Deklaracji po otrzymaniu dokumentów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową

Deklaracji po otrzymaniu dokumentów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.02.2013 r. (data wpływu 25.02.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% i terminu korekty deklaracji - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 25.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania stawki 0% i terminu korekty deklaracji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży, instalacji i serwisu produktów i rozwiązań sprzętowych EFTPOS. Jest podatnikiem VAT-UE. Posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Ww. towary sprzedaje dla Klienta z Luksemburga, który również jest podatnikem VAT-UE i posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zgodnie z zamówieniem towary dostarczane są do magazynu w Polsce, który wynajmuje jej Klient. Następnie są one dostarczane do różnych magazynów Klienta, znajdujących na terenie Europy. Spółka nie ma żadnego wpływu na to, w jakich terminach sprzęt, który w tym momencie należy już do odbiorcy luksemburskiego, wywieziony zostanie poza terytorium Polski.

Poniżej Spółka przedstawia sytuację hipotetyczną:


W maju 2013 roku Klient z Luksemburga składa zamówienie na 100 szt. sprzętu EFTPOS, z informacją, że sprzęt docelowo ma trafić do jego magazynu w Niemczech.


W dniu 17 czerwca 2013 roku Spółka sprzedaje 100 szt. sprzętu i wystawia fakturę VAT (właścicielem towaru staje się Klient z Luksemburga).


Na protokole odbioru towaru znajdują się poszczególne sztuki sprzętu wraz z ich numerami seryjnymi.


Towar trafia do magazynu Klienta, który mieści się w W. Faktura zostaje zapłacona.


W dniu 31 lipca 2013 roku do magazynu w Niemczech wyjeżdża 60 szt. sprzętu (ewidencja wg numerów seryjnych).


W dniu 10 sierpnia 2013 r. Spółka otrzymuje komplet dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W dniu 28 listopada 2013 r. następuje wysyłka pozostałych 40 szt. sprzętu do magazynu w Niemczech (ewidencja wg numerów seryjnych).


W dniu 5 grudnia 2013 r. Spółka otrzymuje komplet dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w dacie sprzedaży tj. 17 czerwca 2013 r., Spółka fakturę wystawia ze stawką 0%, natomiast w deklaracji wykazuje tą sprzedaż ze stawką krajową 23%, ponieważ nie otrzymała jeszcze dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?
  2. Czy korektę VAT-7 (ze stawki 23% na 0%) i VAT-UE należy sporządzić dopiero po całkowitym wywozie towaru, czy w każdym miesiącu, w którym towar został częściowo odebrany i dostawa wewnątrzwspólnotowa jest potwierdzona?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W dniu sprzedaży towaru (17.06.2013 r.) Spółka może wystawić fakturę dla Klienta z Luksemburga ze stawką 0%, jednocześnie nie wykazywać w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2013 wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tylko sprzedaż ze stawką 23%.

Dopiero w momencie otrzymania potwierdzenia wywozu do Niemiec całego towaru z faktury, czyli 5 grudnia 2013 r., może dokonać korekty deklaracji VAT-7 i VAT-UE za czerwiec 2013 r. tzn. skorygować na minus stawkę 23% i zastosować stawkę 0%.

Spółka uważa, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów wystąpi nie tylko w sytuacjj, gdy towar zostanie wywieziony do innego kraju Unii Europejskiej od razu po dokonaniu dostawy, ale również w przypadku, gdy towar ten jest wcześniej przez jakiś czas magazynowany w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (?) podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów na terytorium kraju,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 13 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7 (art. 13 ust. 6 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży, instalacji i serwisu produktów i rozwiązań sprzętowych EFTPOS. Jest podatnikiem VAT-UE. Posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Ww. towary sprzedaje dla Klienta z Luksemburga, który również jest podatnikem VAT-UE i posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zgodnie z zamówieniem towary dostarczane są do magazynu w Polsce, który wynajmuje jej Klient. Następnie są one dostarczane do różnych magazynów Klienta, znajdujących na terenie Europy. Spółka nie ma żadnego wpływu na to, w jakich terminach sprzęt, który w tym momencie należy już do odbiorcy luksemburskiego, wywieziony zostanie poza terytorium Polski.

Odnosząc ww. sytuację do cytowanych przepisów zauważyć należy, iż dla potraktowania danej czynności jako wewnątrzwspólnotowej dostawy muszą zaistnieć dwa konieczne elementy. W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej (opodatkowanej w Polsce), musi się ona odbywać z kraju (tzn. z Polski) i ma być dokonywana przez polskiego (tj. zarejestrowanego w Polsce) podatnika. Dostawa - mająca charakter wewnątrzwspólnotowy - która odbywa się z innego państwa członkowskiego, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu w tym właśnie innym państwie. W Polsce będzie to czynność niepodlegająca w ogóle opodatkowaniu.

Elementem, który musi wystąpić, aby uznać daną czynność za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, jest wywóz towaru z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.


Przez wywóz należy rozumieć faktyczne przemieszczenie towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.


Dostawą wewnątrzwspólnotową nie jest sama czynność faktyczna, jaką jest wywóz towarów, ale wywóz musi nastąpić w wyniku dokonania dostawy - jest to warunek konieczny i jest to odbiciem warunków dotyczących nabycia, gdzie wymaga się, aby miało miejsce nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, co następuje w wyniku dokonanej dostawy. Każdy rodzaj dostawy, w wykonaniu której następuje wywóz towarów, konstytuować będzie wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ustawodawca nie wskazuje natomiast, jako warunku uznania danej transakcji za wewnatrzwspólnotową dostawę towarów, konieczności przestrzegania jakimikolwiek limitu czasowego między dokonaniem dostawy, a następującym po jej wykonaniu wywozem towarów do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Nie stawia również warunku, aby wywóz ten następował bezpośrednio po dokonaniu lub bezpośrednio w następstwie dostawy towarów. Istotne jest natomiast, aby wywóz nastąpił w wykonaniu dostawy towarów.

Z uwagi zatem na fakt, iż w opisanym zdarzeniu w wyniku dokonanej przez Spółkę dostawy sprzętu EFTPOS będzie dochodzić do jego wywozu poza terytorium Polski, transakcję powyższą należy potraktować jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.


W myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze, niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe.

Odnosząc powyższe do przedstawionej we wniosku sytuacji hipotetycznej, z uwagi na fakt, iż w miesiącu czerwcu 2013 roku w momencie sprzedaży sprzętu na rzecz Klienta z Luksemburga i wystawienia faktury ze stawką 0% (sprzęt docelowo ma bowiem trafić do magazynu w Niemczech) Spółka nie otrzymała jeszcze dokumentów potwierdzających wewnatrzwspólnotową dostawę towarów, prawidłowo wykazała przedmiotową sprzedaż w deklaracji jako krajową, opodatkowaną stawką 23%.


Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.


Ad. 2.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej ? zwanej dalej ?informacjami podsumowującymi?.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (§ 2 tego artykułu).

Art. 42 ust. 12a ustawy stanowi, iż w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Z opisu zdarzenia przyszłego (sytuacji hipotetycznej) wynika, że Spółka po dokonaniu w miesiącu czerwcu 2013 r. sprzedaży 100 szt. sprzętu (wg numerów seryjnych) otrzyma w miesiącu sierpniu 2013r. komplet dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotową dostawę do Niemiec 60 szt. (wywóz w lipcu 2013 r.) oraz w miesiącu grudniu 2013 r. komplet dokumentów potwierdzających wewnątrzwspólnotową dostawę pozostałych 40 szt. (wywóz w listopadzie 2013 r.).

Odnosząc powyższą sytuację do cytowanych przepisów dopiero otrzymanie dowodów potwierdzających, iż towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów został w całości wywieziony z terytorium kraju i dostarczony do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (tj. w przedstawionej przez Spółkę sytuacji nastąpi to w miesiącu grudniu 2013 r.) będzie uprawniać Spółkę do dokonania korekty deklaracji podatkowej VAT-7 (ze stawki 23% na stawkę 0%) oraz sporządzenia informacji podsumowującej VAT-UE za okres, w którym dostawa ta została dokonana.


Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika