Jaka powinna być stawka akcyzy po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy (tj. po cofnięciu (...)

Jaka powinna być stawka akcyzy po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy (tj. po cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez Spółkę) w stosunku do N-Pentanu (kod CN 2901 10 00), w sytuacji gdy nie jest on przeznaczany do napędu silników spalinowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2009r. (data wpływu 04.12.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego na N-Pentan klasyfikowany do kodu CN 2901 10 00 przeznaczony do produkcji płyt z rdzeniem poliuretanowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.12.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku akcyzowego na N-Pentan klasyfikowany do kodu CN 2901 10 00 przeznaczony do produkcji płyt z rdzeniem poliuretanowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka nabywa N-Pentan (kod CN 2901 10 00) od firmy z siedzibą na terytorium Polski. Gaz jest używany przez Spółkę jako czynnik pianotwórczy w procesie produkcyjnym płyt z rdzeniem poliuretanowym, nie jest on używany jako składnik paliw czy też czynnik energetyczny, nie jest przeznaczany do napędu silników spalinowych. Jest używany do celów innych niż opałowe. Każdorazowo przy dostawie towarów podpisywane jest oświadczenie, iż pentan nie jest używany w celach energetycznych.

Spółka posiada odpowiednie zezwolenie na zużywanie N-Pentanu, które wydane zostało przez właściwy Urząd Celny. Organ celny zatwierdził również normy zużycia N-Pentanu obowiązujące w procesie produkcji płyt z rdzeniem poliuretanowym.

Do dnia 22 czerwca 2009r. Spółka posiadała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Spółka do momentu wygaśnięcia jak i po wygaśnięciu zezwolenia kupowała N-Pentan w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka powinna być stawka akcyzy po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy (tj. po cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez Spółkę) w stosunku do N-Pentanu (kod CN 2901 10 00), w sytuacji gdy nie jest on przeznaczany do napędu silników spalinowych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

W ocenie Wnioskodawcy stawka akcyzy dla N-Pentanu (kod CN 2901 10 00) nie przeznaczanego do napędu silników spalinowych ani do celów opałowych objęty powinna być 0 zł, zgodnie z dyspozycją art. 89 ust.2 uAkc.

Zgodnie z ww. przepisem stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 uAkc przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 uAkc stawki akcyzy na wyroby energetyczne dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

  1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901, skroplonych wynoszą 695,00 zł/1000 kilogramów.

Z brzmienia powyższych przepisów wynika, iż w sytuacji użycia N-Pentanu na cele inne niż do napędu silników spalinowych oraz na cele inne niż opałowe, powoduje, iż nie mieści się on w dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 12 uAkc, który wymienia poszczególne wyroby energetyczne i ich stawki. Art. 89 ust. 1 pkt 12 uAkc dotyczy bowiem gazów przeznaczanych do napędu silników spalinowych. Spółka nie przeznacza N-Pentanu do napędu silników spalinowych ani na inne cele opałowe. Tym samym, w ocenie podatnika, N-Pentan powinien być w takiej sytuacji objęty stawką 0 zł, przewidzianą w art. 89 ust. 2 uAkc.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  • objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  • oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycją CN 3403;
  • objęte pozycją CN 3811;
  • objęte pozycją CN 3817;
  • oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  • pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne określono w przepisach art. 89 ust. 1 ustawy. W przypadku konkretnych wyrobów energetycznych stawki akcyzy zostały zawarte w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Jednocześnie w art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wymieniony w treści wniosku N-Pentan klasyfikowany do kodu CN 2901, w myśl wymienionej ustawy, zalicza się do wyrobów energetycznych. Jednakże wyrób ten przeznaczony do innych celów niż napędowe lub opałowe, nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do niego zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Ponadto powyższy wyrób, z uwagi na jego przeznaczenie nie może być również opodatkowany według stawek akcyzy określonych dla ?pozostałych paliw silnikowych? lub ?pozostałych paliw opałowych?.

Zatem uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla N-Pentanu klasyfikowanego do kodu CN 2901, przeznaczonego do produkcji płyt z rdzeniem poliuretanowym, wynosi 0 zł.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika