Czy w przedstawionym stanie faktycznym zawarty w zlewkach alkohol etylowy podlega zwolnieniu z opodatkowania (...)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym zawarty w zlewkach alkohol etylowy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od alkoholu zawartego w zlewkach?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2009r. (data wpływu 30.12.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji produktów leczniczych oraz zawartego w zlewkach - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego przeznaczonego do produkcji produktów leczniczych oraz zawartego w zlewkach.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest firmą farmaceutyczną zajmującą się produkcją produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm.).

Produkty lecznicze produkowane przez Spółkę zawierają w swym składzie alkohol etylowy. Alkohol używany do produkcji produktów leczniczych oraz zawarty w produktach leczniczych obejmowany jest przez Spółkę zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Dostawy alkoholu etylowego do Spółki realizowane są ze składów podatkowych na terytorium kraju. Przemieszczenie alkoholu do Spółki dokumentowane jest dokumentem dostawy. Podmioty prowadzące składy podatkowe obejmują przemieszczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym. Spółka prowadzi ewidencje wymagane w przepisach akcyzowych. Na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego używanego do produkcji produktów leczniczych.

W trakcie procesu transportu odpowiednimi instalacjami oraz rozlewu gotowych produktów leczniczych może dochodzić do niewłaściwego rozlewu do opakowań końcowych bądź powstawania wycieków produktów. Do takich sytuacji dochodzi w przypadku nieprawidłowości pracy poszczególnych instalacji bądź kalibracji urządzeń rozlewających produkty (np. doza poniżej wymaganego minimum).

Ilości gotowych produktów leczniczych, które uległy wyciekowi bądź zostały niewłaściwie rozlane (np. niepełna doza w opakowaniu finalnym) Spółka traktuje jako zlewki. Ze względu na fakt, że produkty lecznicze w swym składzie zawierają alkohol również zlewki tych produktów zawierają w swym składzie alkohol etylowy.

Zlewki są produktem nieprzydatnym do spożycia, dalszego przerobu oraz zużycia oraz stanowią odpady niebezpieczne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. 2007 r. Nr 39 poz. 251 z późn. zm.). Na podstawie przepisów wskazanej ustawy Spółka jest zobowiązana do unieszkodliwienia tych odpadów zgodnie z zasadami ochrony środowiska.

Spółka przekazuje zlewki wyspecjalizowanemu podmiotowi, który dokonuje ich spalenia. Spółka posiada ?Karty przekazania odpadu? dokumentujące wydanie każdej ilości zlewek. Podmiot ten poinformował Spółkę, iż posiada wszelkie pozwolenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie utylizacji odpadów niebezpiecznych. Sam proces unieszkodliwiania zlewek następuje z zachowaniem stosownych przepisów prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym zawarty w zlewkach alkohol etylowy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym, a tym samym Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od alkoholu zawartego w zlewkach...

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarty w zlewkach alkohol etylowy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że alkohol używany do produkcji produktów leczniczych podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit c ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem zwolnienie znajduje zastosowanie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4, 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-12 ustawy o podatku akcyzowym; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym.

Zwolnienie znajduje więc zastosowanie jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa wyrobów akcyzowych następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  2. dostawa wyrobów akcyzowych obejmowana jest zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy;
  3. dostawa wyrobów akcyzowych dokumentowana jest dokumentem dostawy;
  4. d, podmiot zużywający prowadzi stosowną ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z opodatkowania;
  5. podmiot zużywający przedstawił podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego;
  6. ilości użytego alkoholu mieszczą się w normach dopuszczalnych zużyć określonych przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie warunki stosowania zwolnienia są spełnione. W szczególności:

  1. alkohol dostarczany jest Spółce jako podmiotowi zużywającemu ze składów podatkowych na terytorium kraju;
  2. podmioty dostarczające alkohol etylowy i prowadzące składy podatkowe obejmują dostarczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym;
  3. przemieszczenie alkoholu etylowego do Spółki następuje na podstawie dokumentu dostawy;
  4. Spółka jako podmiot zużywający prowadzi ewidencje alkoholu etylowego objętego zwolnieniem zgodnie przepisami akcyzowymi;
  5. Spółka przedstawiła podmiotom prowadzącym składy podatkowe pisemne potwierdzenie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego;
  6. na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające normy dopuszczalnych zużyć alkoholu etylowego w trakcie procesu produkcyjnego.

Spółka stoi więc na stanowisku, że jest uprawniona do stosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym ze względu na przeznaczenia alkoholu etylowego używanego do produkcji produktów akcyzowych.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym zwolnieniu z opodatkowania polega alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie przewidują żadnych dodatkowych warunków stosowania tego zwolnienia. Mając na uwadze, że zlewki składają się z gotowych produktów leczniczych, które tylko ze względu na przyczyny techniczne, nie mogą być wykorzystane przez Spółkę, Spółka stoi na stanowisku, że podlegają one zwolnieniu z opodatkowania na podstawie wskazanego zwolnienia.

Fakt dokonania zniszczenia tych wyrobów nie powoduje zdaniem Spółki konieczności zapłaty podatku akcyzowego od zawartego w zlewkach alkoholu etylowego. Spółka stoi bowiem na stanowisku, że przeznaczenie tych produktów do zniszczenia nie powoduje, że przestaje mieć do nich zastosowanie wskazane zwolnienie z opodatkowania. Produkty te bowiem w opinii Spółki w dalszym ciągu stanowią produkty lecznicze podlegające zwolnieniu.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że alkohol zawarty w produktach leczniczych podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie powyżej wskazanego przepisu. Przeznaczenie tych produktów do zniszczenia w postaci zlewek nie powoduje zdaniem Spółki, że alkohol etylowy zawarty w zlewkach przestaje być objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570).

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy przez podmiot zużywający należy rozumieć podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

W myśl art. 32 ust. 5-13 ustawy:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia -do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej 'dokumentem dostawy';
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.
7. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.
8. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.
9. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.


10. Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.
11. Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.
12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą farmaceutyczną zajmującą się produkcją produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późn. zm.). Produkty lecznicze produkowane przez Spółkę zawierają w swym składzie alkohol etylowy. Alkohol używany do produkcji produktów leczniczych oraz zawarty w produktach leczniczych obejmowany jest przez Spółkę zwolnieniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Dostawy alkoholu etylowego do Spółki realizowane są ze składów podatkowych na terytorium kraju. Przemieszczenie alkoholu do Spółki dokumentowane jest dokumentem dostawy. Podmioty prowadzące składy podatkowe obejmują przemieszczany alkohol zabezpieczeniem akcyzowym. Spółka prowadzi ewidencje wymagane w przepisach akcyzowych. Na rzecz Spółki zostały wydane decyzje określające dopuszczalne normy zużycia alkoholu etylowego używanego do produkcji produktów leczniczych.

W trakcie procesu transportu odpowiednimi instalacjami oraz rozlewu gotowych produktów leczniczych może dochodzić do niewłaściwego rozlewu do opakowań końcowych bądź powstawania wycieków produktów. Do takich sytuacji dochodzi w przypadku nieprawidłowości pracy poszczególnych instalacji bądź kalibracji urządzeń rozlewających produkty (np. doza poniżej wymaganego minimum). Ilości gotowych produktów leczniczych, które uległy wyciekowi bądź zostały niewłaściwie rozlane (np. niepełna doza w opakowaniu finalnym) Spółka traktuje jako zlewki. Ze względu na fakt, że produkty lecznicze w swym składzie zawierają alkohol również zlewki tych produktów zawierają w swym składzie alkohol etylowy. Zlewki są produktem nieprzydatnym do spożycia, dalszego przerobu oraz zużycia oraz stanowią odpady niebezpieczne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. 2007 r. Nr 39 poz. 251 z późn. zm.). Na podstawie przepisów wskazanej ustawy Spółka jest zobowiązana do unieszkodliwienia tych odpadów zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Spółka przekazuje zlewki wyspecjalizowanemu podmiotowi, który dokonuje ich spalenia. Spółka posiada ?Karty przekazania odpadu? dokumentujące wydanie każdej ilości zlewek. Podmiot ten poinformował Spółkę, iż posiada wszelkie pozwolenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie utylizacji odpadów niebezpiecznych. Sam proces unieszkodliwiania zlewek następuje z zachowaniem stosownych przepisów prawa.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż alkohol etylowy przeznaczony do produkcji produktów leczniczych jest zwolniony ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, przy spełnionych kryteriach określonych w tym przepisie.

Tak więc, w przedstawionym stanie faktycznym alkohol etylowy został zużyty zgodnie z przeznaczeniem tj. do produkcji produktów leczniczych. Natomiast fakt, iż powstały wyrób nie zostanie sprzedany lecz zniszczony nie ma wpływu na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika