Jeżeli zatem usługi będą sklasyfikowane w PKWiU Sekcja J ex (65-67) i nie będą objęte żadnym (...)

Jeżeli zatem usługi będą sklasyfikowane w PKWiU Sekcja J ex (65-67) i nie będą objęte żadnym z wyłączeń, o którym mowa wyżej to stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegać będą zwolnieniu z podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2008 r. (data wpływu 03.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług cash polingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.11.2008 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29.12.2008 r. (data wpływu 31.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług cash polingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza przystąpić do systemu zarządzania płynnością finansową, bazującej na umowie cash poolingu opartego na transferach zwrotnych dokonywanych na początku każdego następnego dnia roboczego (dalej: usługa lub struktura). Usługa będzie świadczona przez Bank na rzecz grupy podmiotów powiązanych, którzy posiadać będą w Banku bieżące rachunki bankowe z udostępnionym limitem zadłużenia. Jeden z Uczestników pełnić będzie rolę Agenta cash poolingu (dalej: Agent). Agent będzie posiadał w Banku bieżący rachunek bankowy z udostępnionym limitem zadłużenia tzw. Rachunek Główny Agenta oraz dodatkowy rachunek bankowy tzw. Rachunek Pomocniczy Agenta. Zgodnie z założeniami struktury, Rachunek Pomocniczy Agenta wykorzystywany będzie wyłącznie do bilansowania rachunków bankowych pozostałych Uczestników, tj. na tym rachunku nie będą realizowane żadne inne transakcje, niż te wynikające z usługi.

Usługa będzie polegała na bilansowaniu (zerowaniu) sald na rachunkach bankowych poszczególnych Uczestników z wykorzystaniem Rachunku Pomocniczego Agenta. Bilansowaniu nie będzie podlegało saldo występujące na Rachunku Głównym Agenta. Bilansowanie sald na rachunkach bankowych Uczestników, dokonywane na koniec każdego dnia roboczego, przebiegać będzie w sposób następujący:

  1. Bank ustali saldo netto grupy.
  2. W przypadku salda ujemnego Bank, w imieniu ma rzecz Agenta, dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku Głównego Agenta na Rachunek Pomocniczy Agenta, w wysokości pokrywającej saldo ujemne grupy.
  3. W przypadku salda dodatniego Bank, w imieniu i na rzecz Agenta, dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku Pomocniczego Agenta na rachunek Główny Agenta, w wysokości nadwyżki pieniężnej wygenerowanej przez grupę.
  4. Bank, w imieniu i na rzecz Agenta, dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku Pomocniczego Agenta na swoją rzecz, dokonując w ten sposób spłaty przez Agenta wierzytelności Banku wobec Uczestników posiadających salda ujemne. W ten sposób Agent wstąpi w prawa zaspokojonego wierzyciela (Banku) z tytułu wierzytelności Banku przysługujących względem Uczestników ujemnych.
  5. Bank, w imieniu i na rzecz Uczestników posiadających salda dodatnie na rachunkach Bankowych dokona przelewu środków pieniężnych z ich rachunków na swoją rzecz, dokonując w ten sposób spłaty wierzytelności Banku wobec Agenta. W konsekwencji Uczestnicy wstąpią w prawa zaspokojonego wierzyciela (Banku) z tytułu wierzytelności Banku przysługujących względem Agenta.
  6. Subrogacja dokonywana będzie wyłącznie na linii Agent - Uczestnik, Uczestnik - Agent, w ten sposób Agent będzie wstępował w prawa Banku z tytułu wierzytelności Banku wobec Uczestników, albo Uczestnik będzie wstępował w prawa Banku z tytułu wierzytelności Banku wobec Agenta.

Zgodnie z założeniami struktury, na początku każdego kolejnego dnia roboczego w ramach struktury będą występowały transfery zwrotne. Podstawą dokonywanych automatycznych transferów zwrotnych będzie subrogacja. Wraz z wstąpieniem w prawa Banku i nabyciem wierzytelności, poszczególni Uczestnicy, również Agent, będą nabywać prawo do odsetek od wartości nominalnej nabytych wierzytelności.

Odsetki będą naliczane na bazie dziennej, natomiast ich płatność przez (do) poszczególnych Uczestników będzie dokonywana raz w okresie rozliczeniowym. Bank na bazie dziennej, naliczał będzie odsetki debetowe/kredytowe od salda występującego na Rachunku Głównym Agenta. Na koniec okresu rozliczeniowego, Bank będzie uznawał Rachunek Główny Agenta kwotą należnych odsetek lub odpowiednio obciążał Rachunek Główny Agenta kwotą odsetek należnych Bankowi.

W związku z wezwaniem nr IPPP3/443-116/08-2/RK z dnia 17.12.2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1/ bank, który będzie świadczył usługi na rzecz podmiotów powiązanych ma siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce;

2/ bank za wykonanie czynności przewidziane w umowie cash poolingu będzie pobierał wynagrodzenie;

3/ Agent nie będzie pobierał wynagrodzenia za pełnienie funkcji pool leadera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przystąpienie spółki do Systemu cash poolingu nie będzie miało wpływu na sposób naliczania oraz wysokość podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy operacje Uczestników składające się na kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową stanowią usługę finansową świadczoną przez Bank. W konsekwencji, należy uznać, że Bank będzie posiadać status podatnika VAT w związku ze świadczeniem przedmiotowej usługi. Usługa świadczona przez Bank, jako usługa pośrednictwa finansowego podlega zwolnieniu z VAT (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że poszczególni Uczestnicy nie będą posiadać statusu podatnika VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach Struktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa a art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 przedmiotowej ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że: Wnioskodawca ma zamiar przystąpić do systemu zarządzania płynnością finansową, bazującej na umowie cash poolingu, przy czym usługa ta będzie świadczona przez Bank (który posiada siedzibę w Polsce) na rzecz grupy podmiotów powiązanych którzy posiadać będą w Banku bieżące rachunki bankowe z udostępnionym limitem zadłużenia. Bank za wykonanie czynności przewidzianych w umowie będzie pobierał wynagrodzenie. Jeden z Uczestników pełnić będzie rolę Agenta cash poolingu. Agent za pełniona funkcje nie będzie otrzymywał wynagrodzenia. Agent będzie posiadał w Banku bieżący rachunek bankowy z udostępnionym limitem zadłużenia tzw. Rachunek Główny Agenta oraz dodatkowy rachunek bankowy tzw. Rachunek Pomocniczy Agenta. Zgodnie z założeniami struktury, Rachunek Pomocniczy Agenta wykorzystywany będzie wyłącznie do bilansowania rachunków bankowych pozostałych Uczestników, tj. na tym rachunku nie będą realizowane żadne inne transakcje, niż te wynikające z usługi.

Usługa będzie polegała na bilansowaniu (zerowaniu) sald na rachunkach bankowych poszczególnych Uczestników z wykorzystaniem Rachunku Pomocniczego Agenta. Bilansowaniu nie będzie podlegało saldo występujące na Rachunku Głównym Agenta. Bilansowanie sald na rachunkach bankowych Uczestników, dokonywane na koniec każdego dnia roboczego,

Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy będzie występował Bank, który wykonywał będzie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej, jaką jest cash pooling i z tytułu wykonywania tej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie.

Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie umowy, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash poolingu nie stanowią odrębnego świadczenia przez Wnioskodawcę usług, w rozumieniu art. 8. ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że podmiotem, u którego wystąpi obrót z tytułu wykonania usługi będzie Bank, a nie Wnioskodawca. Zatem w odniesieniu do usługi casch poolingu podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT będzie Bank.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, wprowadzono zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4.

W pozycji nr 3 wyżej wymienionego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU Ssekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  • działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  • usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  • usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  • usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  • usług ściągania długów oraz faktoringu,
  • usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  • usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  • transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  • transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Jeżeli zatem usługi te będą sklasyfikowane w PKWiU Sekcja J ex (65-67) i nie będą objęte żadnym z wyłączeń, o którym mowa wyżej to stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegać będą zwolnieniu z podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IBPP2/443-749/10/ICz, interpretacja indywidualna

IBPP2/443-753/10/ASz, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1173/10-5/JKa, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1671/10-7/PG, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1672/10-5/JKa, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-985/10-5/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-986/10-5/MN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-987/10-5/EWW, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-988/10-5/EWW, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-989/10-5/JKa, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-990/10-5/JKa, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-991/10-5/PG, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-992/10-5/PG, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-1110/10-2/MP, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-652/10-4/MP, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-654/10-4/AS, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-656/10-5/PR, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-658/10-4/JL, interpretacja indywidualna

IPPP1-443-661/10-4/BS, interpretacja indywidualna

IPPP1/443-671/10-4/AP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika