Nie może być sytuacji, w której świadczenie tych samych usług przez podmiot nie będący Stowarzyszeniem (...)

Nie może być sytuacji, w której świadczenie tych samych usług przez podmiot nie będący Stowarzyszeniem podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%, a świadczonych przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Sytuacja taka zakłóciłaby równość i powszechność opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a także zasady konkurencji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług składek członkowskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2008 roku wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług składek członkowskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie powstało z inicjatywy osób fizycznych, będących mieszkańcami osiedla mieszkaniowego, administrowanego przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach zostało wpisane do KRS i uzyskało osobowość prawną. Do celów statutowych stowarzyszenia należy:

  1. zapewnienie swoim członkom prawa do parkowania użytkowanych przez nich pojazdów samochodowych, na parkingu położonym w Ł.,
  2. zapewnienie swoim członkom możliwości korzystania z infrastruktury technicznej parkingu,
  3. ochrona parkowanych pojazdów w oparciu o dostępne środki i posiadaną infrastrukturę techniczną parkingu,
  4. propagowanie powszechnie uznanych zasad współżycia społecznego oraz działań dotyczących ochrony środowiska naturalnego.

Powołanie do życia Stowarzyszenia nastąpiło w ścisłym porozumieniu ze Spółdzielnią Mieszkaniową, co związane było z potrzebą realizacji następujących celów społecznych:

  1. zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców osiedla poprzez rozładowanie ruchu samochodowego w osiedlach mieszkaniowych,
  2. przeciwdziałanie przestępczości i wandalizmowi na terenie osiedla poprzez zapewnienie dozoru mienia i ścisłą współpracę z organami porządkowymi, działającymi w ramach administracji publicznej (Straż Miejska, Policja),
  3. aktywizowanie działalności społecznej,
  4. integracja społeczności lokalnej.

Teren, na którym zlokalizowany jest parking stanowi własność Miasta i jest użytkowany przez Stowarzyszenie na podstawie umowy dzierżawy. Infrastruktura parkingu, w postaci zadaszonych wiat, ogrodzenia, najazdu, dyżurki, bram wjazdowych, instalacji elektrycznej oraz utwardzenia terenu, została wybudowana w latach osiemdziesiątych XX wieku, w czasie, gdy grunt znajdował się w zasobach Spółdzielni, za środki wydatkowane przez aktualnych członków Stowarzyszenia lub ich poprzedników prawnych.

Zgodnie ze statutem, członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są do comiesięcznego uiszczania składki członkowskiej, mającej pokrywać koszty funkcjonowania tej organizacji społecznej. Aktualnie Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wpływy z tytułu składek członkowskich rejestrowane są przy użyciu kasy fiskalnej. Przyjmowane od członków należności z tytułu składek, ewidencjonowane są w podziale:

  1. na cześć związaną z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia,
  2. na cześć związana z odpłatnością za usługę parkingową.

Proporcje te ustalane są w oparciu o następujące elementy kalkulacyjne w zakresie przewidywanych kosztów:

  • na część ?statutową? ? koszty dzierżawy terenu, koszty utrzymania infrastruktury w stanie niepogorszonym (niezbędne remonty), koszty organizacji spotkań członkowskich;
  • na cześć ?usługową? ? koszty dozoru, koszty energii elektrycznej, koszty wywozu nieczystości i sprzątania, koszty odśnieżania, koszty administracyjne.

Odchylenia od proporcji ustalonej na podstawie danych prognozowanych podlegają korekcie w oparciu o dane rzeczywiste po zakończeniu roku obrotowego, pokrywającego się z rokiem kalendarzowym. Wpływy z części ?statutowej? rejestrowane są dla potrzeb VAT jako sprzedaż zwolniona, natomiast część ?usługowa? ? jako sprzedaż opodatkowana według stawki 22%.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Urząd Statystyczny wydał opinię w sprawie klasyfikacji świadczonych przez Stowarzyszenie usług. Zgodnie z tą opinią działalność stowarzyszeń i organizacji objęta jest zakresem działu PKD 91 ?Działalność organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana?. Dział ten obejmuje działalność organizacji, których członkowie zainteresowani są rozwojem i dobrą koniunkturą pewnych grup przemysłu i handlu (włączając rolnictwo), rozwojem gospodarczym i ogólnym pewnych regionów, szczególną dyscypliną nauki lub pewną dziedziną zawodową. Główną działalnością takich organizacji jest: działalność informacyjna, reprezentowanie interesów członków przed instytucjami rządowymi, ?public relations?, negocjacje z pracownikami, itp. Jednocześnie jak wskazał Ośrodek Urzędu Statystycznego, zakwalifikowanie stowarzyszenia do działu PKD 91 nie wyklucza zaliczenia usług świadczonych przez tą organizację w grupowaniu innym niż objęte działem PKWiU 91 tzn. zgodne z charakterem wykonywanych czynności. W związku z powyższym Ośrodek Urzędu Statystycznego uznał, że usługi wykraczające poza przedstawiony opis polegające na prowadzeniu parkingu dla samochodów osobowych w celu zapewnienia członkom Stowarzyszenia możliwości parkowania użytkowanych przez nich pojazdów i korzystania z infrastruktury technicznej parkingu, a także udostępnianie wolnych miejsc parkingowych osobom niebędących członkami Stowarzyszenia, należy klasyfikować w grupowaniu PKWiU 63.21.24-00.00 ?usługi parkingowe?. Stowarzyszenie nie podziela poglądu wyrażonego w opinii Urzędu Statystycznego.

Zgodnie ze stanowiskiem WSA i, wyrażonym w wyroku z dnia 24 czerwca 2008 r. (sygn. akt I SA/Łd 291/08), które Stowarzyszenie w pełni podziela, dział 91 PKWiU to obok usługi organizacji komercyjnych (federacji i stowarzyszeń) i pracodawców, których podstawą jest działalność informacyjna, reprezentowanie interesów członków przed instytucjami rządowymi itp., jak również organizacji profesjonalnych, których członkami są zainteresowani w konkretnej dyscyplinie naukowej lub też są przedstawicielami takich samych zawodów i stowarzyszeń kulturalnych, usługi związków zawodowych, usługi organizacji religijnych, politycznych i podobnych, takich jak stowarzyszenia młodzieżowe, związanych z partiami politycznymi, oraz usługi innych organizacji członkowskich. Także podklasa 91.33 z obejmująca m.in. działalność organizacji niezwiązanych bezpośrednio z partią polityczną, wspierających inicjatywy społeczne poprzez edukację, wpływy polityczne, gromadzenie funduszy itp., w tym działalność organizacji wspierających inicjatywy mieszkańców. Należy zatem uznać, że rozważając na gruncie PKWiU oraz klasyfikacji działalności, Ośrodek Urzędu Statystycznego skoncentrował się jedynie na usługach organizacji komercyjnych i pracodawców zapominając o tym, że dział 91, to nie tylko usługi świadczone przez tego rodzaju organizacje członkowskie. W uregulowaniach zawartych w VI Dyrektywie Rady UE, art. 13 a ust. 1 lit. I Państwa Członkowskie, nie naruszając innych przepisów wspólnotowych, zwalniają z podatku na warunkach, które określają w celu zapewnienia prawidłowego i prostego zastosowania tych zwolnień, jak również, aby zapobiec oszustwom podatkowym i nadużyciom, świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z nimi związanych, na rzecz ich członków, we wspólnym interesie, w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nie mające celu zarobkowego, mające cele natury politycznej, związkowej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem, że to zwolnienie nie doprowadzi do zakłócenia konkurencji. Z powołanego przepisu Dyrektywy, jak wskazuje Stowarzyszenie, wynika, że świadczenie usług na rzecz członków organizacji członkowskiej we wspólnym interesie w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem nie powinno być opodatkowane. Stowarzyszenie wskazuje, iż powstało jako kontynuacja działalności Społecznego Komitetu Parkingu nr .. przy Spółdzielni Mieszkaniowej, którego początek działalności datuje się na rok 1989. Ze środków własnych członków Społecznego Komitetu, obecnie Stowarzyszenia, wybudowano wiaty parkingowe, położono asfalt i ogrodzono teren przekazany przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej zapewnia jedynie swoim członkom bezpieczne parkowanie swoich pojazdów. Stowarzyszenie to także jednoczenie społeczności lokalnej, która działa na terenie osiedla.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy składki członkowskie są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 10 tego załącznik, stanowiącego wykaz usług zwolnionych od podatku, wymienione zostały pod symbolem PKWiU 91 ?Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe)?. Wnioskodawca, wskazuje, iż po przeanalizowaniu publikacji dotyczących kwestii rozliczania składek członkowskich, popiera stanowisko prezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych, zgodnie z którym w interpretowaniu krajowych przepisów podatkowych należy przyznawać prymat normom prawa wspólnotowego (np. VI Dyrektywa Rady Europejskiej z dnia 17 maja 1977 roku). Wnioskodawca podziela pogląd Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, wyrażony w wyroku z dnia 24 czerwca 2008 r. (syg. akt ISA/Łd 291/08) zgodnie z którym treść zwolnienia wynikająca z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie może być interpretowana w oderwaniu od uregulowań zawartych w VI Dyrektywie Rady, a zgodnie z jej art. 13A ust. 1 lit 1 państwa członkowskie zwalniają z podatku na warunkach, które określają w celu zapewnienia prawidłowego i prostego zastosowania takich zwolnień, jak również, aby zapobiec oszustwom podatkowymi nadużyciom, świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z nimi związanych na rzecz ich członków we wspólnym interesie w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem przez organizacje nie mające celu zarobkowego, mające cele natury politycznej, związkowej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem, że to zwolnienie nie doprowadzi do zakłócenia konkurencji. Zwolnienia takie mają dotyczyć niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym. Jak podnosi Wnioskodawca, z treści powołanego przepisu Dyrektywy wynika, iż świadczenie usług na rzecz członków organizacji członkowskiej we wspólnym interesie w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem nie powinno być opodatkowane podatkiem od wartości dodanej, o ile:

  • organizacja prowadzi działalność w interesie publicznym,
  • organizacja ma charakter ?non profit?,
  • organizacja realizuje co najmniej jeden z celów wskazanych w literze 1 art. 13 A ust. 1 Dyrektywy,
  • zwolnienie podatkowe organizacji nie prowadzi do zakłócenia konkurencji.

Stowarzyszenie spełnia te warunki ? w tym przede wszystkim działając w interesie publicznym poprzez ochronę mienia, a zatem realizując zadania, które mocą przepisów prawa wchodzą w zakres obowiązków organów Państwa (art. 21 ust. 1 Konstytucji , art. 1 pkt 1 ustawy o policji). W ocenie Wnioskodawcy, nie może być także mowy o naruszeniu zasad konkurencji z innymi podmiotami o charakterze komercyjnym, gdyż usługi parkingowe na rzecz osób nie będących członkami Stowarzyszenia, bez wątpienia podlegają obciążeniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy, składki członkowskie, uiszczane przez członków podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przypadki określone w punkcie 1 - 3 tego przepisu.

Powołana ustawa o podatku od towarów i usług określa także przypadki, w których czynności nieodpłatnej dostawy i nieodpłatnego świadczenia usług zrównane zostały z czynnościami odpłatnymi i tym samym podlegającymi opodatkowaniu. Stanowią o tym odpowiednio przepisy art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 wymienionej ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stowarzyszenie zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz.U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) jako dobrowolne, samorządne oraz trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych może prowadzić także działalność gospodarczą, którą opiera na pracy społecznej członków bądź zatrudnionych pracowników.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 10 tego załącznika, stanowiącego wykaz usług zwolnionych od podatku, wymienione zostały pod symbolem PKWiU 91 'Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)'.

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. Natomiast usługi, świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ich nie obejmuje.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Urząd Statystyczny wydał opinię w sprawie klasyfikacji świadczonych przez Stowarzyszenie usług. Jak wskazał Ośrodek Urzędu Statystycznego, zakwalifikowanie stowarzyszenia do działu PKD 91 nie wyklucza zaliczenia usług świadczonych przez tą organizację w grupowaniu innym niż objęte działem PKWiU 91 tzn. zgodne z charakterem wykonywanych czynności. W związku z powyższym Ośrodek Urzędu Statystycznego uznał, że usługi wykraczające poza przedstawiony opis polegające na prowadzeniu parkingu dla samochodów osobowych w celu zapewnienia członkom Stowarzyszenia możliwości parkowania użytkowanych przez nich pojazdów i korzystania z infrastruktury technicznej parkingu, a także udostępnianie wolnych miejsc parkingowych osobom niebędących członkami Stowarzyszenia, należy klasyfikować w grupowaniu PKWiU 63.21.24-00.00 ?usługi parkingowe?.

A zatem usługi Stowarzyszenia Użytkowników Parkingu Samochodów Osobowych wykraczające poza przedstawiony wyżej zakres czynności, polegające na świadczeniu usług parkingowych na rzecz osób fizycznych i innych podmiotów gospodarczych, w tym także na rzecz członków stowarzyszenia, zostały zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 63.21.24-00.00 'Usługi parkingowe'.

Ze statutu faktycznego przedłożonego przez Stowarzyszenie wynika, że cele statutowe polegają na zorganizowaniu i utrzymaniu we właściwym stanie technicznym parkingu strzeżonego, zorganizowaniu zabezpieczenia parkowanych pojazdów przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem oraz zapewnienie członkom prawa do parkowania i do korzystania z infrastruktury technicznej istniejącej na parkingu. Cele te realizowane są m.in. poprzez świadczenie usług w zakresie prowadzenia parkingu na rzecz członków. Świadczenie usług parkingowych na rzecz członków Stowarzyszenia nie stanowi w świetle powyższego celu statutowego Stowarzyszenia, a jest jedynie środkiem prowadzącym do realizacji celów określonych w statucie.

Wobec powyższego usługi świadczone przez Stowarzyszenie polegające na udostępnianiu parkingu m.in. jego członkom jako sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU 63.21.24 'Usługi parkingowe' - stanowią działalność gospodarczą i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego prawo do parkowania samochodu przysługuje członkowi Stowarzyszenia, który opłaca składki członkowskie przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów utrzymania tego miejsca na parkingu, a zatem - w ocenie tutejszego Organu - składka członkowska stanowi opłatę za korzystanie z konkretnej rzeczy.

Wyłącznie w sytuacji gdy taki związek nie istnieje, a składki członkowskie przeznaczone są na potrzeby związane z utrzymaniem samego Stowarzyszenia, z jego bieżącą działalnością i realizowaniem jego celów statutowych - wówczas korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy także zauważyć, że Dział PKD 91 'Działalność organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana' - zgodnie z ww.

opinią Urzędu Statystycznego - obejmuje działalność organizacji, których członkowie zainteresowani są rozwojem i dobrą koniunkturą pewnych grup przemysłu lub handlu (włączając rolnictwo) rozwojem gospodarczym i ogólnym pewnych regionów, szczególną dyscypliną nauki lub pewną dziedziną zawodową, itp. Główną działalnością takiej instytucji jest: działalność informacyjna, reprezentowanie interesów członków przed instytucjami rządowymi, 'public relations', negocjacje z pracownikami, itp.

W rozpatrywanym przypadku Stowarzyszenie zostało utworzone w celu wykonywania na rzecz swoich członków konkretnego świadczenia, natomiast składka członkowska pobierana przez Stowarzyszenie stanowi zapłatę za świadczenie usług parkingowych.

W związku z powyższym - zdaniem tutejszego Organu - skoro usługi parkingowe świadczone na rzecz członków Stowarzyszenia zaliczone zostały do PKWiU 63.21.24 i nie stanowią działalności statutowej, to składka członkowska uiszczana przez członków na rzecz Stowarzyszenia, związana jest z wykonywaniem tych usług, a co za tym idzie podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku - stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy - jako zapłata za korzystanie z konkretnej rzeczy.

Natomiast składka członkowska, która wynika z faktu przystąpienia do Stowarzyszenia i przeznaczona jest na potrzeby związane z utrzymaniem samego Stowarzyszenia i realizowaniem celów statutowych - stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy - jest zwolniona od podatku jako związana ze świadczeniem usług statutowych zaliczanych do PKWiU 91, wymienionych w pozycji 10 załącznika nr 4 do w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Konkludując, stwierdzić należy, iż nie może być sytuacji, w której świadczenie tych samych usług przez podmiot nie będący Stowarzyszeniem podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%, a świadczonych przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Sytuacja taka zakłóciłaby równość i powszechność opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a także zasady konkurencji.

Podkreślenia wymaga, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Urząd Statystyczny w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie usług wskazane przez Wnioskodawcę.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika