Czy Gmina, jako beneficjent ma możliwość odliczenia (czy nie ma) podatku VAT w całości lub w części (...)

Czy Gmina, jako beneficjent ma możliwość odliczenia (czy nie ma) podatku VAT w całości lub w części poniesionego na realizację tego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2009 r. (data wpływu 28.12.2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 18.01.2010 r. (data wpływu 21.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.12.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18.01.2010 r. (data wpływu 21.01.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1247/09-2/LK z dnia 12.01.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan fatyczny:

Projekt został zrealizowany przy współfinansowaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Podczas realizacji projektu Gmina oświadczyła, że nie będzie mogła w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, ponieważ realizowana inwestycja będzie wykorzystywana na cele oświaty i wychowania nie w celu prowadzenia działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powyższa inwestycja została zrealizowana w celu wyrównywania szans w dostępie do edukacji pomiędzy uczniami z obszarów wiejskich i miejskich. Dzięki tej inwestycji poprawiono efektywność wykorzystania bazy dydaktycznej szkoły i unowocześniono zaplecze sprzętowe Zespołu Szkół. Stworzono warunki do rozwoju oświaty na terenie Gminy poprzez poprawę dostępu do edukacji i kształcenia w zakresie kultury fizycznej.

Z uwagi na fakt, iż - w ocenie organu podatkowego - wniosek nie spełniał wymogów formalnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ww. pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. Nr IPPP3/443-1247/09-2/LK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o:

  • przedłożenie oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii dokumentu, z którego wynika prawo Pana Stanisława J. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Wniosek został uzupełniony w terminie w wymaganym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, jako beneficjent ma możliwość odliczenia (czy nie ma) podatku VAT w całości lub w części poniesionego na realizację tego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT na realizację ?Budowy??, ponieważ obiekt ten został wybudowany do celów edukacyjnych i sportowych, nie jest w nim prowadzona działalność gospodarcza, a obiekt ten został przekazany do działalności Zespołowi Szkół. Wydatki związane z utrzymaniem obiektu ponoszone są w całości z budżetu Zespołu Szkół, który nie jest podatnikiem podatku VAT. Na wykonanie tych wydatków w 100% ZS otrzymuje dotację z budżetu Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż realizowana inwestycja projektu została zrealizowana przy współfinansowaniu środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizowana inwestycja będzie wykorzystywana na cele oświaty i wychowania, a nie w celu prowadzenia działalności związanej ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Obiekt ten został wybudowany do celów edukacyjnych i sportowych, nie jest w nim prowadzona działalność gospodarcza, a obiekt ten został przekazany do działalności Zespołowi Szkół, który nie jest podatnikiem podatku VAT.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektów będących przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów.

Mając, zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą ?Budowa??.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika