Czy można przekazane artykuły zaliczyć do prezentów o małej wartości w rozumieniu ustawy o podatku (...)

Czy można przekazane artykuły zaliczyć do prezentów o małej wartości w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 09.12.2009 r. (data wpływu 11.12.2009 r.) uzupełnionego w dniu 02.04.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 28.01.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia przekazanych artykułów do prezentów o małej wartości - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11.12.2009r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 02.04.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 28.01.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia przekazanych artykułów do prezentów o małej wartości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jedną z dziedzin prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest hotel czterogwiazdkowy urządzony w zabytkowych kamieniczkach w centrum miejscowości turystycznej. Hotel świadczy również usługi gastronomiczne w prowadzonej restauracji i barze a latem także w ogródku piwnym. W celu zareklamowania hotelu i świadczonych usług gastronomicznych Wnioskodawca przygotował zarówno dla stałych, jak i potencjalnych klientów materiały reklamowe składające się ozdobnej torby reklamowej w której znajdują się drukowane materiały reklamowe (ulotki i foldery prezentujące pełną ofertę hotelu) oraz trzy butelki różnych miodów pitnych każda o poj. 0,25l. Butelki zapakowane są w estetyczną skrzyneczkę drewnianą. Zarówno na butelkach jak i na skrzynce umieszczone jest logo hotelu. Łączna wartość przygotowanego prezentu wynosi netto 40 zł. Cena ta obejmuje koszt torby i miodu, nie zawiera będących w komplecie materiałów drukowanych.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi ewidencję umożliwiającą ustalenie tożsamości osób fizycznych, którym są przekazywane prezenty będące przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można przekazane artykuły zaliczyć do prezentów o małej wartości w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, rodzaj i cel przekazania opisanego zestawu materiałów reklamowych wskazuje na to, że są to prezenty o małej wartości o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT i przekazanie to nie podlega VAT z jednoczesnym prawem do VAT naliczonego zapłaconego przy zakupie tych prezentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z postanowień art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W art. 7 ust. 3 ustawy postanowiono natomiast, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to kierując się zasadą racjonalności ustawodawcy należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne o podobnym charakterze przekazania towarów, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części.

W myśl zapisu art. 7 ust. 4 ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Powyższy przepis odwołując się do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje rodzaj osób, dla których jest prowadzona ewidencja prezentów o małej wartości. Ustawodawca tym samym zwalnia od podatku dochodowego wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 (przychody z innych źródeł), otrzymanych przez osobę fizyczną od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł.

W związku z wyżej powołanymi przepisami za dostawę niepodlegającą opodatkowaniu uznaje się przekazanie przez podatnika jednej osobie fizycznej towarów o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, a także przekazania towaru o wartości nieprzekraczającej w momencie przekazania 10 zł jednostkowej ceny nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowego kosztu wytworzenia określonego w momencie przekazywania towaru.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w celu zareklamowania hotelu i świadczonych usług gastronomicznych przekazuje stałym i potencjalnym klientom materiały reklamowe składające się ozdobnej torby reklamowej w której znajdują się drukowane materiały reklamowe (ulotki i foldery prezentujące pełną ofertę hotelu) oraz trzy butelki różnych miodów pitnych każda o poj. 0,25l. Butelki zapakowane są w estetyczną skrzyneczkę drewnianą. Łączna wartość przygotowanego prezentu wynosi netto 40 zł. Cena ta obejmuje koszt torby i miodu, nie zawiera będących w komplecie materiałów drukowanych. Wnioskodawca prowadzi ewidencję umożliwiającą ustalenie tożsamości osób fizycznych, którym przekazuje ww. prezenty.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego w oparciu o przedstawioną analizę przepisów prawa stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie trzech butelek różnych miodów pitnych (każda o poj. 0,25l) zapakowanych w estetyczną skrzyneczkę drewnianą, których wartość nie przekracza kwoty 100 zł brutto osobom fizycznym, dla których Wnioskodawca prowadzi ewidencję umożliwiającą ustalenie ich tożsamości, spełnia definicję prezentu o małej wartości zawartą w art. 7 ust. 4. W związku z powyższym przekazanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - nawet jeśli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPB1/415-939/09-4/JB, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika