretacji. Zmieniona interpretacja wygasa w następnym miesiącu po otrzymaniu nowej Interpretacji indywidualnej w zakresie podatku VAT, gdyż podatek ten jest rozliczany miesięcznie.
  2. W przypadku kiedy następuje jedynie zmiana interpretacji, a przepisy prawa nie ulegają zmianie konieczna jest pisemna zmiana stanowiska organu podatkowego, w tym przypadku Izby Skarbowej. Podatnik powinien posiadać pewność w zakresie rozstrzygnięć podatkowych. W przypadku braku zmiany wydanej uprzednio interpretacji indywidualnej nadal jest ona wiążąca i chroni podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w zakresie uprawnienia Dyrektora Izby Skarbowej do zmiany interpretacji indywidualnej wydanej w formie informacji podatkowej (pyt.

    nr 1),

  • prawidłowe ? w zakresie ważności uprzednio wydanej interpretacji w formie informacji podatkowej (pyt. nr 2).

Zgodnie z art. 14a § 1-3 ustawy Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym na dzień 23 grudnia 2004r. tj. daty w której została wydana interpretacja dla Wnioskodawcy) dalej ?OP?, stosownie do swojej właściwości urząd skarbowy lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zapytanie, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego urzędu skarbowego lub wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa. Składając zapytanie, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie informacja, o której mowa § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 14 § 3 OP, który ma odpowiednie zastosowanie do indywidualnych informacji podatkowych, zastosowanie się przez podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w § 2, nie może im szkodzić, jednakże nie zwalnia ich z obowiązku zapłaty podatku. W takim przypadku nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się, nie nalicza się odsetek za zwłokę i nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - w zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji. Zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w § 2, może stanowić przesłankę do umorzenia zaległości podatkowych, zgodnie z art. 67, jeżeli zaległości te powstały na skutek zastosowania się do takiej interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 Naczelnik urzędu skarbowego oraz naczelnik urzędu celnego przekazują odpowiednio właściwemu dyrektorowi izby skarbowej oraz dyrektorowi izby celnej informację, o której mowa w art. 14a § 1, niezwłocznie po jej udzieleniu - do wiadomości oraz w celu sprawdzenia jej prawidłowości. Do informacji dołącza się zapytanie, o którym mowa w art. 14a § 1. Dyrektor izby skarbowej oraz dyrektor izby celnej obowiązani są do dokonania zmiany udzielonej informacji, jeżeli stwierdzą, że jest ona nieprawidłowa.

Zgodnie z art. 14b § 1-4 OP w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia niniejszego wniosku, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu fatycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

Natomiast stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), zwanego dalej ?rozporządzeniem?, rozporządzenie określa:

  1. organy upoważnione do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych (?);
  2. zakres upoważnienia do wydawania w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych;
  3. właściwość miejscową i rzeczową organów upoważnionych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą związaną z dystrybucją akcesoriów i sprzętu komputerowego. W rozliczeniach z kontrahentami posługuje się m.in. premiami pieniężnymi uzyskiwanymi lub wypłacanymi za realizację określonego poziomu zakupów bez powiązania z konkretną transakcją i bez związku z jakimkolwiek świadczeniem na rzecz wypłacającego. Premie pieniężne nie są związane z jakąkolwiek usługą promocyjno-marketingową, ani jakimkolwiek zobowiązaniem Spółki do określonych zachowań w stosunku do kontrahenta. Jedynym tytułem do wypłacenia premii jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupów towarów w odpowiednim okresie rozliczeniowym. W 2004 r., na indywidualny wniosek Sp. z o. o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania prawa podatkowego: czy premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, nie powiązane z konkretną dostawą, należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię - odpowiedź otrzymana była pozytywna. Po wydaniu tej interpretacji linia orzecznicza Organów podatkowych uległa modyfikacji. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy Dyrektor Izby Skarbowej ma prawo dokonać zmiany interpretacji indywidualnej udzielonej Wnioskodawcy przez organ pierwszej instancji i od kiedy (od jakiego miesiąca) wygasa poprzednia, zmieniona interpretacja podatkowa, a także czy interpretację tę należy uznać za wygasłą i stosować nowe zasady.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Dyrektor Izby Skarbowej nie ma prawa zmienić wydanej dla Wnioskodawcy informacji przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowej sprawie istotnym jest fakt, iż interpretacja przepisów prawa podatkowego została wydana w roku 2004 w formie informacji na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów Ordynacji Podatkowej. Przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania tej interpretacji przewidywały jej zmianę przez Dyrektora Izby Skarbowej jako organu nadrzędnego nad organem wydającym taką interpretację, jeżeli stwierdziłby, że jest ona nieprawidłowa. Z wniosku nie wynika, aby interpretacja ta została zmieniona w tym trybie.

Tymczasem w roku 2005 , a następnie w roku 2007r. zmianie uległy zasady wydawania interpretacji indywidualnych. Stosownie do zasad obecnie obowiązujących Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Natomiast w myśl przepisów rozporządzenia Dyrektor Izby Skarbowej jest przez niego upoważniony do ich wydawania. Nie jest natomiast uprawniony do zmiany interpretacji indywidualnych.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. przepisy wprowadzające ustawę o Swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808 ze zm.), które zmieniły, z dniem 1 stycznia 2005 r., brzmienie przepisów obowiązujące w chwili uzyskania interpretacji przez Spółkę nie zawierały postanowień przejściowych dotyczących interpretacji Podatkowych, tj. nie regulowały zagadnienia interpretacji wydanych przed dniem wejścia w życie zmienionych przepisów. Nie uregulowano zasad obowiązywania wyjaśnień organów podatkowych pod rządami nowych przepisów, nie odniesiono się również do kwestii ochrony podatnika stosującego się do wyjaśnień organów. Dopiero w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2006, Nr 217, poz. 1590) wprowadzając obecny system interpretacji podatkowych, ustawodawca wyjaśnił, że interpretacje wydane przed wejściem w życie ustawy wygasają z mocy prawa wyłącznie w razie zmiany przepisów, których dotyczyły i podlegają zmianie jedynie na podstawie przepisów ustawy w brzmieniu sprzed wejścia w życie nowelizacji.

Zatem mając na uwadze fakt, iż interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana dla Spółki w roku 2004 nie miała formy interpretacji indywidualnych, a jedynie formę informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników Dyrektor Izby Skarbowej w myśl obecnie obowiązujących przepisów podatkowych nie jest organem uprawnionym do zmiany tej interpretacji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 przedstawionego we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż tut. Organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, odpowiedź na drugi człon tego pytania odnośnie terminu wejścia w życie zmienionej interpretacji stało się bezprzedmiotowe.

Odnośnie pytania nr 2 zawartego w przedmiotowym wniosku należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Z uwagi na fakt, iż Dyrektor Izby Skarbowej nie zmienił interpretacji (informacji) przepisów prawa podatkowego wydanej dla Wnioskodawcy w roku 2004 w trybie uregulowań istniejących w przepisach Ordynacji Podatkowej w tymże roku oraz fakt, iż Dyrektor nie ma uprawnień do zmiany tej informacji w trybie obecnie obowiązujących przepisów należy uznać, iż pozostaje ona w obiegu prawnym i chroni Wnioskodawcę w zakresie rozstrzygnięć w niej zawartych ? o ile stan faktyczny zawarty w przedmiotowej interpretacji oraz stan prawny (przepisy prawne), które stanowiły podstawę do jej wydania nie uległy zmianie.

Ponadto tut. Organ podatkowy zauważa, iż wydana dla Wnioskodawcy interpretacja przedstawiona w stanie faktycznym nie miała formy decyzji ani postanowienia organu podatkowego, lecz była to jedynie informacja o zakresie stosowania przepisów podatkowych, stąd obecne przepisy nie stoją na przeszkodzie w złożeniu nowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej co do zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika