Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej nabytej i zużytej przez podmiot posiadający koncesję na (...)

Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej nabytej i zużytej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2011 r. (data wpływu 21.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej nabytej i zużytej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 21.12.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą energii elektrycznej nabytej i zużytej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym, zajmującym się produkcją energii elektrycznej oraz, w miarę możliwości, energii cieplnej, poprzez wykorzystanie w produkcji biogazu z pozyskanego z gazu składowiskowego oraz, w przypadku budowy biogazowni rolniczej, strumieni odpadów rolniczych, roślinnych i pochodzenia zwierzęcego, a także odpadów i produktów ubocznych z przemysłu rolno-spożywczego, np. przemysłu cukrowniczego czy gorzelnianego.

Jedną z inwestycji Spółki jest instalacja do wytwarzania energii elektrycznej z gazu składowiskowego pozyskiwanego ze Składowiska Odpadów należącego do Zakładu Usług Komunalnych. Biogaz powstały w procesie fermentacji odpadów na terenie składowiska zasila generator o mocy 512 kW. W połowie stycznia planowane jest zwiększenie mocy instalacji do 880-900 kW, poprzez instalację dodatkowego agregatu oraz podłączenie nowych kwater składowiska i modernizację istniejących rozwiązań.

Cały biogaz powstały w składowisku wykorzystywany jest do zasilania generatorów. Jedynie w sytuacji awaryjnej, lub gdy nie pracują generatory, gaz może być spalany w pochodni.

Wnioskodawca posiada koncesję Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii. Wyprodukowana energia elektryczna jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej. W związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w elektrowni biogazowej Spółka otrzymuje z Urzędu Regulacji Energetyki świadectwa pochodzenia energii, które sprzedaje za pośrednictwem biura maklerskiego.

W przypadku instalacji pracujących na składowiskach odpadów komunalnych, generatory zasilane są jedynie tzw. biogazem składowiskowym. Na potrzeby procesu produkcji Spółka zużywa energię elektryczną wytworzoną przez własne generatory. Energia wyprodukowana przez generatory zużywana jest do zasilania automatyki sterowania silnikiem, zasilania ssawy, która podaje gaz do pracującego silnika lub do pochodni gdy silnik nie pracuje, grzałki silnika, ładowania akumulatorów rozruchowych, ogrzewania kontenerów technicznych, w których zainstalowana jest część urządzeń elektrowni, oświetlenia terenu oraz zasilania systemu alarmowego. Energia wytworzona przez generatory zużywana jest również do ogrzewania kontenerów, w których znajdują się generatory (kontenery podgrzewane są grzejnikami elektrycznymi zasilanymi energią otrzymaną z procesu produkcyjnego). Utrzymanie określonej temperatury w kontenerach wymagane jest dla prawidłowego działania generatorów, a tym samym dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu produkcji energii. Instalacja należąca do Spółki nie obejmuje pomieszczeń ani kontenerów biurowych ani socjalnych ? w jej skład wchodzą wyłącznie kontenery techniczne niezbędne dla utrzymania i prowadzenia procesu produkcji.

W przypadku, gdy generatory nie pracują, np. w okresie serwisu bądź okresowego przeglądu generatorów, energia niezbędna do podtrzymania procesów produkcji, tj. do zasilania grzałki silnika, oświetlenia, czy pracy ssawy zasysającej gaz z pola gazowego, pobierana jest z sieci, tj. nabywana jest od zewnętrznego dostawcy energii. Energia pobierana z sieci do zasilania ww. urządzeń pozwala na zachowanie sprawności urządzeń oraz gotowości pola gazowego do dalszej eksploatacji, a więc z perspektywy technicznej jest niezbędna dla możliwości kontynuacji procesu produkcji po zakończeniu prac serwisowych czy okresowego przeglądu generatorów.

Miesięczne zużycie energii na potrzeby własne wynosi od 12,5 MWh do 28 MWh, i zależne jest od wielkości instalacji i pory roku. Na generatorze zainstalowany jest tzw. licznik brutto, pokazujący wyprodukowaną energię bez pomniejszenia o zużycie na potrzeby produkcji. Natomiast za transformatorem zainstalowany jest licznik netto, pokazujący energię kierowaną do sieci, tj. energię brutto minus energię zużytą w procesie produkcji. Spółka pragnie wskazać, że zużycie energii na potrzeby związane z ciągłością procesu produkcyjnego zaspokajane jest z produkcji wytworzonej przez generatory i pomniejsza sprzedaż. W przypadku silników o mocy ok. 500 kW zużycie własne, tj. zużycie energii przez generatory na potrzeby procesu produkcji energii, należy przyjąć na poziomie ok. 25 kW, natomiast silników o mocy większej niż 700 kW ? na poziomie ok. 30 kW. Dokładna ewidencja wykorzystania energii na potrzeby podtrzymania procesu produkcji w okresie serwisu, czy okresowego przeglądu technicznego instalacji może zostać wykazana na podstawie urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych zainstalowanych przy instalacji.

Energia wyprodukowana przez Spółkę w całości sprzedawana jest do sieci energetycznej lokalnego operatora sieci dystrybucyjnej - Spółka zawarła umowę sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usług dystrybucyjnych z lokalnym operatorem sieci dystrybucji. Spółka nie sprzedaje energii do odbiorców końcowych.

Obecnie, choć Spółka nie jest końcowym odbiorcą energii elektrycznej nabywanej z sieci, nabywana przez nią energia obciążana jest akcyzą przez dostawcę, tak jak to ma miejsce w przypadku dostawy energii do odbiorców końcowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym, podatek akcyzowy od energii elektrycznej nabywanej przez Spółkę powinien zostać naliczony i rozliczony przez dostawcę tej energii na rzecz Spółki, tj. czy powinien zostać uwzględniony w fakturach wystawianych przez dostawcę energii, czy też nie powinien być w nich uwzględniony, a to Spółka jako podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, powinna rozliczyć i uiścić podatek akcyzowy od nabytej energii elektrycznej w przypadku gdyby okazało się, że w części została ona zużyta na potrzeby własne Spółki - potrzeby nie związane z procesem produkcji energii elektrycznej czy jego podtrzymaniem?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka stoi na stanowisku, że ze względu na posiadaną koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nabywana przez Spółkę energia elektryczna od zewnętrznego dostawcy nie powinna być obciążona podatkiem akcyzowym, natomiast Spółka, jako podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, będzie podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej w przypadku zużycia jej na potrzeby nie związane z procesem produkcji energii elektrycznej czy podtrzymaniem tego procesu, tj. w takiej sytuacji Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia i uiszczenia akcyzy należnej od tego zużycia.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm., dalej ?Ustawa?), w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 Ustawy ?nabywcą końcowym? jest podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, ze zm.), z wyłączeniem:

  1. spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, ze zm.) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r.

    o giełdach towarowych,

  2. towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.),
  3. giełdowej izby rozrachunkowej lub Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  4. spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że w rozumieniu Ustawy o podatku akcyzowym w przypadku transakcji dotyczących energii elektrycznej podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie przesyłanie dystrybucję lub obrót energią elektryczną nie jest tzw. nabywcą końcowym. Natomiast jak wynika z art. 9 ust. 1 tej ustawy w przypadku sprzedaży energii elektrycznej czynnością opodatkowaną podatkiem akcyzowym jest sprzedaż na rzecz odbiorcy końcowego. Zatem Spółka, jako podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nie jest nabywcą końcowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, skoro w przypadku sprzedaży energii elektrycznej akcyzą objęta jest sprzedaż na rzecz nabywcy końcowego, sprzedaż energii elektrycznej na rzecz Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

W dalszej kolejności należy wskazać, że w przypadku podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest jej zużycie przez ten podmiot. Zatem Spółka, jako podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, będzie objęta dyspozycją przepisu art. 9 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie w jakim będzie zużywała nabytą energię elektryczną. Zdaniem Spółki w praktyce oznacza to, że od zakupionej energii elektrycznej, w tej części która zostanie zużyta przez Spółkę na potrzeby nie związane z procesem produkcji wytwarzanej przez nią energii elektrycznej, Spółka zobowiązana będzie do naliczenia i zapłaty podatku akcyzowego (Spółka będzie w tym przypadku podatnikiem podatku akcyzowego).

Reasumując, w omawianym stanie faktycznym energia elektryczna nabywana przez Spółkę od zewnętrznego dostawcy nie powinna być obciążona podatkiem akcyzowym, bowiem ze względu na posiadaną koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej Spółka nie jest traktowana jak odbiorca końcowy w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast opodatkowaniu podatkiem akcyzowym będzie podlegało zużycie przez Spółkę zakupionej energii elektrycznej na potrzeby własne, tj. niezwiązane z procesem produkcji energii elektrycznej czy jego podtrzymaniem. W takim przypadku Spółka będzie zobowiązana rozliczyć podatek akcyzowy należny od tego zużycia.

Spółka pragnie wskazać, że w kontekście rozważanego stanu faktycznego przyjęcie odmiennego stanowiska, tj. uznanie, że nabywana przez Spółkę energia elektryczna od zewnętrznego dostawcy energii jest objęta podatkiem akcyzowym, prowadziłoby do podwójnego opodatkowania akcyzą energii elektrycznej zakupionej przez Spółkę od tego dostawcy, w części która zostałaby zużyta na potrzeby niezwiązane z procesem produkcji czy jego podtrzymaniem.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie na gruncie interpretacji indywidualnych wydanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów Izb Skarbowych, w tym m.in.: interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2.03.2011 r. znak: ILPP3/443-141/10-2/TW, czy interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 maja 2011 r. znak: ITPP3/443-80/11/JK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy przez nabywcę końcowego rozumie się podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, ze zm.), z wyłączeniem:

  1. spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, ze zm.) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  2. towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.),
  3. giełdowej izby rozrachunkowej lub Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
  4. spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym, zajmującym się produkcją energii elektrycznej oraz energii cieplnej, poprzez wykorzystanie w produkcji biogazu z pozyskanego z gazu składowiskowego oraz, w przypadku budowy biogazowni rolniczej, strumieni odpadów rolniczych, roślinnych i pochodzenia zwierzęcego, a także odpadów i produktów ubocznych z przemysłu rolno-spożywczego, np. przemysłu cukrowniczego czy gorzelnianego. Wnioskodawca posiada koncesję Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii. Wyprodukowana energia elektryczna jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej. W przypadku instalacji pracujących na składowiskach odpadów komunalnych, generatory zasilane są jedynie tzw. biogazem składowiskowym. Na potrzeby procesu produkcji Spółka zużywa energię elektryczną wytworzoną przez własne generatory. Energia wyprodukowana przez generatory zużywana jest do zasilania automatyki sterowania silnikiem, zasilania ssawy, która podaje gaz do pracującego silnika lub do pochodni gdy silnik nie pracuje, grzałki silnika, ładowania akumulatorów rozruchowych, ogrzewania kontenerów technicznych, w których zainstalowana jest część urządzeń elektrowni, oświetlenia terenu oraz zasilania systemu alarmowego. Energia wytworzona przez generatory zużywana jest również do ogrzewania kontenerów, w których znajdują się generatory (kontenery podgrzewane są grzejnikami elektrycznymi zasilanymi energią otrzymaną z procesu produkcyjnego). Utrzymanie określonej temperatury w kontenerach wymagane jest dla prawidłowego działania generatorów, a tym samym dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu produkcji energii. Instalacja należąca do Spółki nie obejmuje pomieszczeń ani kontenerów biurowych ani socjalnych ? w jej skład wchodzą wyłącznie kontenery techniczne niezbędne dla utrzymania i prowadzenia procesu produkcji.

W przypadku, gdy generatory nie pracują, np. w okresie serwisu bądź okresowego przeglądu generatorów, energia niezbędna do podtrzymania procesów produkcji, tj. do zasilania grzałki silnika, oświetlenia, czy pracy ssawy zasysającej gaz z pola gazowego, pobierana jest z sieci, tj. nabywana jest od zewnętrznego dostawcy energii. Energia pobierana z sieci do zasilania ww. urządzeń pozwala na zachowanie sprawności urządzeń oraz gotowości pola gazowego do dalszej eksploatacji, a więc z perspektywy technicznej jest niezbędna dla możliwości kontynuacji procesu produkcji po zakończeniu prac serwisowych czy okresowego przeglądu generatorów.

Energia wyprodukowana przez Spółkę w całości sprzedawana jest do sieci energetycznej lokalnego operatora sieci dystrybucyjnej - Spółka zawarła umowę sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usług dystrybucyjnych z lokalnym operatorem sieci dystrybucji. Spółka nie sprzedaje energii do odbiorców końcowych.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podmiot, który posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, co do zasady, nie jest nabywcą końcowym w zakresie nabywanej energii elektrycznej. Zauważyć także należy, iż sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi, który jednocześnie posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nie jest czynnością opodatkowaną na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy.

W opisanej we wniosku sytuacji będzie miał zastosowanie przepis z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania jest zużycie przez Wnioskodawcę zakupionej energii elektrycznej. Powyższe wynika z faktu, że zostanie wypełniona dyspozycja wskazanego przepisu, bowiem Spółka nie jest nabywcą końcowym oraz zużywa energię elektryczną posiadając jednocześnie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

Wskazać także należy, iż w myśl art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem zużycia energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy.

Zgodnie zaś z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest, między innymi, osoba prawna, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Stosownie do powyższego Wnioskodawca obowiązany jest w myśl art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej ? w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy.

Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotów posiadających koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, które zużywają energię elektryczną na cele zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 6 lub 7, i nie są podatnikami z tytułu innych czynności, o których mowa w art. 9 ust. 1.

W myśl art. 30 ust. 6 ustawy zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Zatem, w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca (jako podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej), w przypadku zużycia nabywanej energii elektrycznej na inne cele niż te określone w art. 30 ust. 6 i 7 ustawy, będzie podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i uiszczenia należnego podatku akcyzowego z tytułu zużycia nabytej energii elektrycznej.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest Wnioskodawca - jako nabywca energii elektrycznej, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla dostawcy tej energii. Podmiot ten, jeżeli zainteresowany jest uzyskaniem interpretacji indywidualnej, wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika