Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości (...)

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 06.12.2010 r. (data wpływu 10.12.2010 r.), uzupełnionego w dniu 31.01.2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1205/10-2/KB z dnia 13.01.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Wniosek został uzupełniony w dniu 31.01.2011 r. (w zakresie przedstawienia stanu faktycznego) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-1205/10-2/KB z dnia 13.01.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pismem z dnia 19 listopada 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa poprosił o przedłożenie z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do zrealizowanego przez Powiat projektu pn. ?...program stypendialny?? ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) i budżetu państwa (25%) w ramach Działania 2.2, II Priorytetu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

W uzupełnieniu z dnia 31.01.2011 r. Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Powiat jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym. jako podatnik VAT czynny.
  2. Celem projektu pn. ??program stypendialny?? było podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie wyższym dla studentów pochodzących z obszarów zagrożonych marginalizacją w woj. Środkiem do osiągnięcia celu były stypendia przyznane 2085 studentom znajdującym się w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej. Pomoc finansowa udzielona w ramach realizowanego projektu stanowiła szansę do podjęcia lub kontynuacji kształcenia na poziomie wyższym.
    Przyznane stypendium w wysokości 1500 zł można było wydatkować na pokrycie:
    • kosztów zakwaterowanie w akademiku lub na stancji,
    • kosztów posiłków w stołówce,
    • kosztów zakupu podręczników do nauki w szkołach wyższych,
    • kosztów związanych z transportem do i ze szkoły środkami komunikacji zbiorowej,
    • opłat za studia w szkole wyższej prowadzonej w systemie dziennym, wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym.
  3. Pozyskane na realizację projektu środki zostały wydatkowane na wypłatę stypendium dla studentów, zakup komputera, drukarki oraz materiałów biurowych do obsługi projektu, przeprowadzenie audytu zewnętrznego projektu oraz wypłatę wynagrodzenia dla kierownika projektu.
  4. W ramach realizowanych działań (wypłata stypendium, usługi, zakupy towarów) Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów.
  5. Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat realizując przedmiotowy projekt, nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany. Projekt nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowy projekt nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany.

Projekt nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów co do zasady rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1, generalnie rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Odliczeniu zatem podlega w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonywane przez Powiat zakupy towarów i usług w związku z realizacja projektu pn. ??program stypendialny?? nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej VAT. W ramach realizowanych działań (wypłata stypendium, usługi, zakupy towarów) Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

A zatem, Powiatowi nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie otrzymał realizując przedmiotowy projekt.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika