Usługi cash poolingu wirtualnego podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT

Usługi cash poolingu wirtualnego podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2009 r. (data wpływu 07.12.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash poolingu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash pooling.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Bank zamierza oferować swoim klientom usługę cash poolingu wirtualnego (dalej jako: ?usługa WCP?), która stanowi usługę kompleksowego zarządzania płynnością finansową. Celem usługi jest optymalizacja zarządzania środkami pieniężnymi klientów oraz obniżenie kosztów płaconych przez nich odsetek.

Usługa WCP skierowana będzie do osób prawnych powiązanych kapitałowo, posiadających w Banku rachunek bankowy (dalej jako: ?Uczestnicy?). Na rachunku Uczestnika występować mogą salda dodatnie lub ujemne (w związku z umową kredytu w rachunku bieżącym), w związku z którymi Bank na bieżąco obciąża/uznaje rachunki Uczestników odsetkami naliczonymi według stawek ustalonych w umowach rachunku bankowego i powiązanych z nimi kredytów. Dodatkowo, na podstawie Umowy Wirtualny Cash Pooling (dalej jako: ?Umowa WCP?), Bank będzie dokonywać dystrybucji dodatkowych odsetek (tzw. Net Advantage) na rachunki Uczestników według wybranego klucza alokacji.

Jeden z Uczestników WCP posiada oprócz rachunku bankowego rachunek techniczny (dalej jako: ?rachunek M?), który będzie służył wirtualnej konsolidacji sald powstałych na rachunkach Uczestników, niezbędnej dla wyliczenia Net Advantage.

W ramach Umowy WCP, Bank będzie dokonywał następujących czynności:

  • każdego dnia roboczego ustali stan rachunków bieżących każdego Uczestnika i odsetki na rachunkach bieżących każdego Uczestnika,
  • każdego dnia roboczego ustali sumę odsetek na rachunkach wszystkich Uczestników WCP stanowiącą sumę odsetek kredytowych, debetowych oraz odsetek od nieautoryzowanych sald debetowych,
  • każdego dnia roboczego ustali kwotę odsetek na rachunku M, tj.

    kwotę odsetek naliczonych od wirtualnej sumy sald występujących na rachunkach wszystkich Uczestników według oprocentowania wynikającego z Umowy WCP,

  • każdego dnia roboczego ustali Net Advantage - tj. różnicę pomiędzy kwotą odsetek na rachunku M a sumą odsetek kredytowych i debetowych (także od nieautoryzowanych sald debetowych) występujących na bieżących rachunkach Uczestników,
  • Bank dokonana kapitalizacji wyliczonych odsetek zgodnie z zasadami przedstawionymi w Umowie WCP. Rozliczenie odsetek debetowych/ kredytowych zostanie dokonane na ostatni dzień roboczy każdego okresu rozliczeniowego przyjętego w Umowie.

W ramach usługi WCP, Bank nie będzie dokonywał fizycznych transferów sald pomiędzy rachunkami Uczestników.

Ostatniego dnia roboczego każdego okresu rozliczeniowego, Bank obciąży/uzna rachunek uczestniczący w strukturze odsetkami Net Advantage wyliczonymi zgodnie z zasadami przyjętymi w Umowie WCP.

Z tytułu świadczenia usługi WCP Bankowi należne będzie wynagrodzenie, na które składają się jednorazowa opłata za udostępnienie usługi oraz miesięczna opłata za uczestnictwo w usłudze WCP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy o VAT usługi cash poolingu wirtualnego świadczone przez Bank na terytorium Polski podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT jako usługi pośrednictwa finansowego na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy, świadczona przez Spółkę na terytorium kraju usługa cash poolingu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jako usługa pośrednictwa finansowego, stanowi usługę objętą zwolnieniem z podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, w tym wymienione w jego pozycji 3 usługi pośrednictwa finansowego (sekcja J PKWiU ex 65-67).

Zdaniem Banku, usługa cash poolingu, o której mowa w zaprezentowanym stanie faktycznym, stanowi usługę kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą z zakresu pośrednictwa finansowego sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 65.23.10-00.00 ?Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Tym samym, jest więc usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze praktykę stosowaną w tym zakresie, Bank chciałby zauważyć, że Minister Finansów w odpowiedzi z dnia 2 lipca 2004 r. na interpelację poselską nr 6005 dotycząca kwalifikacji dla celów podatkowych porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek zakwalifikował usługi zarządzania płynnością wykonywane w ramach cash poolingu jako ?Usługi pośrednictwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane?.

Powyższe potwierdza także interpretacja prawa podatkowego wydana przez Ministra Finansów dnia 7 września 2007 r., Nr IPPP1/443-101/07-2/SM. W powyższym piśmie stwierdzono, że usługa, której celem jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach bankowych podmiotów z grupy stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem z podatku VAT. Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego, m.in. Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 8 stycznia 2007 r., Nr IS.ll/2-443/209/06 oraz Pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 8 września 2006 r., Nr 1433/NG/GV/443-71/2006/LŚ.

Mając na względzie powyżej wymienione przepisy oraz interpretacje organów podatkowych (w tym Ministra Finansów), zdaniem Banku usługa cash poolingu wirtualnego, którą zamierza świadczyć Bank, stanowi usługę pośrednictwa finansowego zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?) ? art. 8 ust. 1 ustawy.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przy czym na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika, wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia ?ex? przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

W wyżej wymienionym enumeratywnie zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia nie znalazły się usługi cash poolingu (zarządzania płynnością finansową), wobec powyższego korzystają one ze zwolnienia, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 65-67.

Kluczowym zatem elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć czy czynność będąca przedmiotem zapytania wykonywana w ramach umowy cash poolingu korzysta ze zwolnienia od podatku jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jednocześnie należy podkreślić, że organ podatkowy nie jest jednak organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług obciąża podatnika, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza oferować swoim klientom usługę cash poolingu wirtualnego, która stanowi usługę kompleksowego zarządzania płynnością finansową. Celem usługi jest optymalizacja zarządzania środkami pieniężnymi klientów oraz obniżenie kosztów płaconych przez nich odsetek. Usługa cash poolingu skierowana będzie do osób prawnych powiązanych kapitałowo, posiadających w Banku rachunek bankowy. Z tytułu świadczenia usługi cash poolingu Bankowi należne będzie wynagrodzenie, na które składają się jednorazowa opłata za udostępnienie usługi oraz miesięczna opłata za uczestnictwo w usłudze cash poolingu.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że przedmiotowa usługa cash poolingu stanowi usługę kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą z zakresu pośrednictwa finansowego sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 65.23.10-00.00 ?Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika zatem, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy występuje Bank, który w oparciu o zawartą umowę, wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi cash-poolingu. Za wyświadczoną usługę Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie.

Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów oraz okoliczności zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługa cash poolingu przyporządkowana przez Wnioskodawcę według PKWiU do grupowania 65.23.10-00.00 ?Usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?, stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ustawy, przy czym korzystać będzie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, jako usługa wymieniona w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy ? Usługi pośrednictwa finansowego.

Podkreślić raz jeszcze należy, że kluczowym elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć czy czynności wykonywane w ramach umowy Cash-poolingu będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Stąd też interpretacji udzielono w oparciu o wskazane we wniosku grupowanie.

Ponadto nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika