miejsce opodatkowania w przypadku świadczenia usług pozyskiwania personelu

miejsce opodatkowania w przypadku świadczenia usług pozyskiwania personelu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.02.2010 r. (data wpływu 18.02.2010 r.), uzupełnionego w dniu 30.04.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-161/10-2/KG z dnia 21.04.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT oraz określenia miejsca świadczenia usług polegających na oddelegowaniu pracowników do pracy na terenie Polski na rzecz kontrahenta zagranicznego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.02.2010r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT oraz określenia miejsca świadczenia usług polegających na oddelegowaniu pracowników do pracy na terenie Polski na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Wniosek został uzupełniony w dniu 30.04.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-161/10-2/KG z dnia 21.04.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka specjalizuje się w usługach dźwigowych i wynajmie sprzętu do zastosowań przemysłowych. W zakresie usług Spółka wynajmuje żurawie gąsienicowe, kołowe jak i ciężkie żurawie wieżowe same jak i też z obsługą operatorską. Także wynajmuje samych wykwalifikowanych operatorów sprzętu budowlanego. Pracownicy są oddelegowywani do pracy w miejsce wskazane przez zamawiającego, a Spółka umawia się na wynagrodzenie za usługę według stawki godzinowej. Pracownicy ci są zatrudnieni w Spółce na umowę o pracę i w związku z tym otrzymują wynagrodzenie od Spółki która ich oddelegowuje.

W odpowiedzi z dnia 30.04.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-161/10-2/KG z dnia 21.04.2010 r. Spółka poinformowała, iż usługa polegająca na oddelegowaniu pracowników do pracy na terenie Polski świadczona jest na rzecz kontrahenta zagranicznego, który w Polsce nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności. Kontrahent jest tylko zarejestrowany w Polsce do celów podatku VAT w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście - obsługującym podmioty zagraniczne, które w Polsce nie mają siedziby, stałego miejsca zamieszkania, ani stałego miejsca prowadzenia działalności. Firma ta nie posiada w Polsce zakładu, oddziału i przedstawicielstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy opodatkować usługę polegającą na wynajmie samych ludzi (operatorów) dostarczonych (oddelegowanych) do pracy na terytorium Polski dla kontrahenta zagranicznego (Belgia), który w Polsce nie posiada siedziby ani stałego miejsce zamieszkania (kontrahent podał numer VAT UE nadany w innym kraju niż świadczona usługa)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Analizując obowiązujące przepisy prawne oraz interpretacje prawa podatkowego należy stwierdzić, iż usługi jakie Spółka świadczy polegające na wynajmie wykwalifikowanych operatorów sprzętu budowlanego zgodnie z opinią klasyfikacyjną jaką otrzymała Spółka z Urzędu Statystycznego w Łodzi mieszczą się w grupie PKWiU 78.30.1 ?Pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników?, natomiast zgodnie z klasyfikacją do celów podatkowych PKWiU 74.50.2 ?Usługi pozyskiwania personelu?. W związku z tym do wyżej wymienionych usług mają zastosowanie przepisy z art. 28b, gdzie miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Usługi polegające na wynajmie pracowników do pracy zgodnie z opinią klasyfikacyjną Spółka potraktowała jako usługi dostarczania (oddelegowania) personelu które traktowane są jak usługi niematerialne, gdzie w opisanym przypadku miejscem świadczenia będzie terytorium państwa, gdzie usługobiorca ma siedzibę czyli w Belgii. W Polsce usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy przy określeniu miejsca świadczenia usług decydujące znaczenie ma na jaką usługę Spółka się umawia (w tym wypadku na udostępnienie pracowników) a nie rodzaj pracy jaką będą wykonywać, gdyż bez względu na rodzaj pracy Spółka otrzyma wynagrodzenie za faktyczną ilość godzin na jakie udostępniła pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W celu określenia, czy przedmiotowa usługa, którą zamierza świadczyć Wnioskodawca, podlega opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tej usługi. Generalne zasady wyrażone obecnie w art. 28b ust. 1 i art. 28c ust. 1 ustawy o VAT, różnicują sposób określenia miejsca świadczenia usług w zależności od tego, na czyją rzecz są one świadczone.

I tak w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Natomiast zgodnie z art. 28c ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu. W myśl art. 28l pkt 6 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, usług dostarczania (oddelegowania) personelu, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu. Należy jednak podkreślić, iż ww. przepis odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy przedmiotowe usługi są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami. Dlatego też należy przywołać art. 28a ustawy o VAT, od którego ustawodawca rozpoczął Rozdział 3 ? ?miejsce świadczenia przy świadczeniu usług? i w którym wskazano, iż na potrzeby tego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższa definicja nie uzależnia posiadania statusu podatnika od miejsca wykonywania działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, dlatego też przyjąć należy, iż obejmuje ona swoim zasięgiem również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca specjalizuje się w usługach dźwigowych i wynajmie sprzętu do zastosowań przemysłowych. W zakresie świadczonych usług Spółka wynajmuje żurawie gąsienicowe, kołowe jak i ciężkie żurawie wieżowe same jak i też z obsługą operatorską. Wynajmuje także samych wykwalifikowanych operatorów sprzętu budowlanego. Pracownicy są oddelegowywani do pracy w miejsce wskazane przez zamawiającego, a Spółka umawia się na wynagrodzenie za usługę według stawki godzinowej. Pracownicy zatrudnieni są w Spółce na umowę o pracę i w związku z tym otrzymują wynagrodzenie od Wnioskodawcy, który oddelegowuje ich do pracy.

Usługa polegająca na oddelegowaniu pracowników do pracy na terenie Polski świadczona jest na rzecz kontrahenta zagranicznego, który w Polsce nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności. Kontrahent jest zarejestrowany w Polsce do celów podatku VAT w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście (obsługującym podmioty zagraniczne, które w Polsce nie mają siedziby, stałego miejsca zamieszkania, ani stałego miejsca prowadzenia działalności), jednakże dla celów tej transakcji posługuje się nr VAT UE innym niż polski. Firma nie posiada w Polsce zakładu, oddziału i przedstawicielstwa.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą sposobu opodatkowania przedmiotowej usługi świadczonej na rzecz kontrahenta zagranicznego, posiadającego siedzibę w Belgii. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zawierają się w wyjątkach od ogólnej zasady zawartej w przepisie art. 28b ust. 1. W związku z tym miejscem świadczenia usługi polegającej na oddelegowaniu pracowników świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, podmiotu mającego siedzibę na terenie Belgii będzie miejsce, w którym usługobiorca tych usług posiada siedzibę. Tym samym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika