Brak możliwości zastosowania stawki 0% przy remoncie i konserwacji statków powietrznych

Brak możliwości zastosowania stawki 0% przy remoncie i konserwacji statków powietrznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0%.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności usługi powyższe sklasyfikowane są jako PKD: 33.16.Z - Naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych. Świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca posiada wszelkie certyfikaty i licencje niezbędne do wykonywania opisanych usług.

Usługi są wykonywane na terenie kraju, samoloty przylatują do Polski celem wykonania okresowych przeglądów, planowanych remontów, konserwacji. Bezpośrednim odbiorcą usługi (zleceniodawcą) jest kontrahent Wnioskodawcy - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna [dalej jako ?Spółka?] z siedzibą w Polsce. Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym bezpośrednio rozlicza się, jest zatem polska Spółka, która następnie sprzedaje wykonaną przez Niego usługę dalej do właściciela statku powietrznego.

W ramach wykonywanych usług Wnioskodawca każdorazowo otrzymuje od swojego bezpośredniego zleceniodawcy ? Spółki, indywidualne zlecenie, określające szczegółowo przedmiot usługi (rodzaj czynności do wykonania) oraz dokładne oznaczenie samolotu, którego usługa ma dotyczyć.


Wystawiając fakturę VAT dokumentującą świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Spółki, stosuje On stawkę podatku VAT 0%.


Dodatkowo na fakturze VAT wystawianej przez Wnioskodawcę Spółce znajduje się także druga pozycja, a mianowicie powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w zakresie obsługi technicznej statków powietrznych. Również powyższa część usługi jest opodatkowana jak usługa główna stawką 0%.


Przedmiotem interpretacji jest wątpliwość, czy w zaistniałym stanie faktycznym świadcząc usługi pośrednio na rzecz przewoźników lotniczych Wnioskodawca ma prawo do zastosowania w wystawianych przez Niego fakturach, preferencyjnej stawki 0% w podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowym jest stanowisko, iż w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego oraz brzmienia art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, świadcząc usługi konserwacji i naprawy środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych głównie w transporcie międzynarodowym Wnioskodawca uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania tych usług?
  2. Czy w przypadku, gdy na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż usługi konserwacji i naprawy znajduje się także pozycja dotycząca powstrzymania się od działalności konkurencyjnej w zakresie obsługi statków powietrznych, będzie ona opodatkowana jak usługa główna stawką podatku VAT 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), [dalej jako ?Ustawa?], opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie do świadczenia usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił od - jak wynika z zapisu ust. 2 art. 83 ustawy - prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie określił katalogu takich dokumentów, w związku z tym należy uznać, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków wynikających z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.


Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy rozumie się przewoźników lotniczych, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W przypadku przewoźników lotniczych rozpoczynających w trakcie danego roku podatkowego działalność polegającą na międzynarodowych przewozach lotniczych określenie udziału w każdej z trzech kategorii, o których mowa w ust. 1a, jest dokonywane na podstawie danych prognozowanych na dany rok podatkowy (art. 83 ust. 1b ustawy).

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych (art. 83 ust. 1c ustawy).

Przewoźnicy lotniczy przekazują Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego dane potwierdzające spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 1a, najpóźniej do dnia 20 lutego danego roku podatkowego (art. 83 ust. 1d ustawy).

Na wniosek przewoźnika rozpoczynającego działalność w trakcie danego roku podatkowego, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uwzględnia tego przewoźnika na liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, jeżeli spełnia kryteria, o których mowa w ust. 1a, na podstawie prognozowanych danych uzyskanych od tego przewoźnika. Wpis na listę jest dokonywany na okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu ogłoszenia obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego (art. 83 ust. 1e ustawy).

Przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, uznanych w państwie swojej siedziby za wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (art. 83 ust. 1f ustawy).

Jak Wnioskodawca wskazywał już w stanie faktycznym, w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi konserwacji, remontów i naprawy samolotów oraz wyposażenia zainstalowanego na ich pokładach. Usługa wykonywana jest na rzecz polskiej Spółki, która następnie odsprzedaje opisywaną usługę przewoźnikom lotniczym, właścicielom remontowanych samolotów.

Jak wynika z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, aby możliwe było zastosowanie przy świadczeniu wyżej wymienionych usług stawki podatku VAT 0% należy spełnić dwie przesłanki:

  1. Usługi muszą polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich.
  2. Środki transportu lotniczego będą wykorzystywane głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi spełniają obydwa powyższe warunki. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż usługi świadczone przez Niego polegają na remoncie i konserwacji tak całych samolotów, jaki i ich części oraz ich wyposażenia. Wynika to każdorazowo ze zleceń składanych przez głównego Jego zleceniodawcę (Spółkę). Spółka natomiast otrzymuje zlecenie remontu lub konserwacji bezpośrednio od przewoźników lotniczych.

W zakresie drugiej z przesłanek, tj. sposobu wykorzystywania samolotów, będących przedmiotem usług w indywidualnym zleceniu składanym przez głównego wykonawcę usługi (tj. Spółkę) określony jest każdorazowo konkretny egzemplarz samolotu, którego usługa dotyczy. Ze zlecenia wynika tym samym charakterystyka każdego podlegającego remontowi, przebudowie lub konserwacji samolotu oraz zakres i rodzaj działalności prowadzonej przez operatora lotniczego nim władającego. Z charakterystyki wynika także, czy konkretny samolot użytkowany jest głównie w transporcie międzynarodowym. Brzmienie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 16 wskazuje, że przesłanką do zastosowania stawki 0% jest wykonywanie usług remontu, konserwacji lub przebudowy środków transportu lotniczego lub sprzętu zainstalowanego w tych środkach wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy międzynarodowe. Nie jest zatem konieczne aby usługa konserwacji wykonywana była bezpośrednio na rzecz przewoźnika lotniczego. Istotne jest, aby usługa dotyczyła samolotów należących do takiego przewoźnika. Zatem w przypadku Wnioskodawcy, gdy świadczy usługi konserwacji i naprawy samolotów należących do przewoźnika lotniczego, ale bezpośrednim nabywcą usługi jest polska Spółka, która następnie odprzedaje taką usługą przewoźnikowi, ma prawo stosować stawkę 0% podatku VAT na mocy art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi dotyczą środków transportu lotniczego wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym zgodnie z art. 83 ust. 2. Takim dokumentem może być przykładowo oświadczenie wydane przez przewoźnika - którego samoloty są przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę usług potwierdzające, że wykonuje on głównie loty międzynarodowe.

Bez znaczenia jest bowiem fakt, iż wykonuje opisane wyżej usługi nie bezpośrednio na rzecz przewoźnika lotniczego, ale Jego bezpośrednim zleceniodawcą jest Spółka, która podzleca Wnioskodawcy wykonanie powierzonych jej przez przewoźnika lotniczego usług.

Dodatkowo zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdy wystawiana przez Wnioskodawcę faktura dokumentując wykonanie usługi naprawy lub konserwacji samolotu zawiera także drugą pozycję w postaci powstrzymania się od działalności konkurencyjnej, także w odniesieniu do tej pozycji ma prawo zastosować stawkę podatku VAT 0%. Wynika to faktu, iż powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w zakresie obsługi statków powietrznych dotyczy tych samych czynności, co podstawowa działalność (usługa główna tj. konserwacja oraz naprawa samolotów). Zastosowanie preferencyjnej stawki VAT dla usługi konserwacji, naprawy samolotów, która to usługa stanowi usługę główną implikuje także opodatkowanie taką samą stawką usługi pomocniczej. Zatem w przypadku usługi dodatkowej, która odnosi się do usługi głównej, prawidłowe jest zastosowanie stawki właściwej dla wspomnianej usługi głównej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (?) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


W tym miejscu zauważyć należy, że oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W myśl art. 83 ust. 1f ustawy, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

  1. uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  2. wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach z poza Unii Europejskiej.

Usługi są wykonywane na terenie kraju, samoloty przylatują do Polski celem wykonania okresowych przeglądów, planowanych remontów, konserwacji. Bezpośrednim odbiorcą usługi (zleceniodawcą) jest kontrahent Wnioskodawcy - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Polsce. Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym bezpośrednio rozlicza się Wnioskodawca jest zatem polska spółka, która następnie sprzedaje wykonaną przeze Niego usługę dalej do właściciela statku powietrznego.

W ramach wykonywanych usług Wnioskodawca każdorazowo otrzymuje od swojego bezpośredniego zleceniodawcy ? spółki, indywidualne zlecenie, określające szczegółowo przedmiot usługi (rodzaj czynności do wykonania) oraz dokładne oznaczenie samolotu, którego usługa ma dotyczyć.


Wnioskodawca wystawia fakturę VAT dokumentującą świadczone przez Niego usługi na rzecz Spółki, stosuje stawkę podatku VAT 0%.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą faktu, czy w przypadku świadczenia usługi pośrednio na rzecz przewoźników lotniczych Wnioskodawca ma prawo do zastosowania w wystawianych przez Niego fakturach, preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.


Jak stwierdza Wnioskodawca w opisie przedstawionym w złożonym wniosku, świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach z poza Unii Europejskiej.

W tym miejscu należy stwierdzić, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 16 nie wskazuje, aby usługi w nim wymienione miały być wykonywane bezpośrednio na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Zatem usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz polskiej Spółki, która następnie sprzedaje wykonaną przez Wnioskodawcę usługę do właściciela statku powietrznego mogłyby korzystać z preferencyjnej stawki 0% przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 2 ustawy.

Należy również zauważyć, że stawką podatku w wysokości 0%, na mocy art. 83 pkt 16 ustawy, objęto usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Jednocześnie w art. 83 ust. 1f ustawy określono, że za takich przewoźników (w przypadku podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju) rozumie się przewoźników:

  • uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  • wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.


Zatem tylko te dwa typy dokumentów potwierdzają, że przewoźnicy lotniczy (nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju) wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Otrzymane przez Wnioskodawcę oświadczenie przewoźnika, którego samoloty są przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, potwierdzające, że wykonuje on głównie loty międzynarodowe, nie będzie dokumentem, o którym mowa powyżej (w szczególności koncesją lub certyfikatem, jak również listą ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika). Zatem Wnioskodawca w przypadku świadczenia usług konserwacji i naprawy środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich nie ma prawa do zastosowania stawki 0%. Usługi powyższe będą zatem opodatkowane podstawową stawką podatku w wysokości 23%.


Stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.


Podobnie należy rozpatrywać drugą z pozycji wykazaną na wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze, tj. powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej. Będzie ona, tak jak główna usługa konserwacji oraz naprawy samolotów, opodatkowana podstawową stawką w wysokości 23%.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest również nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika