W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów

W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2014 r. (data wpływu 10 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja jest organizacją pozarządową non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej i z tego tytułu nie osiąga przychodów. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust 1 i 9. Fundacja realizuje projekty finansowane z funduszy europejskich i budżetu państwa. Obecnie Fundacja jest beneficjentem środków otrzymanych w ramach EFI program Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2013 oraz budżetu państwa. Dofinansowanie jest w 75% ze środków europejskich, w 10% z budżetu państwa, w 15% są to środki własne.

Celem projektu jest: przeprowadzenie kompleksowego badania społecznego dotyczącego sytuacji imigrantów edukacyjnych z krajów trzecich, tj. absolwentów polskich wyższych uczelni pochodzących z krajów nie będących członkami Unii Europejskiej. Główna uwaga jest udzielona najliczniejszym grupom imigrantów edukacyjnych, zdobywających wykształcenie zarówno na uczelniach publicznych jak prywatnych. Wstępem do badań terenowych i analiz dyskursu jest przedstawienie ujęć teoretycznych zagadnienia udziału imigrantów o wysokich kwalifikacjach w rynku pracy oraz analiza stanu prawnego dotyczącego zatrudnienia cudzoziemców w Polsce i dynamika zmian w tym zakresie. Badanie jest podzielone na analizy kontekstu (analiza prawna, analiza pozycji ekonomicznej imigrantów w Polsce oraz analiza dyskursu medialnego wokół cudzoziemców i ich udziału w rynku pracy) i badania terenowe, które obejmuje trzy grupy podmiotów rynku pracy: cudzoziemców (mających dyplom polskiej wyższej uczelni i studiujących w Polsce), pracodawców i instytucje rynku pracy ( Ministerstwo Pracy, urzędy pracy, ośrodki badawcze zajmujące się rynkiem pracy, instytucje i organizacje zajmujące się wsparciem osób poszukujących pracy). Wykorzystane są zróżnicowane techniki badawcze, m.in. CAWI, wywiady pogłębione, analizy dokumentów i powszechnie dostępnych danych statystycznych (z wykorzystaniem zaawansowanych modeli ekonometrycznych dotyczących w szczególności relacji pomiędzy bezrobociem a imigracją) oraz techniki eksperymentalne. Wymienione czynności są bezpłatne, nie przynoszą korzyści finansowych, nie generują zysku i tym samym nie stanowią obrotu o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Dotacja pozyskana w ramach EFI przeznaczona jest na pokrycie kosztów służących realizacji projektu, ma charakter zakupowy, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie ma na celu sfinasowania ceny sprzedaży. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacja jest uprawniona do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach realizacji projektu finasowanych w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz, na rzecz integracji Obywateli Państw Trzecich-Program 2013) , w 10% ze środków budżetu państwa, w pozostałych 15% ze środków własnych skoro nie wykonuje czynności opodatkowanych i nie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Fundacja nie jest uprawniona do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że jeśli wystąpiły przesłanki do zarejestrowania Fundacji jako czynnego podatnika VAT to i tak Fundacja nie miałaby możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług w ramach projektu EFI Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2013 ponieważ nie występują czynności opodatkowane. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i z tego tytułu nie osiąga przychodów. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie Fundacja jest beneficjentem środków otrzymanych w ramach EFI program Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2013 oraz budżetu państwa. Dofinansowanie jest w 75% ze środków europejskich, w 10% z budżetu państwa, w 15% są to środki własne. Celem projektu jest m.in.: przeprowadzenie kompleksowego badania społecznego dotyczącego sytuacji imigrantów edukacyjnych z krajów trzecich, tj. absolwentów polskich wyższych uczelni pochodzących z krajów nie będących członkami Unii Europejskiej. Główna uwaga jest udzielona najliczniejszym grupom imigrantów edukacyjnych, zdobywających wykształcenie zarówno na uczelniach publicznych jak prywatnych. Wymienione czynności są bezpłatne, nie przynoszą korzyści finansowych, nie generują zysku. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Analiza opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w opisanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy ? związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizacji przedmiotowego projektu, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że w zakresie drugiego z realizowanych projektów zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika